Titel : |
Analysing Participation and Social Exclusion With Children and Young People. Lessons From Practice |
Documenttype: |
artikel |
Auteurs: |
Davis, John M., Auteur |
Uitgegeven: |
Leiden [Netherlands] : Martinus Nijhoff Publishers |
Publicatiedatum: |
2007 |
Tijdschrift: |
The International Journal of Children’s Rights, ISSN 0927-5568 Vol. 15, No. 1  |
Paginering : |
323–363 |
Taal : |
Engels (eng) |
Trefwoorden: |
Kinderen in kwetsbare situaties:Armoede Kinderrechten (algemeen):Participatie:Algemeen Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Europa:Verenigd Koninkrijk
|
Samenvatting: |
De term sociale uitsluiting wordt vaak bekritiseerd door de VN aangezien het een te vage term is. Het is moeilijk om een duidelijke definitie te geven, omdat het concept van sociale uitsluiting veel zaken omvat en zowel de gevolgen van armoede kan omvatten als de manier waarop mensen reageren in een sociale setting. Deze paper geeft een kritische reflectie over het nut van de verscheidene perspectieven van sociale uitsluiting, inclusief het idee dat sociale uitsluiting bij kinderen en jongeren overwonnen kan worden door betrokken te zijn in participatieve projecten. Een aantal discours worden vergeleken, inclusief deze die ongelijkheid verbinden aan de nood voor een grotere individuele morele verantwoordelijkheid; het verwijderen van sociale barrières voor lokale ruimtes, vrije tijd, onderwijs en werk; etc. De paper ontwikkelt een complex begrip van sociale uitsluiting dat voorbij gaat aan valse tweedelingen. De tweede helft van de paper vergelijkt deze discussie met de bevindingen van een participatief project dat werd uitgevoerd in Liverpool, UK. Er wordt besloten dat er nood is aan het opnemen van een complexer begrip van uitsluiting en participatie. |
Summary: |
The term social exclusion has often been critiqued by the UN for being too vague. To give a distinct definition is very difficult, since the concept of social exclusion is very broad and can range from effects of poverty to the way people interact in a social setting. This paper reflects critically on the utility of several perspectives of social exclusion, including the idea that social exclusion of children and young people can be overcome by involvement in participatory projects. A number of discourses are compared, including those that relate exclusion to the need for greater individual moral responsibility; removal of social barriers to local spaces, leisure, education and work; etc. The paper develops a complex notion of social inclusion that moves beyond false dichotomies. The second half of the paper compares this discussion to the findings of a participatory project that was carried out in Liverpool, UK. It concludes that there is a need for the adoption of a much more complex understanding of exclusion and participation. |
Link naar een elektronische bron: |
http://booksandjournals.brillonline.com/content/10.1163/092755607x181702 |
Vaste link: |
http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=1252 |