Trefwoorden



0. PUBLIEKE RUIMTE IN DE DATABANK VAN HET JEUGDONDERZOEKSPLATFORM (JOP) / PUBLIC SPACE IN THE DATABASE OF THE YOUTH RESEARCH PLATFORM (JOP) [JOP]
Titel : 0. PUBLIEKE RUIMTE IN DE DATABANK VAN HET JEUGDONDERZOEKSPLATFORM (JOP) / PUBLIC SPACE IN THE DATABASE OF THE YOUTH RESEARCH PLATFORM (JOP) [JOP] Documenttype: JOP Taal : (nla) Trefwoorden: Vrije tijd, spel en cultuur:Publieke ruimte
Vrije tijd, spel en cultuur:Publieke ruimte:AlgemeenSamenvatting: Klik op onderstaande link om verder binnen het thema ‘publieke ruimte’ te zoeken op de website van het Jeugdonderzoeksplatform (JOP) Summary: Use the link below to search the theme ‘public space’ in the Youth Research Platform (JOP) database JOP : http://www.jeugdonderzoeksplatform.be/nl/databank-jeugdonderzoek/zoekresultaten?keywords=publieke+ruimte Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=2229 B.L.O.K.: Sociaalruimtelijk en ontwerpend onderzoek naar de Betekenis, Leefbaarheid en Ontplooiingskansen voor Kinderen en Tieners in de context van stapelbouw / Marlies Marreel
![]()
Titel : B.L.O.K.: Sociaalruimtelijk en ontwerpend onderzoek naar de Betekenis, Leefbaarheid en Ontplooiingskansen voor Kinderen en Tieners in de context van stapelbouw Documenttype: onderzoek Auteurs: Marlies Marreel, Onderzoeker ; Jo Boonen, Onderzoeker ; Sven De Visscher, Promotor ; Pieter Foré, Co-promotor ; De Brauwere, Greet, Co-promotor ; Ruben Joye, Co-promotor ; Verschelden, Griet, Co-promotor Taal : (nla) Trefwoorden: Kinderen in kwetsbare situaties:Stedelijke gebieden
Vrije tijd, spel en cultuur:Publieke ruimte:AlgemeenSamenvatting: Hoewel een belangrijke groep kinderen en tieners in een context van hoogbouw opgroeit, hebben we weinig zicht op hun ervaringen rond de leefbaarheid van hoogbouwomgevingen, de sociale en ruimtelijke beleving van hun woonomgeving, wat het ook moeilijk maakt om zicht te krijgen op volgens kinderen en tieners wenselijke ontplooiingsmogelijkheden die de omgeving van hoogbouw zou moeten aanreiken. De centrale doelstelling van dit projectvoorstel is om aan de hand van sociaalruimtelijk en ontwerpend onderzoek met kinderen en tieners beter zicht te krijgen op de betekenisgeving, leefbaarheid en ontplooiingskansen voor kinderen en tieners in verschillende contexten van hoogbouw, teneinde aandachtspunten aan te reiken aan ontwerpers en sociaal werkers om meer ondersteunende en kansrijke hoogbouwomgevingen te creëren.
