Detail van dit tijdschrift
|
Beschikbare documenten in dit tijdschrift



Advancing Understandings of Child Well-Being through the Strategic Development of a National Children's Research Programme / Hanafin, Sinéad
![]()
Titel : Advancing Understandings of Child Well-Being through the Strategic Development of a National Children's Research Programme Documenttype: artikel Auteurs: Hanafin, Sinéad, Auteur ; Roche, Gillian, Auteur ; Meaney, Bairbre, Auteur ; Brooks, Anne-Marie, Auteur Uitgegeven: New York : Springer Publicatiedatum: 2012 Tijdschrift: Child Indicators Research Vol. 5 No. 3 Paginering : 567–586 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Gezondheid en welzijn:Algemeen
Kinderrechten (algemeen):Participatie:Algemeen
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Europa:IerlandSamenvatting: De publicatie van een Nationale Kinderstrategie (Departement van Gezondheid en Kinderen 2000) in 2000 gaf een weergave van een paradigmatische verschuiving in het nationale beleid rond kinderen in Ierland. Deze verschuiving resulteerde in een beweging weg van de gefragmenteerde benadering tot de individuele aspecten van de levens van kinderen (zoals gezondheid, onderwijs of bescherming) en een beweging naar een holistische benadering toe, die beter aansluit met de huidige inzichten van het welzijn van het kind. De strategie zelf werd geformuleerd rond drie doelen, één over participatie van kinderen in zaken die hen aanbelangen, de tweede doelstelling over het verbeteren van inzichten in hun leefwereld en de laatste doelstelling over het verbeteren van de diensten voor kinderen, jongeren en hun families. De implementatie van de tweede doelstelling van de Strategie, "het leven van kinderen beter begrijpen" (Departement van Gezondheid en Kinderen 2000, p.37), wordt geleid door de centrale overheid, recentelijk door het nieuw gevormde Departement van Kinderen- en Jongerenzaken, dat operationeel is sinds 2003 dankzij een Nationaal Kinderonderzoeksprogramma. Het programma wordt conceptueel onderbouwd door een inzicht in het leven van kinderen dat coherent is met de huidige gedachtegang over het welzijn van kinderen. De implementatie zorgt voor de opname hiervan met een strategisch nationaal programma om data, onderzoek en informatie op te bouwen. De mechanismes die ervoor zorgden dat deze conceptualisering werd ingebed en gepromoot in het Nationale Kinderonderzoeksprogramma, worden in deze paper uitgelicht. Summary: The publication in 2000 of a National Children's Strategy (Department of Health and Children 2000) reflected a paradigmatic shift in national policy around children in Ireland. This shift resulted in a move away from a fragmented approach to individual aspects of children's lives (such as health, education or protection) towards a holistic approach, more coherent with current understandings of child well-being. The Strategy itself was framed by three goals, one relating to children's participation in matters that affect them, the second to improved understandings of their lives and the final goal on improving services for children, young people and their families. The implementation of Goal 2 of the Strategy, "children's lives will be better understood" (Department of Health and Children 2000, p.37) has been led by central government, most recently through the newly formed Department of Children and Youth Affairs and has been operationalised since 2003 through a National Children's Research Programme. The programme has been conceptually underpinned by an understanding of children's lives that is coherent with current thinking on child well-being and its implementation has incorporated a strategic national programme of building data, research and information. Mechanisms through which this conceptualisation has been embedded within, and promoted through, the National Children's Research programme are outlined in this paper. Link naar een elektronische bron: http://link.springer.com/article/10.1007%2Fs12187-012-9147-5 Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=1336 Child Poverty in a Scandinavian Welfare Context—From Children’s Point of View / Harju, Anne ; Thorod, Anne Brita
![]()
Titel : Child Poverty in a Scandinavian Welfare Context—From Children’s Point of View Documenttype: artikel Auteurs: Harju, Anne, Auteur ; Thorod, Anne Brita, Auteur Uitgegeven: New York : Springer Publicatiedatum: 2011 Tijdschrift: Child Indicators Research Vol. 4, nr. 2 Paginering : p. 283-299 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Gezondheid en welzijn:Algemeen
Kinderen in kwetsbare situaties:Armoede
