Trefwoorden



Titel : Children’s Right to Be Heard: What Children Think Documenttype: artikel Auteurs: Bosisio, Roberta, Auteur Uitgegeven: Leiden [Netherlands] : Martinus Nijhoff Publishers Publicatiedatum: 2012 Tijdschrift: The International Journal of Children’s Rights, ISSN 0927-5568 Vol. 20, No. 1 Paginering : p. 141–154 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Gezin:Echtscheiding
Kinderrechten (algemeen):Participatie:Algemeen
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Europa:ItaliëSamenvatting: Dit artikel analyseert de implementatie van het recht van kinderen om gehoord te worden in judiciële en administratieve procedures in Italië. Ook wordt het standpunt van de kinderen over dit recht onderzocht. Het artikel is opgedeeld in twee delen. In het eerste deel wordt er een overzicht gepresenteerd van het Italiaanse recht met betrekking tot het horen van kinderen in wettelijke procedures in de context van het burgerlijke recht. Ook de opinie van wettelijke professionals over het recht van kinderen om gehoord te worden wordt besproken. In het tweede deel worden een aantal bevindingen gepresenteerd over het onderzoek dat gericht is op het identificeren van de percepties van kinderen en hun opinies over het recht om gehoord te worden, indien hun ouders beslissen om te scheiden. Summary: This article analyses the implementation in Italy of the children’s right to be heard in judicial and administrative proceedings and investigates children’s point of view about this right. The article is organized in two sections. In the first an overview is presented of Italian law on children’s hearing in legal proceedings in the civil law context, and the opinion of legal professionals about child’s hearing. In the second some findings are presented of a research aiming at identifying children’s perceptions and opinions on the right to be listened to if their parents decide to separate. Link naar een elektronische bron: http://booksandjournals.brillonline.com/content/10.1163/157181811x573462 Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=1066 Children's Rights From the Point of View of Children, their Parents and their Teachers: A Comparative Study between Catalonia (Spain) and Il Molise (Italy) / Casas, Ferran
![]()
![]()
Titel : Children's Rights From the Point of View of Children, their Parents and their Teachers: A Comparative Study between Catalonia (Spain) and Il Molise (Italy) Documenttype: artikel Auteurs: Casas, Ferran, Auteur ; Saporiti, Angelo, Auteur ; Figuer, Cristina, Auteur ; Rostan, Carles, Auteur ; Alsinet, Carles, Auteur ; Grignoli, Daniela, Auteur ; Mancini, Antonio, Auteur ; Ferrucci, Fabio, Auteur ; Rago, Marina, Auteur ; González, Mònica, Auteur ; Mireia Gusò, Auteur ; Marta SadurnÃ, Auteur Uitgegeven: Leiden [Netherlands] : Martinus Nijhoff Publishers Publicatiedatum: 2006 Tijdschrift: The International Journal of Children’s Rights, ISSN 0927-5568 Vol. 14, No. 1 Paginering : 1–75 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Kinderrechten (algemeen):Algemeen
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Europa:Italië
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Europa:SpanjeSamenvatting: In deze studie werd er en enquête gehouden om het standpunt te onderzoeken ten opzichte van kinderrechten. Er werden twee samples gebruikt van kinderen uit verschillende landen en locaties, die toch een vergelijkbare cultuur en socio–demografische eigenschappen hebben. De resultaten toonden aan dat er een interessant aanbod bestond van gelijkaardige antwoorden, wat aantoont dat er een homogeen standpunt bestaat bij kinderen over praktische situaties met betrekking tot rechten in het dagdagelijkse leven (met uitzondering van ten minste drie dilemma’s). Rechten in verband met opleiding en leren; het voorzien van basisbehoeften; en privacy en participatie worden gewoonlijk erkend door kinderen in beide samples. Rechten in verband met spelen en vrije tijd en zorg worden door een kleiner aantal erkend. Summary: In this study, a survey was held to research the point of view with regards to children’s right. Two samples were used of children from different countries and locations that do have a similar culture and socio–demographic characteristics. The results showed an interesting range of similar answers, which suggests that there exists a homogeneous children’s point of view about practical situations with relations to rights in the day to day life (with exception of at least three dilemma’s). Rights that are related to education and learning; the provision of basic needs; and privacy and participation are recognized more commonly by children in both samples. Rights related to play and leisure and care are those recognized to a lesser extent. Link naar een elektronische bron: http://booksandjournals.brillonline.com/content/10.1163/157181806776614336 Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=1279 Elektronische documenten
