Trefwoorden



Above Children’s Heads: The Headscarf Controversy in European Schools from the Perspective of Children’s Rights / Brems, Eva
![]()
Titel : Above Children’s Heads: The Headscarf Controversy in European Schools from the Perspective of Children’s Rights Documenttype: artikel Auteurs: Brems, Eva, Auteur Uitgegeven: Leiden [Netherlands] : Martinus Nijhoff Publishers Publicatiedatum: 2006 Tijdschrift: The International Journal of Children’s Rights, ISSN 0927-5568 Vol. 14, No. 2 Paginering : 119–136 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Gezondheid en welzijn:Religie, levensbeschouwing
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Europa:Duitsland
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Europa:FrankrijkSamenvatting: Het dragen van een hoofddoek door studenten en leerkrachten in publieke scholen brengt verschillende juridische controverses met zich mee in verscheidene Europese landen. Deze paper legt de nadruk op twee landen: Frankrijk en Duitsland. Deze landen hebben een verbod op hoofddoeken geïntroduceerd. De motivering en redenering van de binnenlandse wetgevers en rechtbanken worden tegenover deze van internationale mensenrechtenorganisaties gesteld. De commentaren van het Comité voor de Rechten van het Kind werpen een nieuw licht op de zaak. Het Verdrag inzake de Rechten van het Kind geven een nuttige bijdrage aan de evaluatie van beide argumenten die het verbod op de hoofddoeken rechtvaardigen, en de modaliteiten van zo een verbod. Summary: Wearing a Muslim headscarf by pupils and teachers in public school gives rise to a legal controversy in several European countries. This paper focuses on two countries: France and Germany. These countries have introduced a ban on wearing a headscarf. The reasoning of domestic legislators and courts are confronted with those of international human rights bodies. The comments of the Committee on the Rights of the Child shed a different light on the matter. The Convention on the Rights of the Child makes a useful contribution to the evaluation of both the arguments that justify headscarf bans, and the modalities of such bans. Link naar een elektronische bron: http://booksandjournals.brillonline.com/content/10.1163/157181806777922711 Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=1276 Enacting children’s citizenship: Developing understandings of how children enact themselves as citizens through actions and Acts of citizenship / Larkins, Cath
![]()
Titel : Enacting children’s citizenship: Developing understandings of how children enact themselves as citizens through actions and Acts of citizenship Documenttype: artikel Auteurs: Larkins, Cath, Auteur Uitgegeven: Thousand Oaks [USA] : SAGE Publications Publicatiedatum: 2013 Tijdschrift: Childhood Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Kinderrechten (algemeen):Participatie:Algemeen
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Europa:Frankrijk
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Europa:Verenigd Koninkrijk
Mensenrechten:Burgerlijke en politieke rechten:AlgemeenSamenvatting: Dit artikel ontwikkelt inzichten in de agency van kinderen in burgerschap en over de verschillende manieren waarin de acties van kinderen hen in staat stelt om zich als onderling afhankelijke burgers te gedragen. Het presenteert een aspect van het inzicht in burgerschap dat wordt voortgebracht uit onderzoek door zes groepen gemarginaliseerde kinderen, tussen de 5 en 13 jaar in Wales en Frankrijk. Door de beschrijving van de activiteiten samen te vatten van de onderzoeksgroep, die werden geassocieerd met de onderdelen van burgerschap van de theorieën over burgerschap, kan men zien hoe deze kinderen deelnemen in acties van burgerschap, met name regels opstellen over het sociale bestaan, het bevorderen van sociale goederen en het uitoefenen van vrijheden om zelf rechten te verkrijgen. Deze activiteiten overschrijden de grenzen van het bestaande evenwicht van rechten, verantwoordelijkheid en statussen, als gevolg van hun (mis)dragingen. Dit gebeurt op een manier dat ze kunnen worden geïnterpreteerd als Handelingen van burgerschap. Echter, in de dagdagelijkse activiteiten van kinderen is het verschil tussen acties en Handelingen van burgerschap soms niet zo duidelijk. Dit komt voort uit het feit dat het erkennen van aspecten van gebruiken van kinderen als burgerschap een uitdaging kan zijn voor de dominante definities van burgerschap, en wordt er een nieuwe status voor kinderen geëist. Onderzoek naar het burgerschap van kinderen op deze manier heeft potentieel voor een breder begrip van participatie en het waarderen van de bredere aspecten van de agency van kinderen in burgerschap. Summary: This article develops understandings of children’s agency in citizenship and some of the different ways in which children’s actions enact them as interdependent citizens. It presents one aspect of the understanding of citizenship generated from research by six groups of marginalized children, aged 5–13, in Wales and France. Synthesizing the research groups’ descriptions of activities they associated with the component parts of citizenship with citizenship theory, these children can be seen to engage in actions of citizenship that include making rules of social existence, furthering social good and exercising freedoms to achieve their own rights. Their activities also transgress the boundaries of existing balances of rights, responsibilities and statuses, through their (mis)behavior, in ways that can be interpreted as Acts of citizenship. In children’s everyday activities, however, the distinction between actions and Acts of citizenship can at times be blurred. This is because recognizing aspects of children’s practices as citizenship is a challenge to dominant definitions of citizenship, and claims a new status for children. Exploring children’s citizenship in these ways has potential for widening understandings of participation and appreciating broader aspects of children’s agency in citizenship. Link naar een elektronische bron: http://chd.sagepub.com/content/early/2013/03/13/0907568213481815.abstract Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=1317
