
Titel : |
Reflections of caretakers on the process of implementation of Life Space Crisis Intervention at a therapeutic centre for youngsters with emotional and behavioural disorders. |
Documenttype: |
artikel |
Auteurs: |
Soenen, Bram, Auteur ; Goethals, Ilse, Auteur ; Spriet, Eline, Auteur ; D'Oosterlinck, Franky, Auteur ; Broekaert, Eric, Auteur |
Uitgegeven: |
New York : Springer |
Publicatiedatum: |
2013 |
Tijdschrift: |
Psychiatric Quarterly Vol. 84 |
Paginering : |
p. 239-254 |
Taal : |
Engels (eng) |
Trefwoorden: |
Gezondheid en welzijn:Jeugdhulp:Bijzondere jeugdzorg
|
Samenvatting: |
Life space crisis intervention (LSCI) is een therapeutische en verbale strategie die gebruikt wordt om in te grijpen wanneer de kinderen zich in een crisis bevinden. Het heeft zijn wortels in het werk van Aichorn, Redl, Wineman en Bettelheim, en is onderdeel van de omgevingstherapeutische traditie. In 2000 werd LSCI geïntroduceerd in het orthopedagogisch observatie- en behandelingscentrum, een school en dag-eenheid voor 60 kinderen met gedrags- en emotionele stoornissen verbonden aan de Vakgroep Orthopedagogiek van de Universiteit Gent (België). De bijzondere positie van de oriëntatie gericht op 'therapeutische omgevingen' in de geschiedenis van de afdeling heeft de integratie van de LSCI aangemoedigd in de dagelijkse activiteiten van de afdelingen van de school (Broekaert et al, Int J Ther Gemeenschappen 30 (2):. 122-145, 2009) . In 2003 werd LSCI geïmplementeerd en bestudeerd in verschillende Vlaamse instituten. Positieve effecten op schoolresultaten, aanwezigheid in de klas en het aantal conflicten werden aangetoond. In dit artikel worden de reflecties van de verzorgers opgenomen. Analyses van deze reflecties resulteerden in 4 grote thema's: de inhoud van de functie en taken, de jongeren in het centrum, het werken met de jeugd in het centrum, en de samenwerking met collega's en andere teams. De resultaten van deze analyse worden besproken. |
Summary: |
Life space crisis intervention (LSCI) is a therapeutic and verbal strategy used to intervene when children are in crisis. It has its roots in the work of Aichorn, Redl, Wineman and Bettelheim, and is part of the milieu-therapeutic tradition. In 2000, LSCI was introduced at the Orthopedagogical Observation and Treatment Centre, a school and day unit for 60 children with emotional and behavioural disorders affiliated with the Department of Orthopedagogy at Ghent University (Belgium). The particular position of orientation towards 'therapeutic environments' in the department's history has encouraged the integration of LSCI in the daily activities of the departments' school (Broekaert et al., Int J Ther Communities 30(2):122-145, 2009). In 2003, LSCI was implemented and studied in several Flemish Institutes. Positive effects were found on school results, attendance in the classroom and number of conflicts. In this article, the reflections of the caretakers are taken into account. Analyses of these reflections resulted in 4 major themes: content of job and tasks, the youth in the centre, working with the youth in the centre, and cooperation with colleagues and other teams. The results of this analysis will be discussed. |
Link naar een elektronische bron: |
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23015229 |
Vaste link: |
http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=2588 |
|