Detail van dit tijdschrift
|
Beschikbare documenten in dit tijdschrift



“Adults talk too much”: Intergenerational dialogue and power in the Peruvian movement of working children / Taft, Jessica K.
![]()
Titel : “Adults talk too much”: Intergenerational dialogue and power in the Peruvian movement of working children Documenttype: artikel Auteurs: Taft, Jessica K., Auteur Uitgegeven: Thousand Oaks [USA] : SAGE Publications Publicatiedatum: 2014 Tijdschrift: Childhood Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Gezin:Gezag en omgang
Kinderrechten (algemeen):Participatie:Algemeen
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Amerika:Zuid-Amerika:PeruSamenvatting: Recent werk over de rechten omtrent participatie van kinderen suggereerde de nood om aandacht te geven aan volwassen-kind relaties en om een intergenerationele dialoog te koesteren. Gebaseerd op etnografische observatie en diepte-interviews met een Peruviaanse beweging van werkende kinderen, gaat dit artikel dieper in op de ambigue en complexe positie van de stem van volwassenen in organisaties waarin participatie van kinderen opgenomen is in de werking. Het ideaalbeeld van gelijke intergenerationele samenwerking is ongelooflijk moeilijk te implementeren gegeven de leeftijdsgebonden ongelijkheid binnen de bredere sociale context. Ondanks goede intenties en een grote betrokkenheid van kinderen en autoriteiten, wordt het diep verankerde gedragspatroon, wat betreft een grotere macht van de ouder, gecontinueerd binnen deze beweging. Summary: Recent work on children’s participatory rights has suggested the need to pay attention to adult–child relationships and foster intergenerational dialogue. Drawing on ethnographic observation and in-depth interviews with the Peruvian movement of working children, this article explores the ambiguous and complex status of adult voice in organizations that have taken up children’s participation. The ideal of egalitarian intergenerational collaboration is incredibly difficult to implement given the broader social context of age-based inequality. Despite good intentions and a deep commitment to children’s agency and authority, adults and children in this movement continue to replicate deeply structured patterns of behavior that give adults greater power. Link naar een elektronische bron: http://chd.sagepub.com/content/early/2014/11/04/0907568214555148.abstract Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=2407 Ask us too! Doing participatory research with disabled children in the global south / Wickenden, Mary
![]()
Titel : Ask us too! Doing participatory research with disabled children in the global south Documenttype: artikel Auteurs: Wickenden, Mary, Auteur ; Kembhavi-Tam, Gayatri, Auteur Uitgegeven: Thousand Oaks [USA] : SAGE Publications Publicatiedatum: 2014 Tijdschrift: Childhood Vol. 21, Nr. 3 Paginering : pp. 400-417 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Kinderen in kwetsbare situaties:Kinderen met een beperking
Kinderrechten (algemeen):Participatie:Participatie in onderzoek
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Azië & Pacific:India
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Azië & Pacific:Sri LankaSamenvatting: In dit artikel wordt nagegaan hoe kinderen en jongeren met een beperking, die leven in het Zuiden, actief opgenomen kunnen worden in verkennend onderzoek naar hun leven. Hoewel men de complexe, theoretische dilemma's in de overlappende domeinen van de kindertijd, beperkingen en internationale ontwikkelingen erkent, focust men in dit artikel op de methodologie. Vele onderzoekers beweren dat kinderen in verschillende contexten actieve deelnemers kunnen zijn in onderzoek. Dit fenomeen komt steeds meer voor op wereldschaal. Deze trend betreffende kinderen die zelf raad geven is nog maar zelden uitgebreid naar hen met een beperking. Mogelijkerwijs is men ze ‘per ongeluk’ vergeten, uitgaande van het feit dat zij niets te zeggen hebben of gezien worden als methodologisch moeilijk om op te nemen. Zo worden de perspectieven van kinderen en jongeren vaak over het hoofd gezien, voornamelijk is het Zuiden. We beschrijven twee participatieve onderzoeksprojecten over kinderen en jongeren met een beperking in India en Sri Lanka. Hierbij focust men in het bijzonder op praktische zaken dat aan het oppervlak kwamen zoals rekrutering, informatie en processen met betrekking tot toestemming en dataverzamelingsmethodes. Rekening houdende met voorgaande thema’s en met het maken van de nodige aanpassingen om kinderen met een verscheidenheid aan beperkingen op een betekenisvolle manier te laten participeren, dragen beide VN-verdragen op een relevante manier bij. Het gaat over volgende verdagen: het VN-Verdrag voor de Rechten van het Kind uit 1989 en het VN-Verdrag voor de rechten van personen met een beperking uit 2006. Het pleiten voor hun participatie zonder het maken van aangepaste voorschriften is potentieel tokenisme en niet ethisch verantwoord. Het is noodzakelijk en mogelijk om beiden op te nemen in het ‘mainstream’ kindgerichte