Trefwoorden



0. OPVOEDING IN DE DATABANK VAN HET JEUGDONDERZOEKSPLATFORM (JOP) / UPBRINGING IN THE DATABASE OF THE YOUTH RESEARCH PLATFORM (JOP) [JOP]
Titel : 0. OPVOEDING IN DE DATABANK VAN HET JEUGDONDERZOEKSPLATFORM (JOP) / UPBRINGING IN THE DATABASE OF THE YOUTH RESEARCH PLATFORM (JOP) [JOP] Documenttype: JOP Taal : (nla) Trefwoorden: Gezin:Opvoeding Samenvatting: Klik op onderstaande link om verder binnen het thema ‘opvoeding’ te zoeken op de website van het Jeugdonderzoeksplatform (JOP) Summary: Use the link below to search the theme ‘upbringing’ in the Youth Research Platform (JOP) database JOP : http://www.jeugdonderzoeksplatform.be/nl/databank-jeugdonderzoek/zoekresultaten?keywords=opvoeding Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=2155
Titel : Adolescents' and Mothers' Understanding of Children's Rights in the Home Documenttype: artikel Auteurs: Ruck,Martin D, Auteur ; Peterson-Badali, Michele, Auteur ; Day, David, Auteur Uitgegeven: Hoboken [USA] : Wiley-Blackwell Publicatiedatum: 2002 Tijdschrift: Journal of Research on Adolescence Vol. 12, Nr. 3 Paginering : p. 373-398 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Gezin:Opvoeding
Kinderrechten (algemeen):AutonomieSamenvatting: In deze studie werd het verband onderzocht tussen moederlijke socio-politieke attitudes en de opvoedingsstijl en de houding van jongeren en moeders ten opzichte van de zorgzaamheid en zelfbeschikkingsrechten van jongeren. Zowel jongeren als moeders toonden meer steun voor zorgzaamheid dan zelfbeschikkingsrechten, hoewel jongeren meer steun hadden voor zelfbeschikkingsrechten dan de moeders. Moederlijk conservatisme was niet gerelateerd aan de steun van de jongeren voor rechten en negatief gerelateerd aan de rechten van de moeders aan beide soorten rechten. Tot slot toonden jongeren die hun moeder aanzagen als autoritair of niet-betrokken een sterkere ondersteuning voor zelfbeschikkingsrechten dan jongeren die hun moeder als gezaghebbend zagen. De implicaties van deze bevindingen voor de ontwikkeling van de houding van jongeren ten opzichte van rechten in de context van verscheidene familiale factoren worden besproken. Summary: Relations between maternal socio-political attitudes and parenting style and young people's and mothers’ attitudes toward young people's nurturance and self-determination rights were examined. Both young people (n=121) and mothers (n=67) were more supportive of nurturance than self-determination rights, although young people were more supportive than their mothers of self-determination rights and mothers were more supportive than young people of nurturance rights. Maternal conservatism was unrelated to young people's support for rights and negatively related to mothers’ support for both types of rights. Last, young people who perceived their mother to be either authoritarian or uninvolved showed stronger endorsement of self-determination rights than young people who perceived their mother to be authoritative. The implications of these findings for the development of young people's attitudes toward rights within the context of various family factors are discussed. In particular, it is suggested that a balance needs to be achieved between assertion of rights and a respect for the rights of others. Link naar een elektronische bron: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/1532-7795.00038/abstract Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=2026
Titel : “Agency” van kinderen en pedagogische normen Documenttype: artikel Auteurs: Maria Bouverne-De Bie, Auteur ; Vandenbroeck, Michel, Auteur Uitgegeven: Larcier (Brussel) Publicatiedatum: 2007 Tijdschrift: Tijdschrift voor Jeugd en Kinderrechten (TJK) Vol. 5 Paginering : p. 296-304 Taal : Nederlands (dut) Trefwoorden: Gezin:Opvoeding
Kinderrechten (algemeen):Participatie:AlgemeenSamenvatting: Dit artikel maakt deel uit van het dossier “Opvoeding” van het TJK. Het bespreekt de wisselwerking tussen “agency” van kinderen en pedagogische normen. “Kinderen als sociale actoren” en “kinderparticipatie” zijn sleutelbegrippen in het huidige discours en betekenen voor de pedagogiek een belangrijke paradigmaverschuiving, geïnspireerd op de kinderrechtenbeweging en de “sociology of childhood”. We kunnen echter enkele kritische opmerkingen maken met betrekking tot de manier waarop die begrippen in de praktijk worden omgezet. Een historisch perspectief dat het micro met het macroniveau verbindt, onderzoekt hoe het nieuwe paradigma kan worden gekoppeld aan discursieve gebieden die verbonden zijn met het neoliberalisme. Die kritische opmerkingen zijn ingegeven door een historisch onderzoek naar 150 jaar “besturen” van kinderen en gezinnen