Het project schuift verschillende onderzoekssporen naar voor: (1) theoretisch literatuuronderzoek en praktijkgerichte state-of-the-art rond kinderen en stapelbouw; (2) sociaalruimtelijk belevingsonderzoek bij kinderen en tieners in stapelbouwomgevingen; (3a) ontwerpend onderzoek op concrete stapelbouwomgevingen of planningsprocessen; (3b) onderwijsspoor met interdisciplinaire onderwijsactiviteiten die het thema binnen de opleidingen sociaal werk en landschaps- en tuinarchitectuur onder de aandacht moeten brengen.Summary: The interdisciplinary PWO-project B.L.O.K. is a research project within the University College of Ghent. The project focusses on trying to discover the meaning children and teenagers give to high- and medium- rise housing environments (referring to any kind of layered housing), and what opportunities they find in these environments. The main goal of the research is to help designers and social workers to create or support meaningful and supportive high- and medium- rise housing environments. The project entails different research tracks to realize this goal. (1) First, there’s a literature review and a practice-based state-of-the-art about children living in high- and medium- rise housing environments; (2) a socio-spatial perception study with children and teenagers; (3a) research by design in concrete cases of layered housing or processes of planning; (3b) an educational approach with interdisciplinary educational activities in which we try to underline the research themes in the educational programs of social work and landscape architecture at the university college. Startdatum / Start date : 01/10/2016 Einddatum / End date : 30/09/2019 Output : https://www.researchgate.net/project/PWO-BLOK Financiering / Funding : PWO project URL : : http://blok.kids-gids.be/ Onderzoeksinstelling / Research institute : Hogeschool Gent - Mens en Welzijn Onderzoekstype : Theoriegericht, fundamenteel onderzoek - Ander fundamenteel onderzoek/Praktijkgericht onderzoek - Praktijkvoorbereidend onderzoek Discipline : Architectuurwetenschappen/Sociaal werk Methodologische dimensies : Face-to-face/Kwalitatief onderzoek/Momentopname, crossectioneel/Lokaal/Analyse dossiers, documenten/Individuen (direct betrokkenen, kinderen) bestuderen of bevragen/Individuen (direct betrokkenen, volwassenen) bestuderen of bevragen/Individuen (intermediairen) bestuderen of bevragen/Organisaties bestuderen/Processen bestuderen Link naar een elektronische bron: https://onderzoek.hogent.be/projecten/blok/ Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=3245 Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de wet van 1 juli 1954 op de riviervisserij / Vlaamse Regering
![]()
Titel : Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de wet van 1 juli 1954 op de riviervisserij Documenttype: instrument Auteurs: Vlaamse Regering, Auteur Taal : Nederlands (dut) Trefwoorden: Beleid:Jeugdbeleid:Algemeen
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Europa:Vlaanderen
Vrije tijd, spel en cultuur:Publieke ruimte:AlgemeenSamenvatting: Dit besluit gaat over de wet op riviervisserij . In dit besluit worden de verschillende types van visverloven opgesomd. Onder andere het jeugdvisverlof maakt hier deel van uit. Summary: This governmental order is about the law on river fishing. The different types of fishing leaves are listed in this order, which include the permission for youth to fish. Afkondiging / Promulgation : 01/02/2013 Type instrument : besluit / governmental order Inwerkingtreding / Entry into force : 15/03/2013 Publicatie B.S. / Publication : 05/03/2013 Link naar een elektronische bron: http://www.codex.vlaanderen.be/Portals/Codex/documenten/1022773.html Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=2675 Buiten spelen. Onderzoek met betrekking tot de relatie tussen (on)beschikbaarheid van bespeelbare ruimte, de mate van buitenspelen en de gevolgen daarvan op de fysieke, sociale, psychische en emotionele ontwikkeling van de Vlaamse kinderen en jongeren / Jan Van Gils
![]()
Titel : Buiten spelen. Onderzoek met betrekking tot de relatie tussen (on)beschikbaarheid van bespeelbare ruimte, de mate van buitenspelen en de gevolgen daarvan op de fysieke, sociale, psychische en emotionele ontwikkeling van de Vlaamse kinderen en jongeren Andere titel : Playing outside. Research regarding the relation between the (in)availability of playing grounds, the degree of playing outside and the consequences thereof on the physical, social, psychological and emotional development of Flemish (Belgian) children and youth Documenttype: onderzoek Auteurs: Jan Van Gils, Onderzoeker ; Seghers, Jan, Onderzoeker ; Boen, Filip, Onderzoeker ; Meire, Johan, Onderzoeker ; Scheerder, Jeroen, Onderzoeker ; Vanderstede, Wouter, Onderzoeker ; Vaningelgem, Francis, Onderzoeker ; Servaas, Wouter, Onderzoeker Taal : Nederlands (dut) Trefwoorden: Gezondheid en welzijn:Algemeen
