Trefwoorden



0. MEDIAWIJSHEID IN DE DATABANK VAN HET JEUGDONDERZOEKSPLATFORM (JOP) / MEDIA KNOWLEDGE IN THE DATABASE OF THE YOUTH RESEARCH PLATFORM (JOP) [JOP]
Titel : 0. MEDIAWIJSHEID IN DE DATABANK VAN HET JEUGDONDERZOEKSPLATFORM (JOP) / MEDIA KNOWLEDGE IN THE DATABASE OF THE YOUTH RESEARCH PLATFORM (JOP) [JOP] Documenttype: JOP Taal : (nla) Trefwoorden: Media:Mediawijsheid Samenvatting: Klik op onderstaande link om verder binnen het thema ‘mediawijsheid’ te zoeken op de website van het Jeugdonderzoeksplatform (JOP) Summary: Use the link below to search the theme ‘media knowledge’ in the Youth Research Platform (JOP) database JOP : http://www.jeugdonderzoeksplatform.be/nl/databank-jeugdonderzoek/zoekresultaten?keywords=mediawijsheid Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=2209
Titel : Aargh, daar is het klikmonster! : Kleuters gaan zelf aan de slag met audiovisuele materialen Documenttype: artikel Auteurs: Decin, Greet, Auteur ; Mazarese, Chris, Auteur ; Vanuytven, Nele, Auteur Uitgegeven: Centrum voor Ervaringsgericht Onderwijs Publicatiedatum: 2011 Tijdschrift: Kleuters & ik Paginering : p. 10-14 Taal : Nederlands (dut) Trefwoorden: Media:Algemeen
Media:MediawijsheidSamenvatting: Dit project onderzoekt hoe de multimediale geletterdheid van jongsaf aan aangewakkerd kan worden en welke invloed dit heeft op het jonge kind m.b.t. zijn verkenning van de wereld en zijn evolutie als persoon. Summary: This project investigates how multimedia literacy from an early age can be stimulated and what impact it has on the young child concerning his exploration of the world and his evolution as a person. Link naar een elektronische bron: https://lirias.kuleuven.be/handle/123456789/442327 Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=2862 Elektronische documenten
![]()
Onderzoek: Multimedia in de kleuterschool, een extra kans voor GOKURL
Titel : Alle regels overboord voor mediawijze minderjarigen? Documenttype: artikel Auteurs: Lefever, Katrien, Auteur ; Lievens, Eva, Auteur ; Valcke, Peggy, Auteur Uitgegeven: Antwerpen : Maklu Publicatiedatum: 2010 Paginering : p. 341-361 Taal : Nederlands (dut) Trefwoorden: Media:Mediawijsheid Samenvatting: Dit is een onderdeel van het boek 'Recht in Beweging – 17de VRG-Alumnidag' van de VRG Alumni. Summary: This is a part of the book 'Recht in Beweging – 17de VRG-Alumnidag' by VRG Alumni. Link naar een elektronische bron: http://www.maklu.be/MakluEnGarant/BookDetails.aspx?id=9789046606742 Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=2532 Elektronische documenten
![]()
Regulatory instruments for content regulation in digital media - A prospective study on the protection of minors against harmful contentURLAlternative regulatory instruments versus fundamental rights: match made in heaven or recipe for disaster? / Lievens, Eva
![]()
![]()
Titel : Alternative regulatory instruments versus fundamental rights: match made in heaven or recipe for disaster? Documenttype: artikel Auteurs: Lievens, Eva, Auteur Uitgegeven: Brussel : PIE Peter Lang Publicatiedatum: 2012 Paginering : p. 251-269 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Kinderen in kwetsbare situaties:Pesten
Media:Algemeen
Media:MediawijsheidSamenvatting: Dit is een hoofdstuk uit het boek ''e-Youth: Balancing Between Opportunities and Risks' van M. Walgrave, W. Heirman, S. Mels, C. Timmerman & H. Vandenbosch.
De alomtegenwoordigheid van ICT in de moderne huishoudens heeft kinderen en adolescenten voorzien van tal van mogelijkheden op vlak van onderwijs, plezier en contact. Deze jonge leeftijdsgroep wordt echter in toenemende mate geconfronteerd met een scala aan online risico's met betrekking tot persoonlijk contact en ongepaste inhoud. Deze dualiteit was de rode draad van een internationale multidisciplinaire conferentie waarvan dit boek enkele uitstekende artikels selecteert.
Na de lezer een typologie van de voordelen van en bedreigingen die voortkomen uit het gebruik van internet te verstrekken, gaat het boek in op de kwestie van de online toegang en de mate waarin de jongeren ICT gebruiken in hun dagelijkse leven. De auteurs brengen ook de mogelijkheden van jongeren in kaart op vlak van het gebruik en het produceren van online content, evenals de enorme contact mogelijkheden van sociale netwerk sites. Naast deze mogelijkheden, worden risico's, zoals cyberpesten ook onderzocht. Het laatste deel van het boek is gewijd aan de empowerment van jongeren en bescherming. De rol van ouders, scholen en overheden worden onderzocht in het kader van het toestaan van jongeren om hun voordelen te maximaliseren en de risico's van het internet te beperken.
