Detail van dit tijdschrift
|
Beschikbare documenten in dit tijdschrift



Titel : Adults Rule? Children, Advocacy and Complaints to Social Services Documenttype: artikel Auteurs: Pithouse, Andrew, Auteur ; Crowley, Anne, Auteur Uitgegeven: Hoboken [USA] : Wiley-Blackwell Publicatiedatum: 2007 Tijdschrift: Children & Society, ISSN 1099-0860 Vol. 21, No. 3 Paginering : 201–213 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Beleid:Kinderrechtenbeleid:Implementatie en monitoring:Algemeen
Justitie:Kindvriendelijke justitie
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Europa:Verenigd KoninkrijkSamenvatting: Dit artikel geeft de resultaten weer van een een studie gefinancieërd door de Welsh Assembly, over klachten die verband houden met kinderen en hun gebruik van diensten die instaan voor belangenbehartiging, in opdracht van de lokale autoriteiten in Wales. Dit is de eerste studie in zijn soort in Wales, en er bestaat dus geen uitgangswaarde waarmee de bevindingen vergeleken kunnen worden. De data wordt dus bediscussieërd in de context van brede onderzoeksliteratuur in het VK en in relatie tot de twee belangrijkste thema’s. Deze thema’s zijn (a) het aantal klachten tot de sociale diensten die betrekking hebben tot kinderen en de belangrijkste karakteristieken van deze klachten, vooral de betrokkenheid van de diensten die instaan voor de belangenbehartiging; en (b) het standpunt van de kinderen over de klachten en hun ervaringen met betrekking tot onafhankelijke bepleiting. Het artikel toont de dominantie van volwassenen aan in het klachtensysteem van kinderen en de gelimiteerde betrokkenheid van de advocatuur in het ondersteunen van kinderen die een klacht neerleggen. De dringende nood voor een kind-gecentreerde aanpak die een authentieke stem geeft aan kinderen en hun rechten is de belangrijkste conclusie die kan gesteld worden van het bewijs dat werd verzameld in deze studie. Summary: This article sets out results from a Welsh Assembly government-funded study of complaints involving children and their use of advocacy services commissioned by local authorities in Wales. As this is the first study of its kind in Wales there is no baseline against which to compare the findings, hence we discuss the data in the context of a wider UK research literature and in relation to two key themes. These are (a) the number of complaints to social services involving children and the main characteristics of these complaints, particularly the involvement of an advocacy service and (b) the views of children about making a complaint and their experience of independent advocacy. The article reveals the adult-dominated nature of the children's complaints system and the limited involvement of advocacy in supporting children who make a complaint. The pressing need for a more child-focused approach that gives authentic voice to children and their rights is the key conclusion drawn from the evidence gathered in this study. Link naar een elektronische bron: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1099-0860.2006.00051.x/abstract Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=1404 Affordance of Participation Rights for Children in Home-based Education and Care: An Interactive Process Model of Participation / Layland, Judy
![]()
Titel : Affordance of Participation Rights for Children in Home-based Education and Care: An Interactive Process Model of Participation Documenttype: artikel Auteurs: Layland, Judy, Auteur Uitgegeven: Hoboken [USA] : Wiley-Blackwell Publicatiedatum: 2010 Tijdschrift: Children & Society, ISSN 1099-0860 Vol. 24, nr. 5 Paginering : p. 386-399 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Gezin:Algemeen
Kinderrechten (algemeen):Participatie:Algemeen
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Azië & Pacific:Nieuw ZeelandSamenvatting: Recente modellen met betrekking op het mogelijk maken van participatierechten van kinderen, gebaseerd op de artikelen 12 en 13 van het IVRK, hebben gefocust op de rol van en de strategieën gebruikt door volwassenen die met kinderen werken. Hoewel deze volwassenen een centrale rol spelen in het toestaan van participatierechten, spelen kinderen en hun ouders/familie/whanau een even belangrijke rol. Dit werk onderzoekt de complexe wisselwerking van rollen, relaties en strategieën die door volwassenen en kinderen worden gebruikt in situaties van thuisonderwijs in Aotearoa, Nieuw Zeeland, waarin participatierechten voor kinderen ondersteund worden. Summary: Recent models relating to the affordance of children’s participation rights, based on articles12 and 13 of the United Nations Convention on the Rights Of the Child (1989), have focused on the role of and strategies used by the adults working with children. Whilst these adults play a pivotal role in affording participation rights, children, and their parents/family/whanau, play an equally important role. This paper explores the complex interplay of roles, relationships, and strategies used by adults and children in home-based education settings in Aotearoa ⁄New Zealand, that support the affordance of participation rights for children. Link naar een elektronische bron: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1099-0860.2009.00254.x/abstract Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=750 All Work and no Play? Understanding the Needs of Children with Caring Responsibilities / Aldridge, Jo.