Vrije tijd, spel en cultuur:Publieke ruimte:AlgemeenSamenvatting: Dit project betreft onderzoek naar ‘buiten spelen'. Meer specifiek concentreert dit onderzoek zich op het spelen in open lucht in de publieke ruimte (het spelen in de eigen tuin komt slechts zijdelings aan bod). De focus op (publieke) ruimte volgt enerzijds uit de onderzoeksopdracht, die vraagt naar de samenhang van buitenspelen met de (on)beschikbaarheid van bespeelbare ruimte, en anderzijds uit de intentie om zich te richten op die aspecten van buitenspelen die door het beleid te beïnvloeden zijn. Het gaat ook eerst en vooral over het door de kinderen zelf georganiseerde spelen (hoewel enkele keren ook het begeleid spelen aan bod komt). De leeftijd van de betrokken kinderen schommelt tussen 3 en 14 jaar. Het project heeft de volgende drie grote doelstellingen: (1) het beschrijven van het belang en de invloed van buitenspelen; (2) het in kaart brengen van de feitelijke situatie van het buitenspelen in Vlaanderen; en (3) inzicht verwerven in wat het buitenspelen van kinderen beïnvloedt. Summary: This project concerns research into ‘playing outside’. More specifically, this research focuses on playing outdoors within the public space (playing in the own yard is only indirectly included). This focus on (public) space follows on the one hand from the research assignment – which puts forth research into the relation between playing outside and the (in)availability of playing grounds – and on the other hand from the intention to target those aspects of playing outside that may be influenced by policy. First and foremost, the project concerns children’s self organized playing (although coordinated playing does come up several times). The age of the involved children varies from 3 to 14 years old. The project consists of three main objectives: (1) to describe the importance and the impact of playing outside; (2) to map out the current situation of playing outside in Flanders (Belgium); and (3) to gain knowledge into the characteristics that influence children to play outside. Startdatum / Start date : 2008 Financiering / Funding : Vlaamse Overheid - Agentschap Sociaal-Cultureel Werk voor Jeugd en Volwassenen, afdeling Jeugd Onderzoeksinstelling / Research institute : KULeuven - Departement Humane Kinesiologie/Onderzoekscentrum Kind & Samenleving Onderzoekstype : Beleidsgericht onderzoek - Beleidsvoorbereidend onderzoek Discipline : Geografie, geologie, ruimtelijke indeling, urbanisatie/Gezondheidswetenschappen Methodologische dimensies : (Participerende) observaties/(Secundaire) analyse van kwantitatieve crossectionele of longitudinale data/Focusgroepgesprekken/Literatuurstudie/Momentopname, crossectioneel/Regionaal Link naar een elektronische bron: http://www.sociaalcultureel.be/jeugd/onderzoek/buitenspelen_rapport.pdf Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=2071 CATCH: Community sports for at-risk youth: innovative strategies for improving personal development, health and social cohesion. / Schaillé, Hebe
![]()
Titel : CATCH: Community sports for at-risk youth: innovative strategies for improving personal development, health and social cohesion. Documenttype: onderzoek Auteurs: Schaillé, Hebe, Onderzoeker ; Vyncke, Veerle, Onderzoeker ; Bradt, Lieve, Onderzoeker ; Debognies, Pieter, Onderzoeker ; Sabbe, Shana, Onderzoeker ; Steenberghs, Eva, Onderzoeker ; Theeboom, Marc, Promotor ; Haudenhuyse, Reinhard, Promotor ; Roose, Rudi, Promotor ; Bradt, Lieve, Promotor ; Sara Willems, Promotor Taal : Nederlands (dut) Trefwoorden: Gezondheid en welzijn:Algemeen
Vrije tijd, spel en cultuur:Publieke ruimte:AlgemeenSamenvatting: De onderzoeksgroep Sport & Society (Vrije Universiteit Brussel), de vakgroep Sociale Agogiek (Universiteit Gent), de vakgroep Huisartsgeneeskunde en Eerstelijnsgezondheidszorg (Universiteit Gent) en het Expertise centrum Buurtsport (ISB) slaan de handen in elkaar om via een gezamenlijk 4-jarig grootschalig onderzoeksproject een antwoord te vinden op de centrale vraag: “Wat zijn de werkzame factoren van een buurtgebonden sportaanbod die bijdragen tot gezondheid, sociale inclusie en persoonlijke ontwikkeling van jongeren in kwetsbare posities (14-25 jaar), en op welke wijze kunnen deze toegepast worden binnen bestaande buurtsportpraktijken?”
