Titel : |
Comparing Child Subjective Well-Being in South Korea and the UK: Testing an Ecological Systems Approach |
Documenttype: |
artikel |
Auteurs: |
Sunsuk, Kim, Auteur ; Main, Gill, Auteur |
Taal : |
Engels (eng) |
Trefwoorden: |
Gezondheid en welzijn:Algemeen Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Azië & Pacific:Zuid-Korea Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Europa:Verenigd Koninkrijk
|
Samenvatting: |
In dit artikel wordt de ecologische systeemtheorie van Bronfenbrenner (1992) geëxploreerd en worden verbanden tussen verschillende domeinen van de ‘subjective well-being’ en het algemene welbevinden gelegd. Hiervoor wordt Zuid-Korea vergeleken met de UK. Dit artikel is gebaseerd op data van de ‘Children’s Worlds studie’ waar een survey werd afgenomen bij kinderen in diverse nationale contexten. Een model van ‘subjective well-being’ wordt voorgesteld die volgens de analyse vergelijkbaar is in de twee landen. Cijfers met betrekking tot het welzijn van kinderen op diverse domeinen zoals de buurt, school, familie, de economische situatie van de familie en de algemene ‘subjective well-being’ werden in rekening gebracht. Het model heeft een sterkere voorspellende factor voor de ‘subjective well-being’ in Zuid-Korea dan in het Verenigd Koninkrijk. Dit suggereert dat de factoren die de variatie beïnvloeden tussen kinderen in de Zuid-Koreaanse context beter vatten. De vergelijkbaarheid van de modellen geeft echter aan dat er in deze twee zeer verschillende contexten een kern van gelijkenis terug te vinden is. Dit bevestigt de meerwaarde van studies zoals de Children's Worlds enquête om de betekenis en ervaring van de kindertijd in diverse contexten uit te breiden. |
Summary: |
This paper draws on Bronfenbrenner’s (1992) ecological systems theory to explore links between various domains of children’s subjective well-being and their overall subjective well-being, comparing South Korea and the UK. Data are drawn from the Children’s Worlds study (www.isciweb.org), which surveyed children in diverse national contexts. A model of subjective well-being is proposed which our analysis indicates is comparable across the two countries, including children’s ratings of their well-being in the domains of their local community, school, family, their family’s economic situation, and their overall subjective well-being. The model is a stronger predictor of subjective well-being in South Korea than in the UK, suggesting that these variables better capture the factors influencing variation between children in the South Korean context. However, the comparability of the models indicates that there is a core of similarity between the lives of children in these two very different contexts. This supports the value of studies such as the Children’s Worlds survey as enhancing our understanding of the meaning and experience of childhood in diverse contexts. |
Link naar een elektronische bron: |
https://link.springer.com/article/10.1007/s12187-016-9373-3 |
Vaste link: |
http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=3153 |