Trefwoorden



An Exploratory Research on Children’s Energy Curtailment Literacy and The Role Played by Socialization Agents / Hayley, Pierce
Titel : An Exploratory Research on Children’s Energy Curtailment Literacy and The Role Played by Socialization Agents Documenttype: onderzoek Auteurs: Hayley, Pierce, Auteur ; Hudders, Liselot, Promotor ; Dieneke Van de Sompel, Co-promotor Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Gezondheid en welzijn:Milieu, leefomgeving Samenvatting: De klimaatproblematiek is één van de grootste bedreigingen waar we vandaag de dag mee te maken krijgen. Het versterkt broeikaseffect wordt voornamelijk veroorzaakt door het overmatig gebruik van fossiele brandstoffen wat leidt tot een verhoogde CO2 uitstoot. Hoewel kinderen de belangrijkste begunstigden zijn van alle inspanningen om de klimaatverandering te beïnvloeden, is er niet veel bekend over kinderen hun kennis, attitudes en gedragingen t.o.v. energie en klimaatverandering. Hiernaast werd de impact van verschillende “social agents” (bv. ouders, leerkrachten, vrienden en media) nog niet eerder onderzocht. Deze studie wou hierop dan ook een antwoord proberen bieden. Er werden 29 semi-gestructureerde interviews met kinderen tussen 6 en 12 jaar afgenomen. De resultaten tonen aan dat kinderen een sterke positieve houding hebben ten opzichte van energie besparen en ze ervan overtuigd zijn dat iedereen kan helpen om hun energieverbruik te verminderen. Ze ervaren negatieve emoties (woede, verdriet,…) wanneer ze praten over de gevolgen van klimaatverandering en het feit dat er vaak energie wordt verspild. Energieverspilling werd ook geëvalueerd als immoreel gedrag. Kinderen zien echter vaak geen verband tussen energieverspilling en klimaatverandering door een gebrek aan kennis over beide onderwerpen. Kinderen hun keuze voor energiebesparend gedrag is ook vaak gebaseerd op persoonlijke voorkeur van het gedrag (bv. liever met de fiets want dit is veel leuker dan de auto) of hun bereidheid om te voldoen aan een bepaalde norm (bv. thuis doen wij altijd de lichten uit als we een kamer verlaten). Tot slot werd de invloed van verschillende “social agents” onderzocht. Kinderen verwezen het vaakst naar hun ouders of leerkrachten als bronnen van informatie. Media en vrienden werden maar zelden aangehaald. Summary: Climate change is one of the biggest threats our world is facing today. Since CO2 emissions are the principal cause of climate change, reducing energy consumption and energy waste are of significant importance. Although children are the main beneficiaries of all efforts done to impact climate change, not much is known about young children’s energy curtailment literacy, which refers to children’s knowledge, attitudes and skills related to reducing energy waste by performing curtailment behavior, and the impact different socialization agents might have on the development of energy curtailment literacy. In this paper, 29 in-depth semi-structured interviews with children between the age of 6 and 12 were conducted to get better insights in their energy curtailment literacy and in how this is impacted by different socialization agents. Results show that children have strong positive attitudes toward curtailment behavior and believe everyone can help to lower their energy use. They experience negative emotions when talking about the consequences of climate change and the fact that energy is often wasted. Energy waste was also evaluated as immoral behavior. However, children often do not see a connection between energy waste and climate change due to a lack of knowledge on both topics. Most children perform energy curtailment out of personal preference or their willingness to confirm to a set norm instead of its environmental impact. Parents and teachers appear to have the biggest impact on children’s energy curtailment literacy and are therefore considered to be the main socialization agents. Startdatum / Start date : augustus 2018 Einddatum / End date : juni 2019 Financiering / Funding : FWO Fonds Levenslijn Onderzoeksinstelling / Research institute : Universiteit Gent Onderzoekstype : Theoriegericht, fundamenteel onderzoek - Doctoraatsonderzoek Discipline : Communicatiewetenschappen Methodologische dimensies : Individuen (direct betrokkenen, jongeren)/Face-to-face/Kwalitatief onderzoek/Momentopname, crossectioneel/Lokaal Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=3363 Online and offline political participation among Flemish youth in the context of 'School Strike for Climate' / Waeterloos, Cato
![]()
Titel : Online and offline political participation among Flemish youth in the context of 'School Strike for Climate' Documenttype: instrument Auteurs: Waeterloos, Cato, Onderzoeker ; Ponnet, Koen, Onderzoeker ; Walrave, Michel, Onderzoeker Taal : Nederlands (dut) Trefwoorden: Gezondheid en welzijn:Milieu, leefomgeving
Kinderrechten (algemeen):Participatie:Participatie aan beleid
