Trefwoorden



0. PARTICIPATIE IN DE DATABANK VAN HET JEUGDONDERZOEKSPLATFORM (JOP) / PARTICIPATION IN THE DATABASE OF THE YOUTH RESEARCH PLATFORM (JOP) [JOP]
Titel : 0. PARTICIPATIE IN DE DATABANK VAN HET JEUGDONDERZOEKSPLATFORM (JOP) / PARTICIPATION IN THE DATABASE OF THE YOUTH RESEARCH PLATFORM (JOP) [JOP] Documenttype: JOP Taal : (nla) Trefwoorden: Kinderrechten (algemeen):Participatie:Algemeen
Kinderrechten (algemeen):Participatie:Participatie aan beleid
Kinderrechten (algemeen):Participatie:Participatie in onderzoekSamenvatting: Klik op onderstaande link om verder binnen het thema ‘participatie’ te zoeken op de website van het Jeugdonderzoeksplatform (JOP) Summary: Use the link below to search the theme ‘participation’ in the Youth Research Platform (JOP) database JOP : http://www.jeugdonderzoeksplatform.be/nl/databank-jeugdonderzoek/zoekresultaten?keywords=participatie Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=2201
Titel : Als ik burgemeester ben... Documenttype: onderzoek Auteurs: Van Ceulebroeck, Nathalie, Auteur ; Dehertogh, Britt, Auteur ; Van Ceulebroeck, Nathalie, Promotor Publicatiedatum: 2016-2017 Taal : Nederlands (dut) Trefwoorden: Beleid:Jeugdbeleid:Algemeen
Kinderrechten (algemeen):Participatie:Participatie aan beleid
Kinderrechten (algemeen):Participatie:Participatie in onderzoekSamenvatting: Het project ‘Als ik burgemeester ben …’, vroeg aan kinderen en jongeren in Antwerpen hoe ze over hun stad denken, waar ze tevreden over zijn en wat ze graag anders willen zien. Het project is het initiatief van het Antwerps Jeugdsectoroverleg, een overleg van 26 professionele jeugdwerkorganisaties uit de stad Antwerpen. Het is niet de stem van de organisaties die spreekt, maar het rapport vertolkt, medieert en kanaliseert de stem van kinderen en jongeren in Antwerpen. Georganiseerd, niet-georganiseerd, anders georganiseerd. In het najaar 2016, startten de onderzoekers met een kwantitatieve bevraging van ongeveer 1000 kinderen en jongeren uit alle districten, van alle leeftijden, met alle meningen. Het doel is na te gaan welke (beleids)thema’s bij hen leven. In het voorjaar 2017 gingen de onderzoekers verder in gesprek over de thema’s die kinderen en jongeren belangrijk vinden. Summary: The project 'If I'm a mayor ...' asked children and young people in Antwerp how they think about their city, what they are satisfied with and what they would like to see differently. The project is the initiative of the Antwerp Youth Sector Consultation, a consultation of 26 professional youth work organisations from the city of Antwerp. However, it is not the voice of the organisations you read here. The researchers interpret, mediate and channel the voices of children and young people in Antwerp. Organised, non-organised, differently organised. In the autumn of 2016, they started with a quantitative survey of about 1000 children and young people from all districts, of all ages, with all opinions. The aim is to find out which (policy) themes live with them. In the spring of 2017 the researchers continued their discussion about the themes that children and young people found important. Financiering / Funding : Antwerps Jeugdsectoroverleg Onderzoeksinstelling / Research institute : AP - Artesis Plantijn hogeschool Antwerpen Onderzoekstype : Beleidsgericht onderzoek - Beleidsvoorbereidend onderzoek/Praktijkgericht onderzoek - Praktijkvoorbereidend onderzoek Discipline : Sociaal werk Methodologische dimensies : Individuen (direct betrokkenen, jongeren)/Face-to-face/Schriftelijk/Kwantitatief onderzoek/Kwalitatief onderzoek/Momentopname, crossectioneel/Lokaal/Individuen (direct betrokkenen, kinderen) bestuderen of bevragen Link naar een elektronische bron: http://www.kenniscentrumisos.be/wp-content/uploads/2018/01/Hoe-kinderen-en-jonge [...] Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=3340 Elektronische documenten
![]()
Als ik burgemeester ben...Adobe Acrobat PDFAsk us too! Doing participatory research with disabled children in the global south / Wickenden, Mary
![]()
Titel : Ask us too! Doing participatory research with disabled children in the global south Documenttype: artikel Auteurs: Wickenden, Mary, Auteur ; Kembhavi-Tam, Gayatri, Auteur Uitgegeven: Thousand Oaks [USA] : SAGE Publications Publicatiedatum: 2014 Tijdschrift: Childhood Vol. 21, Nr. 3 Paginering : pp. 400-417 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Kinderen in kwetsbare situaties:Kinderen met een beperking
Kinderrechten (algemeen):Participatie:Participatie in onderzoek
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Azië & Pacific:India
