Titel : |
Special Protection: Article 20, Special Protection and Children’s Rights Training in the Developing World? |
Documenttype: |
artikel |
Auteurs: |
Stevens, Irene, Auteur ; Taylor, Raymond, Auteur |
Uitgegeven: |
Leiden [Netherlands] : Martinus Nijhoff Publishers |
Publicatiedatum: |
2010 |
Tijdschrift: |
The International Journal of Children’s Rights, ISSN 0927-5568 Vol. 18, No. 1  |
Paginering : |
p. 101-110 |
Taal : |
Engels (eng) |
Trefwoorden: |
Kinderrechten (inter)nationaal:Internationale ontwikkeling Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Azië & Pacific:Vietnam Onderwijs:Mensenrechteneducatie
|
Samenvatting: |
Artikel 20 van het Kinderrechtenverdrag geeft aan jongeren in residentiële zorg het recht op ‘bijzondere bescherming’. Dit zorgt voor een uitdaging voor de Verdragstaten die zich afvragen hoe zulke bescherming kan bereikt worden. Er wordt gesuggereerd dat één manier om dit te bereiken bestaat uit het oprichten van en het zorgen voor een betekenisvolle training in kinderrechten. Deze paper beschrijft de ervaringen van de auteur in het leveren van een trainingsprogramma voor kinderrechten voor het personeel van het Centrum voor Sociale Bescherming in Vietnam. Het geeft een kritische reflectie op de brede nadruk van de huidige training in kinderrechten in de ontwikkelingslanden en geeft argumenten voor een gerichter onderzoek. |
Summary: |
Article 20 of the UNCRC entitles young people in residential care to ‘special protection.’ This presents a challenge to States Parties concerned with how such protection can be achieved. It is suggested that one way to do this is through the establishment and delivery of meaningful training in children’s rights. This paper describes the authors’ experience of delivering a training programme on children’s rights for staff working in Social Protection Centres in Vietnam. It provides a critical reflection on the broad emphasis of current children’s rights training in the developing world and argues for more targeted research in this area. |
Link naar een elektronische bron: |
http://booksandjournals.brillonline.com/content/10.1163/157181809x439428 |
Vaste link: |
http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=1015 |