Trefwoorden



0. NON-DISCRIMINATIE IN DE DATABANK VAN HET JEUGDONDERZOEKSPLATFORM (JOP) / NON-DISCRIMINATION IN THE DATABASE OF THE YOUTH RESEARCH PLATFORM (JOP) [JOP]
Titel : 0. NON-DISCRIMINATIE IN DE DATABANK VAN HET JEUGDONDERZOEKSPLATFORM (JOP) / NON-DISCRIMINATION IN THE DATABASE OF THE YOUTH RESEARCH PLATFORM (JOP) [JOP] Documenttype: JOP Taal : (nla) Trefwoorden: Kinderrechten (algemeen):Non-discriminatie Samenvatting: Klik op onderstaande link om verder binnen het thema ‘non-discriminatie’ te zoeken op de website van het Jeugdonderzoeksplatform (JOP) Summary: Use the link below to search the theme ‘non-discrimination’ in the Youth Research Platform (JOP) database JOP : http://www.jeugdonderzoeksplatform.be/nl/databank-jeugdonderzoek/zoekresultaten?keywords=non-discriminatie Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=2200
Titel : ACCORD – Attain Cultural integration through COnflict Resolution Development Documenttype: onderzoek Auteurs: Lippens, Michiel, Onderzoeker ; Christiane Timmerman, Promotor ; Lore Van Praag, Co-promotor Taal : (nla) Trefwoorden: Kinderen in kwetsbare situaties:Migratie:Algemeen
Kinderrechten (algemeen):Non-discriminatie
Onderwijs:Algemeen
Onderwijs:BeroepsopleidingSamenvatting: Het ACCORD-project (Erasmus+ programma) situeert zich binnen de steeds groter wordende etnische diversiteit binnen Europese landen. Naast het bieden van verschillende opportuniteiten zorgen deze veranderingen ook voor de creatie van interetnische spanningen en breuklijnen binnen verschillende domeinen van de samenleving. Als maatschappelijk instituut bezit het onderwijs een sleutelpositie om een constructieve benadering en afhandeling van interetnische conflicten te promoten. Ter ondersteuning van dit proces wil het ACCORD-project een innovatief medium bieden aan leerkrachten binnen de Europese Unie om hen te helpen in het omgaan met diversiteit, en hen te ondersteunen in het aankaarten van etnische discriminatie en vooroordelen binnen de klas. Concreet wil het project deze doelstellingen realiseren door de creatie van een flexibel en laagdrempelig elektronisch hulpmiddel waar een 'serious-game' (i.e., ACCORD Game) benadering wordt gecombineerd met een online cursus (i.e., Massive open online course-MOOC). Deze combinatie moet leerkrachten helpen om op autonome wijze hun eigen interculturele competenties te analyseren alsook te verbeteren. Inhoudelijk krijgt het elektronisch platform vorm aan de hand van zowel psychologisch modellen gerelateerd aan technieken van onderhandeling en bemiddeling alsook theorieën met betrekking tot culturele zelfbewustwording. De ondersteuning die het elektronisch hulpmiddel biedt aan het ruimer schoolpersoneel moet finaal leiden tot een verhoogd wederzijds cultureel begrip en respect tussen individuen met een verschillende immigratieachtergrond binnen de Europese onderwijspraktijken. Summary: The ACCORD-project (Erasmus+ programme) must be seen against the background of recent demographic evolutions within the European society, as ethnic conflicts become more prominent in everyday life. As a result educational institutions have to adapt to this newly-formed environment and social reality. It is within this context that the ACCORD project wants to provide a structured and innovative platform to help teachers in taking an active stance against all forms of discrimination and to help them dealing with diversity and possible interethnic conflicts in the classroom. To meet these goals, the project wants to create a flexible, accessible and affordable online learning tool for all teachers across Europe. The ICT-tool will combine a serious-game approach (i.e., ACCORD game) with a massive online open course (MOOC) to provide a creative pathway for teachers to autonomously assess and improve their intercultural competences. The content of the tool will not solely focus on enhancing the conflict resolution, negotiation and mediation skills of teachers, but also on raising their competences related to cultural sensitivity and cultural self-awareness. This two-fold approach should lead to the fostering of mutual understanding and respect among people with different ethnic backgrounds within the context of educational practices. Startdatum / Start date : 