Titel : |
Children’s Rights in India: Parents’ and Teachers’ Attitudes, Knowledge and Perceptions |
Documenttype: |
artikel |
Auteurs: |
Deb, Sibnath, Auteur ; Mathews, Ben, Auteur |
Uitgegeven: |
Leiden [Netherlands] : Martinus Nijhoff Publishers |
Publicatiedatum: |
2012 |
Tijdschrift: |
The International Journal of Children’s Rights, ISSN 0927-5568 Vol. 20, No. 2  |
Paginering : |
p. 241–264 |
Taal : |
Engels (eng) |
Trefwoorden: |
Kinderrechten (algemeen):Algemeen Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Azië & Pacific:India
|
Samenvatting: |
De houding van individuen ten aanzien van kinderen oefent een invloed uit op hun gedrag ten opzichte van kinderen en op de beslissing om hun rechten en het welzijn al dan niet te promoten. De houdingen die in het algemeen aanwezig zijn in een samenleving vormen mee de cultuur, die aangeeft hoe kinderen worden waargenomen en behandeld. Deze studie onderzoekt de houdingen en de kennis inzake kinderrechten van 300 Indiase ouders en leerkrachten, alsook hun percepties over het feit of deze rechten al dan niet worden verzekerd in de realiteit. De bevindingen tonen aan dat de meeste ouders en leerkrachten een positieve houding hebben over kinderrechten, inclusief het recht op gezondheid, onderwijs, bescherming tegen kinderhuwelijken en tegen ongeschikte arbeid. Toch was ongeveer een kwart van de participanten van mening dat kinderen geen recht zouden moeten hebben om hun mening te uiten en geen recht zouden moeten hebben op vereniging. Er was een slechte kennis over de wetten die kinderrechten bevorderen. De meeste ouders en leerkrachten ervaren een ontkenning van zeven essentiële rechten in de levenservaringen van kinderen in India. In het algemeen suggereren de bevinden een noodzaak aan verhoogde bewustwording van de noden en rechten van kinderen. Deze betere bewustwording kan een verbetering meebrengen in de houding ten opzichte van de behandeling van kinderen. Inspanningen om de bewustwording te verhogen en de houding ten opzichte van kinderrechten te verbeteren, zijn noodzakelijk in de hele samenleving en in de belangrijkste sectoren om op die manier de levenservaring van kinderen te verbeteren. |
Summary: |
Individuals’ attitudes influence their behaviour towards children, including whether children’s rights and welfare are promoted. The attitudes generally present in a society shape a culture of how children are perceived and treated. This study explored the attitudes and knowledge of 300 Indian parents and teachers regarding children’s rights, and their perceptions about whether selected rights were secured in reality. Findings revealed that most parents and teachers had positive attitudes about children’s rights, including rights to health and education, and freedom from child marriage and inappropriate work. Yet, about one quarter of participants did not think children should have the rights to freedom of expression and association. Knowledge of laws promoting children’s rights was poor. Most parents and teachers perceived a denial of seven key rights in Indian children’s lived experience. Overall, findings suggest a need to heighten awareness of children’s rights and needs, which can improve attitudes towards the treatment of children. Efforts to heighten awareness and attitudes towards children’s rights are needed across society and in key sectors to enhance children’s lived experience. |
Link naar een elektronische bron: |
http://booksandjournals.brillonline.com/content/10.1163/157181811x616022 |
Vaste link: |
http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=1074 |