
Titel : |
Children and Young People's Participation Rights in Education |
Documenttype: |
artikel |
Auteurs: |
Smith, Anne B., Auteur |
Uitgegeven: |
Leiden [Netherlands] : Martinus Nijhoff Publishers |
Publicatiedatum: |
2007 |
Tijdschrift: |
The International Journal of Children’s Rights, ISSN 0927-5568 Vol. 15, No. 1  |
Paginering : |
147-164 |
Taal : |
Engels (eng) |
Trefwoorden: |
Kinderrechten (algemeen):Participatie:Algemeen Kindertijd:Algemeen Onderwijs:Algemeen
|
Samenvatting: |
Deze paper beschrijft een nieuwe oriëntatie om de kindertijd te construeren, opkomend uit het discours van kinderrechten, sociologie van de kindertijd en de socio-culturele theorie. Traditioneel gezien hebben kinderen gebrek aan een stem en aan zichtbaarheid, maar stilaan ontstaat er meer erkenning voor de rol van kinderen als experts en sociale actoren die op actieve wijze mee opbouwen aan de betekenis van de kindertijd. De paper kijkt naar de manier waarop paradigmata van studies over de kindertijd nadruk leggen op de belangrijkheid van participatierechten voor kinderen en jongeren. De paper beschrijft hoe deze theoretische paradigmata worden weergegeven in het beleid en de praktijk van het onderwijs. Er wordt een analyse gedaan van de voorbeelden van onderzoek en de praktijk over de manier waarop kinderen worden aangemoedigd en ondersteund om actieve participanten en sociale actoren te zijn in hun vroege kindertijd, lager onderwijs en secundair onderwijs. De paper beargumenteert dat het hebben van participatierechten en het burgerschap deel uitmaken van een steeds evoluerend leerproces, en dat wat plaatsvindt in de onderwijsomgeving betekenis kan geven aan het begrip van kinderen over wat het inhoudt om een actieve en betrokken burger te zijn. Deze paper onderzoekt de toepassing van het nieuwe paradigma van "kinderstudies" op de ontwikkeling van het beleid en de praktijk met betrekking tot de participatierechten van kinderen in het onderwijs. Theorie en onderzoek wordt gebruikt om een raamwerk te ontwikkelen voor de beginselen van effectieve participatie, en vervolgens wordt er een voorbeeld geanalyseerd voor elk niveau (vroege kindertijd, lager onderwijs en secundair onderwijs) over de manier waarop de beginselen in de praktijk worden gezet in het onderwijs. |
Summary: |
The paper outlines a new orientation towards constructing childhood arising out of children's rights discourse, sociology of childhood and socio-cultural theory. Children have traditionally lacked voice and visibility, but slowly a recognition of children's role as social actors who are active co-constructors of meaning and "experts" on childhood is emerging. The paper looks at how the childhood studies paradigm highlights the importance of participation rights for children and young people. The paper describes how these theoretical paradigms are being reflected in educational policy and practice. It analyses examples of research and practice on how children are encouraged and supported to be active participants and social actors in their early childhood, primary and secondary education settings. The paper argues that having participation rights and being a citizen are part of an ongoing learning process, and that what happens in educational settings give meaning to children's understanding of what it is to be an active and involved citizen. This paper examines the application of the new paradigm of "children's studies" to the development of policy and practice relating to children's participation rights in education. Theory and research is used to develop a framework for the principles of effective participation, and then an example at each level (early childhood, primary and secondary) of how these principles have been put into practice in education is analyzed. |
Link naar een elektronische bron: |
http://booksandjournals.brillonline.com/content/10.1163/092755607x181739 |
Vaste link: |
http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=1258 |
|