Kinderrechten (algemeen):Leven en ontwikkeling
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Europa:Niet-EU:Noorwegen
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Europa:ZwedenSamenvatting: De focus van dit artikel ligt op kinderarmoede in de context van de Noordse Welvaartstaat. Op basis van gegevens van twee kwalitatieve studies uit Zweden en Noorwegen, wordt kinderarmoede vanuit het perspectief van kinderen besproken, in het kader van de artikelen 27 en 28 IVRK. In artikel 27 worden eten, huisvesting en kledij vermeld als bijzonder belangrijke elementen voor een gepaste levensstandaard. In studies over armoede waarbij de mening van kinderen wordt gevraagd, wordt weinig aandacht besteed aan deze noden. Een klein aantal van de kinderen die in economisch moeilijke omstandigheden leven ervaren een tekort aan basisbehoeften zoals voedsel, huisvesting en kledij. Er wordt ook onderzocht of kinderen een beperking van hun kansen in het onderwijs ervaren. Ondanks de erkenning van gelijke kansen in het onderwijs in het beleid van staten, vindt men verschillen op basis van economische elementen. In het algemeen ziet men dat kinderen verantwoordelijkheden opnemen met betrekking tot de financiële situatie van hun familie. Tot slot wordt aandacht gegeven aan de machteloosheid van de situatie van de kinderen tussen de ouders en de verantwoordelijkheden van de staat om kinderen van kun basisbehoeften te voorzien. Summary: The focus for this article is child poverty in a Nordic welfare state context. With data from two qualitative studies from Sweden and Norway, we discuss child poverty from the children’s point of view, in the framework of the UN Convention on the Rights of the Child, articles 27 and 28. In article 27, food, housing and clothing are mentioned as particularly important for an adequate standard of living. In poverty studies where children’s voices are being heard there has been little focus on these necessities. We find that a few of the children living with economic hardship experience a lack of necessities such as food, housing and clothing. We also explore whether children experience limited possibilities in relation to education. Despite of the state policies recognition of equal opportunities in relation to schooling, we find differences due to economy. Overall we find that children take
responsibility in relation to their families’ financial situation. In the final discussion we pay attention to the powerlessness of the children’s situation between the parents and the states’ responsibilities for providing for the children’s basic needs.
Link naar een elektronische bron: http://link.springer.com/article/10.1007/s12187-010-9092-0 Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=761 Child Well-Being in Rich Countries: UNICEF’s Ranking Revisited, and New Symmetric Aggregating Operators Exemplified / Dijkstra, Theo K.
![]()
Titel : Child Well-Being in Rich Countries: UNICEF’s Ranking Revisited, and New Symmetric Aggregating Operators Exemplified Documenttype: artikel Auteurs: Dijkstra, Theo K., Auteur Uitgegeven: New York : Springer Publicatiedatum: 2009 Tijdschrift: Child Indicators Research Vol. 2, No. 3 Paginering : 303-317 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Beleid:Kinderrechtenbeleid:Implementatie en monitoring:Kinderrechtenindicatoren
Gezondheid en welzijn:AlgemeenSamenvatting: In een rapport van 2007 publiceerde UNICEF zes dimensies van kinder-welzijn voor het merendeel van de economische ontwikkelde naties. Er worden geen totaalscores meegedeeld, maar de landen worden gerangschikt op basis van hun gemiddelde score over alle dimensies, die op impliciete wijze ‘hetzelfde belang’ toegewezen krijgen. In deze studie nemen we aan dat ‘hetzelfde belang’ betekent dat de uiteindelijke samentelling symmetrisch is in de scores en de rangschikking, i.e. verwisselen van plaats laat de optelling onveranderd. De landen worden gerangschikt door de numerieke informatie op te tellen, door gebruik te maken van verschillende technieken die gericht zijn op het meten van de schaal die wordt onderscheiden (‘ordinaal’, ‘interval’, ‘ratio’). De aggregators zijn symmetrisch en lichtelijk veeleisend, met nadruk op de goede prestatie over de gehele linie. De rangschikking die wordt verkregen verschilt lichtjes van de UNICEF ranking, maar niet op een dramatische wijze. De doelstelling bestaat er in om niet enkel alternatieve benaderingen te bestuderen van de specifieke data die beschikbaar is, maar om ook nieuwe en nuttige aggregatie-technieken te introduceren en toe te lichten: er worden