
Titel : |
Empowering the Powerful: Challenging hidden processes of marginalization in youth work policy and practice in Belgium |
Documenttype: |
artikel |
Auteurs: |
Filip Coussée, Auteur ; Roets, Griet, Auteur ; Maria Bouverne-De Bie, Auteur |
Uitgegeven: |
Thousand Oaks [USA] : SAGE Publications |
Publicatiedatum: |
2009 |
Tijdschrift: |
Critical Social Policy Vol. 29, nr. 3 |
Paginering : |
p. 421-442 |
Taal : |
Engels (eng) |
Trefwoorden: |
Kinderen in kwetsbare situaties:Algemeen Vrije tijd, spel en cultuur:Jeugdwerk
|
Samenvatting: |
In dit doctoraatsonderzoek wordt ingegaan op de observatie dat het jeugdwerk niet iedereen bereikt. In het bijzonder die sociale groepen die het meeste nood hebben aan ondersteuning, lijken te worden uitgesloten. In dit kader wordt in dit onderzoek niet enkel over de landsgrenzen heen, maar vooral ook naar het verleden van het jeugdwerk gekeken. Het selectieve bereik van het jeugdwerk was van bij het begin immers al een groot probleem. In die mate zelfs dat deze vaststelling aan de basis ligt van het rijke en gediversifieerde jeugdwerklandschap in Vlaanderen; een differentiatie die er mee voor zorgt dat de kerntaak van het jeugdwerk lijkt te vervagen. Het jeugdwerk had immers aanvankelijk expliciete en onlosmakelijke sociale, pedagogische en recreatieve doelstellingen. Deze zijn gaandeweg uit elkaar gegroeid. Ook de verschillende methodieken (sport, cultuur en openluchtleven) zijn een eigen (verenigings)leven gaan leiden. De onderzoeker komt tot de conclusie dat het vervagen en uiteengroeien van deze expliciete doelstellingen een verruimend perspectief belemmert. Daardoor bijt de jeugdwerkdiscussie al honderd jaar lang in haar eigen staart. Op basis van deze vaststelling houdt de onderzoeker een pleidooi voor verruimend onderzoek in en met de jeugdwerkpraktijk. De bevraging van kinderen en jongeren zelf, in het tweede deel van het doctoraatsonderzoek, is daartoe alvast een aanzet. Dat leert ons kinderen en jongeren in verschillende situaties, onderscheiden vormen van jeugdwerk als zinvol ervaren. De gemeenschappelijke deler is wel: aansluiten bij leefwereld en leefwereld verbreden. Kinderen willen zich thuis voelen, maar dingen doen die ze niet kunnen doen thuis. Een spanning die veel sociologische verbeeldingskracht vraagt van jeugdwerkers.
Op basis van uitgebreid onderzoek, werpen de auteurs van dit artikel een kritische blik op vaak onopgemerkte processen van marginalisatie die plaatsvinden in het huidige beleid en de huidige praktijk van het jeugdwerk in Vlaanderen. Hoewel de historische situatie anders lijkt dan die van het verenigd Koninkrijk, geven de huidige beleidslijnen een gelijkaardig resultaat: de kwetsbare jongeren worden in toenemende mate ingedeeld als bijzondere doelgroep e, afgezonderd in aparte en geprofessionaliseerde jeugdwerkinitiatieven. Geïnspireerd door een kritische klassentheorie, wordt de sluier opgelicht van het jeugdwerk als een verborgen beschavingsstrategie die de kansrijken meer versterkt en die vaak heeft geleid tot een vaak onbewuste doelstelling om sociale controle over kwetsbare jongeren te versterken, met het oog op het creëren van orde in laat-kapitalistische samenlevingen. Het standpunt van de kritische sociale theoreticus Hermann Giesecke, die het jeugdwerk ziet als “politische Bildung’ (een proces van politieke socialisatie) stelt de auteurs in staat om strategieën voor inclusie te onderzoeken die kunnen worden geïmplementeerd om de toekomstige praktijk van het jeugdwerk meer kracht te geven.
Het volledige onderzoek waarop dit artikel gebaseerd is werd ook opgenomen in deze databank, onder volgende link: http://www.kekidatabank.be/opac/index.php?lvl=notice_display&id=552 |
Summary: |
On the basis of extensive research, we turn a critical eye on often unnoticed processes of marginalization at play in current youth work policy and practice in Flanders (the Dutch speaking part of Belgium). Although the historical situation seems different from that in the UK, current policies show similar results: vulnerable youth is increasingly monitored into particular target categories and separated into distinct and professionalized youth work initiatives. Inspired by critical class theory, we raise the veil of youth work as a hidden civilization strategy that empowers the yet powerful and has served the often unconscious agenda of enforcing social control on vulnerable youth to create order in late capitalist societies. The perspective of the critical social theorist Hermann Giesecke who perceives youth work as `politische Bildung' (a process of political socialization) allows us to explore strategies for inclusion which can be implemented to energize future youth work praxis.
The full study on which this article is based can also be found in this database: http://www.kekidatabank.be/opac/index.php?lvl=notice_display&id=552 |
Vaste link: |
http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=1072 |
|