Detail van dit tijdschrift
|
Beschikbare documenten in dit tijdschrift



Titel : Asylum, children's rights and social work Documenttype: artikel Auteurs: Sarah Cemlyn, Auteur ; Linda Briskman, Auteur Uitgegeven: Hoboken [USA] : Wiley-Blackwell Publicatiedatum: 2003 Tijdschrift: Child & Family Social Work, ISSN 1365-2206 Vol. 8, No. 3 Paginering : 163-178 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Kinderen in kwetsbare situaties:Migratie:Asiel & vluchtelingen
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Azië & Pacific:Australië
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Europa:Verenigd KoninkrijkSamenvatting: Al is het slechts een minderheid van verplaatste en vervolgde personen die toevlucht zoeken in Westerse landen, ze krijgen te maken met een steeds meer vijandige ontvangst. Deze paper focust op de situatie waarmee kinderen die asiel zoeken met of zonder hun families geconfronteerd worden in Groot-Brittannië en Australië, en de implicaties voor kinderrechten en sociaal werk. De beleidscontext en racistische achtergronden in beide landen worden besproken. Ondanks geopolitieke verschillen, zijn er verontrustende parallellen. Wijzigingen in de wetgeving en een complex beleid tonen een steeds toenemende punitieve houding ten opzichte van asielzoekers. De situatie van kinderen en gezinnen in de gemeenschap wordt besproken in termen van de uitsluiting van asielzoekers op vlak van fundamentele rechten, en specifieke issues voor alleenstaande kinderen. Nog meer schadelijk is de opsluiting van kinderen en gezinnen in detentiecentra. Nieuw onderzoek ter zake wordt onderzocht. In beide landen worden de rechten van kinderen genegeerd en worden zij ook als pionnen gebruikt in ideologische discussies. Toch handelen zij ook autonoom en illustreren ze een inclusief model van burgerschap. De rol van sociaal werkers in de wettelijke en vrijwillige sectoren wordt bekeken, en de paper besluit met een bespreking van de uitdagingen voor sociaal werk inzake het vermijden van versmelting met repressief beleid en het actief bevorderen van de mensenrechten. Summary: Although it is only a minority of displaced and persecuted people globally who seek refuge in ‘Western’ countries, they meet an increasingly hostile reception. This paper focuses on the situation facing children seeking asylum with or without their families in Britain and Australia, and the implications for children’s rights and for social work. The policy background and its racist foundations in both countries are outlined. Despite geopolitical differences, there are unnerving parallels. Legislative changes and policy complexity signal increasingly punitive attitudes towards asylum seekers. The situation of children and families in the community is discussed in terms of the exclusion of asylum seekers from basic rights, and specific issues for separated children. Even more damaging is the incarceration of children and families in detention centres, and the emerging research is explored. In both countries there is widespread flouting of children’s rights, and children also feature as pawns in ideological contests. However, they also act autonomously and illustrate an inclusive model of citizenship. The role of social workers in the statutory and voluntary sectors is considered, and the paper concludes with a discussion of the challenges for social work of avoiding collusion with repressive policies and actively promoting human rights. Link naar een elektronische bron: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1046/j.1365-2206.2003.00281.x/abstract Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=29 A comparison of systems and outcomes for safeguarding children in Australia and Norway / Bente Heggem Kojan
![]()
Titel : A comparison of systems and outcomes for safeguarding children in Australia and Norway Documenttype: artikel Auteurs: Bente Heggem Kojan, Auteur ; Bob Lonne, Auteur Uitgegeven: Hoboken [USA] : Wiley-Blackwell Publicatiedatum: 2011 Tijdschrift: Child & Family Social Work, ISSN 1365-2206 Paginering : 1-12 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Gezin:Alternatieve zorg:Algemeen
Gezondheid en welzijn:Jeugdhulp:Algemeen
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Azië & Pacific:Australië
