Detail van dit tijdschrift
|
Beschikbare documenten in dit tijdschrift



Child participation and disaster risk reduction: the case of flood-affected children in Bangladesh / Martin, Mary-Laure
![]()
Titel : Child participation and disaster risk reduction: the case of flood-affected children in Bangladesh Documenttype: artikel Auteurs: Martin, Mary-Laure, Auteur Uitgegeven: New York [USA] : Taylor and Francis Publicatiedatum: 2010 Tijdschrift: International Journal of Early Years Education Vol. 31, Nr. 8 Paginering : p. 1357-1375 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Kinderen in kwetsbare situaties:Algemeen
Kinderrechten (algemeen):Participatie:Algemeen
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Azië & Pacific:BangladeshSamenvatting: Kinderen zijn bijzonder kwetsbaar voor de effecten van natuurrampen. Dit artikel wil een dieper begrip vergaren van de specifieke effecten die natuurrampen hebben op kinderen en hoe zij beter kunnen betrokken worden in het proces van ramp-risico-reductie. Het artikel vangt aan met een beoordeling van de gepubliceerde literatuur inzake de door kinderen geleide ramp-risico-reductie benadering en beschrijft er de sleutelelementen van. Dan identificeert het de effecten van overstromingen op kinderen in Bangladesh en analyseert het de traditionele aanpak die werd ontwikkeld door gemeenschappen, waarbij punten van verbetering worden aangestipt. Tot slot analyseert het hoe de belanghebbenden kinderen betrekken in de ramp-risico-reductie en identificeert het de kansen en mogelijkheden om kinderen hier gebruikelijk in te betrekken. Summary: Children are particularly vulnerable to the effects of natural disasters. This article aims to gain a deeper understanding of the specific effects of natural disasters on children and how they could better be involved in the disaster risk reduction (DRR) process. The article begins with a review of the literature published on the Child-led Disaster Risk Reduction (CLDRR) approach and describes the key issues. Then it identifies the effects of floods on children in Bangladesh and analyses the traditional coping mechanisms developed by communities, highlighting where they could be improved. Finally, it analyses how DRR stakeholders involve children in the DRR process and identifies the opportunities and gaps for the mainstreaming of a CLDRR approach in Bangladesh. Link naar een elektronische bron: http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/01436597.2010.541086#.UgeZgJK9A_Z Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=1897 Children's participation rights in early childhood education and care: the case of early literacy learning and pedagogy / Dunphy, Elizabeth
![]()
Titel : Children's participation rights in early childhood education and care: the case of early literacy learning and pedagogy Documenttype: artikel Auteurs: Dunphy, Elizabeth, Auteur Uitgegeven: New York [USA] : Taylor and Francis Publicatiedatum: 2012 Tijdschrift: International Journal of Early Years Education Vol. 20, Nr. 3 Paginering : p. 290-299 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Kinderrechten (algemeen):Participatie:Algemeen
Kindertijd:Vroege kindertijd:Kinderopvang en voorschools onderwijs
Onderwijs:AlgemeenSamenvatting: Dit standpuntartikel stelt dat de kennis door opvoeders van de perspectieven van jonge kinderen inzake aspecten van vroeg leren, waaronder training in geletterdheid, en de bijhorende interpretaties van de manieren waarop deze perspectieven de pedagogie kunnen informeren en vormen de sleutel zijn om de participatierechten van kinderen in onderwijs en zorg in de vroege kindertijd te promoten. Gebaseerd op ideeën zoals begeleide participatie en Bruners notie van een pedagogie van wederzijdsheid, wordt geargumenteerd dat pedagogie, zoals het nu wordt begrepen, impliceert dat de participatie van kinderen centraal staat in het onderwijzen. Er wordt ook gesteld dat de expliciete uitdrukking van het concept van gezamenlijke participatie met betrekking tot curricula in geletterdheid en in de pedagogie van de vroege kindertijd, gewettigd is. Het laatste deel van het artikel werpt de kwestie op van de diversiteit van de perspectieven van kinderen inzake geletterdheids-onderwijs en pedagogie. Summary: This position article argues that educators' knowledge of young children's perspectives on aspects of early learning, including literacy