Trefwoorden



0. GEESTELIJKE GEZONDHEID IN DE DATABANK VAN HET JEUGDONDERZOEKSPLATFORM (JOP) / MENTAL HEALTH IN THE DATABASE OF THE YOUTH RESEARCH PLATFORM (JOP) [JOP]
Titel : 0. GEESTELIJKE GEZONDHEID IN DE DATABANK VAN HET JEUGDONDERZOEKSPLATFORM (JOP) / MENTAL HEALTH IN THE DATABASE OF THE YOUTH RESEARCH PLATFORM (JOP) [JOP] Documenttype: JOP Taal : (nla) Trefwoorden: Gezondheid en welzijn:Geestelijke gezondheid Samenvatting: Klik op onderstaande link om verder binnen het thema ‘geestelijke gezondheid’ te zoeken op de website van het Jeugdonderzoeksplatform (JOP) Summary: Use the link below to search the theme ‘mental health’ in the Youth Research Platform (JOP) database JOP : http://www.jeugdonderzoeksplatform.be/nl/databank-jeugdonderzoek/zoekresultaten?keywords=geestelijke+gezondheid Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=2162
Titel : Aanpak van Complexe Opvoedingssituaties via Samenwerking Welzijn - Onderwijs Documenttype: onderzoek Auteurs: De Roeck, Veronique, Onderzoeker ; Meireman, Katrien, Promotor ; Wysmans, Maurits, Co-promotor Taal : Nederlands (dut) Trefwoorden: Gezondheid en welzijn:Geestelijke gezondheid
Gezondheid en welzijn:Jeugdhulp:Hulp aan (kinderen in) gezinnen
Onderwijs:Zorg op schoolSamenvatting: Dit onderzoek richt zich op de samenwerking tussen ouders, onderwijs en welzijn. Het gaat om een praktijkgericht onderzoek dat focust op de zorgtrajecten van kleuters en lagereschoolkinderen met gedrags-, emotionele en /of psychosociale problemen, én hun gezinssysteem. Doel van dit onderzoek is om een antwoord te formuleren op volgende onderzoekvragen: (1) In welke mate verschilt de visie van ouders, onderwijs en welzijn m.b.t. gedrags- , emotionele en/of psychosociale problemen bij kinderen en de hierbij horende hulpvraag?; (2) Hoe wordt momenteel samengewerkt tussen de verschillende welzijnsdisciplines en het onderwijs? Wat zijn knelpunten en wat zijn hefbomen in deze samenwerking?; en (3) Welke aanbevelingen voor de praktijk en het beleid kunnen worden gedaan om de samenwerking in de toekomst te optimaliseren? In dit kwalitatief verkennend onderzoek worden ouders (n=60), onderwijsmedewerkers (leerkrachten, zorgcoördinatoren en beleidsmedewerkers, n=58), CLB-medewerkers (n=17) en hulpverleners (n=70) via individuele interviews en focusgroepinterviews bevraagd.Een voorlopige analyse van de tot nu verzamelde data laat zien dat inzake perspectieven op hulp er niet alleen verschillen zijn tussen de drie betrokken groepen maar dat ook binnen de groepen accentverschillen te merken zijn. In de samenwerking tussen ouders, onderwijs en welzijn worden volgende knelpunten vermeld: leerkrachten die de zorgvraag van ouders niet ernstig nemen, de duur tussen het stellen van de hulpvraag en het krijgen van een gepast zorgaanbod, gebrek aan continuïteit van zorgpersonen en gebrek aan een gecoördineerde zorgaanpak. Daarnaast is, wat betreft diagnostiek en therapie, het aanbod weinig transparant en is het kostenplaatje erg variabel. Ook blijkt toegang tot zorg zonder diagnostisch etiket een heikel punt, beïnvloedt het verschil tussen ambts- en beroepsgeheim de mogelijkheden tot samenwerking, en blijkt er een duidelijke nood aan continue professionalisering bij leerkrachten inzake hun rol in deze zorgtrajecten. De door de respondenten vermelde succesfactoren situeren zich vooral op microniveau en blijken vaak persoons- en instellings (school of welzijn)afhankelijk te zijn: het ernstig nemen van de zorgvraag, de betrokkenheid van leerkracht of hulpverlener in het zoekproces, overlegmomenten tussen verscheidene partijen, bereidheid tot samenwerken over disciplines heen. De resultaten van het onderzoek worden gepubliceerd in een Handboek Integrale Jeugdhulp (te verschijnen najaar 2012) en gepresenteerd op een studiedag (die gehouden wordt in Leuven op 19 februari 2013). Summary: In the field of mental health care for children , many organizations and skilled professionals are available in Flanders. Despite the degree of professionalism in this field, the collaboration between parents, teachers and welfare workers is often lacking. In order to provide optimal care for primary school children and to prevent further problems, existing gaps in the collaboration need to be discovered, analyzed and removed. At Leuven University College, department Social Work, we are conducting a qualitative study focusing on the collaboration between the following three stakeholders: parents of young children having psychosocial problems, teachers and welfare workers. More specifically, it aims to answer the following questions: (1) Do perspectives on care differ between parents, teachers and welfare workers ? And if so, how do these differences look like?; (2) How is the current collaboration between parents, school and welfare organizations? What are promoting factors and what are impeding factors?; and (3) How can the collaboration between these three stakeholders be improved? To answer these questions, we interviewed 60 parents; 58 educationalists (teachers, remedial teachers), 17 persons of pupil guidance centres and 70 welfare workers through individual and group interviews. A broad range of welfare organizations were involved. Although this work is still in progress, preliminary results indicate following five topics: (1) The perspectives on care do differ, not only