
Titel : |
Indigenous Children’s Rights: A Sociological Perspective on Boarding Schools and Transracial Adoption |
Documenttype: |
artikel |
Auteurs: |
Engel, Madeline H., Auteur ; Phillips, Norma Kolko, Auteur ; DellaCava, Frances A., Auteur |
Uitgegeven: |
Leiden [Netherlands] : Martinus Nijhoff Publishers |
Publicatiedatum: |
2012 |
Tijdschrift: |
The International Journal of Children’s Rights, ISSN 0927-5568 Vol. 20, No. 2  |
Paginering : |
p. 279–299 |
Taal : |
Engels (eng) |
Trefwoorden: |
Gezin:Adoptie Kinderen in kwetsbare situaties:Minderheden en inheemse volkeren:Inheemse volkeren Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Amerika:Noord-Amerika:Canada Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Amerika:Noord-Amerika:Verenigde Staten Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Azië & Pacific:Australië Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Azië & Pacific:Nieuw Zeeland
|
Samenvatting: |
Een sociologische analyse van het beleid met betrekking tot internaten en interraciale adoptie van inheemse kinderen in Canada, de V.S., Australië en Nieuw Zeeland tussen de jaren 1860 en de jaren 1980 tonen de overeenkomsten tussen de uitkomsten van deze programma’s aan. Hoewel de programma’s werden ondernomen in het teken van bescherming en/of inburgering, resulteerden deze programma’s in trauma’s voor kinderen, hun families en hun cultuur. Ook ontstond er mishandeling; een schending van de kinderrechten zoals gedefinieerd door internationale organisaties, in het bijzonder de Verenigde Naties. Onderzoek van deze diepgaande gevolgen van internaten en interraciale adopties gedurende deze historische periode kan gebruikt worden als een gids voor een menselijk, effectief en cultureel gevoelig welzijnsbeleid voor kinderen. |
Summary: |
A sociological analysis of policies related to boarding schools and transracial adoption of indigenous children in Canada, the U.S.A., Australia and New Zealand, between the 1860s and the 1980s, demonstrates the similarity of the outcome of these programmes. While undertaken in the name of protection and/or acculturation, these policies and programmes resulted in trauma to the children, their families, and their cultures, as well as in abuses that were in violation of children’s rights as defined by international organizations, in particular the United Nations. Examination of the profound consequences of boarding schools and transracial adoption during this historical period can serve as a guide to humane, effective, and culturally sensitive child welfare policies. |
Link naar een elektronische bron: |
http://booksandjournals.brillonline.com/content/10.1163/157181811x612873 |
Vaste link: |
http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=1084 |
|