
Titel : |
Ethical dilemmas and reflexivity in qualitative research |
Documenttype: |
artikel |
Auteurs: |
Reid, Anne Marie, Auteur ; Brown, Jeremy, Auteur ; Smith, Julie, Auteur |
Uitgegeven: |
New York : Springer |
Publicatiedatum: |
2018 |
Tijdschrift: |
Perspectives on Medical Education |
Paginering : |
7, 69-75 |
Taal : |
Engels (eng) |
Samenvatting: |
Voor onderzoekers in het medisch onderwijs kan een belangrijke zorg zijn de praktische aspecten van het verkrijgen van ethische goedkeuring wanneer dit een nationale of lokale vereiste is. In kwalitatieve studies, waar de dynamiek van de menselijke interactie doordringt, zijn ethische overwegingen echter een doorlopend proces dat nog lang na goedkeuring voortduurt. Het inspelen op ethische dilemma's die 'in het moment' ontstaan, vraagt om een reflexieve benadering waarbij de onderzoeker zijn eigen beweegredenen, veronderstellingen en belangen in vraag stelt. Op basis van empirische studies en hun ervaringen in de academische en klinische onderzoekspraktijk, delen de auteurs hun reflecties over het naleven van ethische principes gedurende het hele onderzoeksproces om de complexiteit en de nuances te illustreren. |
Summary: |
For medical education researchers, a key concern may be the practicalities of gaining ethical approval where this is a national or local requirement. However, in qualitative studies, where the dynamics of human interaction pervade, ethical considerations are an ongoing process which continues long after approval has been granted. Responding to ethical dilemmas arising ‘in the moment’ requires a reflexive approach whereby the researcher questions his/her own motivations, assumptions and interests. Drawing on empirical studies and their experiences in academic and clinical research practice, the authors share their reflections on adhering to ethical principles throughout the research process to illustrate the complexities and nuances involved. |
Vaste link: |
http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=3454 |
|