Titel : Sexualisation and the transition from childhood to adulthood in France : From age-related child development control to the construction of civilisational divides Documenttype: artikel Auteurs: Voléry, Ingrid, Auteur Uitgave: Vol. 23 Uitgegeven: Thousand Oaks [USA] : SAGE Publications Publicatiedatum: 2016 Tijdschrift: Childhood Paginering : p. 140–153 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Kinderrechten (algemeen):Algemeen
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Europa:Frankrijk
Kindertijd:KindbeeldenSamenvatting: Dit artikel is gebaseerd op de studie van de vormen van seksualisering van kinderen, zoals geconstrueerd door de Franse autoriteiten tussen 2000 en 2013. Het blijkt dat aanpakken die de overgang van de kindertijd tot de volwassenheid hebben geadresseerd, twee soorten discours hebben gecombineerd. De eerste hiervan volgt de contouren van de aard van het kind dat beschermd moet worden tegen aandoeningen die verband houden met geslacht en opgroeien in het algemeen; De tweede vertrekt vanuit de seksualisering van kinderen in benadeelde stedelijke gebieden om 'buitenlanders van binnen' aan te wijzen en een ethnoculturele opvatting van de natie te versterken. Het artikel concludeert met reflecties over hoe het probleem van leeftijdgerelateerde kinderontwikkeling in globaliseerde kapitalistische samenlevingen wordt aangepakt. Summary: This article is based on the study of the forms of the sexualisation of children as constructed by the French authorities between 2000 and 2013. It shows that approaches addressing the transition from childhood to adulthood have combined two types of discourse. The first of these traces the contours of the nature of the child who is to be protected from the disorders related to gender and to growing up more generally; the second draws on the sexualisation of children in disadvantaged urban areas to designate ‘foreigners from within’ and reinforces an ethnocultural conception of the nation. The article concludes with reflections on how the issue of age-related child development is addressed in globalised capitalist societies. Link naar een elektronische bron: http://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/0907568215576525 Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=3203 Sociale werkelijkheid en belang van het kind primeren op internationaalprivaatrechtelijke bescherming van intern verbod op draagmoederschap / Pluym, Liesbet
![]()
![]()
Titel : Sociale werkelijkheid en belang van het kind primeren op internationaalprivaatrechtelijke bescherming van intern verbod op draagmoederschap Documenttype: artikel Auteurs: Pluym, Liesbet, Auteur Uitgegeven: Universiteit Gent - Instituut Internationaal Privaatrecht Publicatiedatum: 2014 Tijdschrift: Tijdschrift voor internationaal privaatrecht (TIPR) Paginering : 183 - 199 Taal : Nederlands (dut) Trefwoorden: Gezin:Donor- of draagmoederschap
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Europa:Algemeen
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Europa:België
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Europa:FrankrijkSamenvatting: In Frankrijk is draagmoederschap uitdrukkelijk verboden. Het Europees Hof voor de Rechten van de Mens sprak zich in Mennesson en Labassee uit over de Franse weigering om Amerikaanse geboorteakten van kinderen geboren na draagmoederschap te erkennen. Deze twee casi worden besproken. De auteur beargumenteert dat de Franse weigering om buitenlandse geboorteakten na grensoverschrijdend draagmoederschap te erkennen een schending is van artikel 8 evrm. Het Europees Hof zag geen duidelijke schending van het recht op eerbied voor gezinsleven, maar wel een schending van het recht op eerbied voor privéleven van de draagkinderen. De auteur stelt zich eveens de vraag of de Belgische case law verenigbaar met artikel 8 evrm. Welke betekenis heeft de geannoteerde rechtspraak heeft voor België? In België is er een gebrek aan wetgeving hierrond, wat ervoor zorgt dat draagmoederschap noch verboden noch geregeld is. de auteur bespreekt hoe de interne regelgevingen onder druk komen te staan. Tot slot bespreekt ze de vraag omtrent erkenning van buitenlandse geboorteakten binnen een Belgisch statuut voor draagmoederschap de lege ferenda. De Belgische Staat moet in het belang van de wensouders, draagmoeder en in het bijzonder van het (te verwekken) kind een voorzichtige houding aannemen. Summary: In France, surrogacy is prohibited. The European Court of Human Rights decided in Mennesson and Labassee on the French refusal to recognize US birth certificates of children born from surrogacy. The author discusses these two cases. Furthermore, the author argues that the French refusal to recognize foreign birth certificates after a cross-border surrogacy is a violation of Article 8 ECHR. The European Court saw no clear breach of the right to respect of family life, but did see a violation of the right to respect for private life of the children. The author discusses the question whether the Belgian case law is compatible with Article 8 ECHR. What consequences does the annotated law have for Belgium? In Belgium there’s a lack of legislation in this matter, which means that surrogacy is neither prohibited nor regulated. The author also discusses how the internal regulations are under pressure. Finally, she discusses the question of recognition of foreign birth certificates within a Belgian statute for surrogacy de lege ferenda. The Belgian State should, in the interest of the prospective parents, surrogate mother and especially the child, adopt a cautious attitude. Link naar een elektronische bron: http://www.ipr.be/tijdschrift/tijdschrift52.pdf Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=2962 Elektronische documenten
![]()
Sociale werkelijkheid en belang van het kind primeren op internationaalprivaatrechtelijke bescherming van intern verbod op draagmoederschap - Tijdschrift voor internationaal privaatrechtURL