Trefwoorden



0. KINDERTIJD IN DE DATABANK VAN HET JEUGDONDERZOEKSPLATFORM (JOP) / CHILDHOOD IN THE DATABASE OF THE YOUTH RESEARCH PLATFORM (JOP) [JOP]
Titel : 0. KINDERTIJD IN DE DATABANK VAN HET JEUGDONDERZOEKSPLATFORM (JOP) / CHILDHOOD IN THE DATABASE OF THE YOUTH RESEARCH PLATFORM (JOP) [JOP] Documenttype: JOP Taal : (nla) Trefwoorden: Kindertijd
Kindertijd:AlgemeenSamenvatting: Klik op onderstaande link om verder binnen het thema ‘kindertijd’ te zoeken op de website van het Jeugdonderzoeksplatform (JOP) Summary: Use the link below to search the theme ‘childhood’ in the Youth Research Platform (JOP) database JOP : http://www.jeugdonderzoeksplatform.be/nl/databank-jeugdonderzoek/zoekresultaten?keywords=kindertijd Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=2204
Titel : An Introduction to Childhood : Anthropological Perspectives on Children's Lives Documenttype: boek Auteurs: Heather Montgomery, Auteur Uitgegeven: Hoboken [USA] : Wiley-Blackwell Publicatiedatum: 2008 Paginering : 296 p. ISBN/ISSN/EAN: 978-1-4051-2590-1 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Gezin:Opvoeding
Kinderrechten (algemeen):Algemeen
Kindertijd:AlgemeenSamenvatting: Dit boek onderzoekt de rol die kinderen hebben gespeeld binnen de antropologie, hoe zij zijn onderzocht door antropologen en hoe zij zijn geschetst en geanalyseerd en etnografische monografieën in de afgelopen 150 jaar. Op basis van bewijsmateriaal uit zeer verscheiden gemeenschappen daagt dit boek de vooronderstelling uit dat er een enige juiste manier zou bestaan om kinderen op te voeden, of dat ouders overal ter wereld dezelfde doelen hebben bij de opvoeding van hun kinderen, of dezelfde houding tegenover hun kinderen. Summary: This book examines the role children have played within anthropology, how they have been studied by anthropologists and how they have been portrayed and analyzed in ethnographic monographs over the last one hundred and fifty years. Usinig a wide range of evidence from a variety of very different societies, this book challenges the idea that there is any one correct way to reasie children, or that parents across the globe have the same goals in raising their children, or the same attitudes towards them. Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=1187 Bad education? Childhood recollections of pornography, sexual exploration, learning and agency in Finland / Spišák, Sanna
![]()
Titel : Bad education? Childhood recollections of pornography, sexual exploration, learning and agency in Finland Documenttype: artikel Auteurs: Spišák, Sanna, Auteur ; Paasonen, Susanna, Auteur Uitgave: Vol. 24 Uitgegeven: Thousand Oaks [USA] : SAGE Publications Publicatiedatum: 2017 Tijdschrift: Childhood Paginering : p. 99–112 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Kinderen in kwetsbare situaties:Algemeen
Kindertijd:Algemeen
Media:Algemeen
Onderwijs:AlgemeenSamenvatting: Dit artikel vertrekt van een geheugenwerkproject over de kindertijdervaringen en herinneringen aan pornografie in Finland om te betogen dat de autobiografische jongere zelf gebruikt in deze herinneringen een verschillend wezen is dan de culturele figuur van een bedreigd kind, en dat de vormen van leren verbonden aan pornografie meer divers en complex zijn dan deze die alleen beperkt zijn tot seksuele handelingen. Het idee van een geslachtsloos kind dat gevoelig is voor media-effecten blijft los van de verslagen van mensen over hun kinderactiviteiten, ervaringen en competenties. Door deze te analyseren is het mogelijk om de hyperbolische bezorgdheid over de pornografie en seksualisering van de cultuur kritisch te onderzoeken. Summary: This article draws on a memory-work project on the childhood experiences and memories of pornography in Finland to argue that the autobiographical younger self used in these reminiscences is a creature distinct from the cultural figure of a child at risk, and that the forms of learning connected to pornography are more diverse and complex than those limited to sexual acts alone. The notion of an asexual child susceptible to media effects remains detached from people’s accounts of their childhood activities, experiences and competences. By analyzing these, it is possible to critically reexamine the hyperbolic concerns over the pornification and sexualization of culture. Link naar een elektronische bron: http://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/0907568216646436 Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=3182
Titel : Can there be any universal children's rights? Documenttype: artikel Auteurs: Bentley, Kristina Anne, Auteur Uitgegeven: New York [USA] : Taylor and Francis Publicatiedatum: 2005 Tijdschrift: International Journal of Human Rights Vol. 9, No. 1 Paginering : p. 107-123 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Kinderrechten (algemeen):Algemeen
