Detail van dit tijdschrift
|
Beschikbare documenten in dit tijdschrift



Titel : Criminalising fabricated images of child pornography: a matter of harm or morality? Documenttype: artikel Auteurs: Ost, Suzanne, Auteur Uitgegeven: Hoboken [USA] : Wiley-Blackwell Publicatiedatum: 2010 Tijdschrift: Legal Studies Vol. 30, Nr. 2 Paginering : p. 230-256 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Justitie:Algemeen
Kinderrechten (algemeen):Kinderrechtenverdragen:Verdrag inzake de Rechten van het Kind:Facultatief Protocol bij het Verdrag inzake de rechten van het kind, inzake de verkoop van kinderen, kinderprostitutie en kinderpornografieSamenvatting: Deze paper behandelt de criminalisering van vervaardigde beelden van kinderpornografie. Met de focus op het nieuwe misdrijf van het bezit van “niet-fotografische pornografische beelden van kinderen”, onder de Coroners en Justice Act van 2009, evalueert het of argumenten gebaseerd op schade en moreel de uitbereiding van de strafwet naar deze activiteit legitimeren. Summary: This paper addresses the criminalisation of fabricated images of child pornography. Focusing on the new offence of possessing ‘non-photographic pornographic images of children’ (NPPIC) under the Coroners and Justice Act 2009, it assesses whether harm- and morality-based arguments legitimate the extension of the criminal law to this activity. Link naar een elektronische bron: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1748-121X.2010.00161.x/abstract Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=2010
Titel : Dying to be responsible: adolescence, autonomy and responsibility Documenttype: artikel Auteurs: Lyons, Barry, Auteur Uitgegeven: Hoboken [USA] : Wiley-Blackwell Publicatiedatum: 2010 Tijdschrift: Legal Studies Vol. 30, Nr. 2 Paginering : p. 257-278 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Gezondheid en welzijn:Algemeen
Gezondheid en welzijn:Levenseinde
Kinderrechten (algemeen):AutonomieSamenvatting: De “Standard Minimum Rules for the Administration of Juvenile Justice” van de Verenigde Naties stellen dat er een “hecht verband dient te zijn tussen de notie van verantwoordelijkheid voor delinquent of crimineel gedrag en andere sociale rechten en verantwoordelijkheden” moet zijn. Als gezondheidsautonomie, of het “recht om verantwoordelijk te zijn om beslissingen te nemen over het eigen medische welzijn” wordt aanvaard als een van deze sociale rechten, is in Engeland de leeftijdskloof tussen strafrechtelijke verantwoordelijkheid en gezondheidsrecht aanzienlijk. Er werd reeds voorgesteld dat dit leeftijdsverschil kan worden verklaard in termen van de toekenning van verantwoordelijkheid; in wezen dat er een verschil is in de timing en de aard van de verantwoordelijkheid die wordt toegekend. Het doel van deze paper is het concept van verantwoordelijkheid te onderzoeken, en in het bijzonder hoe dit zich verhoudt tot de beslissingen van adolescenten met betrekking tot sterven: het weigeren van een levensreddende behandeling aan de ene kant, en het uitvoeren van suïcidale handelingen aan de andere kant. Summary: The United Nations Standard Minimum Rules for the Administration of Juvenile Justice state that there should be ‘a close relationship between the notion of responsibility for delinquent or criminal behaviour and other social rights and responsibilities’. If healthcare autonomy, or the ‘right to be responsible for making decisions about our own medical welfare’, is accepted as one of these social rights then, in England, the age gap between criminal responsibility and healthcare right is considerable. It has been suggested that this age difference might be explained in terms of the attribution of responsibility; in essence that there is a difference in the timing and nature of the responsibility being ascribed. The aim of this paper is to examine the concept of responsibility, particularly as it relates to adolescent decisions concerning death; the refusal of life-saving treatment, on the one hand, and the commission of homicidal acts, on the other. Link naar een elektronische bron: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/lest.12009/abstract 2013 Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=2009 Goodbye Gillick? Identifying and resolving problems with the concept of child competence / Cave, Emma
![]()
Titel : Goodbye Gillick? Identifying and resolving problems with the concept of child competence Documenttype: artikel Auteurs: Cave, Emma, Auteur Uitgegeven: Hoboken [USA] : Wiley-Blackwell Publicatiedatum: 2013 Tijdschrift: Legal Studies Paginering : p. 510-535 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Gezondheid en welzijn:Algemeen
Kinderrechten (algemeen):Autonomie
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Europa:Verenigd KoninkrijkSamenvatting: Het mijlpaalarrest Gillick was een overwinning voor de belangenbehartigers van autonomie voor adolescenten. Er werd een test ontwikkeld waarmee het hof de competenties van een kind kon nagaan om hem of haar al dan niet zelf te laten beslissen toe te stemmen tot een medische behandeling. Toch legt de toepassing van deze test door medici een aantal ambiguïteiten bloot die worden verergerd door de opeenvolgende interpretaties van Gillick door de rechtbanken. Een toenemend aantal commentatoren zijn voorstander van de toepassing van delen van de Mental Capacity Act van 2005 op minderjarigen. In deze paper worden de beperkingen van deze benadering blootgelegd en wordt een meer radicale hervorming voorgesteld. Summary: The landmark decision of Gillick v West Norfolk Area Health Authority was a victory for advocates of adolescent autonomy. It established a test by which the court could measure children's competence with a view to them authorising medical treatment. However, application of the test by clinicians reveals a number of ambiguities which are compounded by subsequent interpretation of Gillick in the law courts. A growing number of commentators favour application of parts of the Mental Capacity Act 2005 to minors. In this paper, the limitations of this approach are exposed and more radical reform is proposed. Link naar een elektronische bron: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/lest.12009/abstract 2013 Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=2008
