Trefwoorden



0. ONDERWIJS IN DE DATABANK VAN HET JEUGDONDERZOEKSPLATFORM (JOP) / EDUCATION IN THE DATABASE OF THE YOUTH RESEARCH PLATFORM (JOP) [JOP]
Titel : 0. ONDERWIJS IN DE DATABANK VAN HET JEUGDONDERZOEKSPLATFORM (JOP) / EDUCATION IN THE DATABASE OF THE YOUTH RESEARCH PLATFORM (JOP) [JOP] Documenttype: JOP Taal : (nla) Trefwoorden: Onderwijs
Onderwijs:AlgemeenSamenvatting: Klik op onderstaande link om verder binnen het thema ‘onderwijs’ te zoeken op de website van het Jeugdonderzoeksplatform (JOP) Summary: Use the link below to search the theme ‘education’ in the Youth Research Platform (JOP) database JOP : http://www.jeugdonderzoeksplatform.be/nl/databank-jeugdonderzoek/zoekresultaten?keywords=onderwijs Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=2220
Titel : Academic resilience and caring adults: The experiences of former foster youth Documenttype: artikel Auteurs: Neal, Darlene, Auteur Uitgegeven: Amsterdam [Nederland] : Elsevier Publicatiedatum: 2017 Tijdschrift: Children and Youth Services Review Vol. 79 Paginering : 242-248 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Gezin:Alternatieve zorg:Pleegzorg
Gezin:Gezag en omgang
Kinderrechten (algemeen):Leven en ontwikkeling
Onderwijs:AlgemeenSamenvatting: Aangezien pleegkinderen weggehaald zijn uit hun oorspronkelijke thuissituatie en naar verschillende soorten verblijven en scholen zijn gegaan, kan men heel wat stress en uitdagingen ervaren. Vaak heeft men dan ook moeite om om te gaan met extreme emotionele turbulentie. De ervaring van trauma en instabiliteit kan op zijn beurt gevolgen hebben voor het academische parcours van pleegkinderen. Het blijkt uitzonderlijk te zijn wanneer pleegkinderen zich inschrijven voor hoger onderwijs. Deze studie onderzoekt de fase waarin de zorg stopt en de jongeren hun opleiding verder zetten aan een academische instelling. Een aantal succesvolle studenten die ervaring hebben met pleegzorg worden ondervraagd. Er wordt gepolst naar de ondersteunende factoren in de pleegzorg die de aanzet gaven om hun opleiding verder te zetten, inclusief hoe de ouders hen steunden, de emotionele steun en stabiliteit. Deze zaken zorgden ervoor dat men de negatieve ervaringen achter zich kon laten. De bereidheid van volwassenen om deze jongeren te helpen en deel uit te maken van hun leven gaf hen de kans om veranderingen op academisch en sociaal-emotioneel vlak mogelijk te maken. Zo werd hun vermogen om na het middelbaar door te zetten en naar de universiteit te gaan aangemoedigd. Summary: As a result of being removed from their homes and moving between different placements and schools, foster youth can experience high levels of stress and challenges as they struggle to cope with such extreme emotional turbulence. The experience of trauma and instability in turn, can have consequences on foster students' academic progress. As it is seemingly uncommon for foster youth to matriculate to postsecondary education, this study examines how successful foster youth transitioned out of care and furthered their education at an academically rigorous institution. From high-achieving former foster students, this study uncovers their experiences while in out-of-home care that helped them enroll in a university, including how adult supporters provided guidance, emotional support, and stability, which allowed students to move out of their negative past experiences. Adults' willingness to assist youth and be a part of their lives provided students with a transformative academic and social emotional environment, furthering their ability to persist through high school and gain acceptance to a top-tier university. Link naar een elektronische bron: http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0190740917300622 Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=3186
Titel : ACCORD – Attain Cultural integration through COnflict Resolution Development Documenttype: onderzoek Auteurs: Lippens, Michiel, Onderzoeker ; Christiane Timmerman, Promotor ; Lore Van Praag, Co-promotor Taal : (nla) Trefwoorden: Kinderen in kwetsbare situaties:Migratie:Algemeen
Kinderrechten (algemeen):Non-discriminatie
Onderwijs:Algemeen
