Trefwoorden



0. GEZAG IN DE DATABANK VAN HET JEUGDONDERZOEKSPLATFORM (JOP) / AUTHORITY IN THE DATABASE OF THE YOUTH RESEARCH PLATFORM (JOP) [JOP]
Titel : 0. GEZAG IN DE DATABANK VAN HET JEUGDONDERZOEKSPLATFORM (JOP) / AUTHORITY IN THE DATABASE OF THE YOUTH RESEARCH PLATFORM (JOP) [JOP] Documenttype: JOP Taal : (nla) Trefwoorden: Gezin:Gezag en omgang Samenvatting: Klik op onderstaande link om verder binnen het thema ‘gezag’ te zoeken op de website van het Jeugdonderzoeksplatform (JOP) Summary: Use the link below to search the theme ‘authority’ in the Youth Research Platform (JOP) database JOP : http://www.jeugdonderzoeksplatform.be/nl/databank-jeugdonderzoek/zoekresultaten?keywords=gezag Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=2150 0. OMGANG IN DE DATABANK VAN HET JEUGDONDERZOEKSPLATFORM (JOP) / RELATION IN THE DATABASE OF THE YOUTH RESEARCH PLATFORM (JOP) [JOP]
Titel : 0. OMGANG IN DE DATABANK VAN HET JEUGDONDERZOEKSPLATFORM (JOP) / RELATION IN THE DATABASE OF THE YOUTH RESEARCH PLATFORM (JOP) [JOP] Documenttype: JOP Taal : (nla) Trefwoorden: Gezin:Gezag en omgang Samenvatting: Klik op onderstaande link om verder binnen het thema ‘omgang’ te zoeken op de website van het Jeugdonderzoeksplatform (JOP) Summary: Use the link below to search the theme ‘relation’ in the Youth Research Platform (JOP) database JOP : http://www.jeugdonderzoeksplatform.be/nl/databank-jeugdonderzoek/zoekresultaten?keywords=omgang Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=2151 "No, We Don’t Get a Say, Children Just Suffer the Consequences": Children Talk about Family Discipline / Dobbs, Terry Anne
![]()
Titel : "No, We Don’t Get a Say, Children Just Suffer the Consequences": Children Talk about Family Discipline Documenttype: artikel Auteurs: Dobbs, Terry Anne, Auteur ; Smith, Anne B., Auteur ; Taylor, Nicola, Auteur Uitgegeven: Leiden [Netherlands] : Martinus Nijhoff Publishers Publicatiedatum: 2006 Tijdschrift: The International Journal of Children’s Rights, ISSN 0927-5568 Vol. 14, No. 2 Paginering : 137–156 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Gezin:Gezag en omgang
Kinderen in kwetsbare situaties:Geweld / uitbuiting:Algemeen
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Azië & Pacific:Nieuw ZeelandSamenvatting: Deze studie wil onderzoeken wat de verschillende betekenissen zijn van discipline binnen het gezin en fysieke bestraffing vanuit het perspectief van kinderen. Dit is nodig om uit te leggen hoe discipline invloed uitoefent op kinderen, nu en in de toekomst. Er bestaat ook bezorgdheid over de uitvoering van Artikel 19 van het VN VRK. Dit artikel geeft aan dat de statelijke partijen ervoor moeten zorgen dat er gepaste wettelijke maatregelen worden genomen om het kind te beschermen tegen alle vormen van fysiek en mentaal geweld, misbruik, verwaarlozing, verwondingen en mishandeling. Nieuw–Zeeland heeft een verplichting om procedures te implementeren om kinderen te beschermen tegen geweld. Deze studie werpt licht over het feit dat kinderen een fysieke bestraffing al dan niet aanzien als een deel van de discipline van de familie, en geeft de impact weer volgens de kinderen zelf. Summary: This study wants to examine the different meanings of family discipline and physical punishment from the perspective of children. This is necessary to explain how discipline affects children, now and in the future. There also exist concerns about the implementation of Article 19 of the UN CRC. This article says that State Parties should make sure that appropriate legislative measures are taken to protect the child against all forms of physical and mental violence, abuse, neglect, injury or maltreatment. New Zealand has an obligation to implement procedures to protect children from violence. The study casts more light on whether children experience physical punishment as a part of family discipline, and determines the impact it has, according to the children themselves. Link naar een elektronische bron: http://booksandjournals.brillonline.com/content/10.1163/157181806777922694 Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=1274
Titel : Academic resilience and caring adults: The experiences of former foster youth Documenttype: artikel Auteurs: Neal, Darlene, Auteur Uitgegeven: Amsterdam [Nederland] : Elsevier Publicatiedatum: 2017 Tijdschrift: Children and Youth Services Review Vol. 79 Paginering : 242-248 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Gezin:Alternatieve zorg:Pleegzorg
Gezin:Gezag en omgang
Kinderrechten (algemeen):Leven en ontwikkeling
