Trefwoorden



Titel : Children's Rights: How Much Do Zimbabwe Urban Secondary School Pupils Know? Documenttype: artikel Auteurs: Gwirayi, Pesanayi, Auteur ; Shumba, Almon, Auteur Uitgegeven: Leiden [Netherlands] : Martinus Nijhoff Publishers Publicatiedatum: 2011 Tijdschrift: The International Journal of Children’s Rights, ISSN 0927-5568 Vol. 19, No. 2 Paginering : p. 195 – 204 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Afrika:Zimbabwe
Onderwijs:MensenrechteneducatieSamenvatting: Onderzoek toont aan dat de schending van kinderrechten zich manifesteert in verschillende vormen in onze samenleving. Deze studie onderzoekt in welke mate kinderen op de hoogte zijn van hun rechten en de organisaties die omgaan met deze rechten in Zimbabwaanse scholen. De studie wordt geïnformeerd door de ‘Empowerment Theorie’. Data werden verzameld uit een willekeurige sample van 376 secundaire schoolkinderen (200 jongens, 167 meisjes, leeftijd tussen 12 en 16 jaar) van drie scholen in het Gweru Stedelijk District van Zimbabwe. Er werd aan de kinderen gevraagd om hun rechten en de organisaties die omgaan met deze kinderrechten op te lijsten op de gegeven werkbladen. De studie ondervond dat de meeste kinderen niet op de hoogte waren van hun rechten en de organisaties die deze rechten behandelen. De introductie van kinderrechten als een lesonderwerp in scholen kan bijdragen tot een toename van de veiligheid van kinderen en hun bescherming en welzijn. Het is ook nodig om meer kracht te zetten achter workshops en seminaries die gaan over kinderrechten in de Zimbabwaanse scholen. Summary: Research shows that the violation of the rights of the child manifests in various forms in our society. This study sought to investigate children's awareness about their rights and organisations which deal with their rights in Zimbabwean schools. The study is informed by the Empowerment Theory. Data were collected from a randomly selected sample of 376 secondary school children (200 male, 176 female; age range 12 to 16 years) from 3 schools in Gweru Urban District of Zimbabwe. Children were asked to list their rights and organisations which deal with child rights on given worksheets. The study found that most of the children were not aware about their rights and organisations which deal with their rights. The introduction of Children's Rights as a subject in schools can help increase children's safety, protection and well-being. There is also need to put more thrust on workshops and seminars on Children's Rights in Zimbabwean schools. Link naar een elektronische bron: http://booksandjournals.brillonline.com/content/10.1163/157181810x513199 Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=1049
Titel : Children's rights in schools: what do teachers know? Documenttype: artikel Auteurs: Shumba, Almon, Auteur Uitgegeven: Hoboken [USA] : Wiley-Blackwell Publicatiedatum: 2003 Tijdschrift: Child Abuse Review, ISSN 1099-0852 Vol. 12, No. 4 Paginering : p. 251–260 Taal : Frans (fre) Trefwoorden: Kinderen in kwetsbare situaties:Geweld / uitbuiting:Kindermishandeling en verwaarlozing
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Afrika:Zimbabwe
Onderwijs:Algemeen
Onderwijs:MensenrechteneducatieSamenvatting: De mensenrechten van kinderen zijn fundamentele internationale mensenrechten die alle kinderen beschermen tegen mishandeling door volwassenen en zorgverleners zoals werd ingeschreven in het VN Verdrag inzake de Rechten van het Kind. Deze studie onderzoekt de kennis van onderwijzers en hun stagiairs over hun kennis van kinderrechten en het toedienen van lichamelijke straffen door leerkrachten in het lager onderwijs in Zimbabwe. Er werd data verzameld door gebruik te maken van de Enquête van Leerkrachten en Stagiaires op 300 leerkrachten in de lagere school en 150 stagaires, respectievelijk, in Masvingo Province. De stagiaires die aan het woord kwamen in deze studie waren verbonden aan ervaren leerkrachten lager onderwijs gedurende hun stage. De bevindingen tonen aan dat het onderwijscurriculum van leerkrachten nood heeft aan een herziening om rekening te houden met de huidige trends en problemen in het onderwijs in het nieuwe millenium. Er is dus nood aan dat het Ministerie van Onderwijs, Sport en Cultuur in-dienst programma’s uitvoeren voor leerkrachten die niet familiair zijn met lokale en internationale wetten die betrekking hebben op de bescherming van kinderen ten aanzien van kindermishandeling in de school. Summary: The human rights of children are fundamental international human rights that protect all children against abuse by adults and caregivers as enshrined in the United Nations Convention on the Rights of the Child. This study examines teachers' and teacher trainees' knowledge of children's rights and the administration of corporal punishment by teachers in Zimbabwean primary schools. Data were collected using the Teacher and the Teacher Trainees Questionnaires on 300 primary school teachers and 150 teacher trainees, respectively, in Masvingo Province. Teacher trainees used in this study were attached to experienced primary school teachers during their teaching practice. The findings show that the teacher education curriculum needs to be revised to take account of current trends and contemporary issues in education in the new millennium. Therefore, there is a need for the Ministry of Education, Sport and Culture to conduct in-service programmes for teachers who are not familiar with local and international laws concerning the protection of children against child abuse within the school. Link naar een elektronische bron: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/car.800/abstract Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=1626 Suffer Little Children: Zimbabwean Childhood Literary Representations in the Context of Crisis / Mangena, Tendai
![]()