31/12/2016 Einddatum / End date : 31/12/2019 Output : Lippens, M., Van Praag, L., & Timmerman, C. (2018). Report on interethnic conflicts in educational contexts. Deliverable 5.1. of Attain cultural integration through COnflict Resolution skill, Erasmus+ project, European Commission. Centre for Migration and Intercultural Studies at the University of Antwerp, Belgium. // ACCORD-Game and Massive open online course (MOOC) (2019) Financiering / Funding : Europese Commissie/Erasmus + project Onderzoeksinstelling / Research institute : Universiteit Antwerpen - CeMIS Onderzoekstype : Theoriegericht onderzoek - Projectmatig onderzoek/Praktijkgericht onderzoek - Praktijkvoorbereidend onderzoek Discipline : Sociologie/Antropologie/Psychologie Methodologische dimensies : Face-to-face/Online/Schriftelijk/Kwantitatief onderzoek/Kwalitatief onderzoek/(Participerende) observaties/Focusgroepgesprekken/Literatuurstudie/Momentopname, crossectioneel/Internationaal/buitenland/Analyse dossiers, documenten/Individuen (direct betrokkenen, kinderen) bestuderen of bevragen/Individuen (direct betrokkenen, volwassenen) bestuderen of bevragen Link naar een elektronische bron: http://accord-project.eu/en/ Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=3309 Elektronische documenten
![]()
ACCORDAdobe Acrobat PDFAdditional Protocol to the Convention on Cybercrime, concerning the criminalisation of acts of a racist and xenophobic nature committed through computer systems / Council of Europe
![]()
Titel : Additional Protocol to the Convention on Cybercrime, concerning the criminalisation of acts of a racist and xenophobic nature committed through computer systems Andere titel : No.189 Documenttype: instrument Auteurs: Council of Europe, Auteur Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Justitie:Kindvriendelijke justitie
Kinderrechten (algemeen):Non-discriminatie
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Europa:Algemeen
Media:AlgemeenSamenvatting: Dit protocol houdt een uitbreiding in van de reikwijdte van het verdrag inzake cybercriminaliteit, met inbegrip van de inhoudelijke, procedurele en internationale samenwerking, om zo ook de strafbare feiten van racistische of xenofobe propaganda te coveren. Dus, afgezien van de harmonisatie van de elementen van de substantieve wet van dergelijk gedrag, richt het protocol zich op verbetering van het vermogen van de partijen om het gebruik van de middelen en mogelijkheden van de internationale samenwerking in het Verdrag (ETS No. 185) in te stellen op dit gebied. Summary: This Protocol entails an extension of the Cybercrime Convention’s scope, including its substantive, procedural and international cooperation provisions, so as to cover also offences of racist or xenophobic propaganda. Thus, apart from harmonising the substantive law elements of such behaviour, the Protocol aims at improving the ability of the Parties to make use of the means and avenues of international cooperation set out in the Convention (ETS No. 185) in this area. Afkondiging / Promulgation : 28/01/2003 Type instrument : verdrag / treaty Inwerkingtreding / Entry into force : 01/03/2006 Link naar een elektronische bron: http://conventions.coe.int/Treaty/Commun/QueVoulezVous.asp?NT=189&CM=8&DF=26/08/ [...] Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=2857
Titel : Adultism Documenttype: artikel Auteurs: Mikros Dounias, Auteur ; Varella, Katerina, Onderzoeker Publicatiedatum: 2018 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Kinderrechten (algemeen):Non-discriminatie
Kindertijd:KindbeeldenSamenvatting: Adultisme is de gedifferentieerde behandeling van minderjarigen als gevolg van beoordelingen op basis van hun leeftijd in plaats van hun werkelijke capaciteiten. De auteur bespreekt de gevolgen van het adultisme voor minderjarigen en mogelijke manieren om het te bestrijden. Summary: Adultism is the differentiated treatment of minors due to judgements based on their age rather than their actual capabilities. The author dicusses the effects of adultism on minors, and possible ways to combat against it. Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=3337 Elektronische documenten
![]()
AdultismAdobe Acrobat PDF