manieren voorgesteld om gewichten te selecteren voor OWA-operatoren en gewogen geometrische gemiddelden, en er wordt een manier gesuggereerd om de keuze van een macht voor het machtsgemiddelde te omzeilen. Daarbij wordt de Borda-methode uitgebreid zodat dominantie naar waarde geschat wordt. Summary: In a report published in 2007 UNICEF measured six dimensions of child well-being for the majority of the economically advanced nations. No overall scores are given, but countries are listed in the order of their average rank on the dimensions, which are therefore implicitly assigned ‘equal importance’. In this study we take ‘equal importance’ to mean that the final aggregation is symmetrical in the scores and the ranks, i.e. permuting them leaves the aggregate unchanged. We rank the countries by aggregating the numerical information using a variety of techniques, geared to the measurement scales we distinguish (‘ordinal’, ‘interval’, ‘ratio’). The aggregators are symmetrical and mildly demanding, emphasizing good performance across the board. The rankings obtained deviate from the UNICEF ranking, but not over-dramatically. Our purpose is not only to study alternative approaches for the particular data at hand, but also to introduce and exemplify new and useful aggregation techniques: we propose ways to select weights for OWA-operators and weighted geometric means, and we suggest how to circumvent the choice of a power for the power means. In addition we extend the Borda method so that it values dominance as well. Link naar een elektronische bron: http://link.springer.com/article/10.1007/s12187-009-9036-8 Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=1382
Titel : Children as Advisers of Their Researchers: Assuming a Different Status for Children Documenttype: artikel Auteurs: Casas, Ferran, Auteur ; Navarro, Dolors, Auteur ; Mònica Gonzáles, Auteur ; Aligué, Mireia, Auteur Uitgegeven: New York : Springer Publicatiedatum: 2013 Tijdschrift: Child Indicators Research Vol. 6, No. 2 Paginering : 193–212 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Kinderrechten (algemeen):Participatie:Participatie in onderzoek Samenvatting: Er bestaat een breed scala aan mogelijkheden bij de benadering die wordt aangenomen door het traditionele onderzoek naar kinderen, waarbij kinderen worden aanzien als het onderwerp van het onderzoek of waar kinderen een exclusieve centrale rol worden toebedeeld wanneer er onderzoek wordt verricht naar onderwerpen die op hen van toepassing zijn. De groeiende interesse naar het uitvoeren van onderzoek met kinderen toont belangrijke ethische en epistemologische vooruitgang, aangezien het wordt aanvaard dat kinderen sociale actoren zijn die het recht hebben om gehoord te worden en een opinie te hebben die in overweging wordt genomen, ook binnen de context van wetenschappelijk onderzoek. Echter, deze conceptuele vooruitgang vertoont nog verschillende onduidelijkheden in de praktijk. Bij de beoordeling van vragenlijsten die werden opgesteld om informatie te verkrijgen over kinderen en de evaluatie van hun eigen leven, werd het duidelijk dat er een zeer grote diversiteit bestaat in de gebruikte formats, die allemaal worden geaccepteerd als 'geschikt’ door de wetenschappelijke onderzoekers. Met dit als uitgangspunt werd er een studie ontwikkeld die, na voorafgaande training om zeker te stellen dat de kinderen de doelstellingen begrepen en na het gebruik van focusgroepen, toestond om de waarde–criteria te onderzoeken die kinderen gebruiken om te beslissen welke aspecten van de vragenlijst geschikter zijn voor kinderen van hun leeftijd. De resultaten stonden toe om op basis van goed ondersteunde criteria, de beste formats te identificeren voor elke leeftijdsgroep uit de grote groep formats die er bestaat in het internationale onderzoek. Hoewel het gebruik van slechts één socio–culturele context de resultaten limiteerde, nam de internationale kennis met betrekking tot onderzoek met kinderen toe. Summary: A broad range of possibilities exists between the approach adopted by traditional children’s research, where children are considered the objects of research, and that which awards them an exclusive central role in investigating issues of interest to them. The growing interest in carrying out research with children demonstrates important ethical and epistemological progress in assuming that children are social actors who have the right to be heard and have their opinion taken into account, also within the context of scientific research. However, this conceptual advance still exhibits many ambiguities