Trefwoorden



Adoption and the Best Interests of the Child: The Dilemma of Cultural Interpretations / Snow, Rebekah
![]()
Titel : Adoption and the Best Interests of the Child: The Dilemma of Cultural Interpretations Documenttype: artikel Auteurs: Snow, Rebekah, Auteur ; Katherine Covell, Auteur Uitgegeven: Leiden [Netherlands] : Martinus Nijhoff Publishers Publicatiedatum: 2006 Tijdschrift: The International Journal of Children’s Rights, ISSN 0927-5568 Vol. 14, No. 2 Paginering : 109–117 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Gezin:Adoptie
Kinderen in kwetsbare situaties:Minderheden en inheemse volkeren:Minderheden
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Amerika:Noord-Amerika:CanadaSamenvatting: Het voortbestaan van verschillende voorbehouden die door de ondertekenende partijen werden gemaakt bij het VN VRK, blijven een obstakel voor de volledige implementatie. Zoals werd aangetoond in 2003, heeft Canada nog steeds niet zijn voorbehoud met betrekking tot artikel 37(c) over het jeugdrecht en artikel 21 over adoptie ingetrokken. Deze paper legt de nadruk op Canada’s voorbehoud bij artikel 21 en het probleem van het verwijderen van dit voorbehoud. Canada beweert dat een deel van artikel 21 niet kan worden toegepast uit respect voor tradities van Aboriginals. Het voorbehoud is een compensatie voor de historisch onrecht tegen Aboriginal families en hun kinderen. Aboriginals behouden de controle over de adoptie van Aboriginal kinderen. Summary: The persistence of reservations adopted by signatories remains an obstacle to the full implementation of the UN CRC. As was reported in September 2003, Canada still hasn’t withdrawn its reservations to article 37(c) on juvenile justice and article 21 on adoption. This paper focuses on Canada’s reservation to article 21 and the problem of its removal. Canada claims that a section of article 21 can’t be applied out of respect for Aboriginal traditions. The reservation is a compensation for the historical wrongs against Aboriginals families and children by allowing Aboriginal control over the adoption of Aboriginal children. Link naar een elektronische bron: http://booksandjournals.brillonline.com/content/10.1163/157181806777922676 Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=1277
Titel : Bullying in Canada in the 21st Century : The Moral Obligations of Parents, Teachers, Schools and Governments Documenttype: artikel Auteurs: Wilkinson, Irene G., Auteur Uitgave: Vol. 25 Uitgegeven: Leiden [Netherlands] : Martinus Nijhoff Publishers Publicatiedatum: 2017 Tijdschrift: The International Journal of Children’s Rights, ISSN 0927-5568 Paginering : p. 231-260 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Kinderen in kwetsbare situaties:Pesten
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Amerika:Noord-Amerika:CanadaSamenvatting: Ondanks een overvloed aan beschikbare evidence-based interventieprogramma's voor scholen in het hele land, blijft kinderpesten in Canada voortbestaan. In dit artikel wordt gekeken naar verschillende soorten pestgedrag en zijn vaak verwoestende en verreikende effecten. Het onderzoekt de gemeenschappelijke kenmerken van kinderen die zowel pesten, als de redenen voor en oorzaken van pestgedrag en roept meer aandacht op voor zijn oorzaken, namelijk armoede, dakloosheid en ontkoppeling. De morele verplichtingen van ouders, leerkrachten, scholen en overheden en hun rol als teamspelers om gezellige, medelevenlijke en zelfverzekerde morele burgers te verwerven in een wereld waarin pestgedrag niet alleen onacceptabel maar ondenkbaar is, wordt ook besproken. Summary: Despite an abundance of evidence-based intervention programmes available to schools across the country, childhood bullying persists in Canada. This paper looks at various types of bullying behaviour and its often devastating and far-reaching effects. It examines the common characteristics of children who bully as well as the reasons for, and causes of, bullying behaviour and summons more heightened attention to its root causes namely poverty, homelessness and disconnection. The moral obligations of parents, teachers, schools and governments and their roles as team players in raising sociable, compassionate and confident moral citizens in a world in which bullying behaviour is not only unacceptable but unthinkable, is also discussed. Link naar een elektronische bron: http://booksandjournals.brillonline.com/content/journals/10.1163/15718182-025010 [...] Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=3137 Character Education from a Children’s Rights Perspective: An Examination of Elementary Students’ Perspectives and Experiences / Lake, Kristine
![]()
Titel : Character Education from a Children’s Rights Perspective: An Examination of Elementary Students’ Perspectives and Experiences Documenttype: artikel Auteurs: Lake, Kristine, Auteur Uitgegeven: Leiden [Netherlands] : Martinus Nijhoff Publishers Publicatiedatum: 2011 Tijdschrift: The International Journal of Children’s Rights, ISSN 0927-5568 Vol. 19, No. 4 Paginering : p. 679-690 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Amerika:Noord-Amerika:Canada