onderzoek en specifieke projecten voor personen met een beperking. Het betrekken van kinderen met een beperking in onderzoek heeft duale bedoelingen: enerzijds de inclusie van hun perspectieven naast die van andere kinderen en anderzijds hun specifieke kijk op de beperking weergeven. Wat ze zeggen kan soms verrassend uit de hoek komen voor sommigen en bepaalde assumpties over hen in vraag stellen. Wat belangrijk is, is dat dit kan bijdragen tot het reduceren van hun marginalisering in de dominante samenleving. Summary: This article considers how disabled children and young people living in the global south can be included actively in research that explores their lives. While acknowledging the complex, theoretical dilemmas in the overlapping arenas of childhood, disability and international development, the focus here is on methodology. Many researchers argue that children in diverse contexts can be active participants in research and this is increasingly occurring globally. However, this trend towards consulting children themselves is rarely extended to those with disabilities. Arguably, they are accidentally forgotten, assumed to have nothing to say or perceived to be methodologically difficult to include. Thus, disabled children and young people’s perspectives are overlooked, particularly in the global south. We describe two participatory research projects with disabled children and young people in India and Sri Lanka, and focus particularly on practical issues that arose including recruitment, information and consent processes and data collection methods. We argue that considering these issues and making the necessary adaptations to enable children with a variety of impairments to participate meaningfully contributes to enacting both the relevant United Nations conventions, the 1989 United Nations Convention on the Rights of the Child and the 2006 United Nations Convention on the Rights of Persons with Disabilities. Advocating their participation without making appropriate provisions is potentially tokenistic and unethical. It is necessary and possible to include them both in ‘mainstream’ child-focussed research, and specific disability-orientated projects. Involving disabled children in research has dual purposes: inclusion of their perspectives alongside those of other children and highlighting their disability-specific views where relevant. What they say may be surprising to some and challenge assumptions about them. Importantly, this will contribute to reducing their marginalisation from mainstream society. Link naar een elektronische bron: http://chd.sagepub.com/content/21/3/400.abstract Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=2411 Bad education? Childhood recollections of pornography, sexual exploration, learning and agency in Finland / Spišák, Sanna
![]()
Titel : Bad education? Childhood recollections of pornography, sexual exploration, learning and agency in Finland Documenttype: artikel Auteurs: Spišák, Sanna, Auteur ; Paasonen, Susanna, Auteur Uitgave: Vol. 24 Uitgegeven: Thousand Oaks [USA] : SAGE Publications Publicatiedatum: 2017 Tijdschrift: Childhood Paginering : p. 99–112 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Kinderen in kwetsbare situaties:Algemeen
Kindertijd:Algemeen
Media:Algemeen
Onderwijs:AlgemeenSamenvatting: Dit artikel vertrekt van een geheugenwerkproject over de kindertijdervaringen en herinneringen aan pornografie in Finland om te betogen dat de autobiografische jongere zelf gebruikt in deze herinneringen een verschillend wezen is dan de culturele figuur van een bedreigd kind, en dat de vormen van leren verbonden aan pornografie meer divers en complex zijn dan deze die alleen beperkt zijn tot seksuele handelingen. Het idee van een geslachtsloos kind dat gevoelig is voor media-effecten blijft los van de verslagen van mensen over hun kinderactiviteiten, ervaringen en competenties. Door deze te analyseren is het mogelijk om de hyperbolische bezorgdheid over de pornografie en seksualisering van de cultuur kritisch te onderzoeken. Summary: This article draws on a memory-work project on the childhood experiences and memories of pornography in Finland to argue that the autobiographical younger self used in these reminiscences is a creature distinct from the cultural figure of a child at risk, and that the forms of learning connected to pornography are more diverse and complex than those limited to sexual acts alone. The notion of an asexual child susceptible to media effects remains detached from people’s accounts of their childhood activities, experiences and competences. By analyzing these, it is possible to critically reexamine the hyperbolic concerns over the pornification and sexualization of culture. Link naar een elektronische bron: http://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/0907568216646436 Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=3182
