Trefwoorden



0. MINDERHEDEN IN DE DATABANK VAN HET JEUGDONDERZOEKSPLATFORM (JOP) / MINORITIES IN THE DATABASE OF THE YOUTH RESEARCH PLATFORM (JOP) [JOP]
Titel : 0. MINDERHEDEN IN DE DATABANK VAN HET JEUGDONDERZOEKSPLATFORM (JOP) / MINORITIES IN THE DATABASE OF THE YOUTH RESEARCH PLATFORM (JOP) [JOP] Documenttype: JOP Taal : (nla) Trefwoorden: Kinderen in kwetsbare situaties:Minderheden en inheemse volkeren:Minderheden Samenvatting: Klik op onderstaande link om verder binnen het thema ‘minderheden’ te zoeken op de website van het Jeugdonderzoeksplatform (JOP) Summary: Use the link below to search the theme ‘minorities’ in the Youth Research Platform (JOP) database JOP : http://www.jeugdonderzoeksplatform.be/nl/databank-jeugdonderzoek/zoekresultaten?keywords=minderheden Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=2189 Adoption and the Best Interests of the Child: The Dilemma of Cultural Interpretations / Snow, Rebekah
![]()
Titel : Adoption and the Best Interests of the Child: The Dilemma of Cultural Interpretations Documenttype: artikel Auteurs: Snow, Rebekah, Auteur ; Katherine Covell, Auteur Uitgegeven: Leiden [Netherlands] : Martinus Nijhoff Publishers Publicatiedatum: 2006 Tijdschrift: The International Journal of Children’s Rights, ISSN 0927-5568 Vol. 14, No. 2 Paginering : 109–117 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Gezin:Adoptie
Kinderen in kwetsbare situaties:Minderheden en inheemse volkeren:Minderheden
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Amerika:Noord-Amerika:CanadaSamenvatting: Het voortbestaan van verschillende voorbehouden die door de ondertekenende partijen werden gemaakt bij het VN VRK, blijven een obstakel voor de volledige implementatie. Zoals werd aangetoond in 2003, heeft Canada nog steeds niet zijn voorbehoud met betrekking tot artikel 37(c) over het jeugdrecht en artikel 21 over adoptie ingetrokken. Deze paper legt de nadruk op Canada’s voorbehoud bij artikel 21 en het probleem van het verwijderen van dit voorbehoud. Canada beweert dat een deel van artikel 21 niet kan worden toegepast uit respect voor tradities van Aboriginals. Het voorbehoud is een compensatie voor de historisch onrecht tegen Aboriginal families en hun kinderen. Aboriginals behouden de controle over de adoptie van Aboriginal kinderen. Summary: The persistence of reservations adopted by signatories remains an obstacle to the full implementation of the UN CRC. As was reported in September 2003, Canada still hasn’t withdrawn its reservations to article 37(c) on juvenile justice and article 21 on adoption. This paper focuses on Canada’s reservation to article 21 and the problem of its removal. Canada claims that a section of article 21 can’t be applied out of respect for Aboriginal traditions. The reservation is a compensation for the historical wrongs against Aboriginals families and children by allowing Aboriginal control over the adoption of Aboriginal children. Link naar een elektronische bron: http://booksandjournals.brillonline.com/content/10.1163/157181806777922676 Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=1277 Beleidsvoorbereidend onderzoek naar het allochtoon jeugdwerk in de Provincie Antwerpen / Hillaert, Ingeborg
![]()
![]()
Titel : Beleidsvoorbereidend onderzoek naar het allochtoon jeugdwerk in de Provincie Antwerpen Documenttype: onderzoek Auteurs: Hillaert, Ingeborg, Onderzoeker ; De Ceuster, Els, Onderzoeker ; Maelstaf, Hilde, Onderzoeker ; Dehertogh, Britt, Onderzoeker ; Albertijn, Michel, Onderzoeker ; Hoefnagels, Kathleen, Onderzoeker ; Verleysen, Frederik, Onderzoeker Taal : Nederlands (dut) Trefwoorden: Kinderen in kwetsbare situaties:Minderheden en inheemse volkeren:Minderheden