learning, and subsequent interpretations of the ways that these perspectives can inform and shape pedagogy are key to promoting children's participation rights in early childhood education and care. Drawing on ideas such as guided participation and Bruner's notion of a pedagogy of mutuality, it is argued that pedagogy, as it is now understood, implies that children's participation is central to the task of teaching. It is also argued that explicit articulation of the concept of joint participation in relation to literacy curricula and pedagogy in early childhood is warranted. The latter part of the article raises the issue of the diversity of children's perspectives of literacy learning and pedagogy. Link naar een elektronische bron: http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/09669760.2012.716700#.UgeY1ZK9A_Y Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=1896 Children's rights-based approaches: the challenges of listening to taboo/discriminatory issues and moving beyond children's participation / Konstantoni, Kristina
![]()
Titel : Children's rights-based approaches: the challenges of listening to taboo/discriminatory issues and moving beyond children's participation Documenttype: artikel Auteurs: Konstantoni, Kristina, Auteur Uitgegeven: New York [USA] : Taylor and Francis Publicatiedatum: 2013 Tijdschrift: International Journal of Early Years Education Vol. 21, Nr. 4 Paginering : 362-374 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Kinderrechten (algemeen):Participatie:Algemeen
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Europa:Verenigd Koninkrijk
Kindertijd:Vroege kindertijd:Kinderopvang en voorschools onderwijs
Mensenrechten:AlgemeenSamenvatting: De actieve participatie van kinderen staat hoog op de politieke, onderzoeks- en beleidsagenda in de UK, of ten minste toch retorisch. Er kwam kritiek die bevroeg of die retoriek wel werkelijk vertaald wordt naar de praktijk en of deze participerende rechten wel gelinkt zijn aan de implementatie van andere mensenrechten. Gebruik makende van een etnografisch onderzoek in een voorschoolse opvang in Schotland, reflecteert dit artikel kritisch op een rechtengebaseerde aanpak naar kinderen en processen van actieve participatie van kinderen in deze voorschoolse opvang. Het artikel benadrukt dat rechten met elkaar in interactie staan en benadrukt het belang van het verzekeren, bevorderen en implementeren van alle mensenrechten van kinderen. Summary: Young children's active participation is high on the UK's political, research and policy agendas; at least in rhetoric. However, critiques have emerged regarding the extent to which this rhetoric has been translated into practice and whether participatory rights are linked to the implementation of other human rights. Drawing on an ethnographic research study in an early childhood setting in Scotland, this paper critically reflects on children's rights-based approaches and processes of children's active participation in early childhood settings. The paper stresses that rights are interconnected and highlights the importance of ensuring that all children's human rights are respected, promoted and implemented. Link naar een elektronische bron: http://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/09669760.2013.867169 Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=2450 Comparative research on young children's perceptions of play—an approach to observing the effects of kindergarten educational reform / Liu-Yan
![]()
Titel : Comparative research on young children's perceptions of play—an approach to observing the effects of kindergarten educational reform Documenttype: artikel Auteurs: Liu-Yan, Auteur ; Yuejuan, Pan, Auteur ; Hongfen, Sun, Auteur Uitgegeven: New York [USA] : Taylor and Francis Publicatiedatum: 2007 Tijdschrift: International Journal of Early Years Education Vol. 13, Nr. 2 Paginering : p. 101-112 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Azië & Pacific:China
Kindertijd:Vroege kindertijd:Kinderopvang en voorschools onderwijs
Onderwijs:Algemeen