Media:AlgemeenSamenvatting: Het blijft vaak onduidelijk hoe jonge burgers politiek participeren, evenals waarom ze sommige vormen van actie boven andere verkiezen, vooral binnen eenzelfde sociale beweging. Bovendien is er weinig bekend over hoe sociale netwerksites (SNS) passen in de politieke gewoontes van jonge burgers. Deze studie onderzocht daarom de politieke participatiepatronen van jongeren in de context van de klimaatprotesten in 2019. Hiervoor gebruiken we vragenlijstdata afgenomen bij 498 middelbare scholieren in België. Om verschillende soorten activisten te identificeren, maakte de studie gebruik van latente klassenanalyse (LCA). Daarnaast werd een multinomiale logistische regressie uitgevoerd om na te gaan hoe verschillen types activisten van elkaar verschillen. Vier verschillende participatiepatronen werden geïdentificeerd, elk verschillend in de manier waarop ze terguvallen op verschillende vormen van politieke participatie. Bovendien bleek het lidmaatschap van elk van de verschillende participatietypes geassocieerd met een unieke reeks kenmerken (in termen van politieke efficiëntie, betrokkenheid bij klimaatkwesties en motieven voor online expressie). De studie laat zien hoe sociale media een cruciaal onderdeel vormen van de politieke participatievan jongerenen en belicht de mechanismen die ten grondslag liggen aan hun participatiekeuzes binnen de klimaatbeweging. Summary: It often remains unclear how young citizens are combining various forms of political participation, as well as why they choose some over others, especially within a single-issuemovement. Moreover, little is known about how social networking sites (SNS) fit into the political repertoires of citizens. Therefore, this study explores youths’ political participation patterns in the context of the 2019 youth-led climate strikes. We rely on data from a paper and pencil survey among 498 high school students in Belgium. To identify different types of activists, the study used latent class analysis (LCA). In addition, a multinomial logistic regression was conducted to assess how identified participation types differ from each other. Four different participation repertoires regarding the climate issue were identified, each distinctive in the way they rely on different forms of political participation. In addition, membership to each of the different classes is associated with a unique set of characteristics (in terms of political efficacies, climate issue involvement, and online expression motives). The article shows how SNS make up a crucial part of youths’ issue-specific participation patterns and sheds light on the mechanisms underlying their participation choices within the climate movement. Startdatum / Start date : 2019 Einddatum / End date : 2019 Onderzoeksinstelling / Research institute : Universiteit Gent - MICT Onderzoekstype : Theoriegericht, fundamenteel onderzoek Discipline : Communicatiewetenschappen - (Multi)media Methodologische dimensies : Kwantitatief onderzoek/Momentopname, crossectioneel/Nationaal/Schriftelijk/Individuen (direct betrokkenen, jongeren) Link naar een elektronische bron: https://www.mdpi.com/2071-1050/13/17/9892 Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=3557 Report of the 2016 Day of General Discussion on Children’s Rights and the Environment / Committee on the Rights of the Child
![]()
Titel : Report of the 2016 Day of General Discussion on Children’s Rights and the Environment Documenttype: instrument Auteurs: Committee on the Rights of the Child, Auteur Publicatiedatum: 2016 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Beleid:Kinderrechtenbeleid:Algemeen
Gezondheid en welzijn:Milieu, leefomgeving
Kinderrechten (algemeen):Leven en ontwikkelingSamenvatting: Binnen de Dag van de Algemene Discussie (DGD) van het Comité voor de Rechten van het Kind wordt er gestreefd naar een beter begrip en de bevordering van bepaalde artikelen of onderwerpen van het Verdrag inzake de Rechten van het Kind door middel van een forum voor discussie tussen beleidsmakers, professionals, onderzoekers en kinderen en jongeren met het Comité. Op 23 september 2016 wijdde het Comité deze dagen van discussie aan het thema “Kinderrechten en het milieu”. Centraal stond de bevordering van het inzicht in de relatie tussen de rechten van het kind en het milieu; vaststellen wat er moet worden gedaan om ervoor te zorgen dat de wetgeving, het beleid en de praktijken met betrekking tot de rechten van het kind voldoende rekening houden met milieukwesties; en ervoor zorgen dat de wetgeving, het beleid en de praktijken met betrekking tot het milieu gevoelig zijn voor kinderen. Summary: Within the Day of the General Discussion (DGD) of the Committee on the Rights of the Child a better understanding and promotion of certain articles or topics of the Convention on the Rights of the Child is sought through a forum for discussion between policy makers, professionals, researchers, children and young people and the Committee. On 23 September 2016, the Committee devoted this General Day of Discussion to the theme of “Children’s Rights and the Environment”. The focus was on promoting understanding of the relationship between the rights of the child and the environment; identifying what needs to be done to ensure that legislation, policies and practices relating to the rights of the child take due account of environmental issues; and ensuring that environmental legislation, policies and practices are sensitive to children. Afkondiging / Promulgation : 23/09/2016 Type instrument : rapport / report Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=3325 Elektronische documenten
![]()
Report of the 2016 Day of General Discussion on Children’s Rights and the EnvironmentAdobe Acrobat PDF