Detail van dit tijdschrift
|
Beschikbare documenten in dit tijdschrift



Titel : Autonomy and Vulnerability: On Just Relations Between Adults and Children Documenttype: artikel Auteurs: Ben-Porath, Sigal, Auteur Uitgegeven: Hoboken [USA] : Wiley-Blackwell Publicatiedatum: 2003 Tijdschrift: Journal of Philosophy of Education Vol. 37, Nr. 1 Paginering : p. 127-145 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Kinderrechten (algemeen):Autonomie
Kindertijd:KindbeeldenSamenvatting: De relatie tussen volwassenen en kinderen in liberale democratieën is gebaseerd op twee gebrekkige veronderstellingen die wijd verspreid zijn: ten eerste, dat de kindertijd een hindernis is, een voorbijgaande fase van minder volwassenheid, en ten tweede, dat kinderen voordeel halen uit de proliferatie van rechten die aan hen worden toegeschreven. Sociale instituten, en in het bijzonder het onderwijssysteem, zijn overeenkomstig verkeerd opgebouwd. Dit artikel focust op het gecombineerde effect van kwetsbaarheid en autonomie, zoals zij de hedendaagse kindertijd construeren. De auteur concludeert dat eerder de verplichtingen van volwassenen dan de rechten van kinderen de gepaste sociale, politieke en educatieve basis vormen voor de verhoudingen van de volwassen samenleving met kinderen. Summary: The relationship between adults and children in liberal democracies is based on two flawed assumptions that are widespread: first, that childhood is an impediment, a passing phase of impaired maturity; and second, that children benefit from the proliferation of rights ascribed to them. Social institutions, and particularly the education system, are correspondingly misconstrued. This article focuses on the combined effect of vulnerability and autonomy as they construct contemporary childhood. I conclude that adults' obligations rather than children's rights are the appropriate social, political and educational basis for adult society's relations with children. Link naar een elektronische bron: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/1467-9752.3701009/abstract Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=2040 Do Children Have Rights or Do Their Rights Have to be Realised? The United Nations Convention on the Rights of the Child as a Frame of Reference for Pedagogical Action / Maria Bouverne-De Bie ; Roose, Rudi
![]()
Titel : Do Children Have Rights or Do Their Rights Have to be Realised? The United Nations Convention on the Rights of the Child as a Frame of Reference for Pedagogical Action Documenttype: artikel Auteurs: Maria Bouverne-De Bie, Auteur ; Roose, Rudi, Auteur Uitgegeven: Hoboken [USA] : Wiley-Blackwell Publicatiedatum: 2007 Tijdschrift: Journal of Philosophy of Education Vol. 41, Nr. 3 Paginering : p. 431-443 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Kinderrechten (algemeen):Algemeen Samenvatting: Het IVRK wordt voorgesteld en verstaan als het primaire referentiepunt voor vragen over kinderrechten. Toch is het IVRK geen neutraal instrument om aan kinderrechten tegemoet te komen: het omvat een specifiek beeld van het kind, de kindertijd en het burgerschap. De interpretatie van het IVRK vanuit het standpunt van de juridische status van kinderen benadrukt de autonomie van kinderen. De focus ligt op de rechten die kinderen hebben. Een sociaal-politieke interpretatie van het IVRK bekijkt daarentegen de vraag hoe kinderrechten gerealiseerd kunnen worden. Er wordt gesteld dat het maken van een onderscheid tussen deze interpretaties essentieel is voor vragen over pedagogie en onderwijs. Summary: The United Nations Convention on the Rights of the Child (UNCRC) is presented and understood as the primary reference point regarding questions of children’s rights. However, the UNCRC is not a neutral instrument deployed to meet the rights of children: it embodies a specific perception of the child, childhood and citizenship. The interpretation of the UNCRC from the point of view of children’s legal status emphasises the autonomy of children; the focus is on the rights that children possess. Conversely, the social-political interpretation of the UNCRC addresses the question of how the rights of children can be realised. It is suggested that distinguishing between these interpretations is essential with regard to questions of pedagogy and education Link naar een elektronische bron: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1467-9752.2007.00568.x/abstract Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=778 Equality of Opportunities, Divergent Conceptualisations and their Implications for Early Childhood Care and Education Policies / Morabito, Christian
![]()
![]()
Titel : Equality of Opportunities, Divergent Conceptualisations and their Implications for Early Childhood Care and Education Policies Documenttype: artikel Auteurs: Morabito, Christian, Auteur ; Vandenbroeck, Michel, Auteur Uitgegeven: Hoboken [USA] : Wiley-Blackwell Publicatiedatum: 2014 Tijdschrift: Journal of Philosophy of Education Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Kindertijd:Vroege kindertijd:Kinderopvang en voorschools onderwijs Samenvatting: Het doel van dit artikel is om de relatie tussen gelijke kansen en de vroege kindertijd te onderzoeken. Door te verwijzen naar het werk van hedendaagse filosofen zoals Rawls, Sen, Dworkin, Cohen en Roemer, wordt er geijverd voor verschillende mogelijke interpretaties die gebaseerd zijn op politieke discussies over hoe gelijkheid van kansen kan geoperationaliseerd worden. Deze uiteenlopende interpretaties worden op een continuum geplaatst, variërend van ‘Responsibility-oriented Equality of Opportunity (REOp)’ tot ‘Circumstances-oriented Equality of Opportunity (CEOp)’. Verder werd geanalyseerd hoe binnen kinderopvang en voorschools onderwijs een beleid geconstrueerd kan worden in relatie tot bepaalde conceptualisaties. Ook wordt er beweerd dat CEOp een meer plausibel interpretatief framework naar voor schuift om de gelijkheid van kansen te operationaliseren binnen de vroege kindertijd. Summary: This article aims to explore the relations between equality of opportunity and early childhood. By referring to the work of contemporary philosophers, i.e. Rawls, Sen, Dworkin, Cohen and Roemer, we argue for different possible interpretations, based on political discussions, concerning how to operationalize equality of opportunities. We represent these diverging options on a continuum, ranging from Responsibility-oriented Equality of Opportunity (REOp) and Circumstances-oriented Equality of Opportunity (CEOp). We then analyse how early childhood care and education policies can be constructed in relation to these conceptualisations and argue that the CEOp is a more plausible interpretative framework to operationalize equality of opportunity in early childhood. Link naar een elektronische bron: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/1467-9752.12112/abstract Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=2878 Elektronische documenten
![]()
Output: Analysis of relations between “Equality of Life Chances” and “Early Childhood Care and Education”, as foundations for social justice and human development: the case study of MauritiusURL