Detail van dit tijdschrift
|
Beschikbare documenten in dit tijdschrift



An Ecological Approach to Children's Rights and Participation: Interrelationships and Correlates of Rights in Different Ecological Systems / Ben-Arieh, Asher
![]()
Titel : An Ecological Approach to Children's Rights and Participation: Interrelationships and Correlates of Rights in Different Ecological Systems Documenttype: artikel Auteurs: Ben-Arieh, Asher, Auteur ; Attar-Schwartz, Shalhevet, Auteur Uitgegeven: Hoboken [USA] : Wiley-Blackwell Publicatiedatum: 2013 Tijdschrift: American Journal of Orthopsychiatry Vol. 83 No. 1 Paginering : 94–106 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Kinderrechten (algemeen):Participatie:Algemeen
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Midden-Oosten:IsraëlSamenvatting: De huidige kennis legt nadruk op ofwel een ontwikkelingskader of een cultureel/contextueel theoretisch kader om de benaderingen van kinderen ten opzichte van concepten zoals rechten en participatie te begrijpen. Deze studie, die werd uitgevoerd onder 1753 Israëlische adolescenten (leeftijd tussen 15 en 17 jaar), maakt daarentegen gebruik van een socio–ecologisch perspectief om de rechten en participatie van kinderen te begrijpen. Er wordt onderzoek gedaan naar de manier waarop adolescenten omgaan met hun rechten en participatie op 4 ecologische niveau’s — familie, school, gemeenschap en het grotere socio–politieke systeem — en naar een aantal mogelijke correlaties tussen kind, familie en de maatschappij. Er wordt ook aandacht geschonken aan de verschillende interacties tussen sommige van deze correlaties. De bevindingen tonen aan dat verschillende correlaties ook op verschillende manieren verbonden zijn met de verschillende ecologische cirkels. Dit onderzoek toont ook aan dat het gebruik van een ecologisch kader om te begrijpen hoe kinderen omgaan met rechten en participatie, al een eerste stap in de goede richting is om kinderrechten en participatie te bevorderen. Summary: Current knowledge emphasizes either a developmental or a cultural/contextual theoretical framework for understanding children's approaches to the concepts of rights and participation. This study, carried out among 1,753 Israeli adolescents (ages 15–17), uses a socioecological perspective instead to understand children's rights and participation. It examines adolescents' approaches to their rights and participation at 4 ecological levels–family, school, community, and the larger sociopolitical system–as well as a number of possible child, family, and societal correlates. It also looks at the interactions between some of these correlates. The findings show that different correlates have different links with various ecological circles. This study shows that employing an ecological framework to the efforts to understand children's approaches to rights and participation is a first step in the right direction for fostering children's rights and participation. Link naar een elektronische bron: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/ajop.12003/abstract Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=1322 Child Trafficking and Commercial Sexual Exploitation: A Review of Promising Prevention Policies and Programs / Rafferty, Yvonne
![]()
Titel : Child Trafficking and Commercial Sexual Exploitation: A Review of Promising Prevention Policies and Programs Documenttype: artikel Auteurs: Rafferty, Yvonne, Auteur Uitgegeven: Hoboken [USA] : Wiley-Blackwell Publicatiedatum: 2013 Tijdschrift: American Journal of Orthopsychiatry Vol. 83, Nr .4 Paginering : 559-575 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Kinderen in kwetsbare situaties:Geweld / uitbuiting:Seksueel geweld:Seksueel misbruik
Kinderen in kwetsbare situaties:Geweld / uitbuiting:Seksueel geweld:Seksuele uitbuiting
Kinderen in kwetsbare situaties:Mensenhandel
Mensenrechten:Human Rights Based Approach (HRBA)Samenvatting: Kinderhandel, waaronder ook commerciële seksuele uitbuiting (CSE), is een van de snelst groeiende en meest winstgevende criminele activiteiten in de wereld. De wereldwijde slavernij van kinderen zorgt voor ontelbare aantallen slachtoffers die ofwel binnen hun eigen land worden verhandeld, ofwel vanuit hun thuisland weggevoerd en zoals grondstoffen opgekocht, verkocht en doorverkocht worden in functie van arbeid of seksuele uitbuiting. Over de hele wereld, is er een grote kans dat meisjes verhandeld worden binnen de sex handel: meisjes en vrouwen maken voor 98% deel uit van de groep die verhandeld worden voor commerciële seksuele uitbuiting. De gezondheids- en veiligheidsnormen in uitbuitende instellingen zijn over het algemeen extreem laag. De mate van ervaren geweld is in verband gebracht met een nadelige fysieke, psychologische en sociaal-emotionele ontwikkeling. De aanpak van kinderhandel die gebaseerd is op mensenrechten biedt een uitgebreid conceptueel kader waarop zowel slachtoffergerichte ontwikkelingen als rechtshandhaving antwoorden kunnen ontwikkelen, implementeren en evalueren. Dit artikel belicht veelbelovende beleidsmaatregelen en -programma's die ontwikkeld zijn om kinderhandel en CSE te voorkomen. Dit doen ze door middel van het bestrijden van de vraag naar seks met kinderen, reductie van het aanbod en het versterken van gemeenschappen. De geraadpleegde literatuur bevat zowel wetenschappelijke publicaties, alsook internationale publicaties, regeringsrapporten en rapporten van NGO's. Ook implicaties voor het sociaal beleid en toekomstig onderzoek worden in deze bijdrage naar voren geschoven. Summary: Child trafficking, including commercial sexual exploitation (CSE), is one of the fastest growing and most lucrative criminal activities in the world. The global enslavement of children affects countless numbers of victims who are trafficked within their home countries or transported away from their homes and treated as commodities