Detail van dit tijdschrift
|
Beschikbare documenten in dit tijdschrift



Titel : Academic resilience and caring adults: The experiences of former foster youth Documenttype: artikel Auteurs: Neal, Darlene, Auteur Uitgegeven: Amsterdam [Nederland] : Elsevier Publicatiedatum: 2017 Tijdschrift: Children and Youth Services Review Vol. 79 Paginering : 242-248 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Gezin:Alternatieve zorg:Pleegzorg
Gezin:Gezag en omgang
Kinderrechten (algemeen):Leven en ontwikkeling
Onderwijs:AlgemeenSamenvatting: Aangezien pleegkinderen weggehaald zijn uit hun oorspronkelijke thuissituatie en naar verschillende soorten verblijven en scholen zijn gegaan, kan men heel wat stress en uitdagingen ervaren. Vaak heeft men dan ook moeite om om te gaan met extreme emotionele turbulentie. De ervaring van trauma en instabiliteit kan op zijn beurt gevolgen hebben voor het academische parcours van pleegkinderen. Het blijkt uitzonderlijk te zijn wanneer pleegkinderen zich inschrijven voor hoger onderwijs. Deze studie onderzoekt de fase waarin de zorg stopt en de jongeren hun opleiding verder zetten aan een academische instelling. Een aantal succesvolle studenten die ervaring hebben met pleegzorg worden ondervraagd. Er wordt gepolst naar de ondersteunende factoren in de pleegzorg die de aanzet gaven om hun opleiding verder te zetten, inclusief hoe de ouders hen steunden, de emotionele steun en stabiliteit. Deze zaken zorgden ervoor dat men de negatieve ervaringen achter zich kon laten. De bereidheid van volwassenen om deze jongeren te helpen en deel uit te maken van hun leven gaf hen de kans om veranderingen op academisch en sociaal-emotioneel vlak mogelijk te maken. Zo werd hun vermogen om na het middelbaar door te zetten en naar de universiteit te gaan aangemoedigd. Summary: As a result of being removed from their homes and moving between different placements and schools, foster youth can experience high levels of stress and challenges as they struggle to cope with such extreme emotional turbulence. The experience of trauma and instability in turn, can have consequences on foster students' academic progress. As it is seemingly uncommon for foster youth to matriculate to postsecondary education, this study examines how successful foster youth transitioned out of care and furthered their education at an academically rigorous institution. From high-achieving former foster students, this study uncovers their experiences while in out-of-home care that helped them enroll in a university, including how adult supporters provided guidance, emotional support, and stability, which allowed students to move out of their negative past experiences. Adults' willingness to assist youth and be a part of their lives provided students with a transformative academic and social emotional environment, furthering their ability to persist through high school and gain acceptance to a top-tier university. Link naar een elektronische bron: http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0190740917300622 Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=3186
Titel : Acculturation stress and social support for young refugees in regional areas Documenttype: artikel Auteurs: Joyce, Lisa, Auteur ; Liamputtong, Pranee, Auteur Uitgegeven: Amsterdam [Nederland] : Elsevier Publicatiedatum: 2017 Tijdschrift: Children and Youth Services Review Vol. 77 Paginering : 18-26 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Kinderen in kwetsbare situaties:Migratie:Asiel & vluchtelingen
Kinderrechten (algemeen):Leven en ontwikkeling
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Afrika:CongoSamenvatting: In dit artikel wordt de spanning tussen acculturatie en sociaal kapitaal besproken vanuit de ervaring van jonge Congolese vluchtelingen in Australië. Zeventig procent van de mensen die een humanitair visum aanvragen in Australië, zijn jongeren waarvan velen zich vestigen in regionale gebieden. Toch is het perspectief van jonge vluchtelingen in deze regionale gebieden slechts beperkt aan bod gekomen. Enkele diepgaande kwalitatieve interviews en een foto methode werden uitgevoerd met zestien Congolese jongeren. Uit onderzoek blijkt dat deze jongeren een specifieke vorm van acculturatie stress ervaren waaronder taalproblemen, een gebrek aan kansen op werk en moeilijkheden om toegang te krijgen tot verder onderwijs. Al deze zaken hebben een grote impact op hun integratie in de Australische samenleving. Ze rekenen op sociale ondersteuning van vrienden, familie, hun etnische gemeenschap en de bredere