Trefwoorden



0. PARTICIPATIE IN DE DATABANK VAN HET JEUGDONDERZOEKSPLATFORM (JOP) / PARTICIPATION IN THE DATABASE OF THE YOUTH RESEARCH PLATFORM (JOP) [JOP]
Titel : 0. PARTICIPATIE IN DE DATABANK VAN HET JEUGDONDERZOEKSPLATFORM (JOP) / PARTICIPATION IN THE DATABASE OF THE YOUTH RESEARCH PLATFORM (JOP) [JOP] Documenttype: JOP Taal : (nla) Trefwoorden: Kinderrechten (algemeen):Participatie:Algemeen
Kinderrechten (algemeen):Participatie:Participatie aan beleid
Kinderrechten (algemeen):Participatie:Participatie in onderzoekSamenvatting: Klik op onderstaande link om verder binnen het thema ‘participatie’ te zoeken op de website van het Jeugdonderzoeksplatform (JOP) Summary: Use the link below to search the theme ‘participation’ in the Youth Research Platform (JOP) database JOP : http://www.jeugdonderzoeksplatform.be/nl/databank-jeugdonderzoek/zoekresultaten?keywords=participatie Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=2201 Van 7 tot 107. De positie van jongeren in een vergrijsde en ontgroende samenleving / Hillaert, Ingeborg
![]()
![]()
Titel : Van 7 tot 107. De positie van jongeren in een vergrijsde en ontgroende samenleving Documenttype: onderzoek Auteurs: Hillaert, Ingeborg, Onderzoeker ; Maelstaf, Hilde, Promotor ; Dehertogh, Britt, Promotor ; Pauwels, Jos, Promotor ; Mortelmans, Dimitri, Promotor ; Heylen, Leen, Promotor Taal : Nederlands (dut) Trefwoorden: Beleid:Jeugdbeleid:Algemeen
Kinderrechten (algemeen):Belang van het kind
Kinderrechten (algemeen):Leven en ontwikkeling
Kinderrechten (algemeen):Participatie:AlgemeenSamenvatting: Dit onderzoek heeft een dubbele doelstelling. Ten eerste wil het de dialoog bevorderen tussen alle generaties met betrekking tot het thema intergenerationele solidariteit. Ten tweede worden beleidsaanbevelingen geformuleerd, ingevuld door zoveel mogelijk visies en meningen van wetenschappers; middenveldorganisaties en mensen uit het werkveld. Vanuit een multidisciplinaire benadering werd de stem gehoord van wetenschappers, middenveldorganisaties uit sociaal-culturele hoek, welzijnshoek, arbeidsector,… en mensen uit het sociaal-culturele werkveld. Belangrijk is dat de methoden elkaar niet lineair opvolgden, er is dus geen sprake van strikt afgebakende onderzoeksfasen. Het was eerder een terugkoppeling en wisselwerking van de verschillende methoden tijdens het hele onderzoeksproces. Concreet worden diepte-interviews met middenveldorganisaties en wetenschappers uit diverse domeinen, gesprekken met sociaal werkers, gesprekken met kinderen en een discussieforum gehouden over het samen creëren van de toekomst. De meest opmerkelijke, interessante, boeiende meningen worden in drie afzonderlijke nieuwsbrieven gepubliceerd. Summary: The goal of this project is twofold. First of all, it aims to promote dialogue between all generations regarding the topic of intergenerational solidarity. Secondly, it aims to produce policy advice, based on different ideas and opinions from scientists, advocates and frontline workers: these actors were consulted through a multidisciplinary design. The different stages of the investigation did not succeed linearly, but interacted with each other throughout the entire study. The study more specifically exists of in-depth interviews with relevant stakeholders from different fields, social workers and children as well as a discussion forum about creating a future together. The most remarkable opinions and expressions are published in three separate newsletters. Startdatum / Start date : 01.12.2008 Einddatum / End date : 15.05.2009 Output : Hillaert I., Maelstaf H., Dehertogh Britt, Heylen Leen, Mortelmans Dimitri, (2009). Van 7 tot 107: de positie van jongeren in een vergrijsde en ontgroende samenleving. Onuitgegeven onderzoeksrapport, Universiteit Antwerpen Financiering / Funding : Vlaamse Overheid - Agentschap Sociaal-Cultureel Werk voor Jeugd en Volwassenen, afdeling Jeugd Onderzoeksinstelling / Research institute : Artesis Hogeschool Antwerpen/Universiteit Antwerpen Onderzoekstype : Beleidsgericht onderzoek - Beleidsvoorbereidend onderzoek Discipline : Sociale wetenschappen Methodologische dimensies : Diepte- en/of expertinterviews/Focusgroepgesprekken/Individuen (intermediairen) bestuderen of bevragen/Momentopname, crossectioneel/Regionaal Link naar een elektronische bron: http://www.sociaalcultureel.be/jeugd/onderzoek_andereproj_intergenerationele_sol [...] Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=598 Elektronische documenten
Titel : Adolescents' Perceptions of Rights as Reflected in Their Views of Citizenship Documenttype: artikel Auteurs: Sherrod, Lonnie R., Auteur Uitgegeven: The Society for the Psychological Study of Social Issues Publicatiedatum: 2008 Tijdschrift: Journal of Social Issues Vol. 64, No. 4 Paginering : 771–790 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Kinderrechten (algemeen):Kinderrechtenverdragen:Verdrag inzake de Rechten van het Kind:Verdrag inzake de Rechten van het Kind (VRK)
