Trefwoorden



0. KINDBEELDEN IN DE DATABANK VAN HET JEUGDONDERZOEKSPLATFORM (JOP) / CHILD IMAGES IN THE DATABASE OF THE YOUTH RESEARCH PLATFORM (JOP) [JOP]
Titel : 0. KINDBEELDEN IN DE DATABANK VAN HET JEUGDONDERZOEKSPLATFORM (JOP) / CHILD IMAGES IN THE DATABASE OF THE YOUTH RESEARCH PLATFORM (JOP) [JOP] Documenttype: JOP Taal : (nla) Trefwoorden: Kindertijd:Kindbeelden Samenvatting: Klik op onderstaande link om verder binnen het thema ‘kindbeelden’ te zoeken op de website van het Jeugdonderzoeksplatform (JOP) Summary: Use the link below to search the theme ‘child images’ in the Youth Research Platform (JOP) database JOP : http://www.jeugdonderzoeksplatform.be/nl/databank-jeugdonderzoek/zoekresultaten?keywords=kindbeelden Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=2205
Titel : Autonomy and Vulnerability: On Just Relations Between Adults and Children Documenttype: artikel Auteurs: Ben-Porath, Sigal, Auteur Uitgegeven: Hoboken [USA] : Wiley-Blackwell Publicatiedatum: 2003 Tijdschrift: Journal of Philosophy of Education Vol. 37, Nr. 1 Paginering : p. 127-145 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Kinderrechten (algemeen):Autonomie
Kindertijd:KindbeeldenSamenvatting: De relatie tussen volwassenen en kinderen in liberale democratieën is gebaseerd op twee gebrekkige veronderstellingen die wijd verspreid zijn: ten eerste, dat de kindertijd een hindernis is, een voorbijgaande fase van minder volwassenheid, en ten tweede, dat kinderen voordeel halen uit de proliferatie van rechten die aan hen worden toegeschreven. Sociale instituten, en in het bijzonder het onderwijssysteem, zijn overeenkomstig verkeerd opgebouwd. Dit artikel focust op het gecombineerde effect van kwetsbaarheid en autonomie, zoals zij de hedendaagse kindertijd construeren. De auteur concludeert dat eerder de verplichtingen van volwassenen dan de rechten van kinderen de gepaste sociale, politieke en educatieve basis vormen voor de verhoudingen van de volwassen samenleving met kinderen. Summary: The relationship between adults and children in liberal democracies is based on two flawed assumptions that are widespread: first, that childhood is an impediment, a passing phase of impaired maturity; and second, that children benefit from the proliferation of rights ascribed to them. Social institutions, and particularly the education system, are correspondingly misconstrued. This article focuses on the combined effect of vulnerability and autonomy as they construct contemporary childhood. I conclude that adults' obligations rather than children's rights are the appropriate social, political and educational basis for adult society's relations with children. Link naar een elektronische bron: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/1467-9752.3701009/abstract Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=2040
Titel : Children’s rights in and out of the womb Documenttype: artikel Auteurs: Marc Cornock, Auteur ; Heather Montgomery, Auteur Uitgegeven: Leiden [Netherlands] : Martinus Nijhoff Publishers Publicatiedatum: 2011 Tijdschrift: The International Journal of Children’s Rights, ISSN 0927-5568 Vol. 19, No. 1 Paginering : p. 3-19 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Kinderrechten (algemeen):Leven en ontwikkeling
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Europa:Verenigd Koninkrijk
Kindertijd:KindbeeldenSamenvatting: Dit artikel kijkt naar de mate waarin kinderrechten van toepassing zijn op ongeboren kinderen. De nadruk wordt gelegd op Engeland en Wales, maar het artikel verwijst ook naar wetten en gebruiken uit andere landen voor verdere vergelijking. Vertrekkend vanuit het duale perspectief van de wetgeving en de antropologie/sociologie van de kinderjaren onderzoeken de auteurs hoe de ongeborene wordt opgenomen in de wetgeving en de cultuur, en wat dit betekent voor de grenzen tussen leven en niet-leven, kind en foetus, persoon en niet-persoon. Ze bediscussiëren ook de tegenzin, die velen die werken in studies met betrekking tot de kinderjaren en kinderrechten tonen, wanneer de controverse wordt besproken over de vraag wanneer de kindertijd begint. Het artikel onderzoekt vervolgens de verschillende ideeën over wanneer kinderen sociale en wettelijke persoonlijkheid verkrijgen en de verschillende, vaak tegengestelde posities die worden opgenomen door de wet, ouders, professionals in de gezondheidszorg en in meer algemene debatten. Summary: This article looks at the extent to which children’s rights are applicable to the unborn. It focuses on England and Wales but also uses law and practice in other countries for comparative purposes. From the dual perspectives of the law and the anthropology/sociology of childhood, the authors examine how the unborn are constructed in law and culture and what this says about the boundaries between life and non-life, child and foetus, person and non-person. They also discuss the reluctance that many who work in childhood studies, and on children’s rights, have shown in discussing the controversial question of when childhood begins. The article then examines differing ideas about when children are granted social and legal personhood and the various and often-contradictory positions taken by the law, parents, health care professionals and in more general debates. Link naar een elektronische bron: http://booksandjournals.brillonline.com/content/10.1163/157181810x522351 Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=1037
