Trefwoorden



0. KINDEREN MET EEN BEPERKING IN DE DATABANK VAN HET JEUGDONDERZOEKSPLATFORM (JOP) / CHILDREN WITH A DISABILITY IN THE DATABASE OF THE YOUTH RESEARCH PLATFORM (JOP) [JOP]
Titel : 0. KINDEREN MET EEN BEPERKING IN DE DATABANK VAN HET JEUGDONDERZOEKSPLATFORM (JOP) / CHILDREN WITH A DISABILITY IN THE DATABASE OF THE YOUTH RESEARCH PLATFORM (JOP) [JOP] Documenttype: JOP Taal : (nla) Trefwoorden: Kinderen in kwetsbare situaties:Kinderen met een beperking Samenvatting: Klik op onderstaande link om verder binnen het thema ‘kinderen met een beperking’ te zoeken op de website van het Jeugdonderzoeksplatform (JOP) Summary: Use the link below to search the theme ‘children with a disability’ in the Youth Research Platform (JOP) database JOP : http://www.jeugdonderzoeksplatform.be/nl/databank-jeugdonderzoek/zoekresultaten?keywords=kinderen+met+een+beperking Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=2186 Affluent parents' advocacy for special-education children's rights vis-a-vis placement-committees in Israel / Gvion, Liora ; Luzzatto, Diana
![]()
Titel : Affluent parents' advocacy for special-education children's rights vis-a-vis placement-committees in Israel Documenttype: artikel Auteurs: Gvion, Liora, Auteur ; Luzzatto, Diana, Auteur Uitgegeven: Thousand Oaks [USA] : SAGE Publications Publicatiedatum: 2008 Tijdschrift: Education, Citizenship and Social Justice, ISSN 1746-1979 Vol. 3, nr. 2 Paginering : p. 147-166 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Kinderen in kwetsbare situaties:Kinderen met een beperking
Kinderrechten (algemeen):Participatie:Participatie aan beleid
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Midden-Oosten:Israël
Onderwijs:AlgemeenSamenvatting: Dit artikel focust op de strategieën die Israëlische ouders van kinderen met hoog functionerende communicatiestoornissen toepassen in hun onderhandelingen met gemeentelijke plaatsingscommissies, om hun recht om volledig betrokken te worden in zaken die het schoolgaan van hun kinderen betreffen te realiseren. Daar de kinderen vanwege hun beperking niet zelf kunnen opkomen voor hun rechten, komt deze taak bij de ouders terecht. Het artikel beweert dat de ouders in de onderhandelingen alternatieven inbrengen voor het professionele discours dat typisch is voor de werkcultuur van het comité. Het alternatieve discours is gebaseerd op het zelfbewustzijn van de ouders over hun cultureel kapitaal en hun begrip van de democratische cultuur, wat hun begrip versterkt van de verplichting van de stedelijke ambtenaren om hen onderwijsfaciliteiten te geven die aansluiten bij hun wereldbeeld. Dit onderzoek maakt een onderscheid tussen formele en informele handelingsstrategieën die ertoe bijdragen om de ouders om te vormen van passieve subjecten die de beslissingen van de comités aanvaarden naar actieve individuen die weerbaarheid tonen. Summary: This article focuses on the strategies that Israeli parents of children with high functioning communication disorders apply in their negotiations with municipal placement-committees, in order to realize their right to be fully involved in matters concerning their children’s schooling. The article’s claim is that the parents introduce into the negotiation process alternatives to the professional discourse inherent in the committee’s working culture. The alternative discourse rests on the self-awareness of the parents to their cultural capital and their understanding of a democratic culture, which reinforces their perception of city officials’ duties to grant them educational services which accord with their world view. This study distinguishes between formal and informal strategies of action that assist the parents turning from passive subjects who accept the committee’s decisions into active individuals who establish a culture of resistance. Link naar een elektronische bron: http://esj.sagepub.com/content/3/2/147.short Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=749 Het armoede-zorg vraagstuk in de sociale investeringsstaat: een empirisch onderzoek van kinderen met een handicap, kinderarmoede en tewerkstelling van de ouders in België / Vinck, Julie