Vrije tijd, spel en cultuur:AlgemeenSamenvatting: Hoe kleuters denken over spelen is een reflectie van hun leven en ervaringen. Het kan gebruikt worden als een index van de kwaliteit van voorschoolse opvang en de invloed van de hervorming van onderwijs in de kleuterschool die in de jaren ’80 van start ging in het Chinese binnenland. Op basis van deze hypothese argumenteren de auteurs dat het onderzoeken van de perspectieven van jonge kinderen op spelen, het onderzoeken is van hun ervaringen in de kleuterschool en, indirect, van de effecten van de hervormingen van het kleuteronderwijs. Gelijklopend met resultaten van eerder onderzoek, toont dit onderzoek aan dat jonge kinderen het vaakst verwijzen naar groepslessen om de aard en betekenis van activiteiten in de kleuterklas te beoordelen. Het onderzoek toont aan dat de hervorming van het kleuteronderwijs een aantal van de verwachte positieve resultaten heeft voortgebracht. Summary: Kindergarten children's perception of play is a reflection of their life and experiences, which can be used as an index of the quality of pre‐school provision and the influence of kindergarten education reform that began in the 1980s in mainland China. Therefore, based on this hypothesis, the current authors argue that to examine young children's perceptions of play is to examine the experiences of their life in kindergarten and, indirectly, the effects of kindergarten education reform. Similar to the results of previous research, the current research showed that group lessons remained the main reference used by young children to judge the nature and meaning of activities in kindergartens. The current research revealed that kindergarten education reform had achieved some positive effects as expected. Link naar een elektronische bron: http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/09669760500170982?journalCode=ciey20# [...] Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=1898 Early childhood professionals and children’s rights: tensions and possibilities around the United Nations General Comment No. 7 on Children’s Rights / MacNaughton, Glenda
![]()
Titel : Early childhood professionals and children’s rights: tensions and possibilities around the United Nations General Comment No. 7 on Children’s Rights Documenttype: artikel Auteurs: MacNaughton, Glenda, Auteur ; Hughes, Patrick, Auteur ; Smith, Kylie, Auteur Uitgegeven: New York [USA] : Taylor and Francis Publicatiedatum: 2007 Tijdschrift: International Journal of Early Years Education Vol. 15, Nr. 2 Paginering : p. 161-170 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Kinderrechten (algemeen):Participatie:Participatie aan beleid
Kindertijd:Vroege kindertijd:AlgemeenSamenvatting: Er wordt zelden geluisterd naar de visie van jongeren in publieke debatten en zij worden vaak onderworpen aan de visies van volwassenen. Dit artikel onderzoekt hoe mensen die werken met jonge kinderen de participatie van jonge kinderen in publieke beslissingsprocessen kunnen ondersteunen en verbeteren. De auteurs stellen dat wanneer deze mensen gebruik maken van hun expertise over de fysieke, sociale en cognitieve ontwikkeling om consultaties bij jongeren te vergemakkelijken, ze waarschijnlijk net de visie versterken dat jonge kinderen niet in staat zijn een eigen mening te vormen en tot uitdrukking te brengen. Wat hun intentie ook is, dit verzwakt de notie van kinderrechten en ondermijnt de participatie door jonge kinderen aan het publieke beslissingsproces. Wanneer deze mensen echter hun expertise in kinderontwikkeling gebruiken om met jonge kinderen samen te werken, kunnen nieuwe sociale structuren tot stand komen waarin ieders stem wordt gehoord. Summary: Young children’s views are heard rarely in public debates and are often subordinated to adults’ views. This article examines how early childhood staff could support and enhance young children’s participation in public decision making. We argue that when early childhood staff use their expertise in young children’s physical, social and cognitive development to facilitate consultations with young children, they are likely to reinforce the view that young children are unable to form and express their own views. Whatever their intentions, this weakens the notion of children’s rights and undermines young children’s participation in public decision making. In contrast, when staff use their expertise in child development to collaborate with young children, new social structures can emerge in which everyone’s voice is heard. Link naar een elektronische bron: http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/09669760701288716#.Ugd8U5K9A_Y Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=1894 PermalinkPermalinkPermalink