Titel : Suffer Little Children: Zimbabwean Childhood Literary Representations in the Context of Crisis Documenttype: artikel Auteurs: Mangena, Tendai, Auteur Uitgegeven: Leiden [Netherlands] : Martinus Nijhoff Publishers Publicatiedatum: 2011 Tijdschrift: The International Journal of Children’s Rights, ISSN 0927-5568 Vol. 19, No. 2 Paginering : p. 205 – 215 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Kinderen in kwetsbare situaties:Geweld / uitbuiting:Gewapend conflict:Algemeen
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Afrika:ZimbabweSamenvatting: Een grondigere lezing van post-onafhankelijke kortverhalen in Zimbabwe toont aan dat de kindertijd complexer is dan traditioneel wordt aangegeven. Er zijn verscheidene afwijkende weergaven van de kindertijd in de literatuur. Deze paper onderzoekt deze afwijkingen en legt vooraleerst nadruk op de manier waarop kinderen worden weergegeven alsof ze, wat Muponde en Chihota (2000) een ‘taboedoorbrekend instinct in een verziekte samenleving’ noemen, bezitten. In samenlevingen waar er duidelijke schendingen zijn van mensenrechten worden kinderen en andere kwetsbare groepen het meeste getroffen. In dit opzicht onderzoekt de paper verscheidene literaire weergaven van hoe men moet omgaan met kinderen die werden getroffen gedurende de Zimbabweaanse crisis die zich afspeelde rond het millennium, die vooral werd gekarakteriseerd door schendingen van het mensenrecht. In eender welke samenleving, op een gegeven moment, wordt er van volwassenen verwacht dat ze vormen van oppressie weerstaan: deze paper beargumenteerd dat in de literatuur en in de samenleving ook kinderen deze weerstand kunnen bieden. Kortverhalen die worden bestudeerd worden geselecteerd uit de volgende publicaties: Not Another Day (2006), No More Plastic Balls: New Voices in the Zimbabwean Short Story (2000), Women Writing Zimbabwe (2008), Writing Still: New Stories from Zimbabwe (2003), Writing Now: More Stories from Zimbabwe en An Elegy for Easterly (2009). Summary: A closer reading of post – independence Zimbabwean short stories shows that childhood is more complex than its traditional conceptions. There are various diverging childhood depictions in literature. This paper explores these divergences, focusing initially on how children are represented as possessing what Muponde and Chihota (2000) call 'taboo shattering instincts in a diseased society'. In societies where there are clear human rights violations, children and other vulnerable groups are the most affected. In this respect, the paper explores various literary representations that deal with how children were affected during the Zimbabwean millennial crisis that was at most characterised by human rights violation. In any given society, at some point, adults are expected to resist forms of oppression; this paper argues that in literature and in society, children may be figures of resistance as well. Short stories to be scrutinised will be selected from the following editions; Not Another Day (2006), No More Plastic Balls: New Voices in the Zimbabwean Short Story (2000), Women Writing Zimbabwe (2008), Writing Still: New Stories from Zimbabwe (2003), Writing Now: More Stories from Zimbabwe and An Elegy for Easterly (2009). Link naar een elektronische bron: http://booksandjournals.brillonline.com/content/10.1163/157181810x512398 Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=1050
Titel : Underlying Dynamics of Child Birth Registration in Zimbabwe Documenttype: artikel Auteurs: Chereni, Admire, Auteur Uitgave: Vol. 24 Uitgegeven: Leiden [Netherlands] : Martinus Nijhoff Publishers Publicatiedatum: 2016 Tijdschrift: The International Journal of Children’s Rights, ISSN 0927-5568 Paginering : p. 741-763 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Gezin:Algemeen
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Afrika:Zimbabwe
Mensenrechten:AlgemeenSamenvatting: Door de mogelijke nadelige gevolgen te accentueren van het ontbreken van een geboorteakte op het welzijn van een kind in hun levenscyclus, hebben mensenrechtenorganisaties een sterk geval voor universele kinderboorregistratie gemaakt. Bijgevolg is de bewustwording van het belang van de geboorteregistratie in de meeste ontwikkelingslanden sterk toegenomen. Maar in Zimbabwe blijft de universele geboorte-registratie een waanbeeld. Op basis van een gemengde studie van de geboorte-registratie in de Bindura-wijk van Zimbabwe, behandelt het artikel deze paradox door de onderliggende dynamiek van het succes van de geboorte-registratie goed te onderzoeken. Het vindt dat de uitkomst van geboorteregistratie voortkomt uit een dynamisch wisselwerking tussen economische, niet-economische, persoonlijke en structurele factoren. Bovendien, terwijl bestaand onderzoek de economische determinanten van de geboorteregistratie neigt te benadrukken, zijn sociale en culturele factoren even belangrijk van invloed op het succes van de registratie van de geboorte. Summary: By accentuating the potential adverse impacts of the absence of a birth certificate on a child’s well-being across their life cycle, human rights organisations have made a strong case for universal child birth registration. Consequently, in most developing countries, people’s awareness of the importance of birth registration has dramatically increased. Yet in Zimbabwe, universal birth registration remains a pipedream. Drawing on a mixed-method study of birth registration in Zimbabwe’s Bindura district, the article addresses this paradox by closely examining the underlying dynamics of birth registration success. It finds that birth registration outcomes emerge from a dynamic interplay of economic, non-economic, personal and structural factors. Moreover, whereas existing research tends to accentuate economic determinants of birth registration, social and cultural factors are equally important influences of birth registration success. Link naar een elektronische bron: http://booksandjournals.brillonline.com/content/journals/10.1163/15718182-024040 [...] Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=3100