Onderwijs:BeroepsopleidingSamenvatting: Het ACCORD-project (Erasmus+ programma) situeert zich binnen de steeds groter wordende etnische diversiteit binnen Europese landen. Naast het bieden van verschillende opportuniteiten zorgen deze veranderingen ook voor de creatie van interetnische spanningen en breuklijnen binnen verschillende domeinen van de samenleving. Als maatschappelijk instituut bezit het onderwijs een sleutelpositie om een constructieve benadering en afhandeling van interetnische conflicten te promoten. Ter ondersteuning van dit proces wil het ACCORD-project een innovatief medium bieden aan leerkrachten binnen de Europese Unie om hen te helpen in het omgaan met diversiteit, en hen te ondersteunen in het aankaarten van etnische discriminatie en vooroordelen binnen de klas. Concreet wil het project deze doelstellingen realiseren door de creatie van een flexibel en laagdrempelig elektronisch hulpmiddel waar een 'serious-game' (i.e., ACCORD Game) benadering wordt gecombineerd met een online cursus (i.e., Massive open online course-MOOC). Deze combinatie moet leerkrachten helpen om op autonome wijze hun eigen interculturele competenties te analyseren alsook te verbeteren. Inhoudelijk krijgt het elektronisch platform vorm aan de hand van zowel psychologisch modellen gerelateerd aan technieken van onderhandeling en bemiddeling alsook theorieën met betrekking tot culturele zelfbewustwording. De ondersteuning die het elektronisch hulpmiddel biedt aan het ruimer schoolpersoneel moet finaal leiden tot een verhoogd wederzijds cultureel begrip en respect tussen individuen met een verschillende immigratieachtergrond binnen de Europese onderwijspraktijken. Summary: The ACCORD-project (Erasmus+ programme) must be seen against the background of recent demographic evolutions within the European society, as ethnic conflicts become more prominent in everyday life. As a result educational institutions have to adapt to this newly-formed environment and social reality. It is within this context that the ACCORD project wants to provide a structured and innovative platform to help teachers in taking an active stance against all forms of discrimination and to help them dealing with diversity and possible interethnic conflicts in the classroom. To meet these goals, the project wants to create a flexible, accessible and affordable online learning tool for all teachers across Europe. The ICT-tool will combine a serious-game approach (i.e., ACCORD game) with a massive online open course (MOOC) to provide a creative pathway for teachers to autonomously assess and improve their intercultural competences. The content of the tool will not solely focus on enhancing the conflict resolution, negotiation and mediation skills of teachers, but also on raising their competences related to cultural sensitivity and cultural self-awareness. This two-fold approach should lead to the fostering of mutual understanding and respect among people with different ethnic backgrounds within the context of educational practices. Startdatum / Start date : 31/12/2016 Einddatum / End date : 31/12/2019 Output : Lippens, M., Van Praag, L., & Timmerman, C. (2018). Report on interethnic conflicts in educational contexts. Deliverable 5.1. of Attain cultural integration through COnflict Resolution skill, Erasmus+ project, European Commission. Centre for Migration and Intercultural Studies at the University of Antwerp, Belgium. // ACCORD-Game and Massive open online course (MOOC) (2019) Financiering / Funding : Europese Commissie/Erasmus + project Onderzoeksinstelling / Research institute : Universiteit Antwerpen - CeMIS Onderzoekstype : Theoriegericht onderzoek - Projectmatig onderzoek/Praktijkgericht onderzoek - Praktijkvoorbereidend onderzoek Discipline : Sociologie/Antropologie/Psychologie Methodologische dimensies : Face-to-face/Online/Schriftelijk/Kwantitatief onderzoek/Kwalitatief onderzoek/(Participerende) observaties/Focusgroepgesprekken/Literatuurstudie/Momentopname, crossectioneel/Internationaal/buitenland/Analyse dossiers, documenten/Individuen (direct betrokkenen, kinderen) bestuderen of bevragen/Individuen (direct betrokkenen, volwassenen) bestuderen of bevragen Link naar een elektronische bron: http://accord-project.eu/en/ Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=3309 Elektronische documenten
![]()
ACCORDAdobe Acrobat PDF
