Titel : |
Developmental Issues in Cyberbullying among Adolescents |
Documenttype: |
onderzoek |
Auteurs: |
Pabian, Sara, Onderzoeker ; Vandebosch, Heidi, Promotor |
Taal : |
Engels (eng) |
Trefwoorden: |
Kinderen in kwetsbare situaties:Pesten Media:Algemeen
|
Samenvatting: |
Voorliggende studie bestudeert cyberpesten tijdens de adolescentie. Er wordt getracht te verklaren waarom een adolescent dader, slachtoffer en/of bijstander is van cyberpesten. De cognitieve en sociale ontwikkeling van de adolescent wordt hierbij gelinkt aan de verschillende rollen. De onderzoeksmethode is longitudinaal en kwantitatief. Een schriftelijke vragenlijst wordt vier keer gedurende twee schooljaren (met telkens zes maanden tussen elk meetpunt) afgenomen bij kinderen uit het 5de en 6de leerjaar basisonderwijs en jongeren uit het 1ste tem 4de jaar secundair onderwijs. |
Summary: |
This research investigates cyberbullying during adolescence and aims to explain why an adolescent is a bully, a victim and/or a bystander. Aspects of the social and cognitive development of the adolescent are linked to the different roles. A longitudinal, quantitative approach is used. Elementary school children (ages 10 to 12) and high school students (ages 12 to 17) are surveyed four times in two school years. |
Startdatum / Start date : |
01.10.2010 |
Einddatum / End date : |
31.12.2014 |
Financiering / Funding : |
BOF / NOI Universiteit Anwerpen |
Onderzoeksinstelling / Research institute : |
Universiteit Antwerpen |
Onderzoekstype : |
Theoriegericht, fundamenteel onderzoek |
Discipline : |
Communicatiewetenschappen - (Multi)media/Criminologie |
Methodologische dimensies : |
(Secundaire) analyse van kwantitatieve crossectionele of longitudinale data/Lange termijn, longitudinaal/Individuen (direct betrokkenen, kinderen) bestuderen of bevragen |
Link naar een elektronische bron: |
http://www.ua.ac.be/main.aspx?c=*CWONZ&n=13727 |
Vaste link: |
http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=1354 |