Vrije tijd, spel en cultuur:JeugdwerkSamenvatting: Dit onderzoek levert de provinciale jeugddienst van Antwerpen een duidelijk beeld over het allochtoon jeugdwerk in de provincie. Veel aandacht gaat uit naar de ondersteuningsnoden en behoeften van het allochtoon jeugdwerk, welke oplossingen het allochtoon jeugdwerk hiervoor ziet, en vooral welke rol de provinciale jeugddienst van Antwerpen hierin kan spelen. Summary: This research’s objective is to give insight into youth work for immigrants within the province of Antwerp. Much attention is given to the necessary support, as well as to the needs of these youth work initiatives. Furthermore, this research focuses on possible solutions for these needs and to the role the youth services of the province of Antwerp. Startdatum / Start date : 01.03.2008 Einddatum / End date : 01.08.2009 Financiering / Funding : Provincie Antwerpen Onderzoeksinstelling / Research institute : AP - Artesis Plantijn hogeschool Antwerpen Onderzoekstype : Beleidsgericht onderzoek - Beleidsvoorbereidend onderzoek Discipline : Sociaal werk Methodologische dimensies : Diepte- en/of expertinterviews/Focusgroepgesprekken/Individuen (intermediairen) bestuderen of bevragen/Literatuurstudie/Lokaal/Momentopname, crossectioneel/Organisaties bestuderen Link naar een elektronische bron: https://www.artesis.be/sociaalwerk/onderzoek/beleidsvoorbereidend-onderzoek-naar [...] Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=1676 Elektronische documenten
![]()
Beleidsvoorbereidend onderzoek naar het allochtoon jeugdwerk in de Provincie Antwerpen EindrapportURL
Titel : Belgian Political Panel Survey (BPPS) 2006-2011/ Belgian Youth Survey 2006 Documenttype: onderzoek Auteurs: Quintelier, Ellen, Onderzoeker ; Claes, Ellen, Onderzoeker ; Dejaeghere, Yves, Onderzoeker ; Dassonneville, Ruth, Onderzoeker ; Hooghe, Marc, Promotor Taal : Nederlands (dut) Trefwoorden: Kinderen in kwetsbare situaties:Minderheden en inheemse volkeren:Minderheden
Onderwijs:AlgemeenSamenvatting: De BPPS is een longitudinale survey naar de ontwikkeling van politieke en sociale houdingen van jongeren. 3025 jongeren werden 3 maal bevraagd op 16-, 18- en 21-jarige leeftijd. Bestudeerde onderwerpen kunnen afgeleid worden uit de publicaties hieronder. Summary: The BPPS 2006-2011 is a three-wave panel study among 16-, 18- and 21-year-olds. In 2006, a representative survey was conducted among 6,330 16-year-olds in Belgium, and the response analysis demonstrated that the survey was representative for language, school type, education track, gender and region. Based on written surveys completed by respondents in 112 schools, the study focused on adolescents’ social and political attitudes and it contained questions about their background characteristics, political activities and political attitudes. To obtain a national random sample, all schools included in the survey were selected through a stratified sample, based on the location and type of the school. In each school, a minimum of 50 students were selected, representative of the tracks being offered in that school (Hooghe et al. 2006). In 2008, the respondents were surveyed again for a second wave, this time at the age of 18. While most of the initial respondents could still be reached in school, for those who had left or changed schools, alternative strategies had to be developed. Of the initial 112 schools, 109 participated again in the survey in 2008. In these schools, the same classes were re-surveyed. This allowed re-interviewing 2,988 students. The other students were contacted through a mail survey. In total, 4,235 pupils (or 67 percent) from the initial panel were re-surveyed. In 2011, the respondents that participated already twice in the survey, were asked to fill in a third survey. Of the initial 6,330 adolescents, 3,025 (or 48 percent) could be contacted again by mail or internet survey. Analyses indicate that this panel is still representative for the initial study population (Hooghe et al. 2011). 