Trefwoorden



0. JEUGDBELEID IN DE DATABANK VAN HET JEUGDONDERZOEKSPLATFORM (JOP) / YOUTH POLICY IN THE DATABASE OF THE YOUTH RESEARCH PLATFORM (JOP)
Titel : 0. JEUGDBELEID IN DE DATABANK VAN HET JEUGDONDERZOEKSPLATFORM (JOP) / YOUTH POLICY IN THE DATABASE OF THE YOUTH RESEARCH PLATFORM (JOP) Documenttype: JOP Taal : (nla) Trefwoorden: Beleid:Jeugdbeleid
Beleid:Jeugdbeleid:AlgemeenSamenvatting: Klik op onderstaande link om verder binnen het thema 'jeugdbeleid' te zoeken op de website van het Jeugdonderzoeksplatform (JOP) Summary: Use the link below to search the theme 'youth policy' in the Youth Research Platform (JOP) database JOP : http://www.jeugdonderzoeksplatform.be/nl/databank-jeugdonderzoek/zoekresultaten?keywords=jeugdbeleid Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=1704 Van 7 tot 107. De positie van jongeren in een vergrijsde en ontgroende samenleving / Hillaert, Ingeborg
![]()
![]()
Titel : Van 7 tot 107. De positie van jongeren in een vergrijsde en ontgroende samenleving Documenttype: onderzoek Auteurs: Hillaert, Ingeborg, Onderzoeker ; Maelstaf, Hilde, Promotor ; Dehertogh, Britt, Promotor ; Pauwels, Jos, Promotor ; Mortelmans, Dimitri, Promotor ; Heylen, Leen, Promotor Taal : Nederlands (dut) Trefwoorden: Beleid:Jeugdbeleid:Algemeen
Kinderrechten (algemeen):Belang van het kind
Kinderrechten (algemeen):Leven en ontwikkeling
Kinderrechten (algemeen):Participatie:AlgemeenSamenvatting: Dit onderzoek heeft een dubbele doelstelling. Ten eerste wil het de dialoog bevorderen tussen alle generaties met betrekking tot het thema intergenerationele solidariteit. Ten tweede worden beleidsaanbevelingen geformuleerd, ingevuld door zoveel mogelijk visies en meningen van wetenschappers; middenveldorganisaties en mensen uit het werkveld. Vanuit een multidisciplinaire benadering werd de stem gehoord van wetenschappers, middenveldorganisaties uit sociaal-culturele hoek, welzijnshoek, arbeidsector,… en mensen uit het sociaal-culturele werkveld. Belangrijk is dat de methoden elkaar niet lineair opvolgden, er is dus geen sprake van strikt afgebakende onderzoeksfasen. Het was eerder een terugkoppeling en wisselwerking van de verschillende methoden tijdens het hele onderzoeksproces. Concreet worden diepte-interviews met middenveldorganisaties en wetenschappers uit diverse domeinen, gesprekken met sociaal werkers, gesprekken met kinderen en een discussieforum gehouden over het samen creëren van de toekomst. De meest opmerkelijke, interessante, boeiende meningen worden in drie afzonderlijke nieuwsbrieven gepubliceerd. Summary: The goal of this project is twofold. First of all, it aims to promote dialogue between all generations regarding the topic of intergenerational solidarity. Secondly, it aims to produce policy advice, based on different ideas and opinions from scientists, advocates and frontline workers: these actors were consulted through a multidisciplinary design. The different stages of the investigation did not succeed linearly, but interacted with each other throughout the entire study. The study more specifically exists of in-depth interviews with relevant stakeholders from different fields, social workers and children as well as a discussion forum about creating a future together. The most remarkable opinions and expressions are published in three separate newsletters. Startdatum / Start date : 01.12.2008 Einddatum / End date : 15.05.2009 Output : Hillaert I., Maelstaf H., Dehertogh Britt, Heylen Leen, Mortelmans Dimitri, (2009). Van 7 tot 107: de positie van jongeren in een vergrijsde en ontgroende samenleving. Onuitgegeven onderzoeksrapport, Universiteit Antwerpen Financiering / Funding : Vlaamse Overheid - Agentschap Sociaal-Cultureel Werk voor Jeugd en Volwassenen, afdeling Jeugd Onderzoeksinstelling / Research institute : Artesis Hogeschool Antwerpen/Universiteit Antwerpen Onderzoekstype : Beleidsgericht onderzoek - Beleidsvoorbereidend onderzoek Discipline : Sociale wetenschappen Methodologische dimensies : Diepte- en/of expertinterviews/Focusgroepgesprekken/Individuen (intermediairen) bestuderen of bevragen/Momentopname, crossectioneel/Regionaal Link naar een elektronische bron: http://www.sociaalcultureel.be/jeugd/onderzoek_andereproj_intergenerationele_sol [...] Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=598 Elektronische documenten
Titel : Als ik burgemeester ben... Documenttype: onderzoek Auteurs: Van Ceulebroeck, Nathalie, Auteur ; Dehertogh, Britt, Auteur ; Van Ceulebroeck, Nathalie, Promotor Publicatiedatum: 2016-2017 Taal : Nederlands (dut) Trefwoorden: Beleid:Jeugdbeleid:Algemeen
Kinderrechten (algemeen):Participatie:Participatie aan beleid
Kinderrechten (algemeen):Participatie:Participatie in onderzoekSamenvatting: Het project ‘Als ik burgemeester ben …’, vroeg aan kinderen en jongeren in Antwerpen hoe ze over hun stad denken, waar ze tevreden over zijn en wat ze graag anders willen zien. Het project is het initiatief van het Antwerps Jeugdsectoroverleg, een overleg van 26 professionele jeugdwerkorganisaties uit de stad Antwerpen. Het is niet de stem van de organisaties die spreekt, maar het rapport vertolkt, medieert en kanaliseert de stem van kinderen en jongeren in Antwerpen. Georganiseerd, niet-georganiseerd, anders georganiseerd. In het najaar 2016, startten de onderzoekers met een kwantitatieve bevraging van ongeveer 1000 kinderen en jongeren uit alle districten, van alle leeftijden, met alle meningen. Het doel is na te gaan welke (beleids)thema’s bij hen leven. In het voorjaar 2017 gingen de onderzoekers verder in gesprek over de thema’s die kinderen en jongeren belangrijk vinden. Summary: The project 'If I'm a mayor ...' asked children and young people in Antwerp how they think about their city, what they are satisfied with and what they would like to see differently. The project is the initiative of the Antwerp Youth Sector Consultation, a consultation of 26 professional youth work organisations from the city of Antwerp. However, it is not the voice of the organisations you read here. The researchers interpret, mediate and channel the voices of children and young people in Antwerp. Organised, non-organised, differently organised. In the autumn of 2016, they started with a quantitative survey of about 1000 children and young people from all districts, of all ages, with all opinions. The aim is to find out which (policy) themes live with them. In the spring of 2017 the researchers continued their discussion about the themes that children and young people found important. Financiering / Funding : Antwerps Jeugdsectoroverleg Onderzoeksinstelling / Research institute : AP - Artesis Plantijn hogeschool Antwerpen Onderzoekstype : Beleidsgericht onderzoek - Beleidsvoorbereidend onderzoek/Praktijkgericht onderzoek - Praktijkvoorbereidend onderzoek Discipline : Sociaal werk Methodologische dimensies : Individuen (direct betrokkenen, jongeren)/Face-to-face/Schriftelijk/Kwantitatief onderzoek/Kwalitatief onderzoek/Momentopname, crossectioneel/Lokaal/Individuen (direct betrokkenen, kinderen) bestuderen of bevragen Link naar een elektronische bron: http://www.kenniscentrumisos.be/wp-content/uploads/2018/01/Hoe-kinderen-en-jonge [...] Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=3340 Elektronische documenten
![]()
Als ik burgemeester ben...Adobe Acrobat PDF
Titel : Beleidsindicatoren ‘Time-out’ in het onderwijs Andere titel : Policy indicators 'Time-out' in education Documenttype: onderzoek Auteurs: Roevens, Elke, Onderzoeker ; Verdonck, Evi, Onderzoeker ; Deboutte, Gie, Onderzoeker ; Deklerck, Johan, Promotor ; Johan Put, Co-promotor Taal : Nederlands (dut) Trefwoorden: Beleid:Jeugdbeleid:Algemeen
Gezondheid en welzijn:Jeugdhulp:Algemeen
Onderwijs:Zorg op schoolSamenvatting: Dit kortlopend onderzoek heeft zich toegelegd op een meer diepgaande analyse van de toepassing van door de Vlaamse overheid gesubsidieerde time-outs en hergo’s. Het onderzoek bestond uit vier luiken:
(a) analyse van de registratieformulieren van de kenmerken van de leerlingen;
(b) in kaart brengen van aanverwante projecten in Vlaanderen via een vragenlijst;
(c) analyse van de gepercipieerde en de objectieve effectiviteit door de scholen van time-out en hergo via een vragenlijst; en
(d) verdiepende analyse van specifieke elementen uit de vragenlijsten.
Resultaten: Het huidige time-outaanbod biedt een rustpunt voor de leerling en de school. Bij leerlingen die te maken hebben met een hergo en een korte time-out is de kans reëel, mits bijdrage van meerdere partners, om de bestaande problemen het hoofd te bieden en terug te integreren in de schoolcontext. Voor leerlingen met diepgaande en complexe problemen (schoolproblemen, gezinsproblemen en gedragsproblemen) die meestal terecht komen in een lange time-out volstaat een time-out van zes weken in de meeste gevallen niet om tot een fundamentele heroriëntering te komen. Verdere hulpverleningstrajecten dienen zich hier te manifesteren binnen de onderwijscontext. De motivering van en samenwerking tussen scholen, time-outorganisaties en de welzijnssector is een absolute vereiste om deze jongeren in een startpositie te brengen die hem toelaat een succesvol leer- en levenstraject in handen te nemen.
Summary: This research project aims at providing a contextualised understanding of how Flemish time-out projects operate, in order to provide the Flemish authorities with information and guidelines about the 'Time out' concept as a prevention strategy for, and a reaction to, problem behavior. The project include four analyses:
(a) an analysis of the registration forms of Time-out participants, from different relevant parameters;
(b) an overview of all Time-out related projects in Flanders that are relevant for a Time-out policy;
(c) an analysis of the perceived and objective effectivity of the projects through a standardized, quantitative questionnaire;
(d) an in-depth analysis of specific elements (such as school career and participant characteristics) of the questionnaire by using statistical methods.