![]()
Titel : All Work and no Play? Understanding the Needs of Children with Caring Responsibilities Documenttype: artikel Auteurs: Aldridge, Jo., Auteur Uitgegeven: Hoboken [USA] : Wiley-Blackwell Publicatiedatum: 2008 Tijdschrift: Children & Society, ISSN 1099-0860 Vol. 22, No. 4 Paginering : 253–264 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Gezondheid en welzijn:Geestelijke gezondheid
Kinderen in kwetsbare situaties:Algemeen
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Europa:Verenigd KoninkrijkSamenvatting: Dit artikel maakt gebruik van onderzoek met kinderen die zorg verschaffen voor ouders die leiden aan serieuze mentale gezondheidsproblemen en signaliseert lopend onderzoek dat gebruik maakt van fotografische participatiemethodes met deze groep kwetsbare kinderen. Het doel van dit artikel is om nadruk te leggen op de nood om af te stappen van populaire en simplistische representaties van kinderen met zorgverantwoordelijkheden (jonge verzorgers) als slachtoffers van de ziekte van hun ouders, als ‘kleine engeltjes’ wiens zorgverstrekkende werk wordt vergoelijkt door beloningen, of als (uitgebuit) informeel huispersoneel wiens kindertijd onvermijdelijk wordt gecompromitteerd door de zorgende activiteit die ze moeten ondernemen. Er worden aanbevelingen gemaakt om een dieper begrip te genereren over de levens en de noden van deze kinderen die worden beïnvloed door de ouderlijke beperkingen, die congruent zijn met de stuwkracht van het huidige beleid in het VK, Every Child Matters en de 2004 Children Act. Summary: This article draws on research with children who provide care for parents with serious mental health problems and signals ongoing research that uses photographic participation methods with these groups of vulnerable children. The intention of this article is to highlight the need to move away from popular and simplistic representations of children with caring responsibilities (young carers) as victims of their parents’ illnesses, as ‘little angels’ whose caring work is condoned through rewards or as (exploited) informal domestic workers whose childhoods are inevitably compromised by the caring activity they undertake. Recommendations are made for generating deeper understanding about the lives and needs of children who are affected by parental impairment that is congruent with the thrust of current UK policy, Every Child Matters and the 2004 Children Act. Link naar een elektronische bron: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1099-0860.2007.00094.x/abstract Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=1387 Asylum, Participation and the Best Interests of the Child: New Lessons from Norway / Lidén, Hilde ; Rusten, Hilde
![]()
Titel : Asylum, Participation and the Best Interests of the Child: New Lessons from Norway Documenttype: artikel Auteurs: Lidén, Hilde, Auteur ; Rusten, Hilde, Auteur Uitgegeven: Hoboken [USA] : Wiley-Blackwell Publicatiedatum: 2007 Tijdschrift: Children & Society, ISSN 1099-0860 Vol. 21,nr. 4 Paginering : p. 273-283 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Kinderen in kwetsbare situaties:Migratie:Asiel & vluchtelingen
Kinderrechten (algemeen):Participatie:Algemeen
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Europa:Niet-EU:Noorwegen
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Europa:ZwedenSamenvatting: Dit artikel bespreekt de Noorse implementatie van het IVRK op het gebied van asielrecht. Men onderzoekt in het bijzonder de dilemma’s en uitdagingen die naar voren komen wanneer men tracht het recht van het kind om zijn mening te geven en om deze mening het gepaste gewicht te laten hebben in beslissingsprocessen, zoals bepaald in artikel 12, te realiseren. De Noorse autoriteiten hebben getracht om dit recht overeind te houden door in het asielproces ‘kindergesprekken’ te introduceren. Zoals we uitleggen kan participatie door kinderen cruciaal zijn om vervolging te onthullen en daardoor is het van belang in het kader van de nood aan bescherming in overeenstemming met het Vluchtelingenverdrag van 1951. Op basis van ervaringen uit Zweden biedt dit artikel suggesties over hoe de opvolging van de participatie van kinderrechten zich binnen Noorse asielsysteem kan ontwikkelen om ervoor te zorgen dat het