Trefwoorden



Titel : Child friendly cities: good governance in the best interests of the child Documenttype: artikel Auteurs: Riggio, Eliana, Auteur Uitgegeven: Thousand Oaks [USA] : SAGE Publications Publicatiedatum: 2002 Tijdschrift: Environment&Urbanization Vol. 14, Nr. 2 Paginering : p. 45-58 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Kinderen in kwetsbare situaties:Stedelijke gebieden
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Amerika:Zuid-Amerika:Brazilië
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Amerika:Zuid-Amerika:Ecuador
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Azië & Pacific:Bangladesh
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Azië & Pacific:India
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Europa:Kroatië
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Europa:Niet-EU:Albanië
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Europa:Niet-EU:Oekraïne
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Europa:Spanje
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Europa:Zweden
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Midden-Oosten:Bezette Palestijnse Gebieden
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Midden-Oosten:Libanon
Vrije tijd, spel en cultuur:Publieke ruimte:AlgemeenSamenvatting: Deze paper beschrijft de kenmerken die een stad “kindvriendelijk” maken, alsook de juridische, institutionele, budgettaire en planningsmaatregelen die nodig zijn om dit te onderbouwen. Er wordt uitgelegd hoe het concept van kindvriendelijke steden werd ontwikkeld, en wat haar sleutelrol is voor de implementatie van het Kinderrechtenverdrag in elke stad. De principes en praktijken van kindvriendelijke steden worden geïllustreerd met voorbeelden van Spanje, de Bezette Gebieden van Palestina, Kroatië, Ecuador, Brazilië, India, Bangladesh, Zweden, Libanon, Albanië en Oekraïne. Summary: This paper describes the features that make a city “child friendly”, and the legal, institutional, budgetary and planning measures needed to underpin them. It explains how the concept of child friendly cities developed, and its key role in ensuring the implementation of the Convention on the Rights of the Child in each city. The principles and practices of a child friendly city are illustrated by examples from Spain, the Occupied Territories of Palestine, Croatia, Ecuador, Brazil, India, Bangladesh, Sweden, Lebanon, Albania and the Ukraine. Link naar een elektronische bron: http://eau.sagepub.com/content/14/2/45 Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=1850 Children's Rights From the Point of View of Children, their Parents and their Teachers: A Comparative Study between Catalonia (Spain) and Il Molise (Italy) / Casas, Ferran
![]()
![]()
Titel : Children's Rights From the Point of View of Children, their Parents and their Teachers: A Comparative Study between Catalonia (Spain) and Il Molise (Italy) Documenttype: artikel Auteurs: Casas, Ferran, Auteur ; Saporiti, Angelo, Auteur ; Figuer, Cristina, Auteur ; Rostan, Carles, Auteur ; Alsinet, Carles, Auteur ; Grignoli, Daniela, Auteur ; Mancini, Antonio, Auteur ; Ferrucci, Fabio, Auteur ; Rago, Marina, Auteur ; González, Mònica, Auteur ; Mireia Gusò, Auteur ; Marta Sadurní, Auteur Uitgegeven: Leiden [Netherlands] : Martinus Nijhoff Publishers Publicatiedatum: 2006 Tijdschrift: The International Journal of Children’s Rights, ISSN 0927-5568 Vol. 14, No. 1 Paginering : 1–75 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Kinderrechten (algemeen):Algemeen
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Europa:Italië
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Europa:SpanjeSamenvatting: In deze studie werd er en enquête gehouden om het standpunt te onderzoeken ten opzichte van kinderrechten. Er werden twee samples gebruikt van kinderen uit verschillende landen en locaties, die toch een vergelijkbare cultuur en socio–demografische eigenschappen hebben. De resultaten toonden aan dat er een interessant aanbod bestond van gelijkaardige antwoorden, wat aantoont dat er een homogeen standpunt bestaat bij kinderen over praktische situaties met betrekking tot rechten in het dagdagelijkse leven (met uitzondering van ten minste drie dilemma’s). Rechten in verband met opleiding en leren; het voorzien van basisbehoeften; en privacy en participatie worden gewoonlijk erkend door kinderen in beide samples. Rechten in verband met spelen en vrije tijd en zorg worden door een kleiner aantal erkend. Summary: In this study, a survey was held to research the point of view with regards to children’s right. Two samples were used of children from different countries and locations that do have a similar culture and socio–demographic characteristics. The results showed an interesting range of similar answers, which suggests that there exists a homogeneous children’s point of view about practical situations with relations to rights in the day to day life (with exception of at least three dilemma’s). Rights that are related to education and learning; the provision of basic needs; and privacy and participation are recognized more commonly by children in both samples. Rights related to play and leisure and care are those recognized to a lesser extent. Link naar een elektronische bron: http://booksandjournals.brillonline.com/content/10.1163/157181806776614336 Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=1279 Elektronische documenten
![]()
children's rights from the point of view of childrenAdobe Acrobat PDFGlobal citizenship and national (re)formations: Analysis of citizenship education reform in Spain. / Engel, Laura C
![]()
Titel : Global citizenship and national (re)formations: Analysis of citizenship education reform in Spain. Documenttype: artikel Auteurs: Engel, Laura C, Auteur Uitgegeven: Thousand Oaks [USA] : SAGE Publications Publicatiedatum: 2014 Tijdschrift: Education, Citizenship and Social Justice, ISSN 1746-1979 Vol. 9, Nr. 3 Paginering : pp. 239-254 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Europa:Spanje
Mensenrechten:Algemeen
Onderwijs:AlgemeenSamenvatting: In de afgelopen jaren zijn vele Europese onderwijssystemen gestart met een hervormingsproces van het onderwijsbeleid en het curriculum met betrekking tot burgerschapseducatie. Dit artikel onderzoekt de hervorming van burgerschapseducatie in de context van Spanje. Het artikel gaat over hoe en in welke mate Spanje zich in 2006 richtte tot bepaalde thema's omtrent zowel nationale als globale burgerschapseducatie, alsook culturele diversiteit en immigratie. Tegenover een typologie waarin er een onderscheid wordt gemaakt tussen vier verscheidene aanpakken omtrent nationale en globale burgerschapseducatie, inclusief traditionele, op vaardigheden, waardengebaseerde en reflexieve aanpakken, is dit artikel gebaseerd op kwalitatieve inhoudsanalyse van het curriculum en de geassocieerde tekstboeken van de Spaanse burgerschapseducatie en mensenrechten. De bevindingen focussen op thema's met betrekking tot mensenrechten, nationaal en globaal burgerschap en culturele diversiteit en co-existentie. Summary: In recent years, many European education systems have embarked on a process of education policy and curriculum reform related to citizenship education. This article explores citizenship education reform in the context of Spain. It considers how and to what extent Spain’s 2006 citizenship education addressed issues of national and global citizenship, as well as cultural diversity and immigration. Against a typology of four distinct approaches to national and global citizenship education, including traditional, skills-based, values-based, and reflexive approaches, the article draws on qualitative content analysis of Spain’s recent Education for Citizenship and Human Rights curriculum and associated textbooks. Findings focus on themes of human rights, national and global citizenship, and cultural diversity and co-existence. Link naar een elektronische bron: http://esj.sagepub.com/content/9/3/239.abstract Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=2427