Titel : Incorporating children’s rights: the divergence in law and policy Documenttype: artikel Auteurs: Williams, Jane, Auteur Uitgegeven: Hoboken [USA] : Wiley-Blackwell Publicatiedatum: 2007 Tijdschrift: Legal Studies Vol. 27, Nr. 2 Paginering : p. 261-287 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Beleid:Kinderrechtenbeleid:Implementatie en monitoring:Algemeen
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Europa:Verenigd KoninkrijkSamenvatting: Deze paper onderzoekt de conceptuele barrières voor de incorporatie van kinderrechten, begrepen binnen de context van het Europees Verdrag inzake de Rechten van de Mens, de Human Rights Act van 1998 en het Verdrag inzake de Rechten van het Kind van 1989, in de wetgeving van Engeland en Wales. Het identificeert tradities in de wet en het beleid met betrekking tot kinderen en jongeren en de tegenstrijdige politieke imperatieven die de effectieve implementatie tegengaan van het recht van kinderen op bescherming en voorzieningen, maar stelt voor dat participatieve rechten minder problemen veroorzaken. Summary: The paper examines conceptual barriers to incorporation of children’s rights – understood in the context of the European Convention for the Protection of Human Rights and Fundamental Freedoms 1950, the Human Rights Act 1998 and the United Nations Convention on the Rights of the Child 1989 – in the law of England and Wales. It identifies traditions in law and policy on children and young people, and competing political imperatives which militate against effective implementation of children’s rights to protection and provision, but suggests that participative rights pose fewer problems. Link naar een elektronische bron: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1748-121X.2007.00049.x/abstract Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=2005
Titel : ‘Let's talk about sex’: balancing children's rights and parental responsibilities Documenttype: artikel Auteurs: Cumper, Peter, Auteur Uitgegeven: Hoboken [USA] : Wiley-Blackwell Publicatiedatum: 2006 Tijdschrift: Legal Studies Vol. 26, No. 1 Paginering : 88–108 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Gezondheid en welzijn:Religie, levensbeschouwing
Gezondheid en welzijn:Seksualiteit
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Amerika:Noord-Amerika:Verenigde Staten
Onderwijs:AlgemeenSamenvatting: Hoewel seksuele voorlichting al gedurende vele jaren in scholen voorkomt, blijven de bezorgdheden over de seksuele gezondheid en gebruiken van de jongeren een centrale plaats innemen. In recente jaren werden er een aantal initiatieven geïntroduceerd (met verschillende succesgraden) om het bewustzijn van jongeren over seksuele zaken te verhogen en om de hoge aantallen van ongeplande tienerzwangerschappen te verminderen. Een controversieel idee is dat ouders het recht ontnomen moet worden om hun kinderen uit te sluiten van seksuele voorlichting. In deze paper overweegt de auteur de implicaties van dit voorstel, en geeft extra aandacht aan de antwoorden van deze conservatieve religieuze organisaties die dit voorstel waarschijnlijk zullen tegengaan. De centrale thesis is dat, hoewel de staat voorzichtig moet zijn om niet te bruusk om te springen met de wensen van de ouders in een zeer emotioneel gebied, de interesses van het kind het belangrijkste zijn en dat jongeren in het secundaire onderwijs toegang zouden moeten hebben tot uitgebreide seksuele voorlichtingsprogramma’s. Summary: Although sex education lessons have been provided in our schools for many years, concerns about the sexual health and practices of the nation's youth remain centre stage. In recent years, a number of initiatives have been introduced, with varying degrees of success, to increase young people's awareness of sexual matters and to reduce the high number of unplanned teenage pregnancies. One particularly controversial idea is that parents should be divested of the right to withdraw their children from sex education classes. In this paper, I consider the implications of this proposal, paying special attention to the response of those conservative religious organisations most likely to oppose it. My central thesis is that, while the state should be careful not to ride rough-shod over the wishes of parents in what is an extremely emotive area, the interests of the child are paramount and all young people in maintained secondary schools should have access to comprehensive sex education programmes. Link naar een elektronische bron: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1748-121X.2006.00001.x/abstract Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=1426 PermalinkSecuring responsibility, achieving parity? The legal support for children leaving custody / Hollingsworth, Kathryn
![]()
Permalink