51.8 percent of the remaining respondents is female and 3.3 percent has a non-Belgian nationality. Startdatum / Start date : 2005 Einddatum / End date : 2012 Output : Carton, A., Callens, M., Dejaeghere, Y., Hooghe, M. (2009). Burgerschapsconcepten in Vlaanderen: een internationale vergelijking, 30-63 pp. Brussel: Studiedienst van de Vlaamse Regering/Claes E., Hooghe M., Marien S. (2012). A Two-Year Panel Study among Belgian Late Adolescents on the Impact of School Environment Characteristics on Political Trust. International Journal of Public Opinion Research, 24(2), 208-224/Claes, E., Decleire, C., Dejaeghere, Y., Fiers, S., Hooghe, M., Quintelier, E. (2006). Etude jeunesse 2006 : un premier portrait des opinions des jeunes de seize ans, 20 pp. Leuven: KU Leuven/Claes, E., Dejaeghere, Y., Fiers, S., Hooghe, M., Quintelier, E. (2006). Jeugdonderzoek 2006 : een eerste portret van de opvattingen van de zestienjarige respondenten, 24 pp. Leuven: KU Leuven/Claes, E., Dejaeghere, Y., Fiers, S., Hooghe, M., Quintelier, E. (2007). Jongeren aan het woord : 16 stellingen over 16-jarigen. Smakers : jongeren en cultuur 2006, 12-13/Claes, E., Hooghe, M. (2009). Citizenship Education and Political Interest: Is there a Connection?. In: Print M., Milner H. (Eds.), Civic Education and Youth Political Participation (pp. 85-102). Rotterdam/Boston: Sense Publishers/Claes, E., Hooghe, M. (sup.) (2010). Schools and Citizenship Education. A Comparative Investigation of Socialization Effects of Citizenship Education on Adolescents/Claes, E., Hooghe, M., Stolle, D. (2009). The Political Socialization of Young People in Canada: Is There a Differential Effect of Citizenship Education on Visible Minorities?. Canadian Journal of Political Science, 42 (3), 613-636/Claes, E., Quintelier, E. (2007). Kranten in de Klas: een onderzoek naar het blijvend effect van een kortstondig project. In: Hooghe M. (Eds.), Jongeren, school en politiek (pp. 61-72). Mechelen: Wolters Plantyn/Claes, E., Quintelier, E. (2009). Newspapers in Education: a critical inquiry into the effects of using newspapers as teaching agents. Educational Research, 51 (3), 341-363/Dassonneville R., Quintelier E., Hooghe M., Claes E. (2012). The Relation Between Civic Education and Political Attitudes and Behavior: A Two-Year Panel Study Among Belgian Late Adolescents. Applied Developmental Science, 16(3), 140-150/Dejaeghere Y., Hooghe M., Claes E. (2012). Do Ethnically Diverse Classes Reduce Ethnocentrism? A Two-Year Panel Study among Majority Group Late Adolescents in Belgium. International Journal of Intercultural Relations, 36(1), 108-117/Dejaeghere, Y. (2007). Traditionele en nieuwe burgerschapsconcepten bij zestienjarigen. In: Hooghe M. (Eds.), Jongeren, school en politiek (pp. 19-32). Mechelen: Wolters Plantyn/Dejaeghere, Y., Hooghe, M. (2009). Brief report: Citizenship concepts among adolescents. Evidence from a survey among Belgian 16-year olds. Journal of Adolescence, 32 (3), 723-732/Dejaeghere, Y., Hooghe, M. (sup.), Fiers, S. (cosup.) (2010). The Political Socialization of Adolescents. An Exploration of Citizenship among Sixteen to Eighteen Year Old Belgians/Dejaeghere, Y., Quintelier, E. (2008). Does European Citizenship Increase Tolerance in Young People?. European Union politics, 9 (3), 339-362/Hooghe M. (2011). The Impact of Gendered Friendship Patterns on the Prevalence of Homophobia among Belgian Late Adolescents. Archives of Sexual Behavior, 40(3), 