Kindertijd:AlgemeenSamenvatting: Dit artikel stelt de normatieve universaliteit van kinderrechten in vraag door de ideale definitie van kindertijd na te gaan die impliciet opgenomen is in het VN Verdrag inzake de Rechten van het Kind en andere internationale wettelijke documenten. Er wordt gekeken of deze definitie universele kracht heeft in het licht van verschillende noties van kindertijd die voorkomen over de hele wereld. Het artikel maakt een onderscheid tussen de rechten van kinderen als mensen, en rechten die ze verkrijgen als gevolg van hun leeftijd. Deze laatste rechten worden als problematisch aanzien, en het artikel toont dit aan met voorbeelden die de noties van kindertijd, onderliggend aan het VRK, uitdagen. Het artikel presenteert alternatieven die conflictueus kunnen zijn ten aanzien van aannames die aan de grondslag van het VRK liggen, en dagen de universele natuur van de vastgelegde rechten uit.  Summary: The article questions the normative universality of children's rights by considering the ideal definition of childhood implicit in the UN Convention on the Rights of the Child and other international law documents. It questions whether this definition has any universal purchase in light of different conceptions of childhood held across the world. The article distinguishes between rights that children have as human beings, and rights they are regarded as having by virtue of their age. The latter are regarded as problematic and the article illustrates this with examples that challenge the conception of childhood underlying the CRC. The article presents alternatives that may conflict with the assumptions underlying the CRC, and challenges the universal nature of the rights enshrined. Link naar een elektronische bron: http://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/13642980500032370#.Ud0b2qzgWQY Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=1541 Child-Directed Social Work Practice: Findings from an Action Research Study Conducted in Iceland / Fern, Elizabeth
![]()
Titel : Child-Directed Social Work Practice: Findings from an Action Research Study Conducted in Iceland Documenttype: artikel Auteurs: Fern, Elizabeth, Auteur Uitgegeven: Oxford University Press (New York) Publicatiedatum: 2012 Tijdschrift: British Journal of Social work Vol. 44, Nr. 5 Paginering : pp. 1110-1128 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Kinderen in kwetsbare situaties:Algemeen
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Europa:Niet-EU:IJsland
Kindertijd:AlgemeenSamenvatting: Dit artikel exploreert het concept van kindgerichte praktijken. Het concept werd ontwikkeld vanuit vorig onderzoek op 'kindgerichte' en 'participerende' praktijken en werd verfijnd door analyse van data, gegenereerd uit actie-onderzoek omtrent de conceptualisaties van sociaal werkers over de kindertijd en de implicaties voor hun praktijk. Het concept van kindgerichte praktijken benadrukt dat de rechten van kinderen worden opgenomen in het maken van beslissingen, maar het gaat verder in een aantal belangrijke aspecten. Bovenal beïnvloeden kindgerichte praktijken een shift in machtsrelaties gaande naar een grotere gelijkheid tussen praktijkwerkers en kinderen in hoe de praktijk wordt geconceptualiseerd en uitgevoerd. Gebaseerd op de data van onderzoek met praktijkwerkers en geïnformeerd bij jongeren, exploreert deze paper de sleutelfactoren in het ontwikkelen van een bepaalde aanpak voor de praktijk. Deze praktijk zou praktijkwerkers moeten assisteren in het begrijpen van moeilijke kwesties waar kinderen en jongeren mee te maken krijgen. Men maakt hiervan gebruik om een duidelijk verschil te maken in wat er werkelijk gebeurt. Belangrijke veranderingen, inclusief een omslag in percepties van de rol van sociaal werk, weg van het maken van beslissingen voor jongeren en tot het uitbouwen van kennis, vaardigheden en middelen die beschikbaar zijn voor jongeren om hen te assisteren om bepaalde beslissingen te nemen en uit te voeren. Summary: This paper explores the concept of child-directed practice. This concept was developed from previous research on ‘child-centred’ and ‘participatory’ practice and refined through analysis of data generated in an action research study of social workers' conceptualisations of childhood and the implications for their practice. The concept of child-directed practice emphasises children's rights to be included in decision making, but it goes further in a number of important ways. Above all, child-directed practice involves a shift in power relations towards greater equality between practitioners and children in how practice is conceptualised and carried out. Drawing on data from research with practitioners and informed by consultation with young people, the paper explores key factors in developing an approach to practice that assists practitioners in increasing their understanding of the predicaments facing the children and young people and using this understanding to make a real difference to what happens. Important changes included shifts in perception of the social work role away from making decisions for young people and towards making knowledge, skill and resources available to young people to assist them in making and carrying out decisions. Link naar een elektronische bron: http://bjsw.oxfordjournals.org/content/44/5/1110.abstract?sid=d2991d91-faba-4a40 [...] Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=2398 PermalinkChildhoods, Real and Imagined: Volume 1, An Introduction to Critical Realism and Childhood Studies / Alderson, Priscilla
![]()
PermalinkChildren and digital diversity: From "unguided rookies" to "self-reliant cybernauts" / Nunes de Almeida, Ana
![]()
PermalinkPermalinkPermalinkChildren’s rights education and social work: Contrasting models and understandings / Didier Reynaert
![]()
PermalinkPermalinkPermalinkPermalinkDo Children still need to Escape Childhood? A Reassessment of John Holt and his Vision for Children’s Rights / Bronagh Byrne
![]()
Permalink