Titel : Belonging and participation in liminality : Unaccompanied children in Finland and Sweden Documenttype: artikel Auteurs: Kaukko, Mervi, Auteur ; Wernesjö, Ulrika, Auteur Uitgave: Vol. 24 Uitgegeven: Thousand Oaks [USA] : SAGE Publications Publicatiedatum: 2017 Tijdschrift: Childhood Paginering : p. 7–20 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Kinderrechten (algemeen):Participatie:Algemeen
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Europa:FinlandSamenvatting: Dit artikel onderzoekt de deelname en het gevoel van samenhorigheid van kinderen vanuit het perspectief van niet-begeleide kinderen, gebaseerd op twee kwalitatieve onderzoeksprojecten met niet-begeleide kinderen in Zweden en Finland. Uit de resultaten blijkt dat kinderen hun eigen begrip van hun deelname en behoren in verschillende posities fluïde was; bijvoorbeeld de grenzen tussen jeugd en volwassenheid, en tussen streven naar onafhankelijkheid of door volwassenen verzorgd willen worden, waren flexibel, waardoor de verschuiving van kinderen binnen en tussen de categorieën mogelijk was. Summary: This article investigates children’s participation and sense of belonging from the perspective of unaccompanied children, based on two qualitative research projects with unaccompanied children in Sweden and Finland. The results show that the unaccompanied children’s own understanding of their participation and belonging in different positions was fluid; for instance, the borders between childhood and adulthood, and striving for independence or wanting to be cared for by adults were flexible, allowing the children’s movement within and between the categories. Link naar een elektronische bron: http://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/0907568216649104 Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=3171
Titel : 'Beyond Anti-Smacking': Rethinking parent–child relations Documenttype: artikel Auteurs: Brownlie, Julie, Auteur ; Anderson, Simon, Auteur Uitgegeven: Thousand Oaks [USA] : SAGE Publications Publicatiedatum: 2006 Tijdschrift: Childhood Vol. 13, No. 4 Paginering : 479-498 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Gezin:Gezag en omgang
Kinderen in kwetsbare situaties:Geweld / uitbuiting:Huiselijk geweldSamenvatting: Recentelijk wordt er beargumenteerd dat de ‘anti-slaan’ campagnes zeer succesvol zijn geweest waardoor ‘mensen die expliciet pro-slaan zijn’ niet veel meer voorkomen. Toch blijft het gebruik van fysieke kastijding wijdverspreid. Een antwoord hierop is om minder te focussen op de ouders maar meer op de rechten van de kinderen. In dit artikel maakt de auteur echter gebruik van data uit een recente Schotse studie over de standpunten van ouders over fysieke kastijding om op de volgende vraag te antwoorden: indien kinderrechten niet het startpunt zijn wanneer ouders nadenken over fysieke kastijding, waarom is dit dan het geval en wat zijn de implicaties indien men het debat voorwaarts wil bewegen? Door gebruik te maken van een beter begrip van de ouder-kind relatie met behulp van dialoog en recent sociologisch werk voor de kindertijd, kunnen we besluiten dat hoewel toekomstige campagnes tegen fysieke kastijding opgesteld moeten worden aan de hand van een kinderrechtenperspectief, is er ook nood om geïnformeerd te worden door begrip over de ouder-kind relatie en de betekenis(sen) die disciplineren heeft voor ouders binnen die relatie. Summary: Recently, it has been argued that ‘anti-smacking’ campaigns have been so successful that ‘explicit pro-smackers’ are now thin on the ground. Yet the use of physical chastisement remains widespread. One response to this contradiction is to focus less on parents and more on children's rights. In this article, however, the authors draw on data from a recent Scottish study of parents’ views of physical chastisement to answer the following question: If the starting point for parents in thinking about physical chastisement is not children's rights, why is this the case and what are the implications for moving the debate forward? Drawing on a more dialogical understanding of parent–child relations and recent sociological work on childhood, we conclude that while future campaigns against physical chastisement need to be shaped by a children's rights perspective, they also need to be informed by understandings of the parent–child relationship and the meaning(s) disciplining has for parents within that relationship. Link naar een elektronische bron: http://chd.sagepub.com/content/13/4/479.abstract?ijkey=4d0d7335981fd2cacaab83ecc [...] Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=1419 Can The Language Of Rights Get Hold Of The Complex Realities Of Child Domestic Work? / Jacquemin, Mélanie
![]()
PermalinkPermalinkChild mortality, health expenditure and poverty in the western nations 1979–2010: Are English-speaking countries’ children disadvantaged? / Pritchard, Colin
![]()
PermalinkPermalinkChild poverty and child rights meet active citizenship: A New Zealand and Sweden case study / O'Brien, Michael
![]()
PermalinkPermalinkPermalinkChildren and digital diversity: From "unguided rookies" to "self-reliant cybernauts" / Nunes de Almeida, Ana
![]()
PermalinkPermalinkPermalink