Trefwoorden



0. INFORMEEL LEREN IN DE DATABANK VAN HET JEUGDONDERZOEKSPLATFORM (JOP) / INFORMAL LEARNING IN THE DATABASE OF THE YOUTH RESEARCH PLATFORM (JOP) [JOP]
Titel : 0. INFORMEEL LEREN IN DE DATABANK VAN HET JEUGDONDERZOEKSPLATFORM (JOP) / INFORMAL LEARNING IN THE DATABASE OF THE YOUTH RESEARCH PLATFORM (JOP) [JOP] Documenttype: JOP Taal : (nla) Trefwoorden: Onderwijs:Informeel en non-formeel leren Samenvatting: Klik op onderstaande link om verder binnen het thema ‘informeel leren’ te zoeken op de website van het Jeugdonderzoeksplatform (JOP) Summary: Use the link below to search the theme ‘informal learning’ in the Youth Research Platform (JOP) database JOP : http://www.jeugdonderzoeksplatform.be/nl/databank-jeugdonderzoek/zoekresultaten?keywords=informeel+leren Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=2222
Titel : Actieonderzoek met 16- tot 18- jarige nieuwkomers uit derdewereldlanden Andere titel : Action research concerning 16-18-year-old newcomers from developing countries Documenttype: onderzoek Auteurs: Pulinx, Reinhilde, Onderzoeker ; Truyts, Ilona, Onderzoeker Taal : Nederlands (dut) Trefwoorden: Kinderen in kwetsbare situaties:Migratie:Algemeen
Onderwijs:Informeel en non-formeel leren
Onderwijs:Zorg op schoolSamenvatting: Dit project betreft een actieonderzoek m.b.t. 16-18 jarige nieuwkomers uit derdewereldlanden. Het project beoogt het opzetten van zowel een exploratie- als een actieonderzoek, om na te gaan welke rol diverse actoren en sectoren kunnen vervullen in het aanbieden van een succesvol onderwijs- en opleidingstraject op maat aan 16- tot 18-jarige nieuwkomers. Hierbij gaat een sterke aandacht uit naar ‘onderwijs op maat’ en een betere integratie van informeel en formeel leren. Daarnaast beoogt dit onderzoek ook de noodzakelijke randvoorwaarden en structuren te identificeren die een goede samenwerking tussen de verschillende actoren mogelijk maken. Summary: This project concerns action research into 16-18-year-old newcomers from developing countries. The objective is to set up both exploration and action research to examine the possible role of the diverse actors in providing successful education adapted to newcomers age 16-18 years. Specific attention is paid to ‘customized education’ and a better integration of informal and formal learning. Furthermore, this research aims at identifying the necessary conditions and structures that make cooperation between the different actors possible. Startdatum / Start date : 01.01.2013 Einddatum / End date : 30.06.2014 Onderzoeksinstelling / Research institute : Universiteit Antwerpen - CeMIS Onderzoekstype : Actieonderzoek Discipline : Pedagogische wetenschappen - (Ortho)pedagogiek, onderwijskunde, sociale agogiek Link naar een elektronische bron: http://www.diversiteitenleren.be/nl/onderzoek/actieonderzoek-naar-16-tot-18-jari [...] Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=1910 Besluit van de Vlaamse Regering tot oprichting van overlegorganen die bijdragen tot een optimale deelname van Vlaamse Gemeenschap aan het Europees actieprogramma Een Leven Lang Leren / Vlaamse Regering
![]()
Titel : Besluit van de Vlaamse Regering tot oprichting van overlegorganen die bijdragen tot een optimale deelname van Vlaamse Gemeenschap aan het Europees actieprogramma Een Leven Lang Leren Documenttype: instrument Auteurs: Vlaamse Regering, Auteur Taal : Nederlands (dut) Trefwoorden: Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Europa:Vlaanderen
Onderwijs:Algemeen
Onderwijs:Informeel en non-formeel lerenSamenvatting: Dit besluit handelt over de oprichting van overlegorganen die bijdragen tot een optimale deelname van Vlaamse Gemeenschap aan het Europees actieprogramma Een Leven Lang Leren. Summary: This governmental order concerns the establishment of consultative groups that contribute to the optimal participation of the Flemish Community in the European program Lifelong Learning. Afkondiging / Promulgation : 21/03/2008 Type instrument : besluit / governmental order Inwerkingtreding / Entry into force : 27/10/2008 Publicatie B.S. / Publication : 17/10/2008 Link naar een elektronische bron: https://codex.vlaanderen.be/Zoeken/Document.aspx?DID=1017164¶m=inhoud&ref=se [...] Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=2749
