Titel : |
'Doing identities' through self-expressive television production. A visual ethnographic study |
Documenttype: |
artikel |
Auteurs: |
Adriaens, Fien, Auteur |
Uitgegeven: |
Gent [België] : Academia Press |
Publicatiedatum: |
2012 |
Tijdschrift: |
Working papers Film & TV Studies Vol. 9 |
Paginering : |
p. 9-99 |
Taal : |
Engels (eng) |
Trefwoorden: |
Gezondheid en welzijn:Gender identiteit:Vrouwen en meisjes Kinderen in kwetsbare situaties:Minderheden en inheemse volkeren:Minderheden Media:Beeldvorming Media:Mediawijsheid
|
Samenvatting: |
Deze working paper belicht de resultaten van een visuele etnografische studie met diaspora adolescente meisjes woonachtig te België (leeftijd 14-16). Het geeft een uitgebreide schets van de methodologie, het onderzoeksproces en de resultaten. Deze studie tracht te begrijpen hoe de tweede generatie meisjes van Turkse afkomst onderhandelen over identiteit en hoe ze hun identiteit vormen via het maken van een trailer voor hun ideaal tv-programma. Het begint vanuit een intersectionele visie op identiteit en voegt daarbij de wetenschapsgebieden van feministische media studies en meisje studies, identiteit en mediastudies. Het onderzoekt wat er gebeurt wanneer diaspora meisjes kijken naar televisie of televisie maken en draagt bij aan de kennis over wat jonge vrouwen ‘doen’ met media-teksten, en gaat verder dan de traditionele interviewmethoden binnen publieksonderzoek. De resultaten tonen aan dat wanneer deelnemers gezamenlijk een trailer produceren van hun ideale tv-programma's, ze zich reflexief bezighouden met collectieve identiteitsvorming en zelfrepresentatie. Bovendien namen de meisjes een breed spectrum aan van verschuivende subjectposities, die vaak de grenzen van geslacht en etniciteit overschrijden. De belangrijkste methodologische voordelen van deze video productie onderzoeksmethode is dat het produceren van media ons meer vertelt over a) kruisende identiteiten en reguleren verhandelingen, b) media receptie in termen gebruik en consumptie en c) de media taal en de geletterdheid van de meisjes dan over het productieproces an sich. |
Summary: |
This working paper highlights the results of a visual ethnographic study with diaspora adolescent girls living in Belgium (age 14-16). It gives an elaborate outline of the methodology, the research process and the results. This study apprehends how second generation girls from Turkish descent negotiate and construct identities through the making of
a trailer for an ideal television program. It starts from an intersectional approach to identity and adds up to the academic fields of feminist media studies and girl studies, identity and media studies. It explores what happens when diaspora girls ‘do or make television’, contributes to knowledge on what young females ‘do’ with media texts, and moves beyond the traditional interview methods within audience research. Results show that when participants collectively produce a trailer of their ideal television programs, they reflexively engage in collective identity formation and self-representation. Moreover, the girls took up a broad spectrum of shifting subject positions, which often transgressed gender and ethnicity. The most important
methodological advantages of video production as research method is that producing media actually tells us more about a) intersecting identities and regulating discourses, b) media reception in terms of use and consumption and c) the media language and literacy of the girls than about the production an sich. |
Link naar een elektronische bron: |
http://www.cims.ugent.be/members/former-members/fien-adriaens |
Vaste link: |
http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=2603 |