![]()
children's rights from the point of view of childrenAdobe Acrobat PDFListening to children: Participation rights of minors in Italy and the United States / Woodhouse, Barbara Bennett
![]()
Titel : Listening to children: Participation rights of minors in Italy and the United States Documenttype: artikel Auteurs: Woodhouse, Barbara Bennett, Auteur Uitgegeven: New York [USA] : Taylor and Francis Publicatiedatum: 2014 Tijdschrift: Journal of Social Welfare and Family Law Vol. 36 Paginering : p. 358-369 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Kinderrechten (algemeen):Kinderrechtenverdragen:Verdrag inzake de Rechten van het Kind:Verdrag inzake de Rechten van het Kind (VRK)
Kinderrechten (algemeen):Participatie:Algemeen
Kinderrechten (algemeen):Participatie:Participatie aan beleid
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Amerika:Noord-Amerika:Verenigde Staten
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Europa:ItaliëSamenvatting: Dit artikel vergelijkt de wetgeving en het beleid in Italië en de VS met betrekking tot het recht van kinderen om gehoord te worden en om deel te nemen aan het gemeenschapsleven. Italië heeft een sterk kinderrechtenperspectief aangenomen, gebaseerd op de principes van het Verdrag voor de Rechten van het Kind. De VS, met zijn pre-moderne grondwet en weerstand ten opzichte van internationale wetgeving, was traag in het erkennen van het recht van kinderen om zelf te spreken en zelf te handelen. De VS Supreme Court heeft enkele procesrechten uitgebreid naar kinderen in strafrechtprocessen, maar de VS blijft ver achter Italië in de erkenning van de rechten van kinderen om deel te nemen aan het burgerleven en de collectieve besluitvorming. Rangijsten van kinderwelzijn reflecteren deze verschillen in attitude tegenover kinderrechten. Italië staat significant hoger in de ranglijst dan de VS op basis van objectieve maatregelen van kinderwelzijn en Italiaanse kinderen rapporteren betere relaties met hun gezin en leeftijdsgenoten. Summary: This article compares laws and policies in Italy and the US regarding children's right to be heard and to engage in the life of the community. Italy has adopted a strong children's rights perspective, informed by the principles of the Convention on the Rights of the Child (CRC). The US, with its pre-modern constitution and resistance to international law, has been slow to recognise children's rights to voice and agency. The US Supreme Court has extended some due process rights to children in criminal court proceedings, but the US lags far behind Italy in recognition of children's rights to participate in civic life and collective decision-making. Child well-being rankings may reflect these differences in attitudes towards children's rights. Italy ranks significantly higher than the US on objective measures of child well-being and Italian children report superior peer and family relationships. Link naar een elektronische bron: http://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/09649069.2014.967983 Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=2476 Persisting Inequalities: Childhood between global influences and local traditions / Bühler-Niederberger, Doris
![]()
Titel : Persisting Inequalities: Childhood between global influences and local traditions Documenttype: artikel Auteurs: Bühler-Niederberger, Doris, Auteur ; van Krieken, Robert, Auteur Uitgegeven: Thousand Oaks [USA] : SAGE Publications Publicatiedatum: 2008 Tijdschrift: Childhood Vol. 15, No. 2 Paginering : 147-155 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Afrika:Ethiopië
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Afrika:Zuid-Afrika
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Azië & Pacific:Taiwan
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Europa:Duitsland
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Europa:Italië
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Europa:Zweden
