Titel : |
De sociaal-pedagogische betekenis van de woonomgeving voor kinderen |
Documenttype: |
boek |
Auteurs: |
Sven De Visscher, Auteur |
Uitgegeven: |
Gent [België] : Academia Press |
Publicatiedatum: |
2008 |
Paginering : |
405 p. |
Taal : |
Nederlands (dut) |
Trefwoorden: |
Gezondheid en welzijn:Huisvesting Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Europa:Vlaanderen
|
Samenvatting: |
Deze studie gaat in op de vraag welke betekenis de woonomgeving heeft in het socialisatieverloop van kinderen. De woonomgeving wordt benaderd als een feitelijk socialisatiekader dat mee vorm geeft aan het burgerschap van kinderen en als de ruimtelijke weergave van sociale praktijken, relaties en machtsverhoudingen in de samenleving. De woonomgeving wordt geanalyseerd aan de hand van een case studie in drie contrasterende stedelijke woonomgevingen: Nieuw Gent, Steenakker en Sint-Pieters-Buiten (Gent). |
Summary: |
This study researches the question concerning the importance and meaning of the living environment in the socialization process of children. The living environment is approached as a factual framework of socialization that shapes the citizenship of children, and as a spatial display of social practices, relations and power plays in society. The living environment is analyzed using a case study in three contrasting urban living environments: Nieuw Gent, Steenakker and Sint-Pieters-Buiten (Ghent). |
Vaste link: |
http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=1212 |