Titel : Het armoede-zorg vraagstuk in de sociale investeringsstaat: een empirisch onderzoek van kinderen met een handicap, kinderarmoede en tewerkstelling van de ouders in België Documenttype: onderzoek Auteurs: Vinck, Julie, Onderzoeker ; Cantillon, Bea, Promotor ; Van Lancker, Wim, Co-promotor ; Vandenbroucke, Frank, Co-promotor Taal : Nederlands (dut) Trefwoorden: Beleid:Kinderrechtenbeleid:Algemeen
Gezin:Algemeen
Kinderen in kwetsbare situaties:Armoede
Kinderen in kwetsbare situaties:Kinderen met een beperking
Werk:AlgemeenSamenvatting: Beleidsstrategieën om kinderarmoede te verminderen zijn geïnspireerd door het sociale investeringsparadigma en focussen voornamelijk op tewerkstelling van de ouders. Er is een aanzienlijke overlapping tussen handicap tijdens de kinderjaren en kinderarmoede, maar voor gezinnen met gehandicapte kinderen kan een dergelijke werkstrategie problematisch zijn. Dit hangt samen met het feit dat deze gezinnen 1) meer zorg moeten bieden; 2) geconfronteerd worden met meer medische en andere kosten; en 3) vaak een lage sociaaleconomische status hebben. Echter, we missen inzicht in de precieze rol van de tewerkstelling van de ouders in het verklaren van het armoederisico van kinderen met een handicap. Daarom zijn de belangrijkste doelstellingen van dit project 1) om te onderzoeken of en hoe de wisselwerking tussen handicap bij kinderen, de sociaaleconomische status van het gezin en de ouderlijke tewerkstelling het verhoogde armoederisico van gehandicapte kinderen kan verklaren; 2) om de impact van het huidige beleidsinstrumentarium gericht op gezinnen met gehandicapte kinderen op hun armoederisico te beoordelen; en 3) om te onderzoeken hoe het beleid gericht op ouderlijke tewerkstelling interageert met de sociaaleconomische status van het gezin en de handicap van het kind. We maken gebruik kwantitatieve analyses op basis van administratieve gegevens van het Datawarehouse Arbeidsmarkt & Sociale Bescherming, gekoppeld aan gegevens van het Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap en de laatste Census. De resultaten zullen ons in staat stellen om te bespreken of, en zo ja hoe, het sociale investeringsparadigma moet worden uitgebreid met de zorgkwestie, en om tot nu toe onopgeloste vragen met betrekking tot de werk-zorg balans bij gezinnen met gehandicapte kinderen en de impact hiervan op het kinderarmoederisico te verduidelijken. Summary: Policy strategies to reduce child poverty are inspired by the social investment paradigm and focus on parental employment. There is a substantial overlap between childhood disability and child poverty, but for families with disabled children this kind of a work strategy might be problematic. This is related to the fact that these families 1) need to provide more care; 2) face more medical and other expenses; and 3) often have a low socioeconomic status. However, we lack insight in the precise role played by parental employment in explaining the poverty risk of disabled children. Therefore, the main objective of this research project is to 1) investigate whether and how the interplay between childhood disability, socioeconomic status and parental employment might explain the elevated poverty risk of disabled children; 2) assess the impact of the current set of policies aimed at families with disabled children on their poverty risk; and 3) examine how policies aimed at enabling parental employment interact with socioeconomic status and the disability of the child. We will apply quantitative methods drawing on an administrative dataset that has never been disclosed for research purposes before. The results will allow us to discuss whether, and if so how, the social investment paradigm should be expanded with the issue of care, and to clarify unresolved questions regarding the work-care balance policy amongst families with disabled children and its impact on child poverty.