Summary: This is a chapter of the book 'e-Youth: Balancing Between Opportunities and Risks' by M. Walgrave, W. Heirman, S. Mels, C. Timmerman & H. Vandenbosch.
The omnipresence of ICT in modern households has provided children and adolescents with plenty of opportunities for education, entertainment and contact. This young age group, however, is increasingly confronted with a range of online risks relating to personal contact and inappropriate content. This duality was the central thread of an international multidisciplinary conference from which this book presents a selection of excellent papers.
After providing the reader with a typology of the benefits of and threats arising from young people’s internet use, the book elaborates on the issue of online access and the extent to which the young use ICT in their daily lives. The authors also consider the opportunities young people now have to use and produce online content, as well as the tremendous contact opportunities offered by social network sites. Alongside these opportunities, risks such as cyberbullying are examined too. The final part of the book is devoted to young people’s empowerment and protection. The roles of parents, schools and governments are scrutinized in the context of allowing young people to maximize the benefits and minimize the risks of the internet.Link naar een elektronische bron: http://searchworks.stanford.edu/view/10631168 Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=2528 Elektronische documenten
![]()
Regulatory instruments for content regulation in digital media - A prospective study on the protection of minors against harmful contentURLChildren and digital diversity: From "unguided rookies" to "self-reliant cybernauts" / Nunes de Almeida, Ana
![]()
Titel : Children and digital diversity: From "unguided rookies" to "self-reliant cybernauts" Documenttype: artikel Auteurs: Nunes de Almeida, Ana, Auteur ; de Almeida Alves, Nuno, Auteur ; Delicado, Ana, Auteur ; Carvalho, Tiago, Auteur Uitgegeven: Thousand Oaks [USA] : SAGE Publications Publicatiedatum: 2012 Tijdschrift: Childhood Vol. 19 No. 2 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Europa:Portugal
Kindertijd:Algemeen
Media:MediawijsheidSamenvatting: Dit artikel bediscussieert de heterogeniteit van kinderen in het gebruik en de toeëigening van het internet, die de hedendaagse digitale kloof opmaken. Op basis van een enquête van schoolplichtige Portugese kinderen (leeftijd tussen 8 en 17 jaar oud) wordt er gebruik gemaakt van multivariabele statistische procedures om een de patronen van internetgebruik topologisch in kaart te brengen. Variaties in de digitale gebruiken en de ouderlijke tussenkomst worden geanalyseerd in relatie met de sociale achtergrond en de demografische kenmerken. Vier clusters van gebruikers werden op die manier geïdentificeerd: "onafhankelijke cybernauten", "gekoesterde cybernauten", "gekoesterde beginners" en "onbegeleide nieuwelingen". Dit artikel beweert dat het een bijdrage levert aan het verdiepen van het debat over de digitale kloof en de digitale diversiteit binnen de sociologie van de kindertijd. Summary: This article discusses the heterogeneity in children's appropriation and use of the internet that make up contemporary digital divides. Based on a survey of Portuguese children in mandatory education (8- to 17-year-olds), it relies on multivariate statistical procedures to build a topological mapping of internet use patterns. Variations in digital practices and parental mediation are analysed in relation to social backgrounds and demographic traits. Four clusters of users were thus identified: "self-reliant cybernauts", "nurtured cybernauts", "nurtured beginners" and "unguided rookies". This article aims to contribute to deepening the debate on digital divides and digital diversity within the sociology of childhood. Link naar een elektronische bron: http://chd.sagepub.com/content/early/2011/09/06/0907568211410897 Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=1334 PermalinkChildren and media literacy: A research on the potentials of a 'new' audiovisual language. Case study media project Aifoon (2007-2008) / Van Bauwel, Sofie
![]()
PermalinkChildren’s rights and advertising literacy in the digital era: towards an empowering regulatory framework for commercial communication / Valerie Verdoodt
![]()
PermalinkComputer and Video Games in Family Life: The digital divide as a resource in intergenerational interactions / Aarsand, Pål André
![]()
PermalinkDecision 1351/2008/EC of the European Parliament and of the Council of 16 December 2008 establishing a multiannual Community programme on protecting children using the Internet and other communication technologies / European Union - European Parliament
![]()
![]()
PermalinkDirective 2010/13/EU of the European Parliament and of the Council of 10 March 2010 on the coordination of certain provisions laid down by law, regulation or administrative action in Member States concerning the provision of audiovisual media services (Audiovisual Media Services Directive) / European Union - European Parliament
![]()
![]()
Permalink'Doing identities' through self-expressive television production. A visual ethnographic study / Adriaens, Fien
![]()
![]()
PermalinkEmpowerment Through Media Education / Carlsson, Ulla ; Tayie, Samy ; Jacquinot-Delaunay, Geneviève ; Pérez Tornero, José Manuel
![]()
PermalinkExploring the Usefulness of School Education about Risks on Social Network Sites: A Survey Study / Vanderhoven, Ellen
![]()
PermalinkGetting Closer? A longitudinal study assessing adolescents’ self-disclosure and social capital formation in social network sites / Van Gool, Ellen
![]()
Permalink