543-550/Hooghe M., Dassonneville R. (2011). The Effects of Civic Education on Political Knowledge. A Two Year Panel Survey among Belgian Adolescents. Educational Assessment, Evaluation and Accountability, 23(4), 321-339/Hooghe M., Meeusen C. (2012). Homophobia and the Transition to Adulthood: A Three Year Panel Study among Belgian Late Adolescents and Young Adults, 2008-2011. Journal of Youth and Adolescence, 41(9), 1197-1207/Hooghe, M., Claes, E., Dejaeghere, Y., Fiers, S., Quintelier, E., Cortois, L., Hedwig, F. (2008). Etude Jeunesse 2008: un premier portrait des opinions des jeunes de dix-huit ans, 24 pp. Leuven: Centre for Political Research/Hooghe, M., Claes, E., Harell, A., Quintelier, E., Dejaeghere, Y. (2010). Anti-Gay Sentiment among Adolescents in Belgium and Canada: A Comparative Investigation into the Role of Gender and Religion. Journal of homosexuality, 57 (3), 384-400/Hooghe, M., Dejaeghere, Y., Claes, E., Quintelier, E. (2010). "Yes, but suppose everyone turned gay?" The Structure of Attitudes Toward LGBT Rights among Islamic Youth in Belgium. Journal of LGBT Youth, 7 (1), 49-71/Hooghe, M., Quintelier, E. (2007). Naar een vergrijzing van het verenigingsleven? Trends in de participatie aan het verenigingsleven in Vlaanderen, 1998 - 2006. In: Vlaanderen gepeild! / Red. : J. Pickery. - Brussel :Studiedienst van de Vlaamse Regering/Hooghe, M., Quintelier, E., Claes, E., Dejaeghere, Y. (2006). Technisch rapport van het jeugdonderzoek België (2006), 24 pp: KU Leuven, Leuven, 2006/Hooghe, M., Quintelier, E., Claes, E., Dejaeghere, Y. (2009). Belgian Political Panel Survey (BPPS), 2006-2008. Technical Report, 19 pp. Leuven: K.U.Leuven. Centre for Political Research/Hooghe, M., Quintelier, E., Claes, E., Dejaeghere, Y., Fiers, S., Cortois, L., Frans, H. (2008). Belgisch Jeugdonderzoek 2008: een eerste portret van de opvattingen van de achttienjarige respondenten, 23 pp. Leuven: KU Leuven/Hooghe, M., Quintelier, E., Claes, E., Dejaeghere, Y., Harrell, A. (2007). De houding van jongeren ten aanzien van holebi-rechten : een kwantitatieve en kwalitatieve analyse, 116 pp. Leuven: K.U.Leuven. Centrum voor Politicologie/M., Quintelier E. (2013). Do all associations lead to lower levels of ethnocentrism? A two-year longitudinal test of the selection and adaptation model. Political Behavior, 35/Quintelier E. (2012). Socialization or self-selection? Membership in deliberative associations and political attitudes. Nonprofit and Voluntary Sector Quarterly/Quintelier E., Hooghe M. (2011). Television and political participation among adolescents. The impact of television viewing, entertainment and information preferences. Mass Communication & Society, 14(5), 620-642/Quintelier E., Hooghe M. (2012). Political Attitudes and Political Participation: A Panel Study on Socialization and Self-Selection Effects among Late Adolescents. International Political Science Review, 33(1), 63-81/Quintelier E., Stolle D., Harell A. (2012). Politics in Peer Groups: Exploring the Causal Relationship between Network Diversity and Political Participation. Political Research Quarterly/Quintelier, E. (2007). Differences in political participation between young and old people. Contemporary Politics, 13 (2), 165-180/Quintelier, E. (2007). Effecten van participatie in en uit de school op maatschappelijke en politieke houdingen van jongeren. In: Hooghe M. (Eds.), Jongeren, school en politiek. (pp. 45-58). Mechelen: Wolters Plantyn/Quintelier, E. (2008). Who is Politically Active: the Athlete, the Scouts Member of the Environmental Activist? Young people, voluntary engagement and political participation. Acta sociologica, 51 (4), 355-370/Quintelier, E. (2009). Political participation of immigrant