Titel : Actieve lessen bewegingsopvoeding zijn belangrijk voor kleuters! Documenttype: artikel Auteurs: Labarque, Valery, Auteur ; Cardon, Greet, Auteur ; Van Cauwenberghe, Eveline, Auteur ; Smits, Dirk, Auteur Uitgegeven: Bond voor Lichamelijke Opvoeding Publicatiedatum: 2010 Tijdschrift: Tijdschrift voor Lichamelijke Opvoeding Paginering : p. 7-12 Taal : Nederlands (dut) Trefwoorden: Gezondheid en welzijn:Algemeen
Onderwijs:AlgemeenSamenvatting: Dit artikel bespreekt twee studies. Een eerste gaat na of het inzetten van speelkoffers en een bewegingsparcours op de speelplaats een effect heeft op het bewegingsgedrag van de kleuters. Een tweede studie bestudeert het effect van een meer actieve les bewegingsopvoeding. Summary: This article discusses two studies. A first study checks whether the use of play suitcases and a movement course on the playground have an effect on the movement behavior of the infants. A second study examines the effect of a more active physical education. Link naar een elektronische bron: http://www.edurama.be/node/89 Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=2561 Elektronische documenten
![]()
Actieve lessen bewegingsopvoeding zijn belangrijk voor kleuters!Adobe Acrobat PDF![]()
Fysieke activiteit bij kleuters: kwantificatie, promotie en normeringURLDe actieve vrijheid van onderwijs. Een onderzoek naar de betekenis van de actieve onderwijsvrijheid en de doorwerking ervan in het Vlaamse onderwijsbeleid / Johan Lievens
![]()
Titel : De actieve vrijheid van onderwijs. Een onderzoek naar de betekenis van de actieve onderwijsvrijheid en de doorwerking ervan in het Vlaamse onderwijsbeleid Documenttype: onderzoek Auteurs: Johan Lievens, Onderzoeker ; Sottiaux, Stefan, Promotor ; Kurt Willems, Co-promotor Taal : (nla) Trefwoorden: Mensenrechten:Burgerlijke en politieke rechten:Vrijheid van gedachte, geweten en godsdienst
Onderwijs:AlgemeenSamenvatting: In dit onderzoek wordt nagegaan welke rol de overheid en het vrije initiatief hebben in een rechtsorde waarin de actieve vrijheid van onderwijs wordt gewaarborgd. Deze actieve onderwijsvrijheid houdt de vrijheid in om scholen op en in te richten en er les te geven in overeenstemming met de eigen levensbeschouwelijke of pedagogische opvattingen. De centrale onderzoeksvraag is tweeledig: hoe moet de actieve vrijheid van onderwijs vandaag worden ingevuld en in welke mate eerbiedigt het Vlaamse onderwijsbeleid de actieve onderwijsvrijheid.
Op basis van een rechtshistorisch onderzoek, een analyse van de rechtspraak van het Grondwettelijk Hof, de analyse van de adviespraktijk en de rechtspraak van de Raad van State wordt een hedendaagse invulling gegeven aan de actieve vrijheid van onderwijs. Die moderne invulling van de actieve onderwijsvrijheid fungeert vervolgens als toetssteen, waarmee kan worden nagegaan in welke mate het Vlaamse onderwijsbeleid in overeenstemming is met het grondwettelijk principe van de actieve onderwijsvrijheid. Deze rechtsvraag wordt beantwoord aan de hand van de studie van drie toepassingsgevallen, die toelaten dat telkens één aspect van deze drieledige vrijheid (oprichting, richting en inrichting) wordt getoetst: voor de vrijheid van oprichting is dit de recente Vlaamse regelgeving inzake huisonderwijs en privéscholen, voor de vrijheid van richting is dit de regelgeving inzake eindtermen en ontwikkelingsdoelen en, ten slotte, voor de vrijheid van inrichting is dit de verplichte participatiestructuur van het hoger onderwijs.
Summary: How far can a government go in regulating education? Can it forbid schools to teach creationism, oblige home schooling parents to provide ‘modern’ sex education, or force schools to provide participation structures? While government intervention can be supported to enhance equal chances and educational quality, a number of pedagogical and legal arguments can be raised to defend schools’ autonomy. In Belgium specifically, government intervention risks to violate the constitutionally enshrined freedom of education. This freedom encompasses the right to establish and organize schools and to teach in them in conformity with philosophical or pedagogical convictions. It guarantees the autonomy of Catholic and Jewish schools as well as of schools based on a specific pedagogical project like Steiner and Freinet.
