Detail van dit tijdschrift
|
Beschikbare documenten in dit tijdschrift



Child rearing in the “risk” society: on the discourse of rights and the “best interests of a child” / Smeyers, Paul
![]()
Titel : Child rearing in the “risk” society: on the discourse of rights and the “best interests of a child” Documenttype: artikel Auteurs: Smeyers, Paul, Auteur Uitgegeven: Hoboken [USA] : Wiley-Blackwell Publicatiedatum: 2010 Tijdschrift: Educational Theory Vol. 60, No. 3 Paginering : 271–284 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Gezin:Opvoeding
Kinderrechten (algemeen):Belang van het kindSamenvatting: Als gevolg van een aantal radicale veranderingen in de samenleving, wordt de rol van ouders in de opvoeding van hun kind geherdefinieerd. In dit essay beargumenteert Paul Smeyers dat risico-denken en de technologisatie dat gepaard gaat met het opvoeden van kinderen in deze context, op natuurlijke wijze leidt tot het juiste discours. Echter, als men denkt over de relatie tussen ouders en kinderen in termen van rechten, kan men geconfronteerd worden met een aantal onoverkomelijke problemen. Het concept van ‘het beste belang voor het kind’, dat vaak wordt ingeroepen als concept helemaal niet duidelijk. Smeyers beweert dat het discours over rechten, hoewel zeker belangrijk en relevant in zover dat het de relatie tussen ouders en de staat bespreekt, zorgt voor een verarming in het begrijpen van de relatie tussen familieleden wanneer dit wordt gebruikt in een alles bevattend raamwerk in deze context. Hij besluit dat we de totaliserende tendens van de transformatie van de sociale werkelijkheid in een systeem moeten overstijgen, net zoals het definiëren van de relatie tussen ouders en kinderen in technische termen, als het verantwoordelijk houden van ouders voor de opvoeding van hun kinderen. Summary: Due to a number of radical changes in society, the role of parents in the upbringing of their children has been redefined. In this essay, Paul Smeyers argues that "risk" thinking, and the technologization that goes with it in the context of child rearing, naturally leads to the rights discourse, but that thinking about the relation between parents and children in terms of rights confronts one with a number of insurmountable problems. The concept of the "best interests of a child" that is often invoked is, to say the least, not at all clear. Smeyers contends that while the discourse of rights is clearly important and relevant insofar as the relation between parents and the state are discussed, it impoverishes our understanding of relations of family members when used as an all-inclusive framework in that context. Therefore, he concludes that we must surpass the totalizing tendency of the transformation of the social realm into a system, of defining the relation between parents and children in technical terms, and of holding parents liable for their children's upbringing. Link naar een elektronische bron: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1741-5446.2010.00358.x/abstract Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=1365
Titel : Defending rights in (special) education Documenttype: artikel Auteurs: Ben-Porath, Sigal, Auteur Uitgegeven: Hoboken [USA] : Wiley-Blackwell Publicatiedatum: 2012 Tijdschrift: Educational Theory Vol. 62 No. 1 Paginering : 25—39 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Kinderen in kwetsbare situaties:Kinderen met een beperking
Onderwijs:Zorg op schoolSamenvatting: De verbintenis van de staat om alle kinderen onderwijs te verschaffen kan worden bekeken in het kader van de ontwikkeling van menselijk kapitaal, of als economische voordelen die worden overgegeven aan individuen en aan de maatschappij als een gevolg van het opleidingsniveau; het kan bekeken worden in het kader van de mogelijkheden en capaciteiten van een individu, of als de ontwikkeling van prestaties die de menselijke ontplooiing mogelijk maken; en het kan aanzien worden in het kader van rechten. In dit essay beschouwt de auteur de relatieve verdiensten van de drie benaderingen, waarbij extra aandacht wordt besteed aan de gevolgen voor elk kader voor het onderwijs voor kinderen met een beperking. Hoewel de benadering van capaciteiten, die opkomt uit en verbonden is met de benadering van rechten, gevoelig is voor de noden van individuen met beperkingen (in ieder geval meer dan de benadering van menselijk kapitaal dat is), besluit Ben-Porath dat het kader op basis van rechten, met behulp van onderwijsbeleid, bet beste uiting geeft aan de verbintenis van staten aan het onderwijs voor alle kinderen, ongeacht de capaciteiten. Summary: The state's commitment to educating all children can be framed as a matter of human capital development, or the economic benefits accrued to individuals and society as a result of educational attainment; it can be framed as a matter of capabilities, or the development of functionings that enable human flourishing; and it can be framed as a matter of rights. In this essay Sigal Ben-Porath considers the relative merits of the three approaches, elaborating the implications each of these different frameworks has for the education of children with disabilities. While the capabilities approach, which arises from and relates to the rights approach, is sensitive to the needs of individuals with disabilities (more than the human capital approach is, in any case), Ben-Porath concludes that a rights framework can best express through educational policy the state's commitment to the education of all children, regardless of ability. Link naar een elektronische bron: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1741-5446.2011.00433.x/abstract Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=1340