to be bought, sold, and resold for labor or sexual exploitation. All over the world, girls are particularly likely to be trafficked into the sex trade: Girls and women constitute 98% of those who are trafficked for CSE. Health and safety standards in exploitative settings are generally extremely low, and the degree of experienced violence has been linked with adverse physical, psychological, and social-emotional development. The human-rights-based approach to child trafficking provides a comprehensive conceptual framework whereby victim-focused and law enforcement responses can be developed, implemented, and evaluated. This article highlights promising policies and programs designed to prevent child trafficking and CSE by combating demand for sex with children, reducing supply, and strengthening communities. The literature reviewed includes academic publications as well as international and governmental and nongovernmental reports. Implications for social policy and future research are presented. Link naar een elektronische bron: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/ajop.12056/abstract Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=2384
Titel : Children as Citizens and Partners in Strengthening Communities Documenttype: artikel Auteurs: Smith, Anne B., Auteur Uitgegeven: Hoboken [USA] : Wiley-Blackwell Publicatiedatum: 2010 Tijdschrift: American Journal of Orthopsychiatry Vol. 80, No. 1 Paginering : 103–108 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Beleid:Kinderrechtenbeleid:Algemeen
Kinderrechten (algemeen):Participatie:Participatie aan beleidSamenvatting: Kinderen zijn burgers die recht hebben op erkenning, respect, en participatie. Door kinderen te positioneren als burgers krijgen ze de kans om een rol te spelen in het oplossen van fundamentele problemen en hun gemeenschap te versterken, in samenwerking met volwassenen. Onderzoek naar de mate waarin kinderen hun rechten, verantwoordelijkheid en burgerschap begrijpen, kan een platform bieden voor actie. Verschillende voorbeelden van projecten zijn beschikbaar, waar kinderen worden aangemoedigd en ondersteund om hun agency uit te oefenen en idealen over burgerschap in de praktijk om te zetten, op zo een manier dat het de gemeenschap ten goede komt. Indien kinderen hun rechten en verantwoordelijkheden als burgers kunnen uitoefenen, moeten er veranderingen optreden in de cultuur van zowel volwassenen als kinderen. Summary: Children are citizens who are entitled to recognition, respect, and participation. Positioning children as citizens gives them the opportunity to play a role in solving fundamental problems and, in partnership with adults, strengthen their communities. Research on children's understanding of rights, responsibilities, and citizenship can build a platform for action. Numerous examples of projects are available in which children have been encouraged and supported to exercise their agency and put into practice the ideals of citizenship for the benefit of their communities. If children are to exercise their rights and responsibilities as citizens, change must occur in both adult and child cultures. Link naar een elektronische bron: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1939-0025.2010.01012.x/abstract Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=1366 Consent and Participation: Ethical Issues in the Treatment of Children in Out-of-Home Care / Molin, Ronald
![]()
Titel : Consent and Participation: Ethical Issues in the Treatment of Children in Out-of-Home Care Documenttype: artikel Auteurs: Molin, Ronald, Auteur ; Palmer, Sally, Auteur Uitgegeven: Hoboken [USA] : Wiley-Blackwell Publicatiedatum: 2005 Tijdschrift: American Journal of Orthopsychiatry Vol. 75, No. 1 Paginering : p. 152–157 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Gezin:Alternatieve zorg:Residentiële zorg
Gezondheid en welzijn:Geestelijke gezondheidSamenvatting: De aanbieders van Geestelijke Gezondheidszorg (GGZ) worden geconfronteerd met vragen over geïnformeerde toestemming met betrekking tot evaluatie en verzorging van kinderen onder staatszorg die geplaatst worden in residentiële zorgprogramma’s, waar de wettelijke verantwoordelijkheid verdeeld wordt tussen de staat en de ouders. Er worden ethische problemen ondervonden door de aanbieders van het GGZ, die werken met de groeiende bevolking van kinderen die geplaatst worden. Aangelegenheden over geïnformeerde toestemming en toegang tot informatie over de behandeling beïnvloeden de relatie met de ouders, wettelijke voogd, kinderbeschermingsdiensten en het kind zelf. De volgende specifieke bezorgdheden worden besproken: geïnformeerde toestemming, het recht om geïnformeerd te worden, en de rechten van de ouders of pleegverzorgers om deel te nemen aan de behandeling van het kind. Aanbevelingen voor het oplossen van de dilemma’s waarmee de aanbieders van GGZ worden geconfronteerd, worden bediscussieerd. Summary: Mental health service (MHS) providers confront questions of informed consent for evaluation and treatment of children in state custody who are placed in residential or foster care programs, where legal responsibility is shared between state and parent. There are ethical issues encountered by MHS providers who work with this growing population of children in placement. Matters of informed consent and access to information about treatment influence relationships with the parents, legal guardians, Child Protective Service workers, and the child. These specific concerns are addressed: informed consent, the right to be informed, and the rights of parents or foster carers to participate in a child's treatment. Recommendations for resolving dilemmas faced by MHS providers are discussed. Link naar een elektronische bron: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1037/0002-9432.75.1.152/abstract Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=1600