Flemish educational policy has broadened over the last 30 years, curtailing schools’ autonomy by imposing general rules on both public and private schools. Common standards for school curricula were introduced, the freedom of schools to refuse students ‘not fitting the school project’ was limited and student participation rights and structures were imposed on institutions of higher education.
This project investigates the contemporary meaning and scope of educational freedom and the extent to which it is respected by Flemish education policy. An analysis of Belgian case law and legal history is conducted to construct a contemporary meaning of educational freedom and to evaluate Flemish educational policy.
Startdatum / Start date : Oct 2013 Einddatum / End date : Aug 2018 Output : Lievens J. 2014. Algemeen hoofddoekenverbod? Een no GO!. De Juristenkrant. Kluwer Rechtswetenschappen , ISSN 1374-3538/Lievens J. 2015. Grondwettelijk Hof maakt komaf met verplichte keuze tussen godsdienst en zedenleer. De Juristenkrant. Kluwer Rechtswetenschappen , ISSN 1374-3538/Lievens J. 2017. Synchroon internetonderwijs in plaats van tijdelijk onderwijs aan huis: geschoold van ver of verre van geschoold?. Tijdschrift voor Jeugd en Kinderrechten. , pp. 144-158/Lievens J., Vernimmen J. 2017. "Hier spreekt men Nederlands!" Het Grondwettelijk Hof over de voorrangsregeling voor Nederlandstaligen in het Brussels onderwijs. Rechtskundig Weekblad./Lievens J., Vrielink J. 2014. 'Symbolenstrijd'. De Raad van State en religieuze kentekens in het (Gemeenschaps)onderwijs. Tijdschrift voor Onderwijsrecht en Onderwijsbeleid. , pp. 4-14/Lievens J., Vrielink J. 2015. De Raad van State over het 'hoofddoekenverbod' in het Gemeenschapsonderwijs: een kentering inzake kentekens. Tijdschrift voor Jeugd en Kinderrechten. , pp. 84-93/Vernimmen J., Lievens J. 2017. Voorrang voor Nederlandstaligen in Brussels onderwijs blijft overeind. De Juristenkrant. Kluwer Rechtswetenschappen , ISSN 1374-3538Vrielink J., Lievens J. 2015. Ongehoorde ongehoorzaamheid. De Standaard./Vrielink J., Lievens J. 2016. Gemeenschapsonderwijs versus Grondwet: déjà vu. De Morgen. De Persgroep Publishing , ISSN 1374-7916/Wouters R., Geerinck I., Lievens J. 2017. Waar spreken we (niet) over als we het over 'vrijheid van onderwijs' hebben? Een analyse van 'onderwijsvrijheid' als sensitizing concept. Tijdschrift voor Onderwijsrecht en Onderwijsbeleid. , pp. 125-133 Financiering / Funding : FLOF URL : http://www.keki.be/nl/research-stage#2017 Onderzoeksinstelling / Research institute : KU Leuven Onderzoekstype : Theoriegericht, fundamenteel onderzoek - Doctoraatsonderzoek Discipline : Rechtsgeleerdheid Methodologische dimensies : Kwalitatief onderzoek/Lange termijn, longitudinaal/Literatuur, documentanalyse/Lokaal/Nationaal/Online/Regionaal Link naar een elektronische bron: https://www.law.kuleuven.be/pub/nl/personeel/00074282 Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=3240 ADHD in allochtone gezinnen. Een onderzoek en een educatief project vanuit OBC Espero / Cuadros Perez, Romina
![]()
PermalinkAffluent parents' advocacy for special-education children's rights vis-a-vis placement-committees in Israel / Gvion, Liora ; Luzzatto, Diana
![]()
PermalinkPermalinkAnalysis of relations between “Equality of Life Chances” and “Early Childhood Care and Education”, as foundations for social justice and human development: the case study of Mauritius / Morabito, Christian
![]()
![]()
PermalinkPermalinkASCIT - Again at my School by Fostering Communication through Interactive Technologies for long term sick children / Hauttekeete, Laurence
![]()
PermalinkBad education? Childhood recollections of pornography, sexual exploration, learning and agency in Finland / Spišák, Sanna
![]()
PermalinkBalancing the Rights of the Child and the Rights of Parents in the Convention on the Rights of the Child / Quennerstedt, Ann
![]()
PermalinkPermalinkPermalink