between parents, teachers and welfare workers, but also within these groups of stakeholders (e.g. parents having a different opinion), differences are found; (2) Personality seems to be a decisive factor in the effectiveness of care. Parents need to be assertive and well informed. Among professionals (teachers and welfare workers), involvement and readiness to communicate overtly with the persons involved are promoting factors; (3)Lack of time, lack of accessibility and lack of transparency of services were identified as impeding factors in the communication and collaboration on care; (4) Another emerging theme is the professional confidentiality. Although professional confidentiality is aimed at as a protective factor, some respondents point it out as an obstruction to collaboration; and (5) Collaboration can be improved by clear communication about expectations with respect to each other and by engaged persons who really want to search for the good care in individual cases. The results of this project are published in a manual for inclusive youth care (publication planned for fall 2012) and presented at a conference (to be held in Leuven, Belgium on February 19th, 2013). Startdatum / Start date : 01.01.2010 Einddatum / End date : 31.03.2013 Onderzoeksinstelling / Research institute : Katholieke Hogeschool Leuven - departement Sociale School Heverlee Onderzoekstype : Praktijkgericht onderzoek Discipline : Pedagogische wetenschappen - (Ortho)pedagogiek, onderwijskunde, sociale agogiek/Gezondheidswetenschappen - Welzijn en gezondheidszorg Methodologische dimensies : Diepte- en/of expertinterviews/Focusgroepgesprekken/Momentopname, crossectioneel/Individuen (direct betrokkenen, volwassenen) bestuderen of bevragen/Individuen (intermediairen) bestuderen of bevragen Link naar een elektronische bron: https://associatie.kuleuven.be/apps/pwo/project.php?titel=Onderzoek+naar+de+rela [...] Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=620
Titel : Adolescent self-esteem and gender : exploring relations to sexual harassment, body image, media influence, and emotional expression Documenttype: artikel Auteurs: Polce-Lynch, Mary, Auteur ; Myers, Barbara J., Auteur ; Kliewer, Wendy, Auteur ; Kilmartin, Christopher, Auteur Uitgegeven: New York : Springer Publicatiedatum: 2001 Tijdschrift: Journal of Youth and Adolescence Paginering : 225-244 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Gezondheid en welzijn:Geestelijke gezondheid
Gezondheid en welzijn:Gender identiteit:Algemeen
Media:BeeldvormingSamenvatting: Deze studie gebruik gemaakt van een cross-sectioneel design om leeftijds- en geslachtspatronen in het gevoel van eigenwaarde te onderzoeken en na te gaan hoe de hedendaagse sociale invloeden betrekking hebben op adolescent eigenwaarde. Zelf-gerapporteerde invloeden op het gevoel van eigenwaarde met de media, seksuele intimidatie, lichaamsbeeld, familie en relaties met leeftijdgenoten, en emotionele expressie werden geëvalueerd bij 93 jongens en 116 meisjes in graad 5, 8 en 12. Bij meisjes werd een lagere zelfwaardering gemeld dan bij jongens in de vroege adolescentie, en late adolescente jongens meldden een lager gevoel van eigenwaarde dan jongere jongens. De voorspellers waren gezamenlijk goed voor een aanzienlijk deel van de variantie in het gevoel van eigenwaarde, terwijl de beste voorspeller van eigenwaarde varieert over leeftijd en geslacht. Er werden grote verschillen tussen de geslachten gevonden voor emotionele expressie, waarbij jongens steeds restrictiever werden over de adolescentie heen. Meisjes rapporteerden een negatiever lichaamsbeeld en scores van media-invloed dan jongens in de late kindertijd en de vroege adolescentie. Lichaamsbeeld bleek de relaties tussen bepaalde voorspellers en eigenwaarde voor meisjes bemiddelen, terwijl geslacht en klasse de relatie tussen de invloed van de media en het gevoel van eigenwaarde leek te matigen voor meisjes en jongens. Summary: This study used a cross-sectional design to examine age and gender patterns in self-esteem and to explore how contemporary social influences relate to adolescent self-esteem. Self-reported influences on self-esteem involving the media, sexual harassment, body image, family and peer relationships, and emotional expression were evaluated with 93 boys and 116 girls in Grades 5, 8, and 12. Girls reported lower self-esteem than boys in early adolescence, and late adolescent boys reported lower self-esteem than younger boys. The predictors as a set accounted for a significant portion of the variance in self-esteem, while the best predictor of self-esteem varied by age and gender. Large gender differences were present for emotional expression, with boys becoming more restrictive across adolescence. Girls reported more negative body image and media influence scores than did boys in late childhood and early adolescence. Body image appeared to mediate the relationships between certain predictors and self-esteem for girls, while gender and grade appeared to moderate the relationship between media influence and self-esteem for girls and boys. Link naar een elektronische bron: http://link.springer.com/article/10.1023%2FA%3A1010397809136 Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=2696 All Work and no Play? Understanding the Needs of Children with Caring Responsibilities / Aldridge, Jo.