in practice. Upon reviewing questionnaires designed to collect information about children and their evaluations of their own lives, we have become aware of the great diversity of formats used, all accepted as "good" by scientific researchers. Using these premises as a basis, we have designed a study which, after prior training to guarantee that the children understood our aims and using focus group methodology, allowed us explore the value criteria children use to decide which aspects of the questionnaire format are more "suitable" for children of their age. The results obtained allow us to identify, on the basis of well–founded criteria, the best formats for each of the different age groups studied from among the many formats existing in international research and, despite being limited to a single socio–cultural context, increase the scientific body of knowledge in relation to research with children. Link naar een elektronische bron: http://link.springer.com/article/10.1007%2Fs12187-012-9168-0 Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=1320
Titel : Children’s Rights Indicators from Theory to Implementation: The Flemish Case Documenttype: artikel Auteurs: Op de Beeck, Hanne, Auteur Uitgegeven: New York : Springer Publicatiedatum: 2014 Tijdschrift: Child Indicators Research Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Beleid:Kinderrechtenbeleid:Implementatie en monitoring:Algemeen
Beleid:Kinderrechtenbeleid:Implementatie en monitoring:Kinderrechtenindicatoren
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Europa:BelgiëSamenvatting: Omwille van de oprichting van een 'Vlaams Actieplan voor de Rechten van het Kind 2011-2014', engageerde de Vlaamse Overheid zich, onder andere, in het ontwikkelen van een set van indicatoren om de realisatie van de kinderrechten te monitoren. Deze inspanning inspireerde het Kenniscentrum voor Kinderrechten (KeKi) om een kritische studie uit te voeren omtrent het gebruik van indicatoren om kinderrechten te monitoren. De studie bestaat uit een kritisch literatuuroverzicht betreffende de creatie van kinderrechtindicatoren, een overleg met een expert en een participatieve opvolging van een aantal stappen die reeds door de Vlaamse Overheid werden genomen inn het ontwikkelen van indicatoren. De belangrijkste uitdagingen en mogelijkheden dat geïdentificeerd werden in deze studie, worden in dit artikel voorgesteld. Summary: Through the creation of a ‘Flemish Action Plan for Children’s Rights 2011-2014’, the Flemish Government (Belgium) engaged itself, amongst others, to develop a set of indicators to monitor the realization of children’s rights. This commitment inspired the Children’s Rights Knowledge Centre (KeKi) to conduct a critical study about the use of indicators to monitor children’s rights. The study exists of a critical literature review regarding the creation of children’s rights indicators, an expert consultation and a participative followup of the steps taken by the Flemish Government in developing the indicators. In this article, the main challenges and opportunities that were identified through this study, are presented. Link naar een elektronische bron: http://link.springer.com/article/10.1007/s12187-014-9240-z Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=2401 Children’s Rights International Study Project (CRISP)—A Shift from the Focus on Children’s Rights to a Quality of Life Assessment Instrument / Pavlovic, Zoran ; Rutar Leban, Tina
![]()
PermalinkConceptualizing Indicators for Children in Diverse Contexts and Particular Circumstances, Challenges and Constraints / Fernandez, Elisabeth
![]()
![]()
PermalinkEcological, Relationship-Based Model of Children’s Subjective Well-Being: Perspectives of 10-Year-Old Children in the United States and 10 Other Countries / Lawler, Michael J.
![]()
PermalinkMeasuring Government Performance in Realising Child Rights and Child Wellbeing: The Approach and Indicators / Mekonen, Yehualashet
![]()
![]()
PermalinkThe Best Interest of the Child Self-Report Questionnaire (BIC-S): Results of a Participatory Development Process / ten Brummelaar, M.D.C.
![]()
PermalinkPermalinkThe Children’s Measurement Framework: A new Indicator-Based Tool for Monitoring Children’s Equality and Human Rights / Clery, Elizabeth
![]()
PermalinkThe Influence of the Gap Between Parental and Their Children’s Expectations on Children’s Academic Attainment / Marcenaro-Gutierrez, Oscar David
![]()
PermalinkPermalinkTo Feel Belonged: The Voices of Children and Youth with Disabilities on the Meaning of Wellbeing / Foley, Kitty-Rose
![]()
Permalink