Onderwijs:AlgemeenSamenvatting: Het toenemend aantal scheidingen, daden van geweld in de wereld en andere gelijkaardige gebeurtenissen hebben het concept van ‘karakter’ op de voorgrond gebracht. Opvoeders hebben dit beantwoord met een sterke opkomst van karakter-opvoedingsprogrammas. Echter, terwijl de technologie zorgt voor de vereniging van individuen over de wereld, is onze gemeenschap tot ver voorbij de grenzen van onze eigen school, stad of zelfs land uitgebreid. Dit gaat gepaard met grote diversiteit en het volgen van een vooropgezette reeks ‘universele’ waarden lijkt niet langer aangewezen. Gegeven het feit dat karakter-opvoeding zeer complex is geworden, kunnen kinderrechten een manier zijn om dit op een universeel niveau te conceptualiseren. Dit pilootproject onderzoekt om te beginnen het niveau van belangrijkheid en bestaan van rechten zoals deze worden aanzien door een kleine groep van studenten in het lager onderwijs in Noord-Ontario. Hoewel deze studenten, vooral meisjes, hun rechten zeer belangrijk achten, tonen ze aan dat ze deze slechts in beperkte mate ondersteunen. Summary: Rising divorce rates, acts of violence around the world, and other similar events have brought the concept of “character” to the forefront. Educators have responded with a resurgence of character education programmes. However, as technology unites individuals around the globe, our “community” has expanded beyond the boundaries of our own school, city, or even country. With this comes tremendous diversity and following an imposed set of “universal” values no longer seems reasonable. Given that character education has become so complex, children’s rights may provide a way for us to conceptualize it on a more universal level. As a start, this pilot project examined the levels of importance and existence of rights as perceived by a small sample of Northern Ontario elementary students. Although these students, particularly the females, generally rated their rights as highly important, they indicated only moderate support for them. Link naar een elektronische bron: http://booksandjournals.brillonline.com/content/10.1163/157181811x547281 Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=1031 Child Protection vs. Crime Prevention: The Regulation of Young Offenders’ Private Information in Canada / Piñero, Verónica Beatriz
![]()
Titel : Child Protection vs. Crime Prevention: The Regulation of Young Offenders’ Private Information in Canada Documenttype: artikel Auteurs: Piñero, Verónica Beatriz, Auteur Uitgegeven: Leiden [Netherlands] : Martinus Nijhoff Publishers Publicatiedatum: 2009 Tijdschrift: The International Journal of Children’s Rights, ISSN 0927-5568 Vol. 17, No. 1 Paginering : p. 111–142 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Justitie:Jeugdrecht
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Amerika:Noord-Amerika:CanadaSamenvatting: Na onderzoek over 151 jaar wetgeving over het Canadese jeugdstrafrecht (1857-2007), heeft de auteur geanalyseerd hoe het Canadese parlement de publicatie van informatie die jongeren identificeert die nu of vroeger in aanraking met het rechtssysteem zijn gekomen, reguleert. Piñero identificeert vier verschillende tijdsperiodes in de wetgeving: 1857–1891; 1892–1907; 1908–1981; en 1982–2007. De regulatie die werd uitgevoerd in 1857-1891 hield geen rekening met de publicatie van informatie die jonge delinquenten kon identificeren. Deze positie begon te veranderen gedurende de periode van 1892-1907 en behaalde zijn hoogtepunt in de periode 1908-1981. Deze periode van 1908-1981 hield veel rekening met de bescherming van de private informatie van jonge delinquenten, aangezien zulke maatregelen werden aanzien als een belangrijke factor in de rehabilitatie van deze jonge overtreders. Echter, sinds 1982 is men van richting verandert: de uitgevaardigde regulatie in de periode 1982-2007 heeft een onderscheid gemaakt tussen twee groepen van jonge overtreders, in overeenkomst met de ernst van de overtreding. De privacy van de ene groep wordt wel beschermd, dit in tegenstelling tot de andere groep. Piñero beargumenteert dat de theoretische implicaties die onderliggend zijn aan de regulatie van het recht op privacy voor de jonge delinquenten een evolutie (innovatie) heeft teweeggebracht in de periode 1908-1981. Deze evolutie deed zich voor ten opzichte van de periode 1857-1891 en 1892-1907, terwijl de theoretische implicaties, onderliggend aan de periode van 1982-2007, een regressie vormde (en vormt) ten aanzien van de derde periode. Summary: Having examined 151 years of enacted legislation in the Canadian youth criminal justice system (1857–2007), the author analyzes how the Parliament of Canada has regulated the publication of information that identifies young people as being or having been dealt with by the justice system. Piñero identifies four different time periods in the legislation: 1857–1891; 1892–1907; 1908–1981; and 1982–2007. The regulation enacted during 1857-1891 was not concerned with the publication of information that may identify young