Onderwijs:AlgemeenSamenvatting: Aangezien pleegkinderen weggehaald zijn uit hun oorspronkelijke thuissituatie en naar verschillende soorten verblijven en scholen zijn gegaan, kan men heel wat stress en uitdagingen ervaren. Vaak heeft men dan ook moeite om om te gaan met extreme emotionele turbulentie. De ervaring van trauma en instabiliteit kan op zijn beurt gevolgen hebben voor het academische parcours van pleegkinderen. Het blijkt uitzonderlijk te zijn wanneer pleegkinderen zich inschrijven voor hoger onderwijs. Deze studie onderzoekt de fase waarin de zorg stopt en de jongeren hun opleiding verder zetten aan een academische instelling. Een aantal succesvolle studenten die ervaring hebben met pleegzorg worden ondervraagd. Er wordt gepolst naar de ondersteunende factoren in de pleegzorg die de aanzet gaven om hun opleiding verder te zetten, inclusief hoe de ouders hen steunden, de emotionele steun en stabiliteit. Deze zaken zorgden ervoor dat men de negatieve ervaringen achter zich kon laten. De bereidheid van volwassenen om deze jongeren te helpen en deel uit te maken van hun leven gaf hen de kans om veranderingen op academisch en sociaal-emotioneel vlak mogelijk te maken. Zo werd hun vermogen om na het middelbaar door te zetten en naar de universiteit te gaan aangemoedigd. Summary: As a result of being removed from their homes and moving between different placements and schools, foster youth can experience high levels of stress and challenges as they struggle to cope with such extreme emotional turbulence. The experience of trauma and instability in turn, can have consequences on foster students' academic progress. As it is seemingly uncommon for foster youth to matriculate to postsecondary education, this study examines how successful foster youth transitioned out of care and furthered their education at an academically rigorous institution. From high-achieving former foster students, this study uncovers their experiences while in out-of-home care that helped them enroll in a university, including how adult supporters provided guidance, emotional support, and stability, which allowed students to move out of their negative past experiences. Adults' willingness to assist youth and be a part of their lives provided students with a transformative academic and social emotional environment, furthering their ability to persist through high school and gain acceptance to a top-tier university. Link naar een elektronische bron: http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0190740917300622 Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=3186 “Adults talk too much”: Intergenerational dialogue and power in the Peruvian movement of working children / Taft, Jessica K.
![]()
Titel : “Adults talk too much”: Intergenerational dialogue and power in the Peruvian movement of working children Documenttype: artikel Auteurs: Taft, Jessica K., Auteur Uitgegeven: Thousand Oaks [USA] : SAGE Publications Publicatiedatum: 2014 Tijdschrift: Childhood Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Gezin:Gezag en omgang
Kinderrechten (algemeen):Participatie:Algemeen
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Amerika:Zuid-Amerika:PeruSamenvatting: Recent werk over de rechten omtrent participatie van kinderen suggereerde de nood om aandacht te geven aan volwassen-kind relaties en om een intergenerationele dialoog te koesteren. Gebaseerd op etnografische observatie en diepte-interviews met een Peruviaanse beweging van werkende kinderen, gaat dit artikel dieper in op de ambigue en complexe positie van de stem van volwassenen in organisaties waarin participatie van kinderen opgenomen is in de werking. Het ideaalbeeld van gelijke intergenerationele samenwerking is ongelooflijk moeilijk te implementeren gegeven de leeftijdsgebonden ongelijkheid binnen de bredere sociale context. Ondanks goede intenties en een grote betrokkenheid van kinderen en autoriteiten, wordt het diep verankerde gedragspatroon, wat betreft een grotere macht van de ouder, gecontinueerd binnen deze beweging. Summary: Recent work on children’s participatory rights has suggested the need to pay attention to adult–child relationships and foster intergenerational dialogue. Drawing on ethnographic observation and in-depth interviews with the Peruvian movement of working children, this article explores the ambiguous and complex status of adult voice in organizations that have taken up children’s participation. The ideal of egalitarian intergenerational collaboration is incredibly difficult to implement given the broader social context of age-based inequality. Despite good intentions and a deep commitment to children’s agency and authority, adults and children in this movement continue to replicate deeply structured patterns of behavior that give adults greater power. Link naar een elektronische bron: http://chd.sagepub.com/content/early/2014/11/04/0907568214555148.abstract Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=2407 PermalinkPermalinkPermalinkPermalinkChallenges in implementing participatory practice in child protection: A contingency approach / Darlington, Yvonne
![]()
PermalinkChildren of Incarcerated Parents: the Child's Constitutional Right to the Family Relationship / Boudin, Chesa
![]()
PermalinkChildren's contact with their incarcerated parents: Research findings and recommendations. / Poehlmann, Julie
![]()
PermalinkChildren’s rights and children’s voices in contested custody and visitation cases in Sweden and the US. / Pranzo, Diane
![]()
PermalinkPermalinkComputer and Video Games in Family Life: The digital divide as a resource in intergenerational interactions / Aarsand, Pål André
![]()
Permalink