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Europa:Niet-EU:NoorwegenSamenvatting: Deze paper vergelijkt, gebruik makend van een verzameling van nationale data, de resultaten van de Australische ‘child protection’ (CP) en de Noorse ‘child welfare services’ (CWS). Van elk land wordt de context geschetst, alsook de belangrijkste kenmerken van de organisaties binnen de CP en CWS, met een focus op beleid en de oriëntatie van programma’s. De resultaten (outcomes) worden geanalyseerd samen met de implicaties van hun verschillende benaderingen. De belangrijkste beleidsfocus in Australië is bescherming en risico, terwijl de Noorse systemische benadering zich vooral richt op preventie, vroege interventie en ondersteuning. Deze verschillen beïnvloeden de interventiestrategieën van praktijkwerkers en hoe aan de noden van kinderen en ouders tegemoetgekomen wordt. In Noorwegen ontvangt ongeveer 80% van de kinderen in de CWS een vorm van ondersteunende dienstverlening. De Australische diensten voor ondersteuning daarentegen zijn zeer beperkt gericht. Beide landen delen het principe van het ‘belang van het kind’ en een toegenomen focus op kinderrechten, en hebben een toegenomen vraag naar ondersteuning en stijging van het aantal kinderen in residentiële zorg ervaren. Deze paper onderzoekt de relatieve verdiensten van deze systemen. Summary: Using aggregated national data, this paper compares outcomes of Australian ‘child protection’ (CP) and Norwegian ‘child welfare services’ (CWS). We highlight each nation's context and key elements of their CP/CWS organizations, with emphasis on policy and programme orientation. System outcomes are examined along with the implications of their different approaches. The main policy focus in Australia is protection and risk, while Norway's systemic approach stresses prevention, early intervention and support. These differences influence practitioner's intervention strategies and how the needs of children and parents are met. In Norway, approximately 80% of the children in the CWS receive some sort of supportive services. In contrast, Australian services for supporting families are narrowly targeted. Both countries share the ‘best interest of the child’ principle and an increased focus on children's rights, and have experienced increased service demands and rates of children in out-of-home care. The paper explores the relative merits of these systems. Link naar een elektronische bron: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1365-2206.2011.00776.x/abstract Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=34
Titel : Developing congruent children's services to improve child well-being Documenttype: artikel Auteurs: Axford, Nick, Auteur Uitgegeven: Hoboken [USA] : Wiley-Blackwell Publicatiedatum: 2009 Tijdschrift: Child & Family Social Work, ISSN 1365-2206 Vol. 14, No. 1 Paginering : 35-44 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Gezondheid en welzijn:Algemeen
Kinderen in kwetsbare situaties:ArmoedeSamenvatting: Deze paper onderzoekt of verschillende concepten van het welzijn van het kind nood hebben aan andere ‘dienststijlen’ en, indien er inderdaad nood aan is, of deze stijlen samen een congruent patroon van diensten voor kinderen kunnen vormen. Het eerste gedeelte maakt gebruik van de onderscheidende kenmerken van 5 benaderingen die het welzijn conceptualiseren – noden, rechten, armoede, levenskwaliteit en sociale uitsluiting – en hun empirische manifestaties (‘condities’) om de verschillende accenten of ‘stijlen’ in de provisie van diensten te identificeren. Het tweede, meer redenerende gedeelte van de paper onderzoekt de potentiële tegenstellingen tussen deze dienststijlen, bijvoorbeeld tussen een nood-gedreven benadering en een op rechten-gebaseerde benadering, of tussen een beleid dat armoede wil aanpakken en een beleid dat sociale exclusie wil tegengaan. Het derde gedeelte onderzoekt of en hoe zulke contradicties geminimaliseerd kunnen worden om zo grotere gelijkheid te verkrijgen, en bediscussieert de noodzaak om na te gaan of de oriëntatie van deze kinderdiensten de interpretatie van het kinderwelzijn respecteert. Summary: This paper explores whether different concepts of child well-being call for different ‘service styles’ and, if so, whether these styles can dovetail together to form a congruent pattern of children's services. The first part draws on the distinguishing features of five approaches to conceptualizing well-being – need, rights, poverty, quality of life and social exclusion – and their empirical manifestations (‘conditions’) to identify different emphases or ‘styles’ in service provision. The second, more discursive part of the paper explores potential contradictions between these service styles, for example, between needs-led and rights-based approaches or between policies to tackle poverty and combat social exclusion. The third part examines whether and how such contradictions can be minimized to achieve greater congruence and discusses the need to consider the orientation of children's services in respect of interpretations of child well-being. Link naar een elektronische bron: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1365-2206.2008.00579.x/abstract Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=1371 From 'Rights to Action’: practitioners' perceptions of the needs of children experiencing domestic violence / Clarke, Alan
![]()
Titel : From 'Rights to Action’: practitioners' perceptions of the needs of children experiencing domestic violence Documenttype: artikel Auteurs: Clarke, Alan, Auteur ; Wydall, Sarah, Auteur Uitgegeven: Hoboken [USA] : Wiley-Blackwell Publicatiedatum: 2013 Tijdschrift: Child & Family Social Work, ISSN 1365-2206 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Gezondheid en welzijn:Algemeen