regionale gemeenschap om deze problemen aan te pakken. Deze sociale steun helpt om hun sociaal kapitaal en welzijn te bevorderen. Summary: In this paper, we discuss acculturation stress and social capital experienced by Congolese young refugees in regional Australia. Seventy percent of Australia's humanitarian entrants are young people; many settle in regional areas. However, the perspectives of young refugees in regional areas have received little attention. Qualitative in-depth interviewing and photo elicitation methods were conducted with sixteen Congolese young people. Findings revealed that these young people experienced unique acculturation stress including language problems, a lack of employment opportunities and difficulties accessing further education, impacting on their integration into Australian society. However, they relied on a range of social support from their friends, family, their ethnic community and the wider regional community to cope with these issues. This social support helped to strengthen their social capital and enhance their wellbeing. Link naar een elektronische bron: http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0190740917302815 Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=3204
Titel : An ecological model of child and youth participation Documenttype: artikel Auteurs: Gal, Tali, Auteur Uitgegeven: Amsterdam [Nederland] : Elsevier Publicatiedatum: 2017 Tijdschrift: Children and Youth Services Review Vol. 79 Paginering : 57-64 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Kinderrechten (algemeen):Participatie:Algemeen Samenvatting: Het internationale recht erkent het recht van kinderen en jongeren om deel te nemen aan besluitvormingsprocessen die impact hebben op hun leven. Veel natiestaten hebben ook een wettelijk kader opgesteld voor kinderen om in verschillende contexten deel te nemen aan besluitvormingsprocessen. Toch blijkt uit onderzoeksresultaten dat de deelname van kinderen in particuliere en publieke aangelegenheden slechts beperkt is. Heel wat verschillende obstakels worden geïdentificeerd zoals de tegenzin van professionals, de overtuigingen van kinderen en institutionele belemmeringen. Studies waarbij kinderen en jongeren betrokken worden, zijn erg betekenisvol. Meer specifiek over wat kinderen als betekenisvolle participatie ervaren, hoe men diverse besluitvormingsprocessen ervaart en hoe participatie hun welzijn beïnvloedt. Op theoretisch niveau werd participatie van kinderen geconceptualiseerd en werd weergegeven hoe deze implementatie kan worden gemaximaliseerd. Dit artikel focust op vier centrale thema’s uit de literatuur gerelateerd aan het vermogen van kinderen en jongeren om zinvol deel te nemen aan besluitvormingsprocessen: het vermogen van kinderen om het concept mee vorm te geven, professionals als ‘gatekeepers’, het belang van een gedetailleerd regulerend regime en participatie als ingebed in het sociaal-politieke landschap. Geïnspireerd door het ecologisch model van Bronfenbrenner, werden deze thema's georganiseerd in een ecologisch model omtrent kinderparticipatie. Het model toont de verbanden tussen deze variabelen en de manier waarop ze zowel direct en indirect invloed hebben op de participatie van kinderen. Het model vraagt ​​om verdere empirische validatie, hoewel belangrijke onderdelen gebaseerd zijn op studies die in dit artikel worden gepresenteerd. Vermoedelijk zal het model enerzijds bijdragen aan een theoretisch begrip van een gelaagd systeem van variabelen die kinderparticipatie beïnvloeden en anderzijds een zinvol, inclusief een systemisch gebruik van besluitvormingsprocessen omtrent participatie van kinderen. Summary: International law acknowledges the right of children and youths to take part in decision-making processes affecting their lives. Many nation states have also enacted a legal right for children to participate in decision-making processes in various contexts. Yet research findings show that child participation in private and public matters is partial. A variety of obstacles have been identified, including professionals' reluctance, children's contingency beliefs, and institutional barriers. Of particular importance are studies involving children and youths that have highlighted what children consider as meaningful participation, how they experience decision-making processes of various styles, and how participation affects their wellbeing. At the theoretical level, scholars have helpfully conceptualized what child participation involves and how its implementation may be maximized.