Titel : Children’s rights: a decade of dispute Documenttype: artikel Auteurs: Lowden, Jacqueline, Auteur Uitgegeven: Hoboken [USA] : Wiley-Blackwell Publicatiedatum: 2002 Tijdschrift: Journal of Advanced Nursing Vol 37, Nr. 1 Paginering : p. 100-107 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Gezondheid en welzijn:Algemeen
Kinderrechten (algemeen):Algemeen
Kindertijd:KindbeeldenSamenvatting: Deze paper poogt vraagstukken op te werpen die kinderrechten omringen tegen een achtergrond van ethische principes en hun bijhorende interpretatie en toepassing in de praktijk. De interpretatie van kinderen wordt nog steeds beïnvloed door de evolutie van de opvattingen van de kindertijd. Volwassenen moeten een meer pragmatische benadering van kinderrechten ontwikkelen. Dit vereist een beter begrip van kinderen en hun ervaringen in gezondheidszorg. Tot volwassenen een meer pragmatische ideologie ontwikkelen ten opzichte van kinderrechten, zal een echt respect voor de autonomie van kinderen niet bereikt worden. Op die manier zal instemming een volwassen en juridisch voorrecht blijven. Summary: This paper attempts to raise issues surrounding children’s rights against a backdrop of ethical principles and their subsequent interpretation and application in practice. The interpretation of children’s rights continues to be influenced by the evolution of the meanings of childhood. Adults need to develop a more pragmatic approach to children’s rights. This requires better understanding of children and their experiences of health care. Until adults develop a more pragmatic ideology in relation to children’s rights then a true respect for children’s autonomy will not be achieved. Consent will therefore remain an adult and legal prerogative. Link naar een elektronische bron: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1046/j.1365-2648.2002.02049.x/abstract Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=2032
Titel : Children’s Status, Children’s Rights and ‘dealing with’ Children Documenttype: artikel Auteurs: Cassidy, Claire, Auteur Uitgegeven: Leiden [Netherlands] : Martinus Nijhoff Publishers Publicatiedatum: 2012 Tijdschrift: The International Journal of Children’s Rights, ISSN 0927-5568 Vol. 20, No. 1 Paginering : p. 57–71 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Kinderrechten (algemeen):Participatie:Algemeen
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Europa:Verenigd Koninkrijk
Kindertijd:KindbeeldenSamenvatting: Er bestaan verschillende modellen over het kind en elk model handhaaft het kind als een ander gegeven ten opzichte van volwassenen. Stables beweert: “... hoe we denken over [kinderen] heeft invloed op hoe we met hen omgaan” (2008:1). Door kinderen te aanzien als mensen "in wording", ontstaat er een probleem. De aanbevelingen van het meeste recente VN rapport over de implementatie van het VRK in het Verenigd Koninkrijk wordt heroverwogen en geplaatst tegenover de vraag hoe de samenleving ‘omgaat’ met kinderen. Vervolgens wordt er nagegaan of een rapport dat positiever is opgesteld dan ‘het moet beter’ ons verder kan brengen dan het aanzien van een kind als iets ander, als een wordend wezen. Summary: Several models of child exist, each maintaining child as something other to adult. Stables asserts: “...how we think about [children] does affect how we deal with them” (2008: 1). Seeing children as becomings is a problem. Here, the recommendations from the most recent United Nations’ report card on the implementation of the UNCRC in the UK are reconsidered and placed against the question of how society ‘deals with’ children and whether a report that is more positive than ‘must do better’ is likely to take us beyond seeing the child as different, as other, as becoming. Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=1075 Directive 2011/36/EU of the European Parliament and of the Council of 5 April 2011 on preventing and combating trafficking in human beings and protecting its victims, replacing Council FD 2002/629/JHA / European Union - Council of the European Union
![]()
PermalinkFORUMTEKST: “Wij zijn geen beesten die de andere kinderen opeten” / Vanobbergen, Bruno ; Ackaert, Leen
PermalinkPermalinkInvesting in children’s future: Cross-cultural perspectives and ideologies on parental involvement in education / Kremer-Sadlik, Tamar
![]()
PermalinkPermalinkKinderen die voor problemen zorgen. Een geschiedenis van het ‘probleemkind’ in de Belgische jeugdbescherming / Goris, Kevin
![]()
![]()
PermalinkPermalinkLocal, Global or Globalized?: Child Development and International Child Rights Legislation / Burman, Erica
![]()
PermalinkPermalinkResearching children’s rights in education: sociology of childhood encountering educational theory / Quennerstedt, Ann
![]()
Permalink