youth in Belgium. Journal of Ethnic and Migration Studies, 35 (6), 919-937/Quintelier, E. (2010). Politieke participatie en politieke socialisatie bij jongeren in België. De Gids op Maatschappelijk Gebied: Blad met Mening (m/v), 101 (3), 30-36/Quintelier, E., Hooghe, M. (sup.), Fiers, S. (cosup.) (2009). Political participation in late adolescence. Political socialization patterns in the Belgian Political Panel Survey/Quintelier, E., Stolle, D., Harell, A. (2009). Do Diverse Networks Demobilise Young People?. Forum21 European Journal on Child and Youth Research, 3, 87-92/Quintelier, E., Vissers, S. (2008). The Effect of Internet Use on Political Participation: an analysis of Survey Results for 16-year olds in Belgium. Social science computer review, 26 (4), 411-427 Financiering / Funding : Fonds Wetenschappelijk Onderzoek (FWO) Onderzoeksinstelling / Research institute : KU Leuven Onderzoekstype : Theoriegericht, fundamenteel onderzoek - Ander fundamenteel onderzoek Discipline : Politieke wetenschappen Methodologische dimensies : (Secundaire) analyse van kwantitatieve crossectionele of longitudinale data/Individuen (direct betrokkenen, kinderen) bestuderen of bevragen/Lange termijn, longitudinaal/Nationaal Link naar een elektronische bron: http://www.kuleuven.be/citizenship/ Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=836
Titel : Cartografie van de Nederlandstalige Brusselse kinderopvang 2 Documenttype: onderzoek Auteurs: Geens, Naomi, Onderzoeker ; Vandenbroeck, Michel, Promotor Taal : Nederlands (dut) Trefwoorden: Kinderen in kwetsbare situaties:Armoede
Kinderen in kwetsbare situaties:Minderheden en inheemse volkeren:Minderheden
Kindertijd:Vroege kindertijd:Kinderopvang en voorschools onderwijsSamenvatting: Dit onderzoek naar de Brusselse Nederlandstalige kinderopvang bestaat uit (1) een demografische analyse van de gezinnen met jonge kinderen in de 19 gemeenten van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, (2) een bevraging van de opvangvoorzieningen voor kinderen van 0 tot 3 jaar erkend en/of gesubsidieerd door Kind & Gezin (K&G) en (3) een bevraging van de ouders naar hun zoekproces. Het vormt een vervolg op het onderzoek naar de in- en uitstroom in de Brusselse kinderopvang in 2005. Uit dit onderzoek komen volgende zes bevindingen naar voor: (1) Het gegeven dat er een groot tekort is aan toegankelijke Nederlandstalige kinderopvang; (2) Een belangrijk deel van de zelfstandige kinderopvang met attest van toezicht van Kind en Gezin is de facto Franstalig; (3) De zelfstandige kinderopvang hanteert bovendien erg hoge prijzen; (4) De gesubsidieerde kinderopvang is ongelijk verdeeld: meer gegoede gezinnen hebben meer kans om gesubsidieerde kinderopvang in hun buurt te vinden dan armere gezinnen; (5) De criteria die verantwoordelijken gebruikten (bv. wie eerst inschrijft, krijgt eerst plaats) hebben discriminerende effecten voor eenoudergezinnen, gezinnen in armoede, ouders met een precaire werksituatie en allochtonen; en (6) Deze kansengroepen zijn bijgevolg ondervertegenwoordigd in de gesubsidieerde kinderopvang. Sindsdien zijn verschillende initiatieven genomen om hieraan tegemoet te komen. Zo is er onder meer een toegenomen voorafname voor Brussel bij uitbreiding van de kinderopvang. Ook is er de 20% regel vanwege de Vlaamse overheid die stelt dat inkomengerelateerde voorzieningen voor minimaal 20% van hun capaciteit voorrang moeten geven aan kansengroepen. Bovendien bestaat er de voorrang bij uitbreidingen voor kinderdagverblijven die aandacht besteden aan de sociale functie. Daarnaast bestaat een ander initiatief uit een begeleidingsproject, uitgevoerd door VBJK, waarin verantwoordelijken in regiogroepen ondersteund worden om die