Startdatum / Start date : 10/2015 Einddatum / End date : 09/2019 Output : Vinck, J., Lebeer, J. & Van Lancker, W. (2018). Non-take up of the supplemental child benefit for children with a disability in Belgium: a mixed-method approach. CSB Working Paper 18/06. Antwerpen, België: Centrum voor Sociaal Beleid Herman Deleeck. Financiering / Funding : Fonds Wetenschappelijk Onderzoek (FWO) Onderzoeksinstelling / Research institute : Universiteit Antwerpen/KU Leuven Onderzoekstype : Theoriegericht, fundamenteel onderzoek - Doctoraatsonderzoek Discipline : Sociologie/Gezinswetenschappen/Sociale wetenschappen Methodologische dimensies : Face-to-face/Kwantitatief onderzoek/Kwalitatief onderzoek/Momentopname, crossectioneel/Regionaal/Nationaal/Individuen (direct betrokkenen, volwassenen) bestuderen of bevragen Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=3314 Ask us too! Doing participatory research with disabled children in the global south / Wickenden, Mary
![]()
Titel : Ask us too! Doing participatory research with disabled children in the global south Documenttype: artikel Auteurs: Wickenden, Mary, Auteur ; Kembhavi-Tam, Gayatri, Auteur Uitgegeven: Thousand Oaks [USA] : SAGE Publications Publicatiedatum: 2014 Tijdschrift: Childhood Vol. 21, Nr. 3 Paginering : pp. 400-417 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Kinderen in kwetsbare situaties:Kinderen met een beperking
Kinderrechten (algemeen):Participatie:Participatie in onderzoek
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Azië & Pacific:India
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Azië & Pacific:Sri LankaSamenvatting: In dit artikel wordt nagegaan hoe kinderen en jongeren met een beperking, die leven in het Zuiden, actief opgenomen kunnen worden in verkennend onderzoek naar hun leven. Hoewel men de complexe, theoretische dilemma's in de overlappende domeinen van de kindertijd, beperkingen en internationale ontwikkelingen erkent, focust men in dit artikel op de methodologie. Vele onderzoekers beweren dat kinderen in verschillende contexten actieve deelnemers kunnen zijn in onderzoek. Dit fenomeen komt steeds meer voor op wereldschaal. Deze trend betreffende kinderen die zelf raad geven is nog maar zelden uitgebreid naar hen met een beperking. Mogelijkerwijs is men ze ‘per ongeluk’ vergeten, uitgaande van het feit dat zij niets te zeggen hebben of gezien worden als methodologisch moeilijk om op te nemen. Zo worden de perspectieven van kinderen en jongeren vaak over het hoofd gezien, voornamelijk is het Zuiden. We beschrijven twee participatieve onderzoeksprojecten over kinderen en jongeren met een beperking in India en Sri Lanka. Hierbij focust men in het bijzonder op praktische zaken dat aan het oppervlak kwamen zoals rekrutering, informatie en processen met betrekking tot toestemming en dataverzamelingsmethodes. Rekening houdende met voorgaande thema’s en met het maken van de nodige aanpassingen om kinderen met een verscheidenheid aan beperkingen op een betekenisvolle manier te laten participeren, dragen beide VN-verdragen op een relevante manier bij. Het gaat over volgende verdagen: het VN-Verdrag voor de Rechten van het Kind uit 1989 en het VN-Verdrag voor de rechten van personen met een beperking uit 2006. Het pleiten voor hun participatie zonder het maken van aangepaste voorschriften is potentieel tokenisme en niet ethisch verantwoord. Het is noodzakelijk en mogelijk om beiden op te nemen in het ‘mainstream’ kindgerichte onderzoek en specifieke projecten voor personen met een beperking. Het betrekken van kinderen met een beperking in onderzoek heeft duale bedoelingen: enerzijds de inclusie van hun perspectieven naast die van andere kinderen en anderzijds hun specifieke kijk op de beperking weergeven. Wat ze zeggen kan soms verrassend uit de hoek komen voor sommigen en bepaalde assumpties over hen in vraag stellen. Wat belangrijk is, is dat dit kan bijdragen tot het reduceren van hun marginalisering in de dominante samenleving. Summary: This article considers how disabled children and young