Heel specifiek zal gekeken worden naar de effecten en de onderliggende mechanismen op het vlak van gezondheid, sociale cohesie en persoonlijke ontwikkeling. Aan de hand van o.a. veldonderzoek, een interventie, lokaal opgezette leernetwerken (Community Sport Labs), praktijkgerichte publicaties, een centrale website, en studiedagen beogen we met dit project doelbewust bij te dragen tot de verdere kennisontwikkeling en verankering van buurtsport in Vlaanderen.
Het onderzoek wordt gefinancierd door het Agentschap Innoveren & Ondernemen (VLAIO). De nauwe betrokkenheid met zowel de praktijk als het beleid is een essentieel ingrediënt voor het welslagen van het onderzoeksproject.
Summary: Specific groups of young people in our society are increasingly being faced with social exclusion on multiple (life) domains, such as education, employment, health, social participation and community integration. Policy-led interventions aimed at promoting social inclusion are faced with multiple challenges (e.g., short term project funding, no monitoring and evaluation strategy, top-down goal setting, reaching the most vulnerable groups, proving effectiveness, limited understanding of the target group). Sport in general, and community sport (buurtsport) in particular, have been perceived as a potential rich context to reach hard-to-reach young people at-risk of social exclusion. Often sport and sport-based contexts are viewed as vehicles for improving personal development, healthy life-styles and social cohesion. Notwithstanding the fact that many targeted community sport practices can be found in Flanders, an evidence-based framework and guiding principles of successful initiatives are largely missing. There is a lack of insight in the necessary and sufficient conditions of community sport programs that aim at improving personal development, health and social cohesion. Such insights are however quite essential if community sport is used as a tool in combating social exclusion for at-risk youth. At present, an overall policy vision at Flemish level regarding community sports is non-existent. Metaphorically speaking, there is a lack of a common community sport vocabulary and grammar. CATCH will address the question of what the working mechanisms and facilitating conditions (Pawson & Tilley, 1996) are in community sport initiatives that relate to the promotion of social inclusion for at-risk youth, with specific attention for personal development, health and social cohesion. Startdatum / Start date : 01/01/2016 Einddatum / End date : 01/01/2019 Financiering / Funding : Agentschap Innoveren & Ondernemen (VLAIO) Onderzoeksinstelling / Research institute : Expertise centrum Buurtsport (ISB)/Universiteit Gent/Universiteit Gent – Vakgroep sociaal werk en sociale pedagogiek/Vrije Universiteit Brussel Onderzoekstype : Beleidsgericht onderzoek - Beleidsvoorbereidend onderzoek/Praktijkgericht onderzoek - Praktijkevaluatief onderzoek/Praktijkgericht onderzoek - Praktijkvoorbereidend onderzoek/Theoriegericht, fundamenteel onderzoek - Doctoraatsonderzoek Discipline : Gezondheidswetenschappen/Sociaal werk Methodologische dimensies : (Participerende) observaties/Dossieranalyse/Face-to-face/Focusgroepgesprekken/Individuen (direct betrokkenen, jongeren)/Individuen (direct betrokkenen, kinderen) bestuderen of bevragen/Kwalitatief onderzoek/Kwantitatief onderzoek/Lange termijn, longitudinaal/Literatuur, documentanalyse/Momentopname, crossectioneel/Organisaties bestuderen/Processen bestuderen/Regionaal Link naar een elektronische bron: http://www.isbvzw.be/nl/press/4071/project-catch-uit-de-startblokken.html Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=3037 PermalinkPermalinkDe federale GAS-wet en het recht op spelen – een onderzoek naar de overeenstemming van het begrip van de openbare overlast met de internationale mensenrechten / Kindt, Eline
![]()
PermalinkPermalinkPermalinkPermalinkPermalinkHet geweld tussen jongeren in uitgaansbuurten: inventaris en maatregelen genomen door de institutionele actoren
PermalinkPermalink“Insight, creativity and thoughts on the environment”: integrating children and youth into human settlement development / Chawla, Louise
![]()
Permalink