in België. Die discussie is nodig om te kunnen bepalen of en hoe het inclusieve discours over kinderen in de laatmoderniteit op zijn beurt specifieke groepen kinderen en volwassenen kan uitsluiten. (Zie ook: A.A.H. van Hoek en W. Vandenhole “Verplicht aanpakken?”, F. Myny en J. Decoene, “Toen het Decreet Opvoedingsondersteuning het licht zag, was de zon nog niet op” en H. Timmermans, “Opvoedingsondersteuning, nood aan een breed draagvlak”) Summary: This article is part of TJK’s file on “Upbringing”. It discusses the interaction between the “agency” of children and pedagogical norms. “Children as social actors” and “child participation” are key terms in the current discourse. They entail an important shift of paradigms for pedagogics, inspired by the children’s right movement and the sociology of childhood. However, one can make some critical remarks in relation to the way these terms are put into practice. A historical perspective, which connects the micro level with the macro level, investigates how the new paradigm can be related to discursive areas connected to neoliberalism. Those critical remarks are provided by a historical research on 150 years of “governing” children and families in Belgium. This discussion is necessary in order to determine if and how the inclusive discourse on children in late modernity in its turn can exclude certain groups of children and adults. (See also: A.A.H. van Hoek and W. Vandenhole “Verplicht aanpakken?”, F. Myny and J. Decoene, “Toen het Decreet Opvoedingsondersteuning het licht zag, was de zon nog niet op” and H. Timmermans, “Opvoedingsondersteuning, nood aan een breed draagvlak”) Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=801
Titel : Als kansen risico's worden Documenttype: artikel Auteurs: Brants, Peter, Auteur ; De Vos, Karel, Auteur ; Fert, Ludo, Auteur Uitgegeven: Brussel : VZW Pluralistisch Overleg Welzijnswerk Publicatiedatum: 2004 Tijdschrift: Alert Vol. 30, Nr. 2 Paginering : p. 15-28 Taal : Nederlands (dut) Trefwoorden: Gezin:Opvoeding Samenvatting: Dit artikel is enkel in papieren vorm beschikbaar. Summary: This article is only available in printed format. Link naar een elektronische bron: http://www.alertonline.be/ Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=1945
Titel : An Introduction to Childhood : Anthropological Perspectives on Children's Lives Documenttype: boek Auteurs: Heather Montgomery, Auteur Uitgegeven: Hoboken [USA] : Wiley-Blackwell Publicatiedatum: 2008 Paginering : 296 p. ISBN/ISSN/EAN: 978-1-4051-2590-1 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Gezin:Opvoeding
Kinderrechten (algemeen):Algemeen
Kindertijd:AlgemeenSamenvatting: Dit boek onderzoekt de rol die kinderen hebben gespeeld binnen de antropologie, hoe zij zijn onderzocht door antropologen en hoe zij zijn geschetst en geanalyseerd en etnografische monografieën in de afgelopen 150 jaar. Op basis van bewijsmateriaal uit zeer verscheiden gemeenschappen daagt dit boek de vooronderstelling uit dat er een enige juiste manier zou bestaan om kinderen op te voeden, of dat ouders overal ter wereld dezelfde doelen hebben bij de opvoeding van hun kinderen, of dezelfde houding tegenover hun kinderen. Summary: This book examines the role children have played within anthropology, how they have been studied by anthropologists and how they have been portrayed and analyzed in ethnographic monographs over the last one hundred and fifty years. Usinig a wide range of evidence from a variety of very different societies, this book challenges the idea that there is any one correct way to reasie children, or that parents across the globe have the same goals in raising their children, or the same attitudes towards them. Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=1187 Balancing the Rights of the Child and the Rights of Parents in the Convention on the Rights of the Child / Quennerstedt, Ann
![]()
PermalinkBeing responsible and responsible beings: children's understanding of responsibility / Such, Elizabeth
![]()
PermalinkPermalinkBesluit van de Vlaamse Regering betreffende de toekenning van een subsidie-enveloppe en kwaliteitslabel aan de opvoedingswinkels / Vlaamse Regering
![]()
![]()
PermalinkBeyond ‘anti-smacking’: challenging parental violence and coercion / Phillips, Ben ; Alderson, Priscilla
![]()
PermalinkPermalinkChild rearing in the “risk” society: on the discourse of rights and the “best interests of a child” / Smeyers, Paul
![]()
PermalinkPermalinkChildren’s rights education as a social work practice. An analysis of the meaning of the children's rights movement in implementing the U.N.-Convention on the Rights of the Child. / Didier Reynaert
PermalinkPermalink