people living in the global south can be included actively in research that explores their lives. While acknowledging the complex, theoretical dilemmas in the overlapping arenas of childhood, disability and international development, the focus here is on methodology. Many researchers argue that children in diverse contexts can be active participants in research and this is increasingly occurring globally. However, this trend towards consulting children themselves is rarely extended to those with disabilities. Arguably, they are accidentally forgotten, assumed to have nothing to say or perceived to be methodologically difficult to include. Thus, disabled children and young people’s perspectives are overlooked, particularly in the global south. We describe two participatory research projects with disabled children and young people in India and Sri Lanka, and focus particularly on practical issues that arose including recruitment, information and consent processes and data collection methods. We argue that considering these issues and making the necessary adaptations to enable children with a variety of impairments to participate meaningfully contributes to enacting both the relevant United Nations conventions, the 1989 United Nations Convention on the Rights of the Child and the 2006 United Nations Convention on the Rights of Persons with Disabilities. Advocating their participation without making appropriate provisions is potentially tokenistic and unethical. It is necessary and possible to include them both in ‘mainstream’ child-focussed research, and specific disability-orientated projects. Involving disabled children in research has dual purposes: inclusion of their perspectives alongside those of other children and highlighting their disability-specific views where relevant. What they say may be surprising to some and challenge assumptions about them. Importantly, this will contribute to reducing their marginalisation from mainstream society. Link naar een elektronische bron: http://chd.sagepub.com/content/21/3/400.abstract Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=2411 Belevingsonderzoek naar de betekenis van participatie bij jongeren met een beperking op de overgang naar volwassenheid / Vandenbussche, Hanne
![]()
Titel : Belevingsonderzoek naar de betekenis van participatie bij jongeren met een beperking op de overgang naar volwassenheid Andere titel : Perception research into the meaning of participation regarding the transition to adulthood among youth with a disability Documenttype: onderzoek Auteurs: Vandenbussche, Hanne, Onderzoeker Taal : Nederlands (dut) Trefwoorden: Kinderen in kwetsbare situaties:Kinderen met een beperking
Kinderrechten (algemeen):Participatie:AlgemeenSamenvatting: Dit project betreft een belevingsonderzoek naar de betekenis van participatie bij jongeren met een beperking op de overgang naar volwassenheid. Het doel van het project is meervoudig: (1) een voorbereidend onderzoek voeren naar het aanpassen van de onderzoeksvragen van een groter onderzoeksproject met het oog op een doctoraat; (2) het uitschrijven van de aanvraag van dit groter onderzoeksproject; en (3) het zoeken naar partners om dit ruime onderzoek te kunnen uitvoeren. Een actueel thema waar onze samenleving verder wil op inzetten is 'inclusie en participatie' realiseren bij mensen met een beperking. Een interdisciplinair onderzoek naar het in kaart brengen van wat die participatie inhoudt bij jongeren met een beperking die een inclusief traject volgen om zo een hogere kwaliteit van bestaan na te streven staat hierbij voorop. Hiervoor willen we met hen op weg gaan en enerzijds nagaan waar voor hen participatie volwaardig aanwezig was in het verleden en waar en hoe ze dit in de toekomst willen zien. Daarnaast is het transitiemoment naar volwassenheid een cruciaal ankerpunt om verder te zien hoe een 'inclusieve carrière' vorm kan krijgen. De stap na het onderwijs kan velerlei zijn: wonen, werken, verder studeren, enz. Deze overgang wordt ook samen met de jongeren belicht met oog