Kinderrechten (algemeen):Participatie:AlgemeenSamenvatting: Dit artikel onderzoekt het standpunt van adolescenten over de rechten en verantwoordelijkheden die gepaard gaan met burgerschap. 304 adolescenten, met de leeftijd tussen 13 en 18 jaar, werden gevraagd om een beoordeling te geven van het belang van verschillende rechten en verantwoordelijkheden van burgerschap. De bevindingen tonen aan dat de antwoorden van adolescenten met betrekking tot rechten gereduceerd kunnen worden tot twee componenten, een component die gerelateerd is aan bepaalde aanspraken (het zorgzame aspect van het VRK) en een andere component van vrijheid (het aspect van zelfbeschikking /participatie van het VRK). De verantwoordelijkheden bestaan uit burger-georiënteerde en beleids-georiënteerde verantwoordelijkheden. Beide componenten van de rechten (aanspraken en vrijheden) zijn op significante wijze gecorreleerd met de buger-georiënteerde vormen van verantwoordelijkheid; geen enkele vorm van rechten is gerelateerd aan de beleids-georiënteerde verantwoordelijkheden. De twee componenten van rechten relateerden ook aan de individuele variabelen van leeftijd, onderwijsniveau van de ouders, etniciteit en aspecten van politieke zelf-conceptie. Deze resultaten demonstreren het belang van onderzoek over de ontwikkeling van burgerschap en heeft implicaties voor de implementatie van het VRK. Summary: This article investigates adolescents' views of the rights and responsibilities of citizenship. Three hundred four adolescents, aged 13–18 years, were asked to rate the importance of various rights and responsibilities of citizenship. Findings indicated that adolescents' responses regarding rights reduced to two components, one related to entitlements (nurturance component of the CRC) and the other freedoms (self-determination/participation component of the CRC). Responsibilities consist of civic-oriented ones and polity-oriented responsibilities. Both components of rights (entitlements and freedoms) correlated significantly with civic-oriented forms of responsibilities; neither form of rights related to polity-oriented responsibilities. The two components of rights also related to the individual variables of age, parental education, ethnicity, and aspects of political self-concept. These results demonstrate the importance of research on the development of citizenship and also have implications for implementation of the CRC. Link naar een elektronische bron: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1540-4560.2008.00588.x/abstract Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=1391 “Adults talk too much”: Intergenerational dialogue and power in the Peruvian movement of working children / Taft, Jessica K.
![]()
Titel : “Adults talk too much”: Intergenerational dialogue and power in the Peruvian movement of working children Documenttype: artikel Auteurs: Taft, Jessica K., Auteur Uitgegeven: Thousand Oaks [USA] : SAGE Publications Publicatiedatum: 2014 Tijdschrift: Childhood Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Gezin:Gezag en omgang
Kinderrechten (algemeen):Participatie:Algemeen
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Amerika:Zuid-Amerika:PeruSamenvatting: Recent werk over de rechten omtrent participatie van kinderen suggereerde de nood om aandacht te geven aan volwassen-kind relaties en om een intergenerationele dialoog te koesteren. Gebaseerd op etnografische observatie en diepte-interviews met een Peruviaanse beweging van werkende kinderen, gaat dit artikel dieper in op de ambigue en complexe positie van de stem van volwassenen in organisaties waarin participatie van kinderen opgenomen is in de werking. Het ideaalbeeld van gelijke intergenerationele samenwerking is ongelooflijk moeilijk te implementeren gegeven de leeftijdsgebonden ongelijkheid binnen de bredere sociale context. Ondanks goede intenties en een grote betrokkenheid van kinderen en autoriteiten, wordt het diep verankerde gedragspatroon, wat betreft een grotere macht van de ouder, gecontinueerd binnen deze beweging. Summary: Recent work on children’s participatory rights has suggested the need to pay attention to adult–child relationships and foster intergenerational dialogue. Drawing on ethnographic observation and in-depth interviews with the Peruvian movement of working children, this article explores the ambiguous and complex status of adult voice in organizations that have taken up children’s participation. The ideal of egalitarian intergenerational collaboration is incredibly difficult to implement given the broader social context of age-based inequality. Despite good intentions and a deep commitment to children’s agency and authority, adults and children in this movement continue to replicate deeply structured patterns of behavior that give adults greater power. Link naar een elektronische bron: http://chd.sagepub.com/content/early/2014/11/04/0907568214555148.abstract Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=2407 Advancing Understandings of Child Well-Being through the Strategic Development of a National Children's Research Programme / Hanafin, Sinéad
