
Titel : |
Children as Advisers of Their Researchers: Assuming a Different Status for Children |
Documenttype: |
artikel |
Auteurs: |
Casas, Ferran, Auteur ; Navarro, Dolors, Auteur ; Mònica Gonzáles, Auteur ; Aligué, Mireia, Auteur |
Uitgegeven: |
New York : Springer |
Publicatiedatum: |
2013 |
Tijdschrift: |
Child Indicators Research Vol. 6, No. 2 |
Paginering : |
193–212 |
Taal : |
Engels (eng) |
Trefwoorden: |
Kinderrechten (algemeen):Participatie:Participatie in onderzoek
|
Samenvatting: |
Er bestaat een breed scala aan mogelijkheden bij de benadering die wordt aangenomen door het traditionele onderzoek naar kinderen, waarbij kinderen worden aanzien als het onderwerp van het onderzoek of waar kinderen een exclusieve centrale rol worden toebedeeld wanneer er onderzoek wordt verricht naar onderwerpen die op hen van toepassing zijn. De groeiende interesse naar het uitvoeren van onderzoek met kinderen toont belangrijke ethische en epistemologische vooruitgang, aangezien het wordt aanvaard dat kinderen sociale actoren zijn die het recht hebben om gehoord te worden en een opinie te hebben die in overweging wordt genomen, ook binnen de context van wetenschappelijk onderzoek. Echter, deze conceptuele vooruitgang vertoont nog verschillende onduidelijkheden in de praktijk. Bij de beoordeling van vragenlijsten die werden opgesteld om informatie te verkrijgen over kinderen en de evaluatie van hun eigen leven, werd het duidelijk dat er een zeer grote diversiteit bestaat in de gebruikte formats, die allemaal worden geaccepteerd als 'geschikt’ door de wetenschappelijke onderzoekers. Met dit als uitgangspunt werd er een studie ontwikkeld die, na voorafgaande training om zeker te stellen dat de kinderen de doelstellingen begrepen en na het gebruik van focusgroepen, toestond om de waarde–criteria te onderzoeken die kinderen gebruiken om te beslissen welke aspecten van de vragenlijst geschikter zijn voor kinderen van hun leeftijd. De resultaten stonden toe om op basis van goed ondersteunde criteria, de beste formats te identificeren voor elke leeftijdsgroep uit de grote groep formats die er bestaat in het internationale onderzoek. Hoewel het gebruik van slechts één socio–culturele context de resultaten limiteerde, nam de internationale kennis met betrekking tot onderzoek met kinderen toe. |
Summary: |
A broad range of possibilities exists between the approach adopted by traditional children’s research, where children are considered the objects of research, and that which awards them an exclusive central role in investigating issues of interest to them. The growing interest in carrying out research with children demonstrates important ethical and epistemological progress in assuming that children are social actors who have the right to be heard and have their opinion taken into account, also within the context of scientific research. However, this conceptual advance still exhibits many ambiguities in practice. Upon reviewing questionnaires designed to collect information about children and their evaluations of their own lives, we have become aware of the great diversity of formats used, all accepted as "good" by scientific researchers. Using these premises as a basis, we have designed a study which, after prior training to guarantee that the children understood our aims and using focus group methodology, allowed us explore the value criteria children use to decide which aspects of the questionnaire format are more "suitable" for children of their age. The results obtained allow us to identify, on the basis of well–founded criteria, the best formats for each of the different age groups studied from among the many formats existing in international research and, despite being limited to a single socio–cultural context, increase the scientific body of knowledge in relation to research with children. |
Link naar een elektronische bron: |
http://link.springer.com/article/10.1007%2Fs12187-012-9168-0 |
Vaste link: |
http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=1320 |
|