Kinderen in kwetsbare situaties:Geweld / uitbuiting:Huiselijk geweld
Kinderrechten (algemeen):Participatie:Participatie aan beleid
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Europa:Verenigd KoninkrijkSamenvatting: De voorbije decennia heeft onderzoek niet enkel de emotionele en gedragsmatige gevolgen gedocumenteerd van kinderen die huiselijk geweld hebben meegemaakt; een aantal studies hebben de kinderen laten participeren in het onderzoek, waardoor ze een kans kregen om hun ervaringen te beschrijven in hun eigen woorden. In beleidstermen is er een groeiende nadruk op kinderrechten en het belang en begrip van een perspectief van de kinderen zelf over hun eigen leven. Als een gevolg hiervan kunnen kinderen niet meer worden aanzien als vergeten slachtoffers met betrekking tot huiselijk geweld. Deze paper onderzoekt hoe men artsen bewuster kan maken van de behoeften en noden van kinderen en jongeren die leven met, en wegvluchten van, huiselijk geweld. Het onderzoek werd uitgevoerd in een landelijk gebied in Wales, en toont aan dat, hoewel de standpunten van artsen de bezorgdheden van jongeren delen die werden gerapporteerd in andere studies, er toch barrières kunnen bestaan om aan deze noden te voldoen. Hoewel het beleid voorschrijft dat er moet worden omgegaan met kinderen, kunnen de operationele prioriteiten en de toenemende administratieve vraag op het institutionele niveau de kansen doen afnemen om op directe wijze samen te werken met kinderen. Deze vraag kan de ontwikkeling naar gebruiken van multi–agency hinderen. Summary: Not only has research over the past decade documented the emotional and behavioral consequences for children who witness domestic violence, but a number of studies have used children as participants thus, giving them an opportunity to describe their experiences in their own words. In policy terms, there has been a growing emphasis on children's rights and the importance and understanding of children's perspectives on their own lives. Consequently, children can no longer be perceived as forgotten victims where domestic violence is concerned. This paper explores practitioners' awareness of the needs of children and young people living with, and fleeing from, domestic violence. The research, conducted in a rural area in Wales, reveals that although the views of practitioners reflect the concerns reported by young people in other studies, there can be barriers to meeting these needs. While policy prescribes engaging with children, at the institutional level, operational priorities and increasing administrative demands can actually reduce opportunities for working directly with children. These demands may hamper the development of multi–agency practice. Link naar een elektronische bron: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/cfs.12066/abstract Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=1312
Titel : Hearing the child Documenttype: artikel Auteurs: Archard, David, Auteur ; Skivenes,Marit, Auteur Uitgegeven: Hoboken [USA] : Wiley-Blackwell Publicatiedatum: 2009 Tijdschrift: Child & Family Social Work, ISSN 1365-2206 Vol. 14, No. 4 Paginering : 391–399 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Beleid:Kinderrechtenbeleid:Algemeen
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Europa:Niet-EU:Noorwegen
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Europa:Verenigd KoninkrijkSamenvatting: Gegeven het feit dat er algemeen wordt aanvaard dat kinderen het fundamentele recht hebben om gehoord te worden in alle collectieve deliberatieve processen die beslissen over hun toekomst, wordt er eest uiteengezet wat er vereist wordt van zulke processen die dit recht beschermen – namelijk dat de authentieke stem van kinderen gehoord wordt en ook een verschil maakt – en ten tweede de afstand die er bestaat tussen dit ideaal en de praktijk, geïllustreerd door het werk van personen die werken voor het kinderwelzijn en kinderbescherming in Noorwegen en het VK, voornamelijk in hun weergave van instrumentele attitudes ten aanzien van het standpunt van kinderen. Summary: Given that in our view the child has a fundamental right to be heard in all collective deliberative processes determining his or her future, we set out, firstly, what is required of such processes to respect this right – namely that the child's authentic voice is heard and makes a difference – and, secondly, the distance between this ideal and practice exemplified in the work of child welfare and child protection workers in Norway and the UK, chiefly in their display of an instrumental attitude to children's views. Link naar een elektronische bron: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1365-2206.2008.00606.x/abstract Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=1370 Permalink