![]()
Titel : Advancing Understandings of Child Well-Being through the Strategic Development of a National Children's Research Programme Documenttype: artikel Auteurs: Hanafin, Sinéad, Auteur ; Roche, Gillian, Auteur ; Meaney, Bairbre, Auteur ; Brooks, Anne-Marie, Auteur Uitgegeven: New York : Springer Publicatiedatum: 2012 Tijdschrift: Child Indicators Research Vol. 5 No. 3 Paginering : 567–586 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Gezondheid en welzijn:Algemeen
Kinderrechten (algemeen):Participatie:Algemeen
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Europa:IerlandSamenvatting: De publicatie van een Nationale Kinderstrategie (Departement van Gezondheid en Kinderen 2000) in 2000 gaf een weergave van een paradigmatische verschuiving in het nationale beleid rond kinderen in Ierland. Deze verschuiving resulteerde in een beweging weg van de gefragmenteerde benadering tot de individuele aspecten van de levens van kinderen (zoals gezondheid, onderwijs of bescherming) en een beweging naar een holistische benadering toe, die beter aansluit met de huidige inzichten van het welzijn van het kind. De strategie zelf werd geformuleerd rond drie doelen, één over participatie van kinderen in zaken die hen aanbelangen, de tweede doelstelling over het verbeteren van inzichten in hun leefwereld en de laatste doelstelling over het verbeteren van de diensten voor kinderen, jongeren en hun families. De implementatie van de tweede doelstelling van de Strategie, "het leven van kinderen beter begrijpen" (Departement van Gezondheid en Kinderen 2000, p.37), wordt geleid door de centrale overheid, recentelijk door het nieuw gevormde Departement van Kinderen- en Jongerenzaken, dat operationeel is sinds 2003 dankzij een Nationaal Kinderonderzoeksprogramma. Het programma wordt conceptueel onderbouwd door een inzicht in het leven van kinderen dat coherent is met de huidige gedachtegang over het welzijn van kinderen. De implementatie zorgt voor de opname hiervan met een strategisch nationaal programma om data, onderzoek en informatie op te bouwen. De mechanismes die ervoor zorgden dat deze conceptualisering werd ingebed en gepromoot in het Nationale Kinderonderzoeksprogramma, worden in deze paper uitgelicht. Summary: The publication in 2000 of a National Children's Strategy (Department of Health and Children 2000) reflected a paradigmatic shift in national policy around children in Ireland. This shift resulted in a move away from a fragmented approach to individual aspects of children's lives (such as health, education or protection) towards a holistic approach, more coherent with current understandings of child well-being. The Strategy itself was framed by three goals, one relating to children's participation in matters that affect them, the second to improved understandings of their lives and the final goal on improving services for children, young people and their families. The implementation of Goal 2 of the Strategy, "children's lives will be better understood" (Department of Health and Children 2000, p.37) has been led by central government, most recently through the newly formed Department of Children and Youth Affairs and has been operationalised since 2003 through a National Children's Research Programme. The programme has been conceptually underpinned by an understanding of children's lives that is coherent with current thinking on child well-being and its implementation has incorporated a strategic national programme of building data, research and information. Mechanisms through which this conceptualisation has been embedded within, and promoted through, the National Children's Research programme are outlined in this paper. Link naar een elektronische bron: http://link.springer.com/article/10.1007%2Fs12187-012-9147-5 Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=1336 Affordance of Participation Rights for Children in Home-based Education and Care: An Interactive Process Model of Participation / Layland, Judy
![]()
PermalinkPermalinkAgency policy and the participation of children and young people in the child protection process / Sanders, Robert ; Mace, Sam
![]()
PermalinkAn Ecological Approach to Children's Rights and Participation: Interrelationships and Correlates of Rights in Different Ecological Systems / Ben-Arieh, Asher
![]()
PermalinkPermalinkAnalysing Participation and Social Exclusion With Children and Young People. Lessons From Practice / Davis, John M.
![]()
PermalinkAre We there Yet?: the Impact of the Lisbon Treaty on the EU Children’s Rights Agenda / Stalford, Helen
![]()
PermalinkAsylum, Participation and the Best Interests of the Child: New Lessons from Norway / Lidén, Hilde ; Rusten, Hilde
![]()
PermalinkPermalinkPermalink