Titel : Brede School in Vlaanderen en Brussel Andere titel : 'Brede school' projects (on formal and informal learning) in Flanders and Brussels (Belgium) Documenttype: onderzoek Auteurs: Joos, Annelies, Onderzoeker ; Ernalsteen, Veerle, Onderzoeker ; Engels, Marjan, Onderzoeker ; Morreel, Evelyn, Onderzoeker Taal : Nederlands (dut) Trefwoorden: Onderwijs:Informeel en non-formeel leren Samenvatting: Dit project betreft een onderzoek naar de toepassing van een ‘Brede School’ in Vlaanderen en Brussel. Een Brede School is een samenwerkingsverband tussen verschillende sectoren die samen werken aan een brede leer- en leefomgeving met als doel het maximaliseren van ontwikkelingskansen voor alle kinderen en jongeren. Om hieraan vorm te geven, werken diverse organisaties betrokken bij de ontwikkeling van kinderen en jongeren (zoals scholen, buurtwerkinstanties, politie, culturele organisaties, jeugdwerk, enz.), doelgericht en constructief samen. Soms gaat het om drie partners, soms om een dozijn. In de proefprojecten Brede School gaat het gemiddeld om acht partners. Alles hangt af van de noden waaraan men tegemoet wil komen en de partners die lokaal aanwezig zijn. Niet elke vorm van samenwerking met een of meerdere scholen is een Brede School. Drie toetsstenen helpen zicht te krijgen op de kwaliteit van de Brede School, namelijk: (1) diversiteit; (2) verbindingen; en (3) participatie. Uit analyses van de verschillende proefprojecten komt dit onderzoek tot twee verschillende benaderingen. Een eerste benadering sluit aan bij projecten met een schoolinterne coördinator waarin de school het vertrekpunt van de ‘brede school’-werking vormt. De Brede School staat in functie van de eigen schoolwerking om tegemoet te komen aan bepaalde noden of problemen van de eigen schoolpopulatie (bijvoorbeeld leerachterstand, agressief gedrag op de speelplaats …). Voor de aanpak hiervan wil men de schoolwerking op deze vlakken verbreden en wordt ook buiten de schoolse (leer)context gekeken. De school trekt hiertoe partners aan, en stuurt de verdere samenwerking aan. Een tweede benadering sluit aan bij projecten met een schoolexterne coördinator die eerder territoriaal vorm krijgen. Om in te spelen op de behoeften van of hiaten in een bepaalde wijk, werkt men in een bepaald gebied rond een specifiek thema zoals de uitbreiding van een beperkt vrijetijdsaanbod of het verhogen van de participatie van bepaalde groepen aan het aanbod in de wijk, etc. Scholen vervullen hier een partnerrol. Ze zijn één van de actoren binnen een breed samenwerkingsverband. Summary: This project concerns research into the implementation of ‘Brede School’ projects (projects on the integration of formal and informal learning) in Flanders and Brussels (Belgium). A ‘Brede School’ is a collaboration between several sectors that work together to achieve a broader learning- and life environment to maximize chances for all children and youngsters. In order to accomplish this, a diverse organizations in the field of children and youth (such as schools, police, cultural organizations, youth work, etc.) work together. Sometimes the group only exists of three partners, sometimes a dozen. All depends on the needs that are addressed and on the partners that are locally available. Not every form of collaboration between one or more schools is a ‘Brede School’. Three elements provide insight in how to differentiate a ‘Brede school’ from other collaborations: (1) diversity, (2) connections; and (3) participation. The analysis of this project reveals two different approaches in ‘Brede School’. A first approach involves projects with an internal school coordinator in which the 'Brede school' collaboration is based on the school itself. The second approach involves projects with an external school coordinator and is organised around a specific theme relevant for the area. Startdatum / Start date : 2010 Financiering / Funding : Vlaamse Overheid - Departement Onderwijs & Vorming Onderzoeksinstelling / Research institute : Universiteit Gent Link naar een elektronische bron: http://www.diversiteitenleren.be/nl/onderzoek/eindrapport-brede-school-verslagge [...] Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=2002 Educational relationships in out-of-school-time activities: are children in poverty missing out again? / Bullock, Kate