This article has considered four central themes emerging from the literature that relate to the ability of children and youths to meaningfully participate in decision-making processes: children's ability to participate as an adaptable concept; professionals as gatekeepers; the importance of a detailed regulatory regime, and participation as embedded in the socio-political landscape. Inspired by Bronfenbrenner's ecological approach, these themes were reorganized into an ecological model of child participation. The model demonstrates the interrelations between these variables and the ways in which they influence children's participation, directly and indirectly.
For example, professional standpoints and capabilities influence the way professionals talk with children, but they also dictate whether or not these professionals promote parental behavior that increases the child's participation. Parents may be educated to assist their children in practicing their participation rights, as suggested by Article 5 of the Convention. Socio-political perceptions affect children's contingency beliefs and their expectations of participatory encounters, but they also influence the ways in which parents, social workers, and policymakers communicate with children and the weight they ascribe to their perspectives.
The model calls for further empirical validation, although significant parts of it are based on studies presented in this article. The model is expected to contribute to the theoretical understanding of the multi-layered system of variables affecting child participation, as well as to the promotion of meaningful, inclusive, systemic use of participatory decision-making processes with children.Link naar een elektronische bron: http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0190740917302955 Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=3175
Titel : Care-leavers and their children placed for adoption Documenttype: artikel Auteurs: Roberts, Louise, Auteur ; Meakings, Sarah, Auteur ; Forrester, Donald, Auteur ; Smith, Audra, Auteur ; Shelton, Katherine, Auteur Uitgegeven: Amsterdam [Nederland] : Elsevier Publicatiedatum: 2017 Tijdschrift: Children and Youth Services Review Vol. 79 Paginering : 355-361 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Gezin:Adoptie
Gezin:Alternatieve zorg:AlgemeenSamenvatting: Jongeren die gebruik maakten van zorg georganiseerd door de staat hebben een grotere kans om ouder te worden op jonge leeftijd. Er is relatief weinig bekend over de ervaringen en vooruitgang van ouders die zelf gebruik maakten van deze zorg en hun kinderen. Er blijkt nochtans evidentie te bestaan dat er een verhoogd risico bestaat op de intergenerationele dimensie van dergelijke zorg. Op basis van gegevens uit de Wales Adoption Study, onderzoekt dit artikel de prevalentie en profielen van zorgverlaters bij ouders van wie de kinderen voor adoptie werden geplaatst. Uit onderzoek blijkt dat meer dan een kwart (27%) van de moeders en een vijfde (19%) van de vaders met kinderen die geplaatst worden voor adoptie, zelf zorgverlaters waren. Verder waren er geen significante verschillen tussen zorgverlaters en niet-zorgverlaters wat betreft betrokkenheid bij misdaad of middelenmisbruik. Toch waren de zorgverlaters te onderscheiden omwille van hun eigen ervaringen met misbruik en verwaarlozing. Bij deze vrouwen werden ook vaker geestelijke gezondheidsproblemen vastgesteld en zij waren minder geneigd om beroep te doen op het plan rond adoptie. De profielen van kinderen die geplaatst werden voor adoptie waren voor beide groepen dezelfde. De bevindingen die in dit artikel naar voor worden geschoven versterken de morele noodzaak om de overrepresentatie van zorgverlaters aan te pakken bij ouders wier kinderen voor adoptie zijn geplaatst. Er is een urgent nood aan een herziening van hoe kinderen en jongeren in zorg georganiseerd door de staat voorbereid worden op het ouderschap en ondersteund worden als ouders. Summary: Young people in and leaving state care are more likely than the general population to become parents at a young age. Relatively little is known about the experiences and progress of care leaver parents and their children, but emerging evidence suggests an increased risk of intergenerational state intervention. Drawing on data from the Wales Adoption Study, this paper examines the prevalence and profiles of care leavers amongst birth parents whose children were placed for adoption. Findings showed that more than a quarter (27%) of birth mothers and a fifth (19%) of birth fathers with children placed for adoption were themselves care leavers. There were no significant differences between care leaver and non-care leaver birth parents in terms of involvement in crime or substance misuse, but carer leaver birth parents were distinguishable from other birth parents by their own experiences of abuse and neglect. Care leaver birth mothers were also more likely than their non-care leaver counterparts to have diagnosed mental health problems and were less likely to appeal the adoption plan. The profiles of children placed for adoption between care leaver and non-care leaver birth parents were similar. The findings presented in this paper strengthen the moral imperative to address the over-representation of care leavers amongst birth parents whose children are placed for adoption. There is an urgent need to revise how children and young people in state care are prepared for parenthood and supported as parents. Link naar een elektronische bron: http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S019074091730141X Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=3194 Case studies of successful transition from out-of-home placement to young adulthood in Korea / Rai Nho, Choong
![]()
Titel : Case studies of successful transition from out-of-home placement to young adulthood in Korea Documenttype: artikel Auteurs: Rai Nho, Choong, Auteur ; Park, Eun Hye, Auteur ; McCarthy, Mary L., Auteur Uitgegeven: Amsterdam [Nederland] : Elsevier Publicatiedatum: 2017 Tijdschrift: Children and Youth Services Review Vol. 79 Paginering : 315-324 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Gezin:Alternatieve zorg:Algemeen
Gezondheid en welzijn:Huisvesting
Kinderrechten (algemeen):Autonomie
Kinderrechten (algemeen):Leven en ontwikkeling
Kinderrechten (algemeen):Participatie:Participatie in onderzoek
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Azië & Pacific:KoreaSamenvatting: Heel wat studies omtrent alternatieve zorg focussen zich op negatieve psychosociale problemen terwijl slechts weinig onderzoek focust op persoonlijke en institutionele factoren die een succesvolle overgang naar de jongvolwassenheid beïnvloeden. In dit onderzoek wordt gedacht vanuit een veerkrachtmodel en wordt gebruik gemaakt van case studies. Deze studie onderzoekt succesvolle overgangen van kinderen uit de alternatieve zorg naar de jongvolwassenheid in Korea om zo implicaties voor praktijk en beleid te maken. Er werden 5 jongvolwassenen tussen de 20 en 30 jaar geïnterviewd tussen november 2015 en januari 2016. Twee hoofdthema's en zes subthema's werden geïdentificeerd: sociale ondersteuning en individuele factoren. De sociale ondersteuning gaat onder andere over informele steun en formele ondersteuning. Bij individuele factoren werd ingezoomd op de vaardigheid om hun plan te trekken, de weg te vinden in een moeilijke en geduchte wereld, zelfbeheersing en het verleden achter zich laten en vooruit denken. Op basis van de resultaten presenteert de studie manieren om een vlotte overgang te voorzien naar jongvolwassenheid die gezonde relaties tussen kinderen en personeel beoogt alsook educatieve ondersteuning om hen te helpen om hun hoger onderwijs af te werken dat zou kunnen leiden tot stabiele werkgelegenheid. Summary: Outcome studies of children in out-of-home care have focused on negative psychosocial issues, and very few studies have addressed personal and institutional factors that affect successful transitions into young adulthood. Adopting a resilience model and using a case study method, this study examines successful transitions of children from out-of-home care to young adulthood in Korea to draw implications for child welfare practice and policies. Five young adults in their 20s and 30s were interviewed between November 2015 and January 2016. Two main themes and six subthemes were identified: Social support and individual factors. Social support included significant others as informal support and formal support as stepping stones. Individual factors were studying as a survival skill, surviving in a tough and formidable world, self-control, and putting the past behind and moving forward. Based on the results, the study presents ways to facilitate smooth transitions to young adulthood which includes promotion of healthy relationships between a child and staff and educational support to help them complete higher education that eventually leads them to stable employment. Link naar een elektronische bron: http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0190740917302128 Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=3191 Challenges in implementing participatory practice in child protection: A contingency approach / Darlington, Yvonne
![]()
PermalinkPermalinkChildren in out-of-home care as young adults: A systematic review of outcomes in the Nordic countries / Kääriälä, Antti
![]()
PermalinkPermalinkPermalinkExperiences and outcomes of foster care alumni in postsecondary education: A review of the literature / Geiger, Jennifer M.
![]()
PermalinkPermalinkExploring the legal representation of individuals in foster care: What say youth and alumni? / Miller, J. Jay
![]()
PermalinkExternalizing problems in young foster children: Prevalence rates, predictors and service use. / Vanschoonlandt, Femke
![]()
![]()
PermalinkPermalink