Titel : |
An Ecological Approach to Children's Rights and Participation: Interrelationships and Correlates of Rights in Different Ecological Systems |
Documenttype: |
artikel |
Auteurs: |
Ben-Arieh, Asher, Auteur ; Attar-Schwartz, Shalhevet, Auteur |
Uitgegeven: |
Hoboken [USA] : Wiley-Blackwell |
Publicatiedatum: |
2013 |
Tijdschrift: |
American Journal of Orthopsychiatry Vol. 83 No. 1 |
Paginering : |
94–106 |
Taal : |
Engels (eng) |
Trefwoorden: |
Kinderrechten (algemeen):Participatie:Algemeen Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Midden-Oosten:Israël
|
Samenvatting: |
De huidige kennis legt nadruk op ofwel een ontwikkelingskader of een cultureel/contextueel theoretisch kader om de benaderingen van kinderen ten opzichte van concepten zoals rechten en participatie te begrijpen. Deze studie, die werd uitgevoerd onder 1753 Israëlische adolescenten (leeftijd tussen 15 en 17 jaar), maakt daarentegen gebruik van een socio–ecologisch perspectief om de rechten en participatie van kinderen te begrijpen. Er wordt onderzoek gedaan naar de manier waarop adolescenten omgaan met hun rechten en participatie op 4 ecologische niveau’s — familie, school, gemeenschap en het grotere socio–politieke systeem — en naar een aantal mogelijke correlaties tussen kind, familie en de maatschappij. Er wordt ook aandacht geschonken aan de verschillende interacties tussen sommige van deze correlaties. De bevindingen tonen aan dat verschillende correlaties ook op verschillende manieren verbonden zijn met de verschillende ecologische cirkels. Dit onderzoek toont ook aan dat het gebruik van een ecologisch kader om te begrijpen hoe kinderen omgaan met rechten en participatie, al een eerste stap in de goede richting is om kinderrechten en participatie te bevorderen. |
Summary: |
Current knowledge emphasizes either a developmental or a cultural/contextual theoretical framework for understanding children's approaches to the concepts of rights and participation. This study, carried out among 1,753 Israeli adolescents (ages 15–17), uses a socioecological perspective instead to understand children's rights and participation. It examines adolescents' approaches to their rights and participation at 4 ecological levels–family, school, community, and the larger sociopolitical system–as well as a number of possible child, family, and societal correlates. It also looks at the interactions between some of these correlates. The findings show that different correlates have different links with various ecological circles. This study shows that employing an ecological framework to the efforts to understand children's approaches to rights and participation is a first step in the right direction for fostering children's rights and participation. |
Link naar een elektronische bron: |
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/ajop.12003/abstract |
Vaste link: |
http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=1322 |