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Azië & Pacific:Sri LankaSamenvatting: In dit artikel wordt nagegaan hoe kinderen en jongeren met een beperking, die leven in het Zuiden, actief opgenomen kunnen worden in verkennend onderzoek naar hun leven. Hoewel men de complexe, theoretische dilemma's in de overlappende domeinen van de kindertijd, beperkingen en internationale ontwikkelingen erkent, focust men in dit artikel op de methodologie. Vele onderzoekers beweren dat kinderen in verschillende contexten actieve deelnemers kunnen zijn in onderzoek. Dit fenomeen komt steeds meer voor op wereldschaal. Deze trend betreffende kinderen die zelf raad geven is nog maar zelden uitgebreid naar hen met een beperking. Mogelijkerwijs is men ze ‘per ongeluk’ vergeten, uitgaande van het feit dat zij niets te zeggen hebben of gezien worden als methodologisch moeilijk om op te nemen. Zo worden de perspectieven van kinderen en jongeren vaak over het hoofd gezien, voornamelijk is het Zuiden. We beschrijven twee participatieve onderzoeksprojecten over kinderen en jongeren met een beperking in India en Sri Lanka. Hierbij focust men in het bijzonder op praktische zaken dat aan het oppervlak kwamen zoals rekrutering, informatie en processen met betrekking tot toestemming en dataverzamelingsmethodes. Rekening houdende met voorgaande thema’s en met het maken van de nodige aanpassingen om kinderen met een verscheidenheid aan beperkingen op een betekenisvolle manier te laten participeren, dragen beide VN-verdragen op een relevante manier bij. Het gaat over volgende verdagen: het VN-Verdrag voor de Rechten van het Kind uit 1989 en het VN-Verdrag voor de rechten van personen met een beperking uit 2006. Het pleiten voor hun participatie zonder het maken van aangepaste voorschriften is potentieel tokenisme en niet ethisch verantwoord. Het is noodzakelijk en mogelijk om beiden op te nemen in het ‘mainstream’ kindgerichte onderzoek en specifieke projecten voor personen met een beperking. Het betrekken van kinderen met een beperking in onderzoek heeft duale bedoelingen: enerzijds de inclusie van hun perspectieven naast die van andere kinderen en anderzijds hun specifieke kijk op de beperking weergeven. Wat ze zeggen kan soms verrassend uit de hoek komen voor sommigen en bepaalde assumpties over hen in vraag stellen. Wat belangrijk is, is dat dit kan bijdragen tot het reduceren van hun marginalisering in de dominante samenleving. Summary: This article considers how disabled children and young people living in the global south can be included actively in research that explores their lives. While acknowledging the complex, theoretical dilemmas in the overlapping arenas of childhood, disability and international development, the focus here is on methodology. Many researchers argue that children in diverse contexts can be active participants in research and this is increasingly occurring globally. However, this trend towards consulting children themselves is rarely extended to those with disabilities. Arguably, they are accidentally forgotten, assumed to have nothing to say or perceived to be methodologically difficult to include. Thus, disabled children and young people’s perspectives are overlooked, particularly in the global south. We describe two participatory research projects with disabled children and young people in India and Sri Lanka, and focus particularly on practical issues that arose including recruitment, information and consent processes and data collection methods. We argue that considering these issues and making the necessary adaptations to enable children with a variety of impairments to participate meaningfully contributes to enacting both the relevant United Nations conventions, the 1989 United Nations Convention on the Rights of the Child and the 2006 United Nations Convention on the Rights of Persons with Disabilities. Advocating their participation without making appropriate provisions is potentially tokenistic and unethical. It is necessary and possible to include them both in ‘mainstream’ child-focussed research, and specific disability-orientated projects. Involving disabled children in research has dual purposes: inclusion of their perspectives alongside those of other children and highlighting their disability-specific views where relevant. What they say may be surprising to some and challenge assumptions about them. Importantly, this will contribute to reducing their marginalisation from mainstream society. Link naar een elektronische bron: http://chd.sagepub.com/content/21/3/400.abstract Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=2411 Balancing Autonomy Rights and Protection: Children’s Involvement in a Child Safety Online Project / Ost, Suzanne
![]()
Titel : Balancing Autonomy Rights and Protection: Children’s Involvement in a Child Safety Online Project Documenttype: artikel Auteurs: Ost, Suzanne, Auteur Uitgegeven: Hoboken [USA] : Wiley-Blackwell Publicatiedatum: 2013 Tijdschrift: Children & Society, ISSN 1099-0860 Vol. 27, No. 3 Paginering : 208–219 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Kinderrechten (algemeen):Autonomie
Kinderrechten (algemeen):Participatie:Participatie in onderzoek
