Trefwoorden



Ask us too! Doing participatory research with disabled children in the global south / Wickenden, Mary
![]()
Titel : Ask us too! Doing participatory research with disabled children in the global south Documenttype: artikel Auteurs: Wickenden, Mary, Auteur ; Kembhavi-Tam, Gayatri, Auteur Uitgegeven: Thousand Oaks [USA] : SAGE Publications Publicatiedatum: 2014 Tijdschrift: Childhood Vol. 21, Nr. 3 Paginering : pp. 400-417 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Kinderen in kwetsbare situaties:Kinderen met een beperking
Kinderrechten (algemeen):Participatie:Participatie in onderzoek
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Azië & Pacific:India
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Azië & Pacific:Sri LankaSamenvatting: In dit artikel wordt nagegaan hoe kinderen en jongeren met een beperking, die leven in het Zuiden, actief opgenomen kunnen worden in verkennend onderzoek naar hun leven. Hoewel men de complexe, theoretische dilemma's in de overlappende domeinen van de kindertijd, beperkingen en internationale ontwikkelingen erkent, focust men in dit artikel op de methodologie. Vele onderzoekers beweren dat kinderen in verschillende contexten actieve deelnemers kunnen zijn in onderzoek. Dit fenomeen komt steeds meer voor op wereldschaal. Deze trend betreffende kinderen die zelf raad geven is nog maar zelden uitgebreid naar hen met een beperking. Mogelijkerwijs is men ze ‘per ongeluk’ vergeten, uitgaande van het feit dat zij niets te zeggen hebben of gezien worden als methodologisch moeilijk om op te nemen. Zo worden de perspectieven van kinderen en jongeren vaak over het hoofd gezien, voornamelijk is het Zuiden. We beschrijven twee participatieve onderzoeksprojecten over kinderen en jongeren met een beperking in India en Sri Lanka. Hierbij focust men in het bijzonder op praktische zaken dat aan het oppervlak kwamen zoals rekrutering, informatie en processen met betrekking tot toestemming en dataverzamelingsmethodes. Rekening houdende met voorgaande thema’s en met het maken van de nodige aanpassingen om kinderen met een verscheidenheid aan beperkingen op een betekenisvolle manier te laten participeren, dragen beide VN-verdragen op een relevante manier bij. Het gaat over volgende verdagen: het VN-Verdrag voor de Rechten van het Kind uit 1989 en het VN-Verdrag voor de rechten van personen met een beperking uit 2006. Het pleiten voor hun participatie zonder het maken van aangepaste voorschriften is potentieel tokenisme en niet ethisch verantwoord. Het is noodzakelijk en mogelijk om beiden op te nemen in het ‘mainstream’ kindgerichte onderzoek en specifieke projecten voor personen met een beperking. Het betrekken van kinderen met een beperking in onderzoek heeft duale bedoelingen: enerzijds de inclusie van hun perspectieven naast die van andere kinderen en anderzijds hun specifieke kijk op de beperking weergeven. Wat ze zeggen kan soms verrassend uit de hoek komen voor sommigen en bepaalde assumpties over hen in vraag stellen. Wat belangrijk is, is dat dit kan bijdragen tot het reduceren van hun marginalisering in de dominante samenleving. Summary: This article considers how disabled children and young people living in the global south can be included actively in research that explores their lives. While acknowledging the complex, theoretical dilemmas in the overlapping arenas of childhood, disability and international development, the focus here is on methodology. Many researchers argue that children in diverse contexts can be active participants in research and this is increasingly occurring globally. However, this trend towards consulting children themselves is rarely extended to those with disabilities. Arguably, they are accidentally forgotten, assumed to have nothing to say or perceived to be methodologically difficult to include. Thus, disabled children and young people’s perspectives are overlooked, particularly in the global south. We describe two participatory research projects with disabled children and young people in India and Sri Lanka, and focus particularly on practical issues that arose including recruitment, information and consent processes and data collection methods. We argue that considering these issues and making the necessary adaptations to enable children with a variety of impairments to participate meaningfully contributes to enacting both the relevant United Nations conventions, the 1989 United Nations Convention on the Rights of the Child and the 2006 United Nations Convention on the Rights of Persons with Disabilities. Advocating their participation without making appropriate provisions is potentially tokenistic and unethical. It is necessary and possible to include them both in ‘mainstream’ child-focussed research, and specific disability-orientated projects. Involving disabled children in research has dual purposes: inclusion of their perspectives alongside those of other children and highlighting their disability-specific views where relevant. What they say may be surprising to some and challenge assumptions about them. Importantly, this will contribute to reducing their marginalisation from mainstream society. Link naar een elektronische bron: http://chd.sagepub.com/content/21/3/400.abstract Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=2411
