Detail van dit tijdschrift
|
Beschikbare documenten in dit tijdschrift



Cross-cultural study on the rights of the child in Slovenia - The first ten years. / Pavlovic, Zoran
![]()
Titel : Cross-cultural study on the rights of the child in Slovenia - The first ten years. Documenttype: artikel Auteurs: Pavlovic, Zoran, Auteur Uitgegeven: Thousand Oaks [USA] : SAGE Publications Publicatiedatum: 2001 Tijdschrift: School Psychology International Vol. 22, nr. 2 Paginering : p.130-151 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Kinderrechten (algemeen):Participatie:Algemeen
Kinderrechten (algemeen):Participatie:Participatie aan beleid
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Europa:SloveniëSamenvatting: In de inleiding van dit artikel wordt een korte schets gegeven van dit kleine Centraal-Europese land en deze jonge democratie. Ook wordt het Kinderparlement besproken, bij wijze van voorbeeld van de samenwerking tussen de staat en de NGO’s in de praktijk van kinderrechten. In het hoofdonderdeel worden de voornaamste bevindingen van het Interculturele Onderzoek naar de Rechten van het Kind voorgesteld. In de jaren 1992 en 1993 interviewde men een nationaal representatieve doorsnede aan jongeren uit de leeftijdsgroepen 12 tot 14 jaar en 16 tot 18 jaar, alsook hun leerkrachten en hun raadgevers op school. Men ondervond dat de onderzoeksinstrumenten betrouwbaar en leeftijdsgevoelig waren. Hoewel de verschillen in ontwikkeling tussen leerlingen goed gedocumenteerd zijn, volgden de volwassenen in het onderzoek deze verschillen niet correct op: leerlingen in het middelbaar onderwijs werden net zo veel als ‘kinderen’ beschouwd als men dit bij leerlingen van de lagere school deed. Ook een aantal andere bevindingen wordt besproken. In de jaren 1994 en 1995 voerde men een nieuw proefonderzoek uit waarbij we verschillende mogelijke verbeteringen aan het onderzoeksinstrument onderzocht werden. Een aantal van hen worden gebruikt in de vragenlijsten van de enquêtes van 2000 en 2001. Summary: In the introduction to this article, a brief outline of this small mid-European country and young democracy is given. Also, Children's Parliament is described, as an example of cooperation of the state and of the non-governmental organizations in the field of children's rights. In the main section, main findings of the Cross-Cultural Study on the Rights of the Child are presented. In the years 1991 to 1992, we interviewed a nationally representative sample of children aged 12-14 years and 16-18 years, their teachers and school counsellors. We found the survey instruments to be reliable and age-sensitive. While developmental differences regarding students are well documented, the adults in our sample did not follow the changes accordingly - middle school students are seen as being just as much 'children' as the elementary school students. A number of other findings are also discussed. In the years 1994 to 1995 we carried out a new pilot study where we tested several possible improvements of the survey instrument. Some of them are used in the questionnaires that are being used in the 2000-2001 survey sweep. Link naar een elektronische bron: http://spi.sagepub.com/content/22/2/130.short Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=697 Reducing Teacher Burnout by Increasing Student Engagement / Katherine Covell ; McNeil, Justin K. ; Robert Brian Howe
![]()
Titel : Reducing Teacher Burnout by Increasing Student Engagement : A Children's Rights Approach Documenttype: artikel Auteurs: Katherine Covell, Auteur ; McNeil, Justin K., Auteur ; Robert Brian Howe, Auteur Uitgegeven: Thousand Oaks [USA] : SAGE Publications Publicatiedatum: 2009 Tijdschrift: School Psychology International Vol. 30, nr. 3 Paginering : p. 282-290 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Kinderrechten (algemeen):Participatie:Algemeen
Onderwijs:AlgemeenSamenvatting: Men neemt al lange tijd aan dat een burnout van een leerkracht negatieve effecten heeft op de efficiëntie van het lesgeven. Onderzoek heeft aangetoond dat het wangedrag van studenten, dat vaak het resultaat is van een gebrek aan engagement, een grote voorspeller is van een burnout van een leerkracht. Hampshire County heeft, ten dele om het gebrek aan engagement bij studenten aan te pakken, een initiatief van algemene schoolhervorming gebaseerd op rechten op touw gezet met de naam “Rechten, Respect en Verantwoordelijkheid” (RRR). Dit onderzoek werd ontworpen om over een periode van drie jaar de effecten van dit RRR-project op het engagement van studenten en burnouts bij leerkrachten te bestuderen. De bevindingen suggereren dat RRR het engagement van leerlingen kan vergroten en het aantal burnouts bij leerkrachten kan doen afnemen. In het bijzonder sprong de voorspelbare kracht van leerlingenparticipatie in de klas en de school in het oog op het verlagen van het aantal burnouts bij leerkrachten. Summary: Teacher burnout has long been understood to have significant negative effects on teaching efficacy. Research has indicated that student misbehaviour, often a result of disengagement, is a major predictor of teacher