Media:AlgemeenSamenvatting: Onderzoekers die kinderen opnemen in hun onderzoek worden geconfronteerd met de uitdaging om te kiezen tussen verschillende theoretische benaderingen die de het recht op autonomie van kinderen of hun 'kwetsbaarheid’ kan prioriteren, en de nood om beschermd te worden. Ietwat verwarrend is het feit dat de ethische richtlijnen een combinatie van deze benaderingen lijken weer te geven. Zelfs wanneer onderzoekers een bepaalde benadering verkiezen, kunnen ze ondervinden dat deze moeten worden aangepast in overeenkomst met de 'gatekeeper’ voorwaarden. In de context van de participatie van kinderen in een project dat de veiligheid van het kind online wil garanderen, benadrukt deze paper de moeilijkheden die werden ervaren aangezien er een spanning bestaat tussen het recht op autonomie van kinderen, onderwijsnormen in een schoolomgeving en de bescherming van kinderen. De paper gaat ook na of er een geschikte balans werd bereikt. Summary: Researchers who involve children in their research are faced with the challenge of choosing between differing theoretical approaches which can prioritize children’s autonomy rights or their 'vulnerability’ and their need to be protected. Somewhat confusingly, ethical guidelines seem to reflect a combination of these approaches. Even when researchers have settled on their preferred approach, they may find that this then has to be modified in accordance with gatekeeper requirements. In the context of children’s involvement in a child safety online project, this paper highlights the difficulties encountered because of a tension between children’s autonomy rights, educational norms in a school setting and child protection concerns and considers whether an appropriate balance was achieved. Link naar een elektronische bron: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1099-0860.2011.00400.x/abstract Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=1313 De beeldvorming van jong ouderschap op Vlaamse televisie: een inhoudsanalyse en een receptieonderzoek bij kwetsbare jongeren / Panis, Koen
![]()
![]()
Titel : De beeldvorming van jong ouderschap op Vlaamse televisie: een inhoudsanalyse en een receptieonderzoek bij kwetsbare jongeren Andere titel : Perceptions of young parenthood on Flemish television: a content analysis and a perception research of vulnerable youth Documenttype: onderzoek Auteurs: Panis, Koen, Onderzoeker ; Bels, Annebeth, Onderzoeker ; De Wilde, Marjolijn, Onderzoeker ; Paulussen, Steve, Promotor ; Dhoest, Alexander, Co-promotor ; Maeseele, Pieter, Co-promotor ; Mortelmans, Dimitri, Co-promotor ; Neels, Karel, Co-promotor ; Ponnet, Koen, Co-promotor ; Van Den Bulck, Hilde, Co-promotor ; Vandebosch, Heidi, Co-promotor ; Walrave, Michel, Co-promotor Taal : Nederlands (dut) Trefwoorden: Gezin:Algemeen
Kinderen in kwetsbare situaties:Armoede
Kinderrechten (algemeen):Participatie:Participatie in onderzoek
Media:BeeldvormingSamenvatting: Dit project betreft onderzoek naar de beeldvorming rond jong ouderschap bij kwetsbare jongeren. De doelstelling van het onderzoek is drieledig. Een eerste doelstelling bestaat erin de representatie van jong ouderschap op de Vlaamse televisie in kaart te brengen. Ten tweede wil het onderzoek een inzicht verschaffen in de receptie van televisie-inhouden betreffende het onderwerp bij de doelgroep van kwetsbare jongeren. Een derde, onderliggende, doelstelling is om via participatieve onderzoekstechnieken na te gaan welke rol sociale media kunnen spelen in dit proces van receptie en betekenisgeving. Summary: This project concerns research into perceptions of young parenthood in Flemish media. More specifically, the project investigates the representation of young parenthood on Flemish television and the reception of these representations among vulnerable youth. The objective of this research project is threefold. First, the representation of young parenthood on the Flemish television is analyzed. Second, this research examines the reception of television content regarding this subject among vulnerable youth. A third, underlying, objective concerns the use of a participative methodology to investigate how vulnerable youth give meaning to (traditional) media representations of young parenthood and the role of social media in this process. Startdatum / Start date : 01.02.2013 Einddatum / End date : 10.07.2013 Financiering / Funding : Vlaamse Commissie - Cultuur, Jeugd, Sport en Media Onderzoeksinstelling / Research institute : Universiteit Antwerpen Onderzoekstype : Actieonderzoek/Theoriegericht, fundamenteel onderzoek - Ander fundamenteel onderzoek Discipline : Communicatiewetenschappen - (Multi)media Methodologische dimensies : Beeldanalyse/Diepte- en/of expertinterviews/Focusgroepgesprekken/Individuen (direct betrokkenen, kinderen) bestuderen of bevragen/Individuen (intermediairen) bestuderen of bevragen/Kwalitatief onderzoek/Literatuurstudie/Momentopname, crossectioneel/Regionaal/Tekst- of inhoudsanalyse Link naar een elektronische bron: http://hdl.handle.net/10067/1094760151162165141 Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=2110 Elektronische documenten
![]()
Rapport De Beeldvorming van jong ouderschap op Vlaamse televisieAdobe Acrobat PDF![]()
Rapport De beeldvorming van jong ouderschap op Vlaamse televisieURL PermalinkBeschouwingen bij de participatie van kinderen in onderzoek: actorschap, relaties en stemmen beluisteren / Lauwers, Hilde
![]()
PermalinkCase studies of successful transition from out-of-home placement to young adulthood in Korea / Rai Nho, Choong
![]()
PermalinkPermalinkPermalinkPermalinkPermalinkPermalinkPermalinkChildren as ethnographers: Reflections on the importance of participatory research in assessing orphans' needs / Cheney, Kristen E.
![]()
Permalink