op waar de samenleving meer ondersteuning kan inzetten om hun kwaliteit van bestaan te verhogen. Dit is het ruime doel van de aanvraag om een doctoraat rond te maken. Binnen dit tijdskrediet wordt ter voorbereiding daarvan met enkele netwerkleden bekeken hoe dit belangrijke transitiemoment bij hen is verlopen of aan het verlopen is. Ook wordt één jongere al van dichtbij gevolgd ter voorbereiding van bovenstaande vragen. Er wordt nagegaan in hoeverre de goede vragen worden gesteld en of belangrijke zaken nog moeten worden opgenomen. Daarenboven worden partnerschappen aangegaan om in een ruimer project makkelijker kandidaten te vinden en om ten volle interdisciplinair te kunnen werken (partnerschappen met de lerarenopleiding, sociaal werk, ergotherapie worden verkend). Summary: This project concerns research into the meaning of participation among youth with a disability regarding the transition to adulthood. The project’s objective is threefold: (1) to conduct a preparatory research to finetune the research questions of a larger research project into a PhD design; (2) to write out the proposal of this larger research project; and (3) to search for partners to execute this broader research. A current social theme concerns realising ‘inclusion and participation’ for people with a disability. Therefore, this project consists of an interdisciplinary mapping of the specific meaning of participation to youngsters with a disability who are enrolled in an inclusive trajectory towards a higher quality of life. To achieve this, the project examines wether they feel participation was fully present in the past, as well as how they envision participation for the future. Furthermore, the transition to adulthood is a crucial time for shaping an inclusive career. This transition is consequently examined in light of supporting the youth to improve their quality of life. Startdatum / Start date : 01.10.2013 Einddatum / End date : 30.09.2014 Onderzoeksinstelling / Research institute : Hogeschool Gent Onderzoekstype : Theoriegericht, fundamenteel onderzoek - Ander fundamenteel onderzoek Discipline : Pedagogische wetenschappen - (Ortho)pedagogiek, onderwijskunde, sociale agogiek Methodologische dimensies : (Participerende) observaties/Literatuur, documentanalyse Link naar een elektronische bron: http://pure.hogent.be/portal/nl/projects/belevingsonderzoek-naar-de-betekenis-va [...] Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=2088 Besluit van de Vlaamse Regering betreffende de algemene erkenningsvoorwaarden en kwaliteitszorg van voorzieningen voor opvang, behandeling en begeleiding van personen met een handicap / Vlaamse Regering
![]()
PermalinkBesluit van de Vlaamse Regering betreffende rechtstreeks toegankelijke hulp voor personen met een handicap. / Vlaamse Regering
![]()
PermalinkBesluit van de Vlaamse Regering houdende vaststelling van de voorwaarden van toekenning van een persoonlijke-assistentiebudget aan personen met een handicap / Vlaamse Regering
![]()
PermalinkBesluit van de Vlaamse Regering tot bepaling van het bedrag, de voorwaarden voor de toekenning en de wijze van vereffening van een vrij besteedbaar bedrag voor minderjarigen aan wie residentiële jeugdhulpverlening wordt geboden in voorzieningen die erkend zijn en gesubsidieerd worden door het Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap / Vlaamse Regering
![]()
PermalinkBesluit van de Vlaamse Regering tot bepaling van de inhoud van het gemotiveerd verslag voor toegang tot het geïntegreerd onderwijs en van het attest bij het verslag voor toegang tot het buitengewoon onderwijs. / Vlaamse Regering
![]()
PermalinkBesluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van de criteria, voorwaarden en refertebedragen van de tussenkomsten in de individuele materiële bijstand voor de sociale integratie van personen met een handicap / Vlaamse Regering
![]()
PermalinkPermalinkPermalinkChild abuse, child protection and disabled children: a review of recent research / Stalker, Kirsten ; McArthur, Katherine
![]()
PermalinkPermalink