Titel : |
Balancing Autonomy Rights and Protection: Children’s Involvement in a Child Safety Online Project |
Documenttype: |
artikel |
Auteurs: |
Ost, Suzanne, Auteur |
Uitgegeven: |
Hoboken [USA] : Wiley-Blackwell |
Publicatiedatum: |
2013 |
Tijdschrift: |
Children & Society, ISSN 1099-0860 Vol. 27, No. 3  |
Paginering : |
208–219 |
Taal : |
Engels (eng) |
Trefwoorden: |
Kinderrechten (algemeen):Autonomie Kinderrechten (algemeen):Participatie:Participatie in onderzoek Media:Algemeen
|
Samenvatting: |
Onderzoekers die kinderen opnemen in hun onderzoek worden geconfronteerd met de uitdaging om te kiezen tussen verschillende theoretische benaderingen die de het recht op autonomie van kinderen of hun 'kwetsbaarheid’ kan prioriteren, en de nood om beschermd te worden. Ietwat verwarrend is het feit dat de ethische richtlijnen een combinatie van deze benaderingen lijken weer te geven. Zelfs wanneer onderzoekers een bepaalde benadering verkiezen, kunnen ze ondervinden dat deze moeten worden aangepast in overeenkomst met de 'gatekeeper’ voorwaarden. In de context van de participatie van kinderen in een project dat de veiligheid van het kind online wil garanderen, benadrukt deze paper de moeilijkheden die werden ervaren aangezien er een spanning bestaat tussen het recht op autonomie van kinderen, onderwijsnormen in een schoolomgeving en de bescherming van kinderen. De paper gaat ook na of er een geschikte balans werd bereikt. |
Summary: |
Researchers who involve children in their research are faced with the challenge of choosing between differing theoretical approaches which can prioritize children’s autonomy rights or their 'vulnerability’ and their need to be protected. Somewhat confusingly, ethical guidelines seem to reflect a combination of these approaches. Even when researchers have settled on their preferred approach, they may find that this then has to be modified in accordance with gatekeeper requirements. In the context of children’s involvement in a child safety online project, this paper highlights the difficulties encountered because of a tension between children’s autonomy rights, educational norms in a school setting and child protection concerns and considers whether an appropriate balance was achieved. |
Link naar een elektronische bron: |
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1099-0860.2011.00400.x/abstract |
Vaste link: |
http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=1313 |