burnout. In part to address student disengagement, Hampshire County in England has undertaken a whole-school rights-based reform initiative called Rights, Respect and Responsibility (RRR). This study was designed to examine the effects of RRR on student engagement and teacher burnout over a three-year period. Findings suggest that RRR can improve student engagement and reduce teacher burnout. Of particular note was the predictive power of student participation in the classroom and school in reducing teacher burnout. Link naar een elektronische bron: http://spi.sagepub.com/content/30/3/282.abstract Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=729 The ISPA Cross-National Children's Rights Research Project / Hart, Stuart N. ; Pavlovic, Zoran ; Zeidnerc, Moshe
![]()
Titel : The ISPA Cross-National Children's Rights Research Project Documenttype: artikel Auteurs: Hart, Stuart N., Auteur ; Pavlovic, Zoran, Auteur ; Zeidnerc, Moshe, Auteur Uitgegeven: Thousand Oaks [USA] : SAGE Publications Publicatiedatum: 2001 Tijdschrift: School Psychology International Vol. 22, nr. 2 Paginering : p. 99-129 Taal : Nederlands (dut) Trefwoorden: Kinderrechten (algemeen):Participatie:Algemeen
Onderwijs:AlgemeenSamenvatting: Het erkende belang van het verwerven en gebruiken van het perspectief van kinderen en jongeren over omstandigheden die invloed hebben op hun leven is aanzienlijk toegenomen door de groeiende steun voor kinderrechten gedurende het einde van de 20e eeuw. Dit artikel geeft een overzicht van een ontwikkelend programma van het onderzoeken van de beoordeling door kinderen en volwassenen met een betekenisvolle rol in hun leven met betrekking tot de belangrijkheid en het bestaan van kinderrechten thuis en op school. Er lijkt bewijs te bestaan dat de schoolomgeving in het algemeen wordt beschouwd als een plaats waar de behandeling harder en minder ondersteunend is dan thuis. Het artikel concludeert met motivering en plannen voor de verfijning en het uitbereiden van dit project, zodat de stem van kinderen gehoord zal worden door een systematisch en geloofwaardig onderzoeksprogramma. Summary: The recognized importance of acquiring and applying the perspectives of children and youth about conditions affecting their lives has significantly increased through growing support for children's rights during the last period of the 20th century. This article presents an overview of an evolving program of surveying the judgments of children and significant adults in their lives regarding the importance and existence of children's rights in homes and schools. Evidence that the school environment, in general, appears to be a place of harsher and less supportive treatment than the home is considered. The article concludes with rationale and plans for refining and expanding this project so that the voices of children will be heard through a systematic and credible program of research. Link naar een elektronische bron: http://spi.sagepub.com/content/22/2/99 Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=741 The study of the rights of the child in Iceland / Gunnarsdottir, Augusta ; Sigurdardottir, Maia ; Jonsdottir, Asdis
![]()
Titel : The study of the rights of the child in Iceland Documenttype: artikel Auteurs: Gunnarsdottir, Augusta, Auteur ; Sigurdardottir, Maia, Auteur ; Jonsdottir, Asdis, Auteur Uitgegeven: Thousand Oaks [USA] : SAGE Publications Publicatiedatum: 2001 Tijdschrift: School Psychology International Vol. 22, nr. 2 Paginering : p. 190-204 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Kinderrechten (algemeen):Algemeen
Kinderrechten (algemeen):Participatie:Algemeen
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Europa:Niet-EU:IJsland
Onderwijs:AlgemeenSamenvatting: Een representatieve steekproefgroep van IJslandse studenten uit het eerste en tweede middelbaar nam deel aan de internationale kinderrechtenenquête van ISPA, met volledige toestemming door de ouders. De resultaten toonden aan dat IJslandse kinderen deze rechten belangrijk vonden, maar dat er eerder thuis rekening mee moest gehouden worden dan op school. Desalniettemin bleken kinderrechten in IJsland ernstiger te worden genomen dan in enig ander onderzocht land, vooral in scholen. Deze bevindingen worden geacht een potentiële waarde te hebben met betrekking op de implementatie van het IVRK in IJsland. Summary: A representative sample of 8th and 9th Grade Icelandic students responded to the questionnaire on children's rights employed in the cross-national ISPA survey, following full parental consultation. The results showed the Icelandic children considered that rights were important but were more likely to be taken into account at home than at school. Nevertheless, the issue of children's rights was shown to be taken more seriously in Iceland than in any other surveyed country, particularly in schools. These findings are seen to be of potential value with regard to the implementation in Iceland of the UN Convention on the Rights of the Child. Link naar een elektronische bron: http://spi.sagepub.com/content/22/2/190 Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=743