offenders. This position started to change during the period 1892–1907, reaching its highest point during the period 1908–1981. The 1908–1981 period was highly concerned with the protection of young offenders’ private information, since such a measure was perceived as an important factor for granting young offenders rehabilitation. However, since 1982 this direction started to change: the enacted regulation during the period 1982–2007 drew a distinction between two groups of young offenders according to the seriousness of the committed offences, thereby protecting the private information of one of the groups but not the private information of the other. Piñero argues that the theoretical implications underlying the regulation of young offenders’ privacy rights in the period 1908–1981 constituted an evolution (innovation) with regard to the periods 1857–1891 and 1892–1907, while the theoretical implications underlying the period 1982–2007 constituted (and constitute) a regression as to the third period. Link naar een elektronische bron: http://booksandjournals.brillonline.com/content/10.1163/157181808x358285 Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=1111 Children's human rights and unlinking child-parent biological bonds with adoption, same-sex marriage and new reproductive technologies / Sommerville, Margaret
![]()
Titel : Children's human rights and unlinking child-parent biological bonds with adoption, same-sex marriage and new reproductive technologies Documenttype: artikel Auteurs: Sommerville, Margaret, Auteur Uitgegeven: eContent Management Pty Ltd Publicatiedatum: 2007 Tijdschrift: Journal of Family Studies Vol. 13 Paginering : p. 179-201 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Gezin:Adoptie
Gezin:Algemeen
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Amerika:Noord-Amerika:CanadaSamenvatting: Het verband tussen huwelijken van personen van hetzelfde geslacht, adoptie en de nieuwe voortplantingstechnologieën is dat zij allemaal de biologische band tussen de ouder en het kind doorbreken. Dit artikel onderzoekt enkele implicaties van die doorbreking op de mensenrechten van kinderen. De nieuwe voortplantingstechnologieën en de legalisering van huwelijken tussen personen van hetzelfde geslacht, en zeker de combinatie van beiden, vormen een ongekende ontwikkeling, die ongekende uitdagingen met zich mee brengt voor de fundamentele mensenrechten van kinderen met betrekking tot hun biologische afkomst, voor hun rechten om opgevoed te worden door hun gezin of ruimere familie en voor hun recht op een ouder van elk geslacht. Toch werd in bijna geen van de publieke debatten in Canada, ook niet in de rechtbanken en het Parlement, waaruit de legalisatie van het huwelijk tussen personen van het geslacht voorkwam, rekening gehouden met de impact van deze legalisatie op de mensenrechten van kinderen. Summary: The link between same-sex marriage, adoption and new reproductive technologies is that all of them unlink the child-parent biological bond. This article explores some of the implications of that unlinking for children's human rights. Two unprecedented developments - that of new reproductive technologies and the legalization of same-sex marriage in some jurisdictions especially in combination, pose unprecedented challenges to children's fundamental human rights with respect to their biological origins their rights to knowledge of these origins; their rights to be reared within their immediate and wider biological families; and their rights to a parent of each sex. Yet, in Canada, including in the courts and Parliament, almost all of the public debate that resulted in the legalization of same-sex marriage failed to consider its impact on children's human rights. Link naar een elektronische bron: http://jfs.e-contentmanagement.com/archives/vol/13/issue/2/article/497/children% [...] Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=776 PermalinkChildren’s rights education at the university level: An effective means of promoting rights knowledge and rights-based attitudes / Katherine Covell
![]()
PermalinkCritical reflection in the secondary classroom: incorporating indigenous content in an anti-oppression framework / Rhonda Stock
![]()
PermalinkDenying the Right of Trafficked Minors to be Classed as Convention Refugees: The Canadian Case Example / Grover, Sonja
![]()
PermalinkEnding the Physical Punishment of Children by Parents in the English-speaking World: The Impact of Language, Tradition and Law / Saunders, Bernadette
![]()
PermalinkFrustrated, Resigned, Outspoken: Students' Engagement with School Rules and Some Implications for Participatory Citizenship / Raby, Rebecca
![]()
PermalinkIndigenous Children’s Rights: A Sociological Perspective on Boarding Schools and Transracial Adoption / Engel, Madeline H.
![]()
Permalink"Me and the 5 P's": Negotiating Rights-Based Critical Disabilities Studies and Social Inclusion / Shannon A. Moore
![]()
PermalinkPostmodern Reflections on the UNCRC: Towards Utilising Article 42 as an International Compliance Indicator / Richard C. Mitchell
![]()
PermalinkPermalink