![]()
Titel : Educational relationships in out-of-school-time activities: are children in poverty missing out again? Documenttype: artikel Auteurs: Bullock, Kate, Auteur ; Muschamp, Yolande, Auteur ; Ridge, Tess, Auteur ; Wikeley, Felicity, Auteur Uitgegeven: Thousand Oaks [USA] : SAGE Publications Publicatiedatum: 2010 Tijdschrift: Education, Citizenship and Social Justice, ISSN 1746-1979 Vol. 5, No. 2 Paginering : p. 103-116 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Kinderen in kwetsbare situaties:Armoede
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Europa:Verenigd Koninkrijk
Onderwijs:Algemeen
Onderwijs:Informeel en non-formeel lerenSamenvatting: Armoede kan een zeer groot obstakel zijn voor positieve levensveranderingen in het VK. Ennals en Murphy (2005) suggereren dat het ontsnappen aan de armoedeval waarschijnlijker is voor hen die in het onderwijs blijven tot de leeftijd van 16. Het schoolleven kan echter problemen meebrengen voor kinderen uit families van lage inkomens, waar leren een lagere prioriteit verkrijgt dan sociale aanvaarding (Ridge, 2005). Dit artikel beargumenteert dat jongeren in armoede ook in mindere mate participeren in andere leeractiviteiten. De aard van het leren in buitenschoolse settings wordt onderzocht, en de bijzondere kenmerken van de educatieve relaties die het buitenschoolse leren ondersteunen, worden bediscussieerd. De auteurs concluderen dat kinderen met een nadelige achtergrondsituatie, die begrip hebben voor de educatieve relaties, meer kans hebben om positieve houdingen te ontwikkelen ten aanzien van onderricht. Strategieën om de extra nadelen te herstellen die non-participatie in vrijetijdsactiviteiten creëren voor jongeren in lage inkomensfamilies worden gesuggereerd. Summary: Poverty may be the major obstacle to positive life chances in the UK. Ennals and Murphy (2005) suggest that escape from the poverty trap is more likely for those who remain in education after the age of 16. However, school life may bring problems for children from low income families, with learning assuming a lower priority than social acceptance (Ridge, 2005). This article argues that young people in poverty are also less likely to participate in other learning activities. The nature of learning in out-of-school-time settings is explored and the distinctive features of the educational relationships that underpin out-of-school-time learning are discussed. We conclude that children from disadvantaged backgrounds who have acquired an understanding of educational relationships are more likely to develop positive attitudes to learning. Strategies to redress the added disadvantage that non-participation in leisure activities creates for young people in low income families are suggested. Link naar een elektronische bron: http://esj.sagepub.com/content/5/2/103 Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=1691 PermalinkPermalinkMedia as Social Partners: The Social Nature of Young Children’s Learning From Screen Media / Richert, Rebekah A.
![]()
PermalinkOntwerp van een geïntegreerde leeromgeving voor het verwerven van competenties in de ontwikkelingsevaluatie van jonge kinderen
![]()
PermalinkPermalinkRecommendation 1437 (2000) on non-formal education / Council of Europe - Parliamentary Assembly (PACE)
![]()
PermalinkRecommendation 2014 (2013) - Reply of the Committee of Ministers on Young Europeans: an urgent educational challenge / Council of Europe - Committee of Ministers
![]()
PermalinkRecommendation 2014: Young Europeans: an urgent educational challenge / Council of Europe - Parliamentary Assembly (PACE)
![]()
![]()
PermalinkRecommendation Rec(2003)8 of the Committee of Ministers to member states on the promotion and recognition of non-formal education/learning of young people / Council of Europe - Committee of Ministers
![]()
PermalinkResolution of the Council and of the Representatives of the Governments of the Member States, meeting within the Council, on the recognition of the value of non-formal and informal learning within the European youth field / European Union - Council of the European Union
![]()
Permalink