Startdatum / Start date : 01.08.2008 Einddatum / End date : 31.12.2008 Output : Deboutte, G., Roevens, E., Verdonck, E., & Deklerck, J. (2010). Time-out en hergo op school: het beleidsindicatorenonderzoek in beeld: bevindingen en uitdagingen. Caleidoscoop, 22(5), pp. 38-44./Roevens, E., Verdonck, E., Deboutte, G., Deklerck, J., & Put, J. (2008). Beleidsindicatoren time-out in het onderwijs. Onderzoeksrapport in opdracht van departement Onderwijs en Vorming en departement Welzijn, Volksgezondheid en Gezin. Leuven: KU Leuven, LINC. Financiering / Funding : Vlaamse Overheid - Agentschap Jongerenwelzijn/Vlaamse Overheid - Departement Onderwijs & Vorming Onderzoeksinstelling / Research institute : KU Leuven - Leuvens Instituut voor Criminologie Onderzoekstype : Beleidsgericht onderzoek - Beleidsevaluatief onderzoek Discipline : Criminologie Methodologische dimensies : Analyse dossiers, documenten/Individuen (direct betrokkenen, volwassenen) bestuderen of bevragen/Kwantitatief onderzoek/Literatuur, documentanalyse/Momentopname, crossectioneel/Regionaal Link naar een elektronische bron: http://www.law.kuleuven.be/linc/onderzoek/Time_Out_volledig_onderzoeksrapport.pd [...] Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=2512
Titel : Beleidsnota Jeugd 2004-2009 Documenttype: instrument Auteurs: Minister van de Vlaamse Regering, Auteur Taal : Nederlands (dut) Trefwoorden: Beleid:Jeugdbeleid:Algemeen
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Europa:Vlaanderen
Vrije tijd, spel en cultuur:JeugdwerkSamenvatting: De Vlaamse Jeugdbeleidsnota 2004-2009, gelinkt aan het Vlaamse Jeugdbeleidsplan, zoekt naar continuïteit, vernieuwing en concretisering inzake acht inhoudelijke prioriteiten: het jeugdwerkbeleid, kinderrechten als leidraad, participatie, jeugdinformatie, het internationale niveau, diversiteit (met bijzondere aandacht voor interculturaliteit), concrete “beleidskruispunten” en “-rontondes” inzake onderwijs en welzijn, en de kijk op jeugdigen. Summary: The Flemish Youth Policy 2004-2009, linked to the Flemish Youth Policy Plan, looks for continuity, renewal and the realisation on eight substantive priorities: youth policy, children’s rights, participation, youth information, the international level, diversity (with particular emphasis on multiculturalism), concrete "policy crossroads" and "roundabouts" on education and welfare, and the perception of youth. Afkondiging / Promulgation : 25/10/2004 Type instrument : beleidsdocument / policy document Link naar een elektronische bron: http://www.cjsm.vlaanderen.be/jeugd/downloads/beleidsnota2004-2009_jeugd.pdf Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=413 Elektronische documenten
![]()
Beleidsnota Jeugd 2004-2009URL PermalinkBesluit van de administrateur-generaal tot erkenning en wijziging van de erkenning van de organisaties voor bijzondere jeugdzorg. / Vlaamse Regering
![]()
PermalinkBesluit van de administrateur-generaal tot de wijziging van de erkenning van voorzieningen van de bijzondere jeugdzorg. / Vlaamse Regering
![]()
PermalinkBesluit van de Vlaamse Regering betreffende de kadervormingstrajecten, vermeld in artikel 17/1 van het decreet van 20 januari 2012 houdende een vernieuwd jeugd- en kinderrechtenbeleid / Vlaamse Regering
![]()
PermalinkBesluit van de Vlaamse Regering betreffende de subsidiëring van hostels, jeugdverblijfcentra, ondersteuningsstructuren en de vzw Algemene Dienst voor Jeugdtoerisme / Vlaamse Regering
![]()
PermalinkBesluit van de Vlaamse Regering betreffende de toekenning van subsidies aan jeugdhuizen voor de uitvoering van een bovenlokaal project / Vlaamse Regering
![]()
PermalinkBesluit van de Vlaamse Regering houdende bepaling van de Vlaamse beleidsprioriteiten voor het gemeentelijk jeugdbeleid / Vlaamse Regering
![]()
PermalinkPermalinkBesluit van de Vlaamse Regering met betrekking tot de oprichting en de werking van de toegangspoort en van de gemandateerde voorzieningen in de integrale jeugdhulp en van de gerechtelijke jeugdhulpverlening in de regio Oost-Vlaanderen. / Vlaamse Regering
![]()
PermalinkBesluit van de Vlaamse Regering ter uitvoering van het decreet van 6 juli 2012 houdende de ondersteuning en stimulering van het lokaal jeugdbeleid en de bepaling van het provinciaal jeugdbeleid / Vlaamse Regering
![]()
Permalink