echt het belang van het kind dient. Summary: This article discusses Norway’s implementation of the Convention on the Rights of the Child (CRC) in relation to the field of asylum. In particular, we explore the dilemmas and challenges posed by efforts to realise children’s right to express their views and have these views given due weight in decision-making processes as stipulated in Article 12 of the CRC. The Norwegian authorities have sought to uphold this right through the introduction of ‘child conversations’ within the asylum process. As we explain, children’s participation may be crucial in terms of revealing persecution and thus the need for protection in accordance with the 1951 Refugee Convention. Drawing upon experience from Sweden, the article offers suggestions for how the pursuit of children’s participation within the Norwegian asylum system might be developed to ensure that it genuinely serves their best interests. Link naar een elektronische bron: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1099-0860.2007.00099.x/abstract?sys [...] Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=753 Balancing Autonomy Rights and Protection: Children’s Involvement in a Child Safety Online Project / Ost, Suzanne
![]()
Titel : Balancing Autonomy Rights and Protection: Children’s Involvement in a Child Safety Online Project Documenttype: artikel Auteurs: Ost, Suzanne, Auteur Uitgegeven: Hoboken [USA] : Wiley-Blackwell Publicatiedatum: 2013 Tijdschrift: Children & Society, ISSN 1099-0860 Vol. 27, No. 3 Paginering : 208–219 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Kinderrechten (algemeen):Autonomie
Kinderrechten (algemeen):Participatie:Participatie in onderzoek
Media:AlgemeenSamenvatting: Onderzoekers die kinderen opnemen in hun onderzoek worden geconfronteerd met de uitdaging om te kiezen tussen verschillende theoretische benaderingen die de het recht op autonomie van kinderen of hun 'kwetsbaarheid’ kan prioriteren, en de nood om beschermd te worden. Ietwat verwarrend is het feit dat de ethische richtlijnen een combinatie van deze benaderingen lijken weer te geven. Zelfs wanneer onderzoekers een bepaalde benadering verkiezen, kunnen ze ondervinden dat deze moeten worden aangepast in overeenkomst met de 'gatekeeper’ voorwaarden. In de context van de participatie van kinderen in een project dat de veiligheid van het kind online wil garanderen, benadrukt deze paper de moeilijkheden die werden ervaren aangezien er een spanning bestaat tussen het recht op autonomie van kinderen, onderwijsnormen in een schoolomgeving en de bescherming van kinderen. De paper gaat ook na of er een geschikte balans werd bereikt. Summary: Researchers who involve children in their research are faced with the challenge of choosing between differing theoretical approaches which can prioritize children’s autonomy rights or their 'vulnerability’ and their need to be protected. Somewhat confusingly, ethical guidelines seem to reflect a combination of these approaches. Even when researchers have settled on their preferred approach, they may find that this then has to be modified in accordance with gatekeeper requirements. In the context of children’s involvement in a child safety online project, this paper highlights the difficulties encountered because of a tension between children’s autonomy rights, educational norms in a school setting and child protection concerns and considers whether an appropriate balance was achieved. Link naar een elektronische bron: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1099-0860.2011.00400.x/abstract Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=1313 Being responsible and responsible beings: children's understanding of responsibility / Such, Elizabeth
![]()
PermalinkPermalinkPermalinkChildren's participation in the policy process: some thoughts on policy evaluation based on the Irish National Children's Strategy / Pinkerton, John
![]()
PermalinkPermalinkConceptualising Listening to Young Children as an Ethic of Care in Early Childhood Education and Care / Bath, Caroline
![]()
PermalinkPermalinkPermalinkPermalinkInterrogating the Concentration on the UNCRC Instead of the ECHR in the Development of Children's Rights in England? / Lyon, Christina M.
![]()
Permalink