Titel : Being Adopted : Internationally adopted children’s interest and feelings Documenttype: artikel Auteurs: Tieman, Wendy, Auteur ; Juffer, Femmie, Auteur Uitgegeven: Thousand Oaks [USA] : SAGE Publications Publicatiedatum: 2009 Tijdschrift: International Social Work, ISSN 0020-8728 Volume 52, nr. 5 Paginering : p. 635-647 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Gezin:Adoptie
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Azië & Pacific:China
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Azië & Pacific:India
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Europa:NederlandSamenvatting: Nederlandse adoptieouders van 1233 geadopteerde kinderen van Chinese oorsprong en 412 kinderen die uit India werden geadopteerd gaven informatie over het belang van hun kind bij de adoptie en hun gevoelens over het geadopteerd zijn. Meisjes toonden meer belang te hebben bij de adoptie dan jongens en vele kinderen gaven de wens aan om er blank of niet-Chinees uit te zien. Summary: Dutch adoptive parents of 1233 children adopted from China and 412 children adopted from India reported on their children’s interest in adoption and feelings about being adopted. Girls showed more interest in adoption than boys and many children expressed the wish to look white or non-Chinese. Link naar een elektronische bron: http://isw.sagepub.com/content/52/5/635.abstract Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=689
Titel : Child friendly cities: good governance in the best interests of the child Documenttype: artikel Auteurs: Riggio, Eliana, Auteur Uitgegeven: Thousand Oaks [USA] : SAGE Publications Publicatiedatum: 2002 Tijdschrift: Environment&Urbanization Vol. 14, Nr. 2 Paginering : p. 45-58 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Kinderen in kwetsbare situaties:Stedelijke gebieden
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Amerika:Zuid-Amerika:Brazilië
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Amerika:Zuid-Amerika:Ecuador
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Azië & Pacific:Bangladesh
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Azië & Pacific:India
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Europa:Kroatië
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Europa:Niet-EU:Albanië
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Europa:Niet-EU:Oekraïne
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Europa:Spanje
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Europa:Zweden
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Midden-Oosten:Bezette Palestijnse Gebieden
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Midden-Oosten:Libanon
Vrije tijd, spel en cultuur:Publieke ruimte:AlgemeenSamenvatting: Deze paper beschrijft de kenmerken die een stad “kindvriendelijk” maken, alsook de juridische, institutionele, budgettaire en planningsmaatregelen die nodig zijn om dit te onderbouwen. Er wordt uitgelegd hoe het concept van kindvriendelijke steden werd ontwikkeld, en wat haar sleutelrol is voor de implementatie van het Kinderrechtenverdrag in elke stad. De principes en praktijken van kindvriendelijke steden worden geïllustreerd met voorbeelden van Spanje, de Bezette Gebieden van Palestina, Kroatië, Ecuador, Brazilië, India, Bangladesh, Zweden, Libanon, Albanië en Oekraïne. Summary: This paper describes the features that make a city “child friendly”, and the legal, institutional, budgetary and planning measures needed to underpin them. It explains how the concept of child friendly cities developed, and its key role in ensuring the implementation of the Convention on the Rights of the Child in each city. The principles and practices of a child friendly city are illustrated by examples from Spain, the Occupied Territories of Palestine, Croatia, Ecuador, Brazil, India, Bangladesh, Sweden, Lebanon, Albania and the Ukraine. Link naar een elektronische bron: http://eau.sagepub.com/content/14/2/45 Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=1850 Children’s Rights in India: Parents’ and Teachers’ Attitudes, Knowledge and Perceptions / Deb, Sibnath
![]()
Titel : Children’s Rights in India: Parents’ and Teachers’ Attitudes, Knowledge and Perceptions Documenttype: artikel Auteurs: Deb, Sibnath, Auteur ; Mathews, Ben, Auteur Uitgegeven: Leiden [Netherlands] : Martinus Nijhoff Publishers Publicatiedatum: 2012 Tijdschrift: The International Journal of Children’s Rights, ISSN 0927-5568 Vol. 20, No. 2 Paginering : p. 241–264 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Kinderrechten (algemeen):Algemeen