sociale functie te realiseren. In het huidige project wordt onderzocht wat de evoluties van 2005 tot 2010 zijn in verband met de aangegeven knelpunten. Daarbij wordt rekening gehouden met de specifieke Brusselse context die de Brusselse kinderopvang voor grote sociale uitdagingen stelt. Hiervoor wordt onder meer de vergelijking met Vlaanderen gemaakt. Uit de resultaten blijkt in de eerste plaats dat het totale opvangaanbod in Brussel (K&G + ONE) nipt de Barcelona-norm bereikt. Er is een relatieve inhaalbeweging tegenover Vlaanderen geweest sinds 2005, maar deze kan de bevolkingsgroei niet bijhouden. Om aan zowel de Brussel-norm (Nederlandstalige voorzieningen voor 30% van de Brusselse bevolking) als de Barcelona-norm (kinderopvang voor 33% van de –3 jarigen) te voldoen is er daarom vandaag een tekort van 600 plaatsen erkend en/of gesubsidieerd door K&G. Om ook in 2015 aan die normen te voldoen, zijn 1.500 bijkomende Nederlandstalige plaatsen nodig. Wil men bovendien aan de normen van het Pact 2020 voldoen (plaats voor 50% van de kinderen) tegen 2020, dan moeten er 4.550 plaatsen bijkomen, hetzij 455 per jaar. De kloof tussen arme en rijke gemeenten (meer betaalbare kinderopvang in de rijkste gemeenten) is vergroot sinds 2010. Die kloof zal bij ongewijzigd beleid nog toenemen tot 2015. Er moet dus een voluntaristisch beleid komen, dat niet enkel rekent op spontane uitbreidingen, maar nieuwe vestigingsplaatsen van bestaande kinderdagverblijven helpt organiseren in de “blinde” vlekken (met Sint-Joost-ten-Node, Schaarbeek, Vorst, Sint-Gillis, Anderlecht en Molenbeek als prioriteiten). Er is een grote mentaliteitswijziging opgetreden in het voorrangsbeleid ten opzichte van 2005. Verantwoordelijken hechten anno 2010 veel meer belang aan sociale opnamecriteria zoals eenoudergezinnen, lage inkomens en ouders in opleiding. Daardoor zijn de aantallen eenoudergezinnen en gezinnen met een lager dan gemiddeld inkomen in de kinderopvang meer dan verdubbeld tegenover 2005. Beduidend meer kinderdagverblijven bereiken de 20% norm van de Vlaamse regering dan in Vlaanderen. Dat betekent dat het beleid, dat een top down druk op de kinderopvang combineert met 'bottom-up' ondersteuning, haar vruchten afwerpt. Er is bovendien een groot draagvlak in de sector om dit beleid verder te zetten. Het is vandaag algemeen aanvaard dat de VGC een voortrekkersrol speelt inzake het implementeren van een sociaal gecorrigeerd opnamebeleid en hier verder initiatieven in blijft nemen. Ook ouders werden bevraagd in dit onderzoek. Ouders wensen kinderopvang zowel om praktische redenen (werk, opleiding, …) als om educatieve redenen: de sociale ontwikkeling van hun kind, en het verwerven van de Nederlandse taal zijn belangrijke en terechte motieven. 15% van de ouders in de steekproef vond echter geen plaats in de kinderopvang en nog eens 20% vond geen plaats op het gewenste moment. Dat is heel wat meer dan in Vlaanderen. Het blijft zo dat allochtone en lager geschoolde moeders later beginnen aan hun zoektocht naar een schaarse plaats dan autochtone en hoger geschoolde moeders, waardoor ze minder kans hebben om ook geschikte opvang te vinden. De gevolgen hiervan (minder of niet meer werken, een opleiding afzeggen, …) worden haast uitsluitend door de moeders gedragen. Het tekort vergroot dus de ‘genderkloof’ en in het bijzonder voor die vrouwen die het al erg moeilijk hebben op de arbeidsmarkt. Summary: In this project, changes in the availability, accessibility and enrolment of children from low-income, single-parent and ethnic minority families into early child care centres in Brussels, the capital of Belgium, were sudied. A survey on access policies in 89 day care centres (subsidized by Child & Family (Kind & Gezin)), and a survey of 150 mothers on their search process was complemented by two focus groups with centre directors. The results were compared with data from a similar study in 2005. Results show that there is still a lack of accessible (affordable and available) places according to the Barcelona norm (child care places for 33% of the young children) and Pact2020 (child care for 50% of the young children). Further, it can be concluded that the child care places are more available in rich parts of Brussels, while scarce in poorer communities in Brussels. However, the results show that while inequality in availability has remained, centre directors’ awareness of social priority criteria changed, resulting in a significant increase in the enrolment of children from single-parent and ethnic minority families, and – to a lesser extent – an increase in the enrolment of children from low-income families. The results support the hypothesis that policy measures, combined with support, may influence inequalities in enrolment rates. Startdatum / Start date : 2010 Einddatum / End date : 2011 Output : Vandenbroeck, M., Geens, N. (2011). Cartographie des milieux d’accueil néerlandophones à Bruxelles 2 : Evolutions 2005 – 2010. Gent - Brussel: Vakgroep Sociale Agogiek UGent - VGC/Vandenbroeck, M., Geens, N., Berten, H. (accepted). The impact of policy measures and coaching on the availability and accessibility of early child care: A longitudinal study. International Journal of Social Welfare. Financiering / Funding : Vlaamse Gemeenschapscommissie Onderzoeksinstelling / Research institute : Universiteit Gent – Vakgroep sociaal werk en sociale pedagogiek Onderzoekstype : Beleidsgericht onderzoek - Beleidsvoorbereidend onderzoek Discipline : Pedagogische wetenschappen - (Ortho)pedagogiek, onderwijskunde, sociale agogiek Methodologische dimensies : (Secundaire) analyse van kwantitatieve crossectionele of longitudinale data/Literatuur, documentanalyse/Momentopname, crossectioneel/Regionaal/Analyse dossiers, documenten/Individuen (direct betrokkenen, volwassenen) bestuderen of bevragen/Individuen (intermediairen) bestuderen of bevragen Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=838 Elektronische documenten
![]()
Cartografie van de Nederlandstalige Brusselse kinderopvang 2URL![]()
Early childhood education and care as a space for social support in urban contexts of diversityURLCartographie des milieux d’accueil néerlandophones à Bruxelles 2 : Evolutions 2005 – 2010. / Geens, Naomi ; Vandenbroeck, Michel
![]()
PermalinkDe Congolese jongeren aan het woord : een kijk op de schoolse en sociale situatie van Congolese jongeren in Brussel / Houtman, Kaat
![]()
![]()
PermalinkDe Congolese jongeren aan het woord. Een kijk op de schoolse en sociale situatie van Congolese jongeren in Brussel / De Clerck, Helene Marie-Lou
![]()
![]()
Permalink'Diaspora girls doing identities’: Creating ideal television programmes and narratives of the self. / Adriaens, Fien
![]()
![]()
Permalink'Doing identities' through self-expressive television production. A visual ethnographic study / Adriaens, Fien
![]()
![]()
PermalinkEarly childhood education and care as a space for social support in urban contexts of diversity / Geens, Naomi ; Vandenbroeck, Michel
![]()
PermalinkPermalinkEvaluatie van de Ondersteuningsteams Allochtonen (OTA’s) in de Bijzondere Jeugdbijstand / Roevens, Elke
![]()
PermalinkGendered television use of diaspora youth in Flanders (Northern Belgium): an audience research / Adriaens, Fien
![]()
![]()
PermalinkDe hinkstapsprong naar gelijke onderwijskansen: over het uitblijven van sociaal-etnische gelijkheid in de schoolprestaties / Levrau, François
![]()
![]()
Permalink