Titel : Alternative Education, Equity and Compromise: Dilemmas for Practice Development Documenttype: artikel Auteurs: Bryson, Peter, Auteur Uitgegeven: New York [USA] : Taylor and Francis Publicatiedatum: 2010 Tijdschrift: Child Care in Practice Vol. 16, No. 4 Paginering : p. 347-358 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Kinderrechten (algemeen):Non-discriminatie
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Europa:Verenigd Koninkrijk
Onderwijs:AlgemeenSamenvatting: De focus van dit artikel is om vanuit een kinderrechtenperspectief een analyse aan te bieden van de 'equity' van onderwijservaringen aangeboden aan jongeren die zich buiten de algemene schoolomgeving bevinden, en een alternatief onderwijsaanbod krijgen. Het dilemma voor het beleid en de bestaande gebruiken is dat het alternatieve onderwijs ondersteuning geeft aan het recht van kinderen op onderwijs zoals bepaald in artikel 28 van het Verdrag inzake de Rechten van het Kind van de Verenigde Naties “wanneer scholen hierin niet slagen”. Echter, worden de rechten van deze kinderen om toegang te verkrijgen tot onderwijs op basis van gelijkheid van kansen, niet gecompromitteerd in het aanvaarden van zulke alternatieven? Dit is een recht verankerd in hetzelfde artikel. Om dit dilemma verder te onderzoeken zal deze paper eerst het beleid en de gebruiken nagaan die verband houden met alternatief onderwijs, door gebruik te maken van periodieke bevindingen van het Committee inzake de Rechten van het Kind voor het Verenigd Koninkrijk, en hoe deze bevindingen specifiek relateren tot de situatie in Noord-Ierland. De paper zal vervolgens kijken naar de artikels die relevant zijn voor het probleem van uitsluiting van onderwijs binnen het VN Verdrag inzake de Rechten van het Kind. Vanuit deze overwegingen van wettelijke standaarden die van toepassing zijn op het probleem van uitsluiting, zal de paper de nadruk leggen op de complexiteiten van het probleem binnen de context van de huidige debatten over gemarginaliseerde jongeren en onderwijs. Summary: The focus of this article is to provide a child rights analysis of the equity of educational experience afforded to young people outside mainstream schools by alternative providers. The dilemma for policy and existing practice is that alternative education supports children's right to an education as stated in Article 28 of the United Nations Convention on the Rights of the Child “when schools find they cannot”. However, in accepting alternatives are we compromising those same children's rights to achieve access to education on the basis of equality of opportunity? This is a right enshrined in the same article. In order to explore this dilemma, the present paper will firstly consider policy and practice concerns with regard to alternative education, drawing on periodic reports from the Committee on the Rights of the Child for the United Kingdom and how these findings relate specifically to the situation in Northern Ireland. The paper will then look at the articles relevant to the issue of exclusion from education within the United Nations Convention on the Rights of the Child. From this consideration of legal standards applicable to the issue of exclusion, the paper will focus on the complexities of the issue within the context of current debates on marginalized young people and education. Link naar een elektronische bron: http://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/13575279.2010.498160#.Ud0dRKzgWQY Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=1555 PermalinkPermalinkPermalinkPermalinkConvention against Discrimination in Education / United Nations Educational, Scientific and Cultural Organisation (UNESCO)
![]()
![]()
PermalinkPermalinkCouncil Conclusions of 8 March 2010 on the eradication of violence against women in the European Union / European Union - Council of the European Union
![]()
PermalinkCouncil Directive 2000/43/EC of 29 June 2000 implementing the principle of equal treatment between persons irrespective of racial or ethnic origin / European Union - Council of the European Union
![]()
![]()
PermalinkCouncil Directive 2000/78/EC of 27 November 2000 establishing a general framework for equal treatment in employment and occupation / European Union - Council of the European Union
![]()
![]()
PermalinkPermalink