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Azië & Pacific:IndiaSamenvatting: De houding van individuen ten aanzien van kinderen oefent een invloed uit op hun gedrag ten opzichte van kinderen en op de beslissing om hun rechten en het welzijn al dan niet te promoten. De houdingen die in het algemeen aanwezig zijn in een samenleving vormen mee de cultuur, die aangeeft hoe kinderen worden waargenomen en behandeld. Deze studie onderzoekt de houdingen en de kennis inzake kinderrechten van 300 Indiase ouders en leerkrachten, alsook hun percepties over het feit of deze rechten al dan niet worden verzekerd in de realiteit. De bevindingen tonen aan dat de meeste ouders en leerkrachten een positieve houding hebben over kinderrechten, inclusief het recht op gezondheid, onderwijs, bescherming tegen kinderhuwelijken en tegen ongeschikte arbeid. Toch was ongeveer een kwart van de participanten van mening dat kinderen geen recht zouden moeten hebben om hun mening te uiten en geen recht zouden moeten hebben op vereniging. Er was een slechte kennis over de wetten die kinderrechten bevorderen. De meeste ouders en leerkrachten ervaren een ontkenning van zeven essentiële rechten in de levenservaringen van kinderen in India. In het algemeen suggereren de bevinden een noodzaak aan verhoogde bewustwording van de noden en rechten van kinderen. Deze betere bewustwording kan een verbetering meebrengen in de houding ten opzichte van de behandeling van kinderen. Inspanningen om de bewustwording te verhogen en de houding ten opzichte van kinderrechten te verbeteren, zijn noodzakelijk in de hele samenleving en in de belangrijkste sectoren om op die manier de levenservaring van kinderen te verbeteren. Summary: Individuals’ attitudes influence their behaviour towards children, including whether children’s rights and welfare are promoted. The attitudes generally present in a society shape a culture of how children are perceived and treated. This study explored the attitudes and knowledge of 300 Indian parents and teachers regarding children’s rights, and their perceptions about whether selected rights were secured in reality. Findings revealed that most parents and teachers had positive attitudes about children’s rights, including rights to health and education, and freedom from child marriage and inappropriate work. Yet, about one quarter of participants did not think children should have the rights to freedom of expression and association. Knowledge of laws promoting children’s rights was poor. Most parents and teachers perceived a denial of seven key rights in Indian children’s lived experience. Overall, findings suggest a need to heighten awareness of children’s rights and needs, which can improve attitudes towards the treatment of children. Efforts to heighten awareness and attitudes towards children’s rights are needed across society and in key sectors to enhance children’s lived experience. Link naar een elektronische bron: http://booksandjournals.brillonline.com/content/10.1163/157181811x616022 Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=1074 A comparative study of measures for children in conflict with the law in Goa and Singapore / Murli Desai
![]()
Titel : A comparative study of measures for children in conflict with the law in Goa and Singapore Documenttype: artikel Auteurs: Murli Desai, Auteur Uitgegeven: Thousand Oaks [USA] : SAGE Publications Publicatiedatum: 2009 Tijdschrift: International Social Work, ISSN 0020-8728 Vol. 52, No. 3 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Justitie:Jeugdrecht
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Azië & Pacific:India
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Azië & Pacific:SingaporeSamenvatting: Dit artikel vergelijkt de maatregelen die genomen worden voor kinderen in conflict met de wet, in termen van hun sterke en zwakke kanten, hun gelijkenissen en verschillen, en de profielen van de kinderen die het jeugd(straf)recht systeem binnenkomen. De gebieden die vergeleken worden zijn de progressieve Indiase staat Goa, en in Singapore. Summary: This article aims to compare the measures undertaken for children in conflict with the law in terms of strengths and gaps, their similarities and differences, together with profiles of children who enter the juvenile justice system in a progressive state of India, namely Goa, and in Singapore. Link naar een elektronische bron: http://isw.sagepub.com/content/52/3/313.abstract Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=268 PermalinkPermalinkWhy child labour? Evidences from homebased carpet weaving industry of Kashmir / Nengroo, Aasif Hussain
![]()
Permalink