Titel : |
Children and digital diversity: From "unguided rookies" to "self-reliant cybernauts" |
Documenttype: |
artikel |
Auteurs: |
Nunes de Almeida, Ana, Auteur ; de Almeida Alves, Nuno, Auteur ; Delicado, Ana, Auteur ; Carvalho, Tiago, Auteur |
Uitgegeven: |
Thousand Oaks [USA] : SAGE Publications |
Publicatiedatum: |
2012 |
Tijdschrift: |
Childhood Vol. 19 No. 2 |
Taal : |
Engels (eng) |
Trefwoorden: |
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Europa:Portugal Kindertijd:Algemeen Media:Mediawijsheid
|
Samenvatting: |
Dit artikel bediscussieert de heterogeniteit van kinderen in het gebruik en de toeëigening van het internet, die de hedendaagse digitale kloof opmaken. Op basis van een enquête van schoolplichtige Portugese kinderen (leeftijd tussen 8 en 17 jaar oud) wordt er gebruik gemaakt van multivariabele statistische procedures om een de patronen van internetgebruik topologisch in kaart te brengen. Variaties in de digitale gebruiken en de ouderlijke tussenkomst worden geanalyseerd in relatie met de sociale achtergrond en de demografische kenmerken. Vier clusters van gebruikers werden op die manier geïdentificeerd: "onafhankelijke cybernauten", "gekoesterde cybernauten", "gekoesterde beginners" en "onbegeleide nieuwelingen". Dit artikel beweert dat het een bijdrage levert aan het verdiepen van het debat over de digitale kloof en de digitale diversiteit binnen de sociologie van de kindertijd. |
Summary: |
This article discusses the heterogeneity in children's appropriation and use of the internet that make up contemporary digital divides. Based on a survey of Portuguese children in mandatory education (8- to 17-year-olds), it relies on multivariate statistical procedures to build a topological mapping of internet use patterns. Variations in digital practices and parental mediation are analysed in relation to social backgrounds and demographic traits. Four clusters of users were thus identified: "self-reliant cybernauts", "nurtured cybernauts", "nurtured beginners" and "unguided rookies". This article aims to contribute to deepening the debate on digital divides and digital diversity within the sociology of childhood. |
Link naar een elektronische bron: |
http://chd.sagepub.com/content/early/2011/09/06/0907568211410897 |
Vaste link: |
http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=1334 |