Kindertijd:AlgemeenSamenvatting: Dit artikel analyseert de centrale thema’s die voorkomen in de collectie van papers in deze speciale uitgave van het magazine Childhood, dat werd uitgedeeld als een paper op het XVI Durban Wereldcongres van Sociologie, 13-19 juli 2006. Deze thema’s omvatten de verschillende manieren waarop globale processen van sociale verandering, waarbij moderniteit gecombineerd wordt met traditie, belangrijk zijn geworden voor zowel de perceptie van de kindertijd als voor het echte leven van kinderen. Inbegrepen zijn de verschillende manieren waarop deze processen verwikkeld zijn met sociale ongelijkheid van gender, generaties en socio-economische status bij kinderen, tussen kinderen en andere leeftijdgroepen. Het artikel biedt vervolgens een overzicht van de verschillende manieren waarop andere algemene theoretische bezorgdheden in de sociologie van de kindertijd op globaal niveau verbonden zijn met de lokale situatie, naast een groot aantal andere praktische settings, tot de conceptuele bezorgdheden in de verschillende sociologische onderzoeksvelden en andere disciplines in de sociale wetenschappen in Zuid-Afrika, Ethiopië, Taiwan, Duitsland, Zweden en Italië. Summary: This article analyses the central themes running through the collection of papers in this special issue of Childhood, which were all given as papers at the XVI Durban World Congress of Sociology, 23-29 July 2006. These themes encompass the ways in which global processes of social change combining modernity with tradition have become important for both the perception of childhood and for children's real lives. They also include the ways in which those processes intertwined with social inequalities of gender, generation and socioeconomic status among children and between children and other age groups. The article goes on to provide an outline of the ways in which more general theoretical concerns in the sociology of childhood globally are related to local situations, to a variety of practical settings, to the conceptual concerns in different sociological fields and other social science disciplines in South Africa, Ethiopia, Taiwan, Germany, Sweden, and Italy. Link naar een elektronische bron: http://chd.sagepub.com/content/15/2/147.abstract Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=1388
Titel : The Impact of the UNCRC on the Italian Legal System Documenttype: artikel Auteurs: Long, Joëlle, Auteur Uitgegeven: Leiden [Netherlands] : Martinus Nijhoff Publishers Publicatiedatum: 2009 Tijdschrift: The International Journal of Children’s Rights, ISSN 0927-5568 Vol. 17, No. 1 Paginering : p. 155–170 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Kinderrechten (algemeen):Kinderrechtenverdragen:Verdrag inzake de Rechten van het Kind:Verdrag inzake de Rechten van het Kind (VRK)
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Europa:ItaliëSamenvatting: Hoewel het directe effect van het Verdrag inzake de Rechten van het Kind van de Verenigde Naties (VRK) op het juridische systeem slechts beperkt is, is het VN VRK voor Italië één van de meest belangrijke multilaterale verdragen: de wetgever stemt in met bijna alle wetten in verband met kinderrechten. De wetgever geeft aan dat de nieuwe juridische instrumenten noodzakelijk zijn om het VRK volledig te implementeren. De gerechtshoven gebruiken het Verdrag om rechterlijke interpretaties te rechtvaardigen, die niet kunnen worden gegeven als men enkel kijkt naar het nationale recht. Soms worden er zelfs interpretaties gestaafd die tegen de nationale wet in gaan. De analyse van het conflict tussen het VN VRK en de Italiaanse wet, geïdentificeerd door zowel het Comité voor de Rechten van het Kind als door Italiaanse wetenschappers, geeft aan dat de manieren om dit internationale instrument in Italië te implementeren niet snel zullen veranderen in de toekomst: de effecten op de bronnen van de Italiaanse wet zullen daardoor wellicht de enige manier blijven hoe het Verdrag op effectieve wijze iets kan bijdragen aan de bescherming van kinderen in Italië. Summary: Although the direct effect of the United Nations Convention on the Rights of the Child (UNCRC) on the legal system have been limited, the UNCRC is for Italy one of the most important multilateral conventions: the legislator approves almost any act on children’s rights, stating that the new legal instrument is necessary in order fully to implement the UNCRC; the courts use the Convention to justify judicial interpretations which cannot be given on the sole ground of domestic law and sometimes even to substantiate interpretations against the letter of domestic law. The analysis of the conflicts between the UNCRC and Italian law identified both by the Committee on the Rights of the Child and by Italian scholars shows the ways of implementing this international instrument in Italy are not likely to change in the future: the effects on the sources of Italian law will therefore probably remain the only path through which the Convention actually contributes to the improvement of children’s protection in Italy. Link naar een elektronische bron: http://booksandjournals.brillonline.com/content/10.1163/157181808x389263 Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=1127