![]()
Titel : All Work and no Play? Understanding the Needs of Children with Caring Responsibilities Documenttype: artikel Auteurs: Aldridge, Jo., Auteur Uitgegeven: Hoboken [USA] : Wiley-Blackwell Publicatiedatum: 2008 Tijdschrift: Children & Society, ISSN 1099-0860 Vol. 22, No. 4 Paginering : 253–264 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Gezondheid en welzijn:Geestelijke gezondheid
Kinderen in kwetsbare situaties:Algemeen
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Europa:Verenigd KoninkrijkSamenvatting: Dit artikel maakt gebruik van onderzoek met kinderen die zorg verschaffen voor ouders die leiden aan serieuze mentale gezondheidsproblemen en signaliseert lopend onderzoek dat gebruik maakt van fotografische participatiemethodes met deze groep kwetsbare kinderen. Het doel van dit artikel is om nadruk te leggen op de nood om af te stappen van populaire en simplistische representaties van kinderen met zorgverantwoordelijkheden (jonge verzorgers) als slachtoffers van de ziekte van hun ouders, als ‘kleine engeltjes’ wiens zorgverstrekkende werk wordt vergoelijkt door beloningen, of als (uitgebuit) informeel huispersoneel wiens kindertijd onvermijdelijk wordt gecompromitteerd door de zorgende activiteit die ze moeten ondernemen. Er worden aanbevelingen gemaakt om een dieper begrip te genereren over de levens en de noden van deze kinderen die worden beïnvloed door de ouderlijke beperkingen, die congruent zijn met de stuwkracht van het huidige beleid in het VK, Every Child Matters en de 2004 Children Act. Summary: This article draws on research with children who provide care for parents with serious mental health problems and signals ongoing research that uses photographic participation methods with these groups of vulnerable children. The intention of this article is to highlight the need to move away from popular and simplistic representations of children with caring responsibilities (young carers) as victims of their parents’ illnesses, as ‘little angels’ whose caring work is condoned through rewards or as (exploited) informal domestic workers whose childhoods are inevitably compromised by the caring activity they undertake. Recommendations are made for generating deeper understanding about the lives and needs of children who are affected by parental impairment that is congruent with the thrust of current UK policy, Every Child Matters and the 2004 Children Act. Link naar een elektronische bron: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1099-0860.2007.00094.x/abstract Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=1387 Een andere lichtinval op het zorgtekort in de jeugdhulp en de geestelijke gezondheidszorg / Vanobbergen, Bruno
![]()
![]()
Titel : Een andere lichtinval op het zorgtekort in de jeugdhulp en de geestelijke gezondheidszorg Documenttype: artikel Auteurs: Vanobbergen, Bruno, Auteur ; Jacobs, Mie, Auteur Uitgegeven: Brussel : Vlaams Welzijsverbond Publicatiedatum: 2012 Tijdschrift: Tijdschrift voor Welzijnswerk, ISSN 1782-2572 Vol. 35, Nr. 322 Paginering : p. 12-17 Taal : Nederlands (dut) Trefwoorden: Gezondheid en welzijn:Geestelijke gezondheid
Gezondheid en welzijn:Jeugdhulp:AlgemeenSamenvatting: Dit artikel is enkel beschikbaar in gedrukte vorm. Summary: This article is only available in printed format. Link naar een elektronische bron: https://www.vlaamswelzijnsverbond.be/files/TvW%20322-3%20-%20Zorgtekort%20-%20Va [...] Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=1884 Elektronische documenten
![]()
Een andere lichtinval op het zorgtekort in de jeugdhulp en de geestelijke gezondheidszorgAdobe Acrobat PDF PermalinkPermalinkPermalinkCommunity violence, daily stressors and mental health in low-income Uruguayan adolescents / Mels, Cindy
PermalinkConceptualisations of children’s wellbeing at school: The contribution of recognition theory / Thomas, Nigel
![]()
PermalinkConscription of children in armed conflict - a form of child abuse. A study of 19 former child soldiers / de Silva, Harendra
![]()
PermalinkConsent and Participation: Ethical Issues in the Treatment of Children in Out-of-Home Care / Molin, Ronald
![]()
PermalinkCrisishulp aan Huis: De hulpverleningsprocessen achter de uitkomstgegevens van pedagogische thuishulp in de jeugdhulpverlening aan adolescenten in een situatie van dreigende uithuisplaatsing: een proces-uitkomst onderzoek / Van Puyenbroeck, Bert
PermalinkDealing with online risks: how to develop adequate coping strategies and preventive measures with a focus on vulnerable children / Vandoninck, Sofie
![]()
![]()
PermalinkPermalink