Detail van dit tijdschrift
|
Beschikbare documenten in dit tijdschrift



Children's contact with their incarcerated parents: Research findings and recommendations. / Poehlmann, Julie
![]()
Titel : Children's contact with their incarcerated parents: Research findings and recommendations. Documenttype: artikel Auteurs: Poehlmann, Julie, Auteur ; Dallaire, Danielle, Auteur ; Loper, Ann Booker, Auteur ; Shear, Leslie D., Auteur Uitgegeven: Washington, DC : American Psychological Association Publicatiedatum: 2010 Tijdschrift: American Psychologist Vol. 65, No. 6 Paginering : p. 575-598 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Gezin:Gezag en omgang
Justitie:Kinderen van ouders in detentie
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Amerika:Noord-Amerika:Verenigde StatenSamenvatting: Ongeveer 1.7 miljoen kinderen hebben ouders die in de gevangenis zitten in de Verenigde Staten, en mogelijk miljoenen andere kinderen hebben één ouder die opgesloten zit in de cel. Veel kinderen die hier mee te maken hebben, ervaren verhoogd risico op het ontwikkelen van gedragsproblemen, falen op school en middelenmisbruik. Voor een groeiend aantal kinderen, opgesloten ouders, zorgverleners en professionals is het ouder-kind contact gedurende de periode van gevangenschap een zeer belangrijk aspect. In dit artikel presenteren de auteurs een conceptueel model om een raamwerk aan te bieden waarbinnen men de bevindingen kan interpreteren in verband met het contact tussen ouders en kinderen, waarbij de ouders opgesloten zijn. Op basis van dit onderzoek presenteren de auteurs hun initiële aanbevelingen voor het contact van kinderen met hun ouders die opgesloten zijn, en suggereren ze gebieden voor toekomstige interventie en onderzoek met deze kwetsbare bevolkingsgroep. Summary: Approximately 1.7 million children have parents who are incarcerated in prison in the United States, and possibly millions of additional children have a parent incarcerated in jail. Many affected children experience increased risk for developing behavior problems, academic failure, and substance abuse. For a growing number of children, incarcerated parents, caregivers, and professionals, parent–child contact during the imprisonment period is a key issue. In this article, we present a conceptual model to provide a framework within which to interpret findings about parent–child contact when parents are incarcerated. We then summarize recent research examining parent–child contact in context. On the basis of the research reviewed, we present initial recommendations for children's contact with incarcerated parents and also suggest areas for future intervention and research with this vulnerable population. Link naar een elektronische bron: http://psycnet.apa.org/index.cfm?fa=buy.optionToBuy&id=2010-17989-004 Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=1700
Titel : Evidence-based treatment research: Advances, limitations, and next steps. Documenttype: artikel Auteurs: Kazdin, Alan E., Auteur Uitgegeven: Washington, DC : American Psychological Association Publicatiedatum: 2011 Tijdschrift: American Psychologist Vol. 66, No. 8 Paginering : p. 685-698 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Gezondheid en welzijn:Geestelijke gezondheid Samenvatting: Dit artikel benadrukt de ontwikkeling van op bewijs gebaseerde behandelingen (BGB), de voltooiing die hun ontwikkeling reflecteert, en de grenzen van de huidige variaties als een manier om mentale gezondheidsdiensten en –zorg te verlenen. In plaats van BGB te herzien, neemt de auteur deze kans aan om een overzicht van zijn werk aan te bieden over de ontwikkeling van behandeling voor kinderen die klinisch verwezen worden voor agressief en antisociaal gedrag. Dit werk reflecteert een ruimer genre van interventie-onderzoek dat behandelingen heeft ontwikkeld voor een grote variëteit van stoornissen. waar zijn we en waar moeten we zijn, na jaren van onderzoek en een al lange lijst van BGB’s? Het is nog steeds het geval dat de meeste mensen die nood hebben aan diensten deze niet kunnen verkrijgen, en ongelijkheden in het aanbod van diensten blijven enorm groot. De grote meerderheid van therapieën, al dan niet op bewijs gebaseerd, gebruiken een leveringsmodel (één-op-één in-persoons behandeling) dat inherent gelimiteerd is als manier om de grote groep mensen te bereiken die nood hebben aan diensten. Verschillende leveringsmodellen voor behandelingen zijn nodig. Het artikel onderstreept het belang van het ontwikkelen van deze leveringsmodellen en het verbeteren en op punt stellen van die ontwikkeling door de mechanismes van therapeutische verandering beter te begrijpen. Summary: This article highlights the development of evidence-based treatments (EBTs), the accomplishment their development reflects, and the limitations of current variations as a way of providing mental health services and care. Rather than review EBTs, I use the occasion to provide an overview of my work on the development of treatments for children referred clinically for aggressive and antisocial behavior. This work reflects a larger genre of intervention research that has developed treatments for a variety of disorders. After years of research and a healthy list of EBTs, where are we and where do we need to be? It is still the case that most people in need of services do not receive them, and disparities in providing services remain enormous. The vast majority of therapies, whether evidence based or not, use a model of delivery (one-to-one in-person treatment) that is inherently limited as a way of reaching the large swath of people in need of services. Multiple models of delivery of treatment are needed. The article underscores the importance of developing these models of delivery and optimizing that development by understanding better the mechanisms of therapeutic change. Link naar een elektronische bron: https://pdfs.semanticscholar.org/23b2/7a8f33c3fd9d579bca11df8af1c3a7d49f38.pdf Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=1698 Elektronische documenten
![]()
Evidence-based treatment researchAdobe Acrobat PDF
Titel : A meta-systems approach to evidence-based practice for children and adolescents Documenttype: artikel Auteurs: Kazak, Anne E, Auteur ; Hoagwood, Kimberly, Auteur ; Weisz, John R, Auteur ; Hood, Korey, Auteur ; Kratochwill, Thomas R., Auteur ; Vargas, Luis A., Auteur ; Banez, Gerard A., Auteur Uitgegeven: Washington, DC : American Psychological Association Publicatiedatum: 2010 Tijdschrift: American Psychologist Vol. 65, No. 2 Paginering : p. 85-97 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Gezondheid en welzijn:Geestelijke gezondheid Samenvatting: Verbetering in de resultaten voor kinderen en adolescenten met mentale gezondheidsnoden vragen een bredere meta-systemische oriëntatie om de aanhoudende problemen in het huidige dienstensysteem te overkomen. Verbetering in de resultaten vergen een inclusie van het huidige en opkomende bewijs over de effectieve gebruiken voor de diverse populatie van jongeren en hun families. De belangrijkste onderdelen van het meta-systeem voor kinderen met emotionele of gedragsmatige noden bevatten families, culturele normen en waarden en dienstensectoren zoals scholen, gezondheidscentra voor kinderen, gespecialiseerde mentale gezondheidssystemen, jeugdrechtssystemen, kinderbeschermingsdiensten, en centra voor de behandeling van middelengebruik. De auteurs beschrijven elke component van het meta-systeem, noteren de uitdagingen ten aanzien van de provisie van op bewijs gebaseerde gebruiken en benadrukken de verschillende manieren om de resultaten te optimaliseren. De focus ligt op de inclusie van op bewijs gebaseerde evaluaties en interventies, inclusief preventie, binnen een contextueel model dat gedreven wordt door ontwikkeling en responsief is ten aanzien van de cultuur. Summary: Improving outcomes for children and adolescents with mental health needs demands a broad meta-systemic orientation to overcome persistent problems in current service systems. Improving outcomes necessitates inclusion of current and emerging evidence about effective practices for the diverse population of youth and their families. Key components of the meta-system for children with emotional or behavioral needs include families, cultural norms and values, and service sectors such as schools, pediatric health centers, specialty mental health systems, juvenile justice systems, child protection services, and substance use treatment systems. We describe each component of the meta-system, noting challenges to the provision of evidence-based practice (EBP) and highlighting ways to optimize outcomes. Our focus is on the inclusion of evidence-based assessment and interventions, including prevention, within a developmentally driven and culturally responsive contextual model. Link naar een elektronische bron: https://pdfs.semanticscholar.org/ed76/f3d0531c3c5205c3fda3e09f3473cd7d701d.pdf?_ [...] Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=1699 Elektronische documenten
![]()
Meta-systems approachAdobe Acrobat PDF
Titel : Stigma and racial/ethnic HIV disparities: Moving toward resilience. Documenttype: artikel Auteurs: Earnshaw, Valerie A., Auteur ; Bogart, Laura M., Auteur ; Dovidio, John F., Auteur ; Williams, David R., Auteur Uitgegeven: Washington, DC : American Psychological Association Publicatiedatum: 2013 Tijdschrift: American Psychologist Vol. 68, No. 4 Paginering : p. 225-236 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Gezondheid en welzijn:Algemeen
Kinderrechten (algemeen):Non-discriminatieSamenvatting: Vroeger onderzoek suggereert dat stigma een rol speelt in raciale/etnische gezondheidsongelijkheden. Er bestaat echter een zeer beperkt begrip van de mechanismes waardoor stigma's bijdragen aan de HIV-gerelateerde ongelijkheden in risico, voorval en screening, behandeling en overleving, en wat er gedaan kan worden om de impact te reduceren van stigma’s op deze ongelijkheden. De auteurs introduceren het Stigma en HIV Dispariteitsmodel om te beschrijven hoe het maatschappelijke stigma, verbonden aan ras en etniciteit, wordt geassocieerd met raciale/etnische HIV ongelijkheden via zijn manifestaties op het structurele niveau (bv. residentiële segregatie) als op het individuele niveau onder waarnemers (bv. discriminatie) en doelgroepen en -personen (bv. geïnternaliseerde stigma’s). Vervolgens herzien de auteurs bewijs over deze associaties. Omdat raciale en etnische minderheden met risico op en leven met HIV vaak verschillende stigma’s met zich meedragen (bv. HIV positief, middelengebruik), nemen de auteurs een intersectioneel raamwerk aan en conceptualiseren de onderlinge afhankelijkheid van deze stigma’s die samen voorkomen. Het versterken van ‘empowerment’ van de economie en de gemeenschap; en het vertrouwen op het structurele niveau; het creëren van gemeenschappelijke identiteiten binnen de groep en contact promoten met mensen die met HIV leven tussen de waarnemers op het individuele niveau; en het verbeteren van de sociale steun kan de weerstand verbeteren ten aanzien van het maatschappelijke stigma en uiteindelijk de raciale/etnische HIV-ongelijkheden verminderen. Summary: Prior research suggests that stigma plays a role in racial/ethnic health disparities. However, there is limited understanding about the mechanisms by which stigma contributes to HIV-related disparities in risk, incidence and screening, treatment, and survival and what can be done to reduce the impact of stigma on these disparities. We introduce the Stigma and HIV Disparities Model to describe how societal stigma related to race and ethnicity is associated with racial/ethnic HIV disparities via its manifestations at the structural level (e.g., residential segregation) as well as the individual level among perceivers (e.g., discrimination) and targets (e.g., internalized stigma). We then review evidence of these associations. Because racial/ethnic minorities at risk of and living with HIV often possess multiple stigmas (e.g., HIV-positive, substance use), we adopt an intersectionality framework and conceptualize interdependence among co-occurring stigmas. Strengthening economic and community empowerment and trust at the structural level, creating common ingroup identities and promoting contact with people living with HIV among perceivers at the individual level, and enhancing social support can improve resilience to societal stigma and ultimately reduce racial/ethnic HIV disparities. Link naar een elektronische bron: http://psycnet.apa.org/journals/amp/68/4/225 Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=1696
Titel : The Benefits of Playing Video Games Documenttype: artikel Auteurs: Granic, Isabela, Auteur ; Lobel, Adam, Auteur ; Engels, Rutger CME, Auteur Uitgegeven: Washington, DC : American Psychological Association Publicatiedatum: 2014 Tijdschrift: American Psychologist Vol. 69, Nr. 1 Paginering : 66-78 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Gezondheid en welzijn:Geestelijke gezondheid
Media:Algemeen
Vrije tijd, spel en cultuur:AlgemeenSamenvatting: Video games zijn een alomtegenwoordig onderdeel van het leven van bijna alle kinderen en adolescenten. In de VS speelt 97% van de kinderen en jongeren minstens één uur per dag. Het overgrote deel van onderzoek door psychologen naar de effecten van "gaming", focust op de negatieve gevolgen ervan: de potentiële schade die verband houdt met geweld, verslaving en depressie. Hoewel we de waarde van dat onderzoek erkennen, pleiten we voor een gebalanceerd perspectief. Een perspectief dat niet alleen focust op de mogelijke negatieve gevolgen maar ook de voordelen van gamen in kaart brengt. Gezien de potentiële voordelen van gamen, is het van belang om in rekening te brengen dat de aard van games de laatste decennia drastisch is gewijzigd. Games zijn steeds complexer, diverser, realistischer en socialer geworden. Een kleine maar betekenisvolle hoeveelheid van onderzoek is, voornamelijk de laatste 5 jaar, bezig geweest met het documenteren van deze voordelen. In dit artikel vatten we het onderzoek naar de positieve effecten van het spelen van videogames samen, met de nadruk op vier grote domeinen: het cognitieve, motivationele, emotionele en sociale. Door het integreren van inzichten uit de ontwikkelingspsychologie, positieve en sociale psychologie, evenals mediapsychologie, schuiven wij een aantal mechanismen naar voor waarbij het spelen van video-games de psychosociale behoeften kan bevorderen. Ons doel is om sterk genoeg bewijs en een theoretische rationale te bieden om nieuwe onderzoeksprogramma's te inspireren voor onderzoek over de voordelen van gamen op het mentale welzijn. Ten slotte eindigen we met een oproep aan interventie-onderzoekers en praktijkwerkers om het positieve gebruik van video games te testen. Hierbij stellen wij een aantal veelbelovende richtingen voorop. Summary: Video games are a ubiquitous part of almost all children’s and adolescents’ lives, with 97% playing for at least one hour per day in the United States. The vast majority of research by psychologists on the effects of “gaming” has been on its negative impact:the potential harm related to violence, addiction, and depression. We recognize the value of that research; however, we argue that a more balanced perspective is needed, one that considers not only the possible negative effects but also the benefits of playing these games. Considering these potential benefits is important,in part, because the nature of these games has changed dramatically in the last decade, becoming increasingly complex, diverse,realistic and social in nature. A small but significant body of research has begun to emerge, mostly in the last five years, documenting these benefits. In this article, we summarize the research on the positive effects of playing video games, focusing on four main domains: cognitive, motivational,emotional and social. By integrating insights from developmental, positive,and social psychology, as well as media psychology, we propose some candidate mechanisms by which playing video games may foster real-world psychosocial benefits. Our aim is to provide strong enough evidence and a theoretical rationale to inspire new programs of research on the largely unexplored mental health benefits of gaming. Finally, we end with a call to intervention researchers and practitioners to test the positive uses of video games, and we suggest several promising directions for doing so. Link naar een elektronische bron: https://www.apa.org/pubs/journals/releases/amp-a0034857.pdf Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=2370 The effects of poverty on the mental, emotional, and behavioral health of children and youth: Implications for prevention. / Yoshikawa, Hirokazu
![]()
![]()
PermalinkThe Role of Research in Implementing the U.N. Convention on the Rights of the Child / Saks, Michael J.
![]()
PermalinkUnited Nations Convention on the Rights of the Child Individual